Blir så j*vla förbannad

C

Canoó

Det finns en del människor som inte använder huvudet överhunudtaget. Såna som bara måste tala om för andra när de gör fel.

Var ute och red igår efter en grusväg i en liten by i närheten av stallet. Tidigt på fm så det var inte direkt nå trafik eller människor i farten. Travade lite sakta i mitten av vägen där det inte var så hårt.

Efter en liten stund hör jag hur det raslar till bakom mig och hästen ökar farten. Ser då i ögonvrån hur någon försöker köra om mig. Bilen kom från ingenstans och jag fick inte stop på hästen, hade jag stannat hade jag blivit på körd. Hästen blev så stessad att han bara sparng. Det är ett under att hästen inte satt sig på motorhuven i farten för bilen var verkligen så nära.

Självklart rider jag in till vägrenen och får till slut ner farten. Då gör bilen en rivstart upp bredvid mig och sedan en tvärnit när vi är jemse varandra. En, ursäkta språket, kärringj*vel har ner rutan och skriker "Vilken jävla sida är du på nu".

Var medveten om att jag var på fel (vänster) sida med tanke på vilket håll jag red åt. Saken är den att jag valde "fel sida" för hade jag valt att rida över till "rätt sida" hade vi blivit påkörda. Jag svarade och i samma sekund gjorde kärringen en rivstart så de flög grus och sand på mig och min häst och försvan lika fort som hon kom. Allt detta tog ca 30 sek.

Jag antar att jag inte är den enda här som väljer "fel sida" av vägen om det är lämpligare i en situation som kan bli farlig.

Är bara så förbannad och behövde skriva av mig. Vill någon så gärna tala om att någon gör fel så kan man köra lugnt. Hästar är stora och lättskrämda djur. Min häst är trafiksäker och inte rädd för mycket. Men i vissa situationer blir även han rädd och stresad!

Sv: Blir så j*vla förbannad

Håller med dig, vilken j*vla idiot!! :mad:
Du tog inte regestreringsnummret så att du kan anmäla henne eller så?

Jag förstår att du blev :devil:arg.
IdiotK##rring!
Tyvärr är inte det sista puckot född än heller..

Jag kan förstå hur jävla förbannad du blev !
har hänt mig någon liknande, fast jag mötte en bil, och min häst började stegra, och jag höll på ramla av, :crazy: då tutade den kärringen!
och jag blev så jävla arg, och samtidigt väligt rädd.
viste inte vad jag skulle göra?!
fick ju som en chock.

Slutade iaf med hon skällde ut mig, och jag sa att man måste respektera hästar.

Tänk om Bonne (min häst) skulle bli skadad,
lr om bilen blev helt förstörd ?
men sån tur ere ju så att det blir bilföraren som måste betala. :angel:

Helt ärligt så hann jag inte se regnummret dels för att hon körde så fruktansvärt fort och för de sprutade så mycket grus och sten så jag var tvungen att vända bort huvudet.

Jag förstog nog inte vad som hände. Hade mer än gärna haft regnummret till henne :devil:

Att hon skrek/skällde på mig gör mig inget. Det kan jag koppla bort men det är just körningen.

Blir hästen tillräckligt rädd så går det inte att kontolera den. Som ryttare/hästägare tycker jag man ser allt från en helt annan synvinkel när det gäller trafik.

Hade hon haft lite innanför panbenet hade hon kört lugnt fram till mig och sedan kört lugnt därifrån.

Håller helt med Black Coffee skrev, Sista idioten är inte född än. Synd....

Usch vilket j*vla sätt :mad:

Var med om att en gubbe kom i sin bmw och preics när han kommer förbi min häst vänder han 180 grader runt om hästen (slirar så däcken tjuter) och gasar iväg för att sedan åter komma tillbaka senare på turen (nu med en yngre kvinna i bilen) och göra samma sak fast nu är det inte nog med att bilens däck tjuter och att det ryker.. nej nu skriker den j*vla kärringen också:mad::mad:

Vid andra gången hade jag suttit av och min häst var ordentligt skärrad, såg ut som om hennes ögon skulle hoppa ur huvudet och svansen stod rakt upp:o

Jag anmälde så klart men bilen var "lånad" eller rättares sagt han provkörde den från en bilfirma.

finns sadåna idioter så det är rent synd om dem. Tänk om min häst inte varit så snäll att hon stod still medans han snurrade omkring henne. usch då kunde det gått vääääldigt illa:cool:

Usch. Såna idioter finns det tyvärr för många av. De tänker bara på sig själva. Tyvärr blir man oftast så stressad själv av det att man inte tänker på att ta ett regnummer. Hoppas hästen inte blir rädd i fortsättningen.

Kan berätta vad jag var med om igår. En positiv histora.
När jag gjorde iordning hästen på stallgången kommer två krosscyklar i full fart förbi. Det vrålan vasst och högt och hästen blir verkligen rädd. (hon brukar inte bry sig om trafik heller)
När jag ska rida iväg har de vänt och jag hör genom skogen att de är på väg tillbaka till oss. Jag står med häst på vägen och väntar in dem. Det är ett fruktansvärt oväsen av krossar i full fart och de stannar när de ser mig.
Jag frågar om de kan tänka sig att köra på en annan väg. De är förstående och ber så mycket om ursäkt. De skulle självklart köra någonannanstans.
Jag blev glatt överraskad. Många gånger har jag fått höra att jag ska sköta mig själv och skita i vad andra gör i skogen och liknande. (och många gånger har de vägrat stanna eller svara på tilltal)
Dessa killar gjorde mig glad. Tur att såna finns också och inte bara fullblodsegoister som den du stötte på.

jadu. människor!

Red (skrittade) på en gubbes grusväg en gång eftersom ridspåret var så gyttjigt brevid så att hästarna nästan halkade. Gubben kör förbi och vi får en fet utskällning. Vi ber så mycket om ursäkt och förklarar att hästarna höll på att halka och vi hade verkligen ridit där om det gick... Men nej då, gubben skäller och vi får rida på spåret. Gör detta ett tag, men då båda hästarna är ovana vid att rida ut och vi inte känner att trilla ner i diket skrittar vi på vägen igen de sista 50 metrarna. En minut senare då vi rider på en väg där hästarna inte har något ställe att ställa sig vid sidan kommer en argsint bil bakom och nästintill gasar in i hästarnas rumpor (detta är en sandväg som främst används som ridväg). Tillslut kommer vi till ett ställe där vi kan släppa förbi bilen (och hästarna är så rädda att de skakar av att ha haft en stor jeep uppsprungen i rumpan) och det visar sig att det är gubben... Får ännu en utskällning... säger samma sak som tidigare tillbaka.

Visst, vi skulle ju inte rida där, men skritt en gång? (det är absolut inte så att ingen annan gör det) Det hade ju kunnat hända en ordentlig olycka när han försökte köra över oss och hästarna... hur tänker man?

Denna gubbes dotter har även hästar...:devil:

Sådana trafikanter är ju underbara!! :bow:
Fastän dom inte får lov att köra cross i skogen :devil:

Sådana trafikanter är ju underbara!! :bow:
Fastän dom inte får lov att köra cross i skogen :devil:

De var reggade (så de får väl köra på vilka vägar de vill.) Skönt att förarna ville kommunicera i alla fall. Det hör inte till vanligheterna tyvärr.

De var reggade (så de får väl köra på vilka vägar de vill.) Skönt att förarna ville kommunicera i alla fall. Det hör inte till vanligheterna tyvärr.

Nej crossar får inte vistas i skogen, eller jag menar ju på stigar nu, du kanske red på en grusväg eller dyl, tänkte jag inte på :/

Har också stött på ett gäng ungdomar som stannade med sina crossar. Jag tackade dom väldigt hjärteligt, trots att detta var på Åbys skogstränarrunda där ENBART travarna får vara, man får inte ens promenera där. Så dom fick definitivt inte va där. Men sålänge dom visar respekt och inte kör för ofta verkade ingen bry sig vidare nämnvärt.

En del människor är helt underbara när man möter dom. Sådana som stannar och stänger av sitt fordon är guldvärda fast min häst är trafiksäker. Men även den lugnaste kan bli skrämd. Man blir så glad när man möter någon som respekterar hästen och saktar in.

Red hem till mina föräldrar för ett par dagar sen. De bor bredvid "huvudvägen" i samhället de bor i. Red på trottoaren och alla bilister blåste förbi. Är man så centralt så finns det tydligen inget som heter sakta in om det kommer en häst fast det ligger två ridskolor i närheten.

Men rider man bara någon kilomerter därifrån ute i byarna så saktar alla in. Varför ska det vara sån skillnad?

Jag fattar inte att del bilister verkar bli så otroligt provocerade när de stöter på häst på vägen.
Visst de flesta är säkert inte hästvana, men om man ser en häst som verkar skärrad och trampar runt och ryttaren har fullt sjå att hålla den kan man inte bara då ta det lugnt och avvakta/krypa istället för att klämma sig förbi, gärna i lite för hög fart, till varje pris!?

KL
Och ibland sitter kärringen på hästen...

Jag skäms fortfarande över den gången för massor med år sedan när jag red på en grusväg i ett naturreservat (motorfordonstrafik förbjuden) och mötte två killar på moped. Det var en sån där dag när hästen fått horn och fullkomligt letade farligheter. Naturligtvis började han tramsa, inte fullt så mycket som för cigarettpaket, 2 pinnar i kors, grå sten etc, mopeder KAN ju vara lite småfarliga på riktigt så då kan man ju inte skygga omkring helt hämningslöst om man är en häst med väl utvecklad självbevarelsedrift...

Trots att killarna körde mycket sakta ytterst på kanten när vi möttes (inte så konstigt om man möter en småhoppande häst...) orkade jag inte hålla mej utan fräste nåt om att de säkert visste att de inte fick köra moped i reservatet. Killarna tvärstannade och undrade om det var sant. De stod kvar tills jag tagit av på en ridväg, sedan vände de och åkte tillbaka ut ur reservatet.

Alltså hyggliga killar som förmodligen faktiskt missat att de inte fick köra där och som TROTS att jag fräser uppför sig betydligt mer vuxet än jag. VARFÖR skulle jag ge ryttare bad-will genom att fräsa?

jag vet kärringar o gubbar i bil och ryttare med häst går verkligen inte ihopp, har också varit med om liknande!!! såna jävla typer som inte förstår sig på djur! jag minns en gång när jag ramlade av då en bil körde alldeles för fort och för nära hästen så den fick panik och kunde inte hoppa åt sidan då d va ett jätte dike där så den sparkade och lyckades träffa backspegeln, och gjorde sedan 3 jättebok efter så jag ramlade av, och tro inte att kärringen och gubben frågade hur det var med mig när jag låg på backen och vred mig i smärta! Nää de rusade ut med papper och penna och ville ha nummret till mitt försäkringsbolag!!! och ville kräva pengar för backspgeln, jävla typer d finns

Ja de körde på grusvägen. När de var över en halvmil från mig lät det som de var brevid mig när de gasade. Skogen verkar bli som en förstärkare ibland. De var så trevliga så jag hoppas de fann en bättre väg utan lättskrämda hästar.

JAG, har blivit jagad av galen grann gubbe i traktor!! Ngn som tar de?? ;)
Gubbjäveln kom körande i full kareta, så vi fick slänga oss av vägen & ut på åkern, men vad hjälpte de han körde ut där med... jag på icke trafik säker unghäst, (vi red på en gräsväg..som vi för övrigt ridit på i 20 års tid..) och lilla lill syrran på alldeles ny ponny som bockade så fort hastigheten var snabbare än skritt... :(
Gubben körde efter oss, stannar, sticker ut huvudet och ropar "här får ni inte rida!!" Trotts att jag är vannsinig så behåller jag lugnet & frågar helt eneklt "Varför då?" "kan du tala om VARFÖR vi inte får rida här?" Han fortsätter ropa "Här får ni inte rida, Här får ni inte rida, x 10 typ. "
Svarar mig aldrig utan hoppar bara tillbaka in i traktorn och åker hem igen...

Man kan ju undra om han fick en plötslig hjärn blödning eller nått, GUBBJ*VELN*, I vilket fall så när våran pappa en stund senare vansinnig promenerade ner till gubben så låg han fulkommligt på knä & hukade sig, han bad om ursäkt, & ja han visste ju inte att de var "pappas döttrar" hade han vetat de skulle han inte gjort så.
Var på pappa med gapande mun då undar om det alltså är OKEJ att göra det med alla andra ryttare som rider förbi?? :mad:

I vilket fall så gjorde pappa "återbesök" hos lilla farbron med en tjock lunta med papper om hästar och allemansrätten. Nu rider vi kors & tvärs i hans skogar osv, han vågar inte säga ett jota, fortf rädd att bli anmäld antar jag... :devil:

Har även blivit i kapp körd med bil, även där äldre man, som när han är 2 decimeter från hästen lägger sig på tutan. ren tur att han inte fick en hov i motorhuven... Det finns folk till allt!! :mad:

Åh! Kärring*ävlar alltså :devil:

Vi var ute på långtur i helgen och skrittade längst med en asfalterad väg där det låg lite få hus bredvid (landsbyggd) Alla red på höger sida på ett led. Runt krönen kommer sedan en bil i ganska hög fart, så Krister sträcker ut armen och gör tecknet för att sänka farten (höjer och sänker armen), men kärringen bara ligger på i samma hastighet, så Krister driver ut bakkärran på hästen i vägen och rider typ upp framför bilen (dumt gjort egentligen, men nu stannade hon iaf) typ två hästar hinner förbi och vi ser hur hon svär åt oss innan hon rivstartar igen. Nu är alla våra hästar trafiksäkra, men man VET ALDRIG med levande djur!

Resten av bilisterna vi mötte saktade ner massor eller till och med stannade. En eloge till alla er!:bow:

Och dagens ris till Kärrinf*n :devil:

Oj..Ja idioter.

Jag ramlade av förra våren och min häst har den väldigt otrevliga ovanan att springa hem när jag ramlar av. Var inte långt till stallet men man blir orolig ändå. Han sprang över en väg där det kom bilar. Iställe för att sakta ner och släppa förbi honom så tutade de bara och fortsatte köra.

Tror de att min häst som älskar att rymma när han är busig förstår att han ska flytta sig bara för att de tutar på honom?

Hittade iallafall världens lyckligaste häst vid stallet.
Förra ägarna lekte en otroligt dum lek med honom "jaga häst i hagen". Det är inte så kul när han kommer lös och an springer/går fort efter honom. Han sticker inte långt men det kan hända mycket i närheten också...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 892
Senast: Mirabilis
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar