Blöder näsblod!

M

MaLu

I söndags blödde pållan näsblod när jag tog in henne från hagen, helt röd om snoken var hon stackarn. Jag torkade rent och det var inget mer med det. Men så idag blöder hon igen!?

Vad kan det vara tror ni? Vissa hästar har väl lätt för att få näsblod men hon har aldrig haft det förut. Jag funderar på om hon har skadat sig i näsan...

Vad ska man göra?

malu

Håll det under uppsikt så länge. Det behöver inte betyda något men blöder hon mycket och ofta tycker jag du ska kontakta veterinär. I bästa fall är det ngn insekt eller att hon stuckit sig, det kan även vara en mindre blodkärl i slemhinnan som gått sönder utan att det är någon fara. :)

Hon skulle kunna ha råkat ut för järnbrist! Hör med vetrinär och ta ett blodprov. Detta är ganska ovanligt för häst, men min kompis häst råkade ut för detta och käkade Järntillskott så var allt bra igen.
Lycka till!! :)

När en häst i stallet blödde näsblod några dagar i rad så konstaterade vet att han blivit sparkad i huvudet och fått en fraktur.

Det gick bra och läkte ihop igen. :)

Mvh Huntress

min häst blöder nästan dagligen näsblod nu under sommaren.
Veterinärerna säger att hon har ytliga blodkärl och att det inte är någon fara. kan möjligtvis vara samma med din häst.

Det är viktigt att veta om hästen blöder från den ena näsborren eller från båda?

Om blodet rinner från båda är "skadan" lokaliserad längre bak och det kan även röra sig om en lungblödning. Även blödning från luftsäck eller bihålor yttrar sig som sk bilateral blödning. Om blodet kommer från den ena näsborren är den mest sannolika orsaken att hästen skadat sig lokalt, kanske har den oförsiktigt nog stuckit in en pinne i snoken. Denna pinne (eller vad det nu månde vara) kan sitta kvar inne i näsborre/hålan och ge upphov till infektion. Håll koll!

Även trauma (sparkar t ex, ibland frakturer) och tumörer kan orsaka näsblod. Om problemen kvarstår tycker jag att du ska ta hästen till klinik för att låta undersöka näshåla och luftvägar med endoskop.

Det rinner bara från ena näsborren och jag tror inte att hon blöder längre. Jag håller koll på läget men hon har inte blött näsblod någon gång förut när jag har haft henne (tre år).

Det konstiga tyckte jag var att hon blödde i söndags, sedan inget på måndagen men igen på tisdag. Idag var hon ren i morse men jag har inte varit i stallet mer...

malu

:eek: kolla upp det där om det händer nån fler gång.. en häst i vårt stall blödde näsblod många ggr.. han hade en tumör i näsborren.. behöver inte vara ngt allvarligt..men det är ju alltid säkrast att kolla iaf :smirk:

En sak till som inte är upptagen är att näsblod kan vara tecken på blodbrist vilket är typiskt när en häst är ansatt av BLODMASK.

Skicka in ett träckprov.

Har träffat på hästar som varit regelbundet avmaskade men kanske inte alltid helt korrekt.
En av hästarna hade blodmask trots korrekt avmaskning - blodmasken gick enbart att få bort med Cydectin (det enda preparat som är helt inriktat för alla typer av blodmaskstadier).

ponnyn jag hade inann kunde blöda ibland,berodde tydligen på nåt ytligt blodkärl som satt dumt ..som vet utryckte detoch de va inget som spelade nån roll..såg bara räligt ut när de blöde

Ja tydligen så kan järnbrist hos häst yttra sig i näsblod. Jag har aldrig hört nåt om det innan men som sagt när min kompis häst drabbades av detta konstaterades det av vetrinär på klinik Huntley Gård i Ängelholm. :)

Mitt sto blödde näsblod en gång i höstat, vilket hon aldrig gjort tidigare. Dock fick jag snarg syn på skrapmärken på näsan. Hon hade m.a.o gått på hennes hagkompis för hårt och troligtvis trängt henne så enda vägen ut vara att sparka henne.

Jag torkade bort det och släppte ur henne igen. När blåmärket på näsan försvunnit tryckte jag varje dag för att försöka ha koll på om hon fått en spricka eller liknande, men 5 dagar senare så var hon som vanligt och tog villigt bettet. Sen har det inte varit nåt mer med det.

Hoppas att det bara var något liknande för er.

Intressant...
Mitt vbl har vid en flertal tillfällen blött näsblod senaste 2 åren. Hon är kollad 2 ggr(för ca 1 år sedan) på klinik ner i näsa,svalg o lungor. Utan resultat. Det veterinären sa var att hon ant har svaga blodkärl som brister vid tex förkylning.
I december ifjol togs blodprov på henne av annan anledning o det visade att hon hade järnbrist. Har ätit järntillskott och nu är värdena ok. Och sedan dess har hon faktiskt inte blött näsblod heller.
Det var därför jag tyckte det var intressant. :)
Men min vet. har ej sagt något om att järnbrist o näsblod skulle höra ihop så jag visste ej det...

Hej!
Min ena kuse blöder oxå näsblod ibland. Han hade antagligen bihåleinflamation i vitras och när det släppte kom det ut en himla massa blodblandat slem (vi pratar säkert om 4-5dl...) efter det är han mycket känsligare. Men vet tror att han skadade ett blodkärl då som nu blivit mycket känsligare och spricker ibland. Det kommer aldrig mycket och bara ur en näsborre.

Vet sa att man skulle bli extra uppmärksam om det blödde ur båda eller mycket vid ansträngning då skulle man åka och kolla upp det

//LINDA

Okej, tack. Hon har inte blött något mer nu så det är nog ingen fara. Hoppas bara att det inte kommer igen.

malu

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix