Blir tokig på min häst..

beautyy

Trådstartare
Ja så sant som det är sagt, han är världens snällaste på alla sätt o vis, men just under den här årstiden är det som att allt slår om på hnm, han verkligen KAN INTE stå bredvid ngn, då står han o sparkar o tjuter så gällt han bara kan, TROTS att boxgrannen inte ens bryr sig om hnm, så ska han hålla på....
jag har satt upp boxgardin mellan dom, satte hela vägen förut, men då han höll på oavsett om det va täckt hela vägen så skulle han stå o dampa i boxen.. jag vet inte vad jag ska göra, gav ju hnm något "Lungnande" förut, som jag fick köpa på kliniken som funkade bra, men sen efter en - två veckor så blev han likadan igen...

det jobbiga är ju itne bara de att det stör dom andra hästarna och alla andra runt om, utan han gör ju sig illa också, först för tre veckor sen, trampa han sig rätt rejält på h.bak-kotan/kronranden så det vart två stora sår, svullen o hela paketen, som jag nu äntligen fått läkta o fina, så kommer jag ut idag och ser att han gjort illa sig på v.bakben fram avlångt, köttigt Men rätt hyffsat fint ändå :crazy:

och vi vet att han inte har ont utav ngt osv, utan det känns mer som typ protest eller att han är uttråkad. eller snarare BORTSKÄMD på uppmärksamhet. men jag förstår inte hur, för han får röra på sig så pass mkt och får mkt uppmärksamhet o allt. men såhär håller han bara på under vinterhalvåret. (gjort så dom två tidigare åren med) men då hjälpte det att vi satt upp skydd för hans boxgranne. men nu är det enda som funkar är om han får stå o äta på hö... då är han tyst..

så jag vet inte alls vad jag ska ta mig till med hnm just nu, finns lixom ingen möjlighet att han kan stå för sig själv, (fast då skulle han bli rabiat av de)

usch va långt o himla rörigt det blev.. tänkte är det ngn annan som har haft det likadant eller så?
att hästen står o typ "dampar" över hästen bredvid... han gör ju inget annat han är ju übersnäll o hantera på alla vis. men fort man lämnar hnm så börjar han...

ursäkta så mkt för röran men klockan är mkt och jag är typ trött, men jag känner sån panik. jag vill ju inte att alla ska bli störda utav de, för jag förstår hur jobbig han låter, han låter värre en han är, formar så att alla tror att han är dum i huvet för att han håller på så, fast han är typ världens snällaste o rör inte en mygga i vanliga fall.. :(

tips NÅGON! :confused:

vet inte om tråden ligger rätt, visste inte riktigt Vart jag skulle lägga den, den får flyttas om den skulle ligga fel..
 
Senast ändrad:
Sv: Blir tokig på min häst..

Min är lite likadan. så vi har löst det genom att sätta upp skivor så han inte ser de andra hästarna öht.Det är helt enkelt lugnast så.Så han har heltäckande väggar åt sidorna nu och sitt boxfönster stängt alltid.

Du skrev att din häst var lugn om han hadde hö...Kan han inte få fri tillgång då?
 
Sv: Blir tokig på min häst..

Jo då min genomsnälla valack hade ett halvblodssto som granne och hon retade ihjäl sig på honom. Han gjorde ingenting, bara stod där och nonchalerade henne naturligtvis ,för han bråkar inte med ett högrangat sto.
Nu har jag bytt stall så jag vet inte hur det går nu.
Hon var väldigt vaktande på sin mat så jag tror att det låg bakom.
 
Sv: Blir tokig på min häst..

jag har ju börjat ge hnm extra hö att tugga på, på dagarna....
hade tänkt o skaffa såndära mattor o lägga på väggarna så han inte gör sig illa, dessutom dämpar det ju ljudet och har hört att det gjort större förändring när hästarna inte hör, så lägger dom av, sen ska jag prova med att täcka för en gång till ordentligt mellan dom....

men det där med att vaktar maten va han mkt första vintern jag hade hnm, då de stallet jag stod i då, inte hade några ordentliga "galler" mellan boxarna (stallet va under uppbyggnad/helt nybyggt) så kan ju va därifrån det kommer...

kom gärna med fler tips eller erfarenheter ja allt.... :bow:

är i stort behov av hjälp :angel: ;)
 
Sv: Blir tokig på min häst..

Det var väl visst bara under vintern han håller på så där?
Jag läste någonstans att många hästar blir deprimerade just under vintern, och då ska man kolla att hästen inte har B-vitamin-brist. Isf ska man ge det.
Det kan ju vara så att han är deprimerad och visar det på ett sånt sätt att han just är irriterad. Och fortsätt med omväxlande träning!:)
 
Sv: Blir tokig på min häst..

Ja, kan ju mycket väl vara så.. att han inte trivs under vintern, har faktist tänkt på de. men sen tänkt att va ska det spela ngn roll.. men
han tappar ju inte bara humöret i boxen mot andra hästar, utan han tappar lixom motivationen till att jobba också iaf i ridhuset/ridbanan, ute i skogen är han som vanligt och trivs super och jobbar bättre en bäst... så ja iof. så kan det ju vara så..


tror inte det har ngt med b-vit. att göra, han får det dagligen. extra alltså... men vinterdeprissioner skulle det mkt väl kunna vara...
 
Sv: Blir tokig på min häst..

alltså det där med b- vitamin har jag bara läst, och har aldrig behövt prova själv, så jag vet inte om det funkar...Men jag tänkte att jag kan lu tipsa:idea:
 
Sv: Blir tokig på min häst..

Jag har haft samma problem med mitt sto så jag flyttade henne till en ensambox så hon inte har några grannar. Så nu är det betydligt lugnare i stallet och matte behöver inte spackla söndersparkade väggar mer!
 
Sv: Blir tokig på min häst..

hade gärna gjort det, men då vi inte alls har ngn möjlighet till de...


men längtar till vår/sommar snart, så han ska bli lite gladare.
 
Sv: Blir tokig på min häst..

låt hästen gå ute längre istället! om det endast är i boxen han är knäpp så borde det bero på att han inte tycker om att stå inne... vissa hästar blir knäppa av att stallas upp när dom är vana att gå ute ofta och längre under sommarhalvåret.
 
Sv: Blir tokig på min häst..

det är ju under vintern han blir såhär,
men det är inga problem när han inte har ngn häst bredvid sig, men nu har jag ingen möjlighet att ha hnm stående själv!
ute längre, har provat det förut då vart han låg pga de istället, stod bara o hängde och mådde dåligt..
han är en häst som trivs med att komma in lagom tidigt vid den här tiden på året. Vad jag/vi har märkt o fått erfara under dom här tre vintrarna!
 

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 169
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp