Blir så ledsen med alla dessa annonser

Sv: Blir så ledsen med alla dessa annonser

fel inlägg...vill radera, men det går ju inte

Senast ändrad:

Mynta2 skrev:
Men hallå, de som blivit allergiska brukar heller inte vara så mycket bättre. De flesta ids inte angagera sig att leta nytt hem utan bara ANTAR att djurskyddföreningen ska fixa alltihopa. Så många ggr som folk ringt våran förening och sagt eller nästan krävt vi ska ta hand om det eller det djuret pga allergi. När vi frågar VAD de själva gjort för att försöka placera ut djuret själv blir svaret oftast...Nä, inget..vadå då ?? Ja säger vi, annonser i dagstidningar bla. Nä, det är så dyrt (har en del sagt)...

Dra nu inte alla över en kam...

Själv fick jag ge bort Tufsen, min kanin, dels för att vi inte gick ihop och senare för att jag blev allergiker. han stannade dock länge hos mig och flyttade efter ett tag till ett nytt ställe - någon djurskyddsförening var jag inte ens i kontakt med.
Blev även smått allergisk mot Lurvas, syrrans vanvårdade marsvin jag tog hand om, men han stannade här tills jag hittade ett nytt hem åt honom.

De som köpte Zorro (gamla marsvinet) av mig när jag flyttade till internat fungerade det inte heller för, de blev så småningom allergiska hela högen. Han stannade där tills nytt hem hittades, då åkte han hit för att bli "slussad" till ny ägare dagen efter.

Nu har jag för ett tag sen reagerat på mina råttkillar, men har inte ens kommit på tanken att sälja, ge bort eller avliva de. Nu har jag dock inte reagerat på ett bra tag och jag är rätt säker på att det är något annat jag reagerat på - och tur är väl det, för de är fortfarande kvar.

Att man blir allergisk betyder inte automatiskt att man blir ansvarslös...

Man kan aldrig dra alla över en kam, men jag tycker att alla som skaffar djur borde ha en skyldighet att se till att de hittar bra hem.

Sen finns det ju givetvis folk som verkar bra men när djuren väl sitter hemma i buren så är det inte lika gulligt längre.

Håller med!!

Läste en annons häromdagen;

"Marsvin skänkes, då vi skaffat hund som inte går ihop med marsvinet". Men hallå, lite sent påtänkt. Tänkte svarat och skrivit, att då får de väl ge bort hunden... Men marsvin har väl lägre status. De kan man köpa, skänka, avliva lite hursomhelst.

BLää! Sådana annonser får mig att aldrig mer vilja köpa marsvinsungar från uppfödare, istället vill jag ta hand om alla som ingen vill ha, och ge dem ett fint kärleksfullt hem, med massa marsvinskompisar, mat och kel!

Håller med. Gäller inte bara smådjur utan även katter, hundar, hästar, reptiler m.m m.m. Det är så otroligt oansvarigt att inte tänka efter före när man skaffar ett djur.
Jag tar rätt ofta emot gnagare och ibland nå´n enstaka fågel som någon tröttnat på. Dessa blir ormmat, och till er som nu blev upprörda så vill jag tillägga att bättre det än att bli utkastade i skogen.
Jag tror att man fick upp priserna på djuren så skulle dessa omplaceringar minska en hel del.

Jag vet inte hur många jag läst annonser om hundar 6 månader skänkes pga tidsbrist. Det gäller även katter.

Jag blir så förbannad! Varför skaffar man då hund/katt överhuvudtaget? Bör man inte ta sig en funderare innan man skaffar sig djur om man kan tänka sig ha tid för den kanske i 12 år framöver!

sånt gillas inte specillet när djuret är sisådär 3 månader kan man inte se så kort tid framåt tycker jag att man planerat dåligt. sen finns det även annoneser där man får intrycket att personen i fråga inte bryr sig om vart dem kommer. har en annons som jag tror är från samma person som jag köpte en av mina råttor från som nu säljer alla kvarvarande ungar plus mamman för 400kr borde man inte åtminstonde skriva med ett styck pris oxå tror inte många har plats med 12 råttor iaf int om man redan har en hel del råttor

Jag tycker att om man ska omplacera sitt djur ska man först och främst inrikta sig på att hitta ett bra hem, inte sälja till högstbjudande :mad: !! Det blir jag riktigt förbannad på!

Amania skrev:
har en annons som jag tror är från samma person som jag köpte en av mina råttor från som nu säljer alla kvarvarande ungar plus mamman för 400kr borde man inte åtminstonde skriva med ett styck pris oxå tror inte många har plats med 12 råttor iaf int om man redan har en hel del råttor

Men blaj vad du skräms! Jag trodde det var jag som hade annonserat knasigt ju. Men så kom jag på att jag ska ju inte sälja älsklingarna heller, och du köpte ju inte bara en av mig *puh* :o :D

nej plus din kull fans det int 16 råttor i

nepp det räknas int. ja det var dem är nog därför shinji vara liten

Jag tycker det är bra om man kan hitta ett nytt hem.Däremot så tycker jag många skaffar djur utan att tänka efter vad det innebär.
Många yngre tjejer skaffar tex marsvin å efetr ngt år tröttnar de helt enkelt.

Jag hade gärna tagit emot hur många marsvin som helst gratis om ngn skänkte bort dem, jag har 2 stycken just nu men har alltid haft marsvin å tror alltid jag kommer ha det oxå :)

Folk tycker nog jag är lite skum som fortfarande håller på med sånt, speciellt min svärfar som undrade varför jag hade råttor! :)
Jag är ju 22... :o

Och jag är 19! :D

Har tre stycken, kanske ska ta emot en till (omplacering). Tror också att jag alltid kommer ha "svin". Jag är fast! :smirk:

gul_zebra skrev:
Dra nu inte alla över en kam...

Själv fick jag ge bort Tufsen, min kanin, dels för att vi inte gick ihop och senare för att jag blev allergiker. han stannade dock länge hos mig och flyttade efter ett tag till ett nytt ställe - någon djurskyddsförening var jag inte ens i kontakt med.
Blev även smått allergisk mot Lurvas, syrrans vanvårdade marsvin jag tog hand om, men han stannade här tills jag hittade ett nytt hem åt honom.

De som köpte Zorro (gamla marsvinet) av mig när jag flyttade till internat fungerade det inte heller för, de blev så småningom allergiska hela högen. Han stannade där tills nytt hem hittades, då åkte han hit för att bli "slussad" till ny ägare dagen efter.

Nu har jag för ett tag sen reagerat på mina råttkillar, men har inte ens kommit på tanken att sälja, ge bort eller avliva de. Nu har jag dock inte reagerat på ett bra tag och jag är rätt säker på att det är något annat jag reagerat på - och tur är väl det, för de är fortfarande kvar.

Att man blir allergisk betyder inte automatiskt att man blir ansvarslös...

Jag tycker du resonerar lite konstigt... varför skaffa nya djur hela tiden om du vet att du är allergisk? Det tycker jag är lite ansvarslöst!

Jag tycker ändå att det är svårt att alltid vara negativ eftersom det kan finnas mycket som ligger till grund för att man vill sälja vidare sina djur. Med det menar jag INTE att jag godkänner allas skäl till detta!

Ta mig som exempel. Sedan tre månader tillbaka har jag en ny kanin, dvärghare hona. Jag köpte henne främst som sällskap till min kastrerade hane och för att sedan kunna ställa ut henne. Redan andra dagen högg hon mig i handen och sedan har det fortsatt så. Hon kommer inte heller bra överens med min hane, inte så att hon är aggressiv mot honom utan hoppar snarare bort från han och verkar rädd för honom trots att han är världens mesigaste kanin! Jag håller nu på att leta nytt hem till min hona, Hilda pga alla problem som finns MEN tro mig jag har verkligen kämpat!!! Jag tror att det kan bli svårt att hitta ett nytt hem eftersom Hilda är som hon är men hellre någon ny som vill kämpa vidare än att jag ska behöva avliva henne. Jag kan trots allt inte säga med 100% att hennes beteende beror på att vi inte kommer överens även om jag tror att det är andra faktorer som spelar in. Det finns med andra ord mycket som kan ligga bakom annonserna, min annons som jag har satt ut här på Bukefalos kan säkert tolkas på ett negativt sätt...

//Anna

Varifrån har du fått att jag skaffat fler och fler djur?

Marsvin och kaniner har jag inte skaffat fler av.
Inte råttorna heller efter att jag reagerade - dock är det inte de jag har reagerat på, har inte reagerat det minsta på månader nu.

Något allergitest har jag inte gjort heller så säker kan jag inte vara, bara att jag reagerar på marsvin och kaniner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 295
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 168
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info