Blir så j*vla förbannad

Sv: Blir så j*vla förbannad

Ja, "jaga häst i hagen" xD den har man lekt i sina dagar. Har aldrig varit något problem här MEN förstår verkligen att det kan bli det :O.

Själv har man också blivit "jagad" av en lastbil, eller den kom i ganska hög fart utan tecken på att sakta in varken efter eller före jag och hästen satte av i skengalopp. Vi blev jätterädda bägge två! Var rätt långt till stigarna också men inte saktade lastbilen av för det. Behövdes ju inte när hästen sprang så fort antagligen :(

Samma häst, hyrhäst, hade ovanan att sparka efter bilar som kom för nära i lägre farter. Tyckte bilar var lite lagom obehagliga, men var inte direkt rädda för dom. Så man fick alltid vända sig om, upp med handen och be dem att stanna om man inte kunde svänga undan. Ärligt talat tycker jag det är skitdåligt av de som inte stannade i det läget, hästen hade kunnat vara en rädd häst. Men de som inte stannade gjorde det oftast efter att hästen slängt ut ett eller bägge bakbenen efter biljäveln. :@

Annars tycker jag de flesta i trafiken där jag bor är väldigt hänsynsfulla, mycket glad över detta efter att ha läst era skräckhistorier!

Min biologilärare hade tydligen skrämt upp en häst rejält när han skulle köra om denna, då kom han dagen efter och frågade mig hur man egentligen skulle göra när man körde förbi en häst. Så vissa vet helt enkelt inte hur man gör bara... även om man tycker att sunt förnuft borde räcka långt?!

Nu tillhör jag kanske kategorin kärring åldersmässigt men definitivt inte tankemässigt ;). Blir trots det lika f*rb*nn*d som ni andra på vissa trafikanter. Var ute i lördags och provade en ny väg (är i nytt stall och försöker så klart hitta så många olika ridvägar som går) som vi trodde gick runt så vi skulle komma ut ungefär där vi red in. Ett par km in på vägen mötte vi ett medelålders par i bil. Vi viftade så att de stannade och så frågade vi snällt om de möjligtvis visste om vi var på rätt väg. Fick till svar bokstavligen så här: "J*a hästfolk, man ska inte rida om man inte vet vart man ska. Nä, ni kommer ingenstans på den här vägen." Därefter igen med fönstret och iväg som attan.

För ett par veckor sedan hade kompisen sitt barnbarn, 8 år, med sig. Hon fick rida på gamla, trygga, 22-åriga fullblodsstoet som visserligen är stor men jättesnäll och extra försiktig med barn på ryggen. Flickan red i mitten och hade mormor framför sig och mig efter. Vi red på smal grusväg på väg bort till en skogsväg utan trafik, självklart kom det en bil i full fart varpå mormor red ut en bit i vägen för att få föraren att sakta farten. Vederbörande stannade då och börjar skälla. Mormor svarar att "du ser väl att det är ett barn med, då är det kanske vettigt att ta det lugnt". Gubben svarar "man ska inte rida om man inte klarar av hästen". Så fort jag som tredje man i ledet hunnit förbi bilen rivstartar de i ett moln av grus och damm, en god del av det hamnar på mig och min i vanliga fall ganska tittiga häst. Denna dag var hon ovanligt lugn tack och lov. Med hänsyn till 8-åringen sa ingen av oss exakt vad vi tänkte och tyckte men ni kan väl ana... :mad:

ja den sista idioten är inte född än....
min kusin vad med om liknande och bilen körde för nära men hästen va då lugn och började backa och satte sig på huven, bleven jävla buckla och alla blev chockade haha....som tur va så blev han inte så arg utan insåg att han kört för nära :P

Jag hade klivit av hästen tagit mig in i bilen och nitat kärringen (:

"jaga häst i hagen" kan faktiskt vara till hjälp också;)
Jag tycker det är viktigt att hästarna förstår skillnaden mellan lek och "allvar". När det är lek som gäller, kryper jag ihop när jag går mot dom. Men ifall det är allvar så går jag vanligt. Dom förstår skillnaden på det, och det har aldrig varit problem med det. Jag brukar alltid under lekens gång flera gånger avbryta och gå emot dom vanligt, klappa lite och gå runt dom och så, så att dom ska förstå skillnaden. Sen kryper jag ihop igen och då springer dom ifrån mig om jag går mot dom:)
så "jaga häst i hagen" kan vara till hjälp oxå, för dom vet att går jag vanligt skall dom stå kvar eller helst komma mig till mötes, vilket underlättar om man ramlar av:)

Det är ok att leka om man gör så. Verkligen ser till att hästen förstår skillnaden. De har dom inte gjort med min....=(
Sen tillhör han den busiga typen av häst. Tycker verkligen det är jättekul att smita. Inte sringa fort eller dra iväg långt. Bara ligga steget före matte.

Knäppa grimman är ett måste annars kryper han ur den. Ibland är han en riktig hästj*vel!

Precis som kärringj*veln. Inser efteråt att det var tur för henne att hon åkte lika fort som hon kom. För jag hade antagligen inte varit så trevlig och beskedlig. var min mamma som fick ta alla fula ord om tantf*n.

Nu är det även måna yngre som är lika hänsynslösa.

red på en asfaltsväg modell smal, på båda sidor är det djuuupa diken, snårig skog på vänster och lerig plöjd åker på höger sida. ikapp mig kör en buss, det finns inte plats så att jag kan stanna och bli omkörd, så jag håller mig framför och siktar på mötesplatsen ca hundra meter bort. den fula gubben vid ratten har ingen tanke på att hästen som nästan hoppar på bakbenen ca en meter framför hans buss kanske skulle uppskatta om han inte aktivt försöker köra över den, utan ser ond ut och gasar på. till slut kommer räddningen i form av mötesplatsen, vi går åt sidan och gubben stannar bussen och gastar att jag nu har sabbat hans tidtabell. Jag är vid det här laget så förbannad att jag upplyser honom om ett och annat vad gäller hur man beter sig när man träffar på hästar med sin linjebuss. då blir han ännu surare och drar därifrån. jag hoppas djupt och intensivt att den mannen dör ensam.

men ibland så blir man faktiskt potitivt överraskad av människor, mötte häromveckan enunge på moped, han var väl precis så gammal att han fick köra farkosten.. Med kraftig blåst och aningen yster häst undrar jag hur detta ska gå, när ungen är tio-femton meter bort stannar han och stänger av motorn. jag blev nästen religiös och fick lust att adopterade honom, talade om att det var väldigt snällt att han stannade. Han väntade sedan tills jag och pållen var lååååångt botra innan han startade igen... ibland blir man ju faktiskt glad. :)

Så vissa vet helt enkelt inte hur man gör bara... även om man tycker att sunt förnuft borde räcka långt?!

Hur man ska agerar när man möter en häst ingår ju i teorin när man ska ta körkort.

*kl*

Jag kan förstå att Ts och ni andra blir förbannade. Men ibland så upplever jag det som att ryttare vill att bilarna ska stanna helt och hållet och gärna ner i diket för att släppa fram ryttare. Nu inte sagt att någon här på buke tycker så.

Min förra vallack jag hade var kanske 90% trafiksäker. När vi mötte vanliga bilar var det aldrig några problem och kom de bakifrån så vände jag mig så han såg bilarna så blev han inte lika rädd. 99% av alla bilförare saktar av och kör förbi lungt och med så mycket avstånd det går.

Vid ett tillfälle var jag ute och red med en kompis som sitter på en häst som verkligen inte reagerar på något. Du kan i princip släppa en bomb brevid henne utan större reaktion än två trippande steg åt sidan möjligtvis. Vi fick möte av en bil på en bred 70 väg. Man kan lätt mötas två bilar på denna vägen. Bilen sakta ner till kanske 40-50 och höll sig så långt ut i kanten som möjligt. Enligt mig en vettig bilförare som respekterar oss ryttare. Har även hänt att denna bilförare stannat om han ser att en häst är nervös. När han åkt förbi så vänder sig min kompis om till mig och säger: Vilken jävla idiot som bara dundrar förbi så där. Om jag visste vem han var skulle han få en utskällning.

Jag såg ut så här: :eek: :confused:

Hur man ska agerar när man möter en häst ingår ju i teorin när man ska ta körkort.

Jag har inget minne av att det skrivs vidare mycket om hur man gör vid möte av en häst, och det sägs ingenting.. Hade inte jag varit en hästvan person så tror jag lätt att jag hade missat just den teoretiska biten och eventuellt inte vetat hur jag skulle bete mig vid möte.. Det behövs mycket mer information för att folk ska börja förstå! Eller bara notera kanske...? :crazy:

Jag har tagit behörigheter för BE och CE och har inget minne av något som handlade om hur man beter sig vid möte av häst.
Var bara ett år sedan jag tog CE så jag tcker jag borde komma ihåg om de handlade om något med häst...
hmm...

Reflekterar lite från en bilists synpunkt.

Även om jag är hästmänniska så är det inte alltid lätt att veta hur exakt man ska bete sig. Det är väldigt individuellt hur ryttare vill att bilister ska bete sig vid möte. Kör man inte som just denna ryttare vill så får man höra både det andra om hur dålig bilförare man är, att man inte har något vett i skallen och inte har någon respekt för hästar.

Hur ska jag som förare veta hur just denna ryttare vill att jag ska köra förbi? Ska jag behöva stanna bilen och fråga, eller ska jag bara chansa och hoppas att jag gör rätt?

Jag är förövrigt den där bilisten som saktar ner farten mycket. Är det på en mindre väg så kryper jag bakom (ganska långt ifrån) tills ryttaren och hästen går in till sidan/stannar så jag kan komma förbi. Är det stor väg så kör jag över på vänster sida och håller ut till kanten så mycket som möjligt, eventuellt så stannar jag om jag ser att hästen blir skrämd. Oftast så hälsar och tackar ryttaren, men för vissa passar det inte alls..

Sedan är det såklart inte rätt att bara dundra förbi i hundranittio, så nära hästen så möjligt. Jag förstår inte alls bilförare som gör detta, det lär väl inte vara så mycket skillnad på att krocka med en häst eller en älg? Men samtidigt, det är inte så lätt heller.

Jodå, det finns lite om häst i "Du och jag i trafiken"-boken. Min sambo håller precis på att ta C-kort och vi diskuterade detta igår. Står även att det är förbjudet att tuta på hästekipage.
Tycker dock det kunde tas upp mer då det är stora och ofta nervösa djur!

Jag har endast stött på en riktigt idoitiskt bilförare (när jag ridit alltså, annars ser man dem ju flera gånger om dagen när man själv sitter i bilen.)

Det var en gubbe i 60 års åldern som kom i en nyare bil bakom i full fart. Vi red på led på höger sida i skritt. Hästen jag red på blev rädd och hoppade rakt ut i vägen. Då börjar han tuta! :eek: Ingen "paniktutning" utan massa irriterade tutningar på rad.
Hästen får då panik, jag lyckas hålla mig kvar som tur är. När vi kastat oss ner i diket så gasar han förbi och pekar finger...
Vi var 2 st som red och den andra tjej säger att "min" häst blöder på ena bakbenet. Hon såg föraren köra in på dagiset en bit bort och vi går dit, skärrade och skitförbannade.
Mannen kommer efter en stund ut med sitt barnbarn (antar jag att det var) och börjar skrika könsord åt oss och att vi ska passa våra hästar på nätterna, för han ska minsann se till att göra dem riktigt illa. Runt oss har förvånade dagisfröknar och barn samlats.
Vi påpekar skadan på hästen och att det var han som skrämmde den.
Han säger att det skiter han totalt i och även att det var rätt åt hästjäveln.

Vi tog bilnummret när han gasade från parkeringen. Ringde polisen och berättade som det var.
Han åkte dit för smitning, vårdslöshet i trafik och olaga hot. Det pga att vi var 2 st som kunde vittna om hans körning och dagisfröknarna vittnade dessutom om hoten.

Bråka inte med mig i trafiken :devil:

Vi tog bilnummret när han gasade från parkeringen. Ringde polisen och berättade som det var.
Han åkte dit för smitning, vårdslöshet i trafik och olaga hot. Det pga att vi var 2 st som kunde vittna om hans körning och dagisfröknarna vittnade dessutom om hoten.

Bråka inte med mig i trafiken :devil:

Bra!! :bump:

Vilka j*vla idioter det finns! Jag bli såååå arg!

*kl*

Jag har också ganska dåliga erfarenheter av bilförare då en familj skrämt min trafiksäkra häst ordentligt så han blev helt livrädd för bilar. Dom har bl a kört i vattenpölar så det stänkt på mig och hästen fast dom kunde ha kört lite mer åt sidan och undvikit pölarna, kört på tok för fort förbi så det skvätt både grus och sten på oss med mera. Familjen polisanmäldes och har nu flyttat härifrån. Jag blev även hotad av deras dotter; om jag red förbi deras gård igen på den allmänna vägen skulle nåt hemskt hända min häst. Sen en gång kom sonen upp på vägen, skrek efter mig och min häst och kastade snöbollar på hästens rumpa/rygg, hästen var då rejält bakskygg och jag ledde honom. Dom har även kört skoter, fyrhjuling osv och försökt jaga hästen på vägen så det slutade med att hästen skenade. En gång slutade det med att hästen kastade sig ner för en slänt och fastnade med hoven bland massa stenar, som tur var fick jag loss honom fort men han var helt panikslagen och nu, nåt år senare kan jag rida ut och hästen bryr sig inte ens om en lastbil dundrar förbi i hög fart.

Iaf så till sitt försvar sa mamman i familjen när vi gick dit för att prata med dom och berätta om polisanmälningen: Jamen, vi kör i låg hastighet förbi hästarna.. Vilken hastighet då? frågade vi.
50 km/h svarade mamman och fortsatte; saktare kan man inte köra, då står ju bilen stilla. :grin:

Men jag har även stött på dom som stannat/kört sakta förbi om dom ser att hästen skyggar till eller blir rädd och dom ska ha en stor eloge för det. :bow:

Men gud.
Låter nästan som grannfejden.

Är så lycklig att jag inte stött på fler idioter när man varit ute med hästen.

Har fått berättat av andra att ett gäng ungdomar åkt i bil och kastat glasflaskor efter hästarna. Det finns ju alltid ökända personer som alla känner till som ligister.

Det här med att ropa fula ord efter ryttare har jag inte stött på. Men för ett par år sedan var det ett par små killar,7-8 år, som ropade efter mig när jag var ute och red. De talade klart och tydligt om att jag borde rida den där hamburgaren direkt till McDonalds.
Fick kämpa för att försöka dölja skrattet. En sån gång kan man inte bli arg när det är småbarn. Hade en vuxen sagt det på fullt allvar hade jag blivit arg.

FY FAN!:mad: Tack och lov sedan jag började rida har pappsen börjat köra in långt till kanten( långt i från hästarna) och kör sakta,sakta, så att hästarna inte blir skraja. Detta tack vare att jag började rida för några år sen!:eek:
Men jag hatar folk som gasar förbi, har vart med om på ridskolans uteritter att bilar gasat förbi supernära hästrumpor. VIss hästar gillar det verkligen INTE kan man säga..:crazy:

Sådana människor kan ju bara gå och döö =X

jag minns en gång när jag ramlade av då en bil körde alldeles för fort och för nära hästen så den fick panik och kunde inte hoppa åt sidan då d va ett jätte dike där så den sparkade och lyckades träffa backspegeln, och gjorde sedan 3 jättebok efter så jag ramlade av, och tro inte att kärringen och gubben frågade hur det var med mig när jag låg på backen och vred mig i smärta! Nää de rusade ut med papper och penna och ville ha nummret till mitt försäkringsbolag!!! och ville kräva pengar för backspgeln, jävla typer d finns

Haha, du skulle ha sagt typ; "Ja, det kan ni få, om jag får låna papper o penna till erat reg.nr så jag kan anmäla er till polisen" :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 892
Senast: Mirabilis
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar