Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

M

min_nalle

Har nu vart i ett stall i snart 3 månader.
I början var allt så bra men nu spårar det ur.
Folk flyttar ifrån stallet och det blir bara mer att göra.

I hyran som för storhäst ligger på 1800 kr
ingår följande.

spån

havre
utsläpp
kvällsfodring.

Man delar på andra fodringar.

Men nu har vi inget spån kvar i stallet.
Boxarna är fullstora men man får bara 1 bal om 60 L i veckan att hushålla med.
Vilket tycker jag är lite.
Man betalar för allt detta men man får knappt något.
Hö får man så det räcker men vissa gånger kan det bli slut där med.
Min äter inte havre men samma pris iaf runt 1500 kr för ponny.
Tycker det är dyrt.
Stallägaren vill inte att man ska ha mer än 1 bal spån i veckan...
nu kommer det ej mer spån på ett antal dagar.
Andra i stallet tycker det är ok med 1 bal men jag vill att hästen skall må bra av att vara i en box, dvs mjuk bädd.
Men nu ska man hushålla med allt.

Vad säger ni?
Vad skulle ni ha gjort?
Är tydligen bara jag som tänker så alla andra "tiger" om detta.
En del i stallet får av lite spån liggsår.
Jag menar vad ska 120 liter spån hjälpa en häst på 500 kg.
Hallå.
Nu måste jag köpa eget spån och han drar ej ner på hyran.
Blir så arg på hyresvärden.
Han ser hellre ett skitigt stall än ett nydoftande stall med spån verkar det vara som.

Söker nytt att ha hästen hos.
Betalar nästan 2000 kr och får inget.

Hur har ni det i stallet?:(:cry:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

jag tycker det är dyrt :eek:
jag har det jättebra i stallet, får detta per månad:
1 stor spån bal, gör bädd
hur mkt hösilage man vill
hur mkt pellets man vill (jättebra pellets)
saltsten
mineraler
utsläpp + insläpp
påtaging av täcke, även av vid insläpp
vatten :D
skor ju min häst samtidigt som de skor sina också

allt för 1200:- /mån
sommarbete 500:- /mån

sen så är det ju annat som ingår också ifall det behövs någon gång,
t.ex så fick jag salvor till min häst när han hade mugg och de hjälpte mej att mocka och så när jag var borta över helgen mm.

Om du inte trivs i ditt stall, prata med ägaren, om inget händer skulle jag flytta hästen, hoppas det löser sej. :)
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker det är ganska billigt :cool:

Senast jag hade en häst inackorderad var för tre år sedan, då betalade jag 2300 för detta:
Halm eller torv
Hösilage
Havre, mineraler, betfor
Utsläpp
Morgon- och kvällsfodring

Spån har blivit dyrt! Inte konstigt att din stallägare ransonerar. Köp mer själv om du tycker att det behövs.

Jag har idag tre stora kallblod, i eget stall, i boxar som är 12,25 kvadratmeter. Jag anlägger en torvbädd på hösten och sedan strör jag med en halv bal med torv var femte dag, det räcker oftast. Detta innebär ändå en kostnad på 276 kronor per häst och månad för strö.
Spån ligger i nästan samma prisklass, så jag gissar att det rör sig om närmare 300 kronor per månad för din del om du får en bal i veckan.

Immer
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Har nu vart i ett stall i snart 3 månader.
I början var allt så bra men nu spårar det ur.
Folk flyttar ifrån stallet och det blir bara mer att göra.

I hyran som för storhäst ligger på 1800 kr
ingår följande.

spån

havre
utsläpp
kvällsfodring.

Man delar på andra fodringar.

Men nu har vi inget spån kvar i stallet.
Boxarna är fullstora men man får bara 1 bal om 60 L i veckan att hushålla med.


Hur har ni det i stallet?:(:cry:

Jag tycker 60 l räcker gott och väl, är det en sån där färdigpressad bal som är inplastad som jag tänker på, så är dom ju extremt dryga. Det brukar ju vara så kompakt. Dock så kanske det inte är en sån.

Men far och köp nån enstaka bal, och bygg upp en ordentlig bädd. Sen får man helt enkelt tänka till lite när man mockar. Att mocka mer ekonomiskt. Inte "slänga" lika mycket som är rent.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker inte att du har det särsklit dyrt. Själv betalar jag 1500 i kallhyra. Där ingår bara havre som min häst inte kan äta... Höt går på ca 800/månad och hästen får specialmat för nästan lika mycket (inga konstiga grejer, korn, luzern och protein men hästen måste ha mycket då höt är uselt och han är ngt svårfödd). Spån och torv går på ca 400 månad. Summa sumarum typ 3500 kr... utan hovis, försäkringar, ridhus, vaccineringar eller träningar...

Tycker det låter helt okej med att du måste köpa lite extra spån. Om dealen är 4 i månaden får du stå för det som går över. Var glad att du inte bor i stockholm :p.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker det låter billigt faktiskt, och "bara" en spånbal i veckan? Vad gör du med spånet egentligen? :confused:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Har nu vart i ett stall i snart 3 månader.
I början var allt så bra men nu spårar det ur.
Folk flyttar ifrån stallet och det blir bara mer att göra.

I hyran som för storhäst ligger på 1800 kr
ingår följande.:

spån -1bal/v i 1 mån:80*4=320kr
hö -8kg/dag á 2kr/kg: 8*2*30=480kr
havre -2kg/dag á 1,50=90kr
utsläpp
kvällsfodring.
Det blir totalt 890 kr.

Då har jag inte räknat på en kallhyra, vilket brukar ligga på ca 900kr. där ingår el, hagmaterial, gödselhantering, bensin och för att köpa spån och foder, försäkringar, avbetalning på lån för köp/renovering av gård. Och lön för den tid man lägger ner på din och dom andras hästar. Planerande av hö inköp, upp med hö på loge, hämtande av foder och spån, laga staket, måla, städa mm mm. Det kostar kanske lågt räknat 200kr/häst och månad. Då har man "kvar" 700 kr och om man räknar med en lön på 200kr/h så har man 10min/dag på sig!
Så jag tycker att du inte betalar allt för mycket faktiskt.

Men det finns ju fler ställen! Stallägarna anser nog inte att det är värt att ha folk springande på gården för en mindre penning! Det skulle inte jag göra!
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker inte heller det låter dyrt. Du borde klara dig med en spånbal per vecka dessutom.

varför skall stallägaren sponsra dig?
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker det låter billigt faktiskt, och "bara" en spånbal i veckan? Vad gör du med spånet egentligen? :confused:




Det är ju jättelite. Det går åt 2 spånbalar i veckan för mig. Mindre än så är ju hemskt tkr jag.

Har varit in i stall där hästarna har 1-2 cm spån på golvet, där golvet klart syns igenom. Och även runt 5cm, och folk tkr det är rimligt. Tkr det är helt sjukt att en stor hästklump på 500kg ska behöva ligga på ett kallt betonggolv.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Det är ju jättelite. Det går åt 2 spånbalar i veckan för mig. Mindre än så är ju hemskt tkr jag.

Har varit in i stall där hästarna har 1-2 cm spån på golvet, där golvet klart syns igenom. Och även runt 5cm, och folk tkr det är rimligt. Tkr det är helt sjukt att en stor hästklump på 500kg ska behöva ligga på ett kallt betonggolv.

Självklart ska de inte ligga på betonggolv, men om det inte räcker med en bal i veckan utan att det blir 1-2 cm så ser jag två alternativ:

1. Man har en extremt oekonomisk häst. Inte vanligt, men det förekommer.

2. Man kan inte sköta en spånbädd.

Hela idén med spån är att man inte tar ut allt blött varje dag utan att mycket av detta är kvar i boxen och bildar hästens "resårmadrass". Genom att mocka och kratta ytskiktet ordentligt så hålls det torrt och sedan fyller man på med rent spån då och då.

När jag hade mina hästar hemma så hade jag spånbädd. Efter att bäddarna väl lagt sig fyllde jag på en sopsäck spån i veckan. Eftersom det var självpackade säckar var det inte speciellt kompakt, sannolikt mindre än 60 l. Detta räckte gott. Förvisso var hästarna inte så stora (fjordhästar) men boxarna var större än vanliga storhästboxar. Varje häst hade en tjock bädd som är fast och sviktande p.g.a. att den är blandad av löst och torrt spån. Ovanpå det låg ett ganska tjockt (minst 5 cm) lager av torrt, löst spån. Detta mockades varje dag, men själva bädden rörde jag inte.

Det är en konst att mocka... Så - NEJ jag tycker inte det är dyrt! Det finns ingen anledning för en stallägare att sponsra hästägare som inte kan mocka.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Vi betalar 2000:- i månaden (jag har ponny, men det görs ingen skillnad på ponny/storhäst) och då ingår 3 spånbalar per månad och obegränsat med hösilaget. Nu under sommaren/hösten misstänker jag att jag kommer få skaffa eget hö om det behöver stödfodras eller att han ska gå inne på natten eftersom hösilage inte är någon höjdare i värmen. Vilket jag såklart inte räknar med ska ingå i stallhyran.

Till varmblodet jag hade förut hade det behövts fler än 3 spånbalar per månad eftersom han rörde runt en del och det kunde bli halv-pissigt lite överallt så man fick ta ut onödigt mycket spån. Till "ponnyn" så skulle man säkert kunnat snåla ner till 2 balar med spån vissa månader, vilket jag gjorde ibland för att kompensera att den andra behövde mer.

Väldigt olika det där, men som stallägare måste man ju sätta en gräns. Vill man vara säker på att alltid ha spån kanske man kan köpa ett par balar själv att ha i reserv? Höet är det ju svårare med iom att man inte bör byta hö titt som tätt, där skulle jag varit på som sjutton så snart man märker att det börjar bli lite kvar! :eek:
Men samma sak där, vill man ge mer än stallägaren vill ska ingå i hyran skulle jag hellre deala till mig ett högre pris för mer hö men se till att man får det än att begränsa sig.

Tycker inte det låter som att du inte får något för pengarna, men att det behövs bättre rutiner? Stallmöte och kolla om det är fler som känner likandant kanske vore på sin plats.? :idea:
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker inte alls att det låter dyrt, snarare tvärtom, jag tycker att du får jättemycket för pengarna.

Spån kan man ju enkelt köpa extra om man inte tycker att det räcker, så att hästarna får liggsår är knappast stallägarens fel. Ansvarslöst av hästägarna att låta det gå så långt. De vet ju vad som ingår i hyran.

Däremot är det dåligt av stallägaren om höet tar slut.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Fast mer än en spånbal i veckan är väl ganska ovanligt att något stall erbjuder (såg ovan att åtminstone en person hade mer i och för sig).

I mitt stall får man 1 bal/vecka vilket vi klarar oss bra på. Min häst har alltid en mjuk och fin bädd utan att jag behöver ha permanent bädd (vilken Myrten beskrev). Bara man är ekonomisk när man mockar och verkligen sorterar ut det smutsiga från det rena. Vintermånaderna kan jag behöva köpa till någon bal (denna vinter köpte jag två extrabalar totalt) då min häst står i utebox och regnar det mycket kan det bli blött i kanterna kring boxen. Sedan är hon ju sto och brunstar så fort en snygg häst kommer förbi henne (oberoende kön :angel:) så då kan det bli lite mer att mocka.

När jag fyllt boxen efter sommaren har jag lagt in kanske tre balar, sedan klarar jag mig ganska bra! Det tar tid att lära sig mocka ekonomiskt, så tills dess (eller om man har en väldigt stökig häst) får man bita det sura äpplet och köpa till.

(För övrigt tycker jag att du får väldigt mycket för lite pengar. I mitt stall är kostnaden 2500 kr. Dock håller jag med om tidigare inlägg ang. höt. Klart inte det ska ta slut om ni betalat för det!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Det vanligaste är att det ingår en bal i veckan (spån är dyrt) och vill man ha mer så får man köpa själv. Vissa hästägare mockar ut halva boxen varje gång. Skulle man som stallägare hålla på och sponsra det så skulle man gå i konkurs.

Du har ett avtal där havre ingår. Bara för att du inte använder havre finns det ingen mening i alls att dra bort några hundralappar för stallhyran. Du har köpt hela konceptet med denna servicen och då kan du inte i efterhand komma och gnälla för sådant.

Däremot är det väldigt dåligt att höt inte räcker. Ingår det i stallhyran så har man som stallansvarig skylldighet att se till att det finns hö så det räcker. Dock har jag varit med om en period att det har varit ett enormt svinn på höt. Detta gjorde att mina beräkningar inte riktigt blev korrekta och det ställde till lite trassel.

Mvh

Tora
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Tycker det var billigt!

Min häst äter och använder spån för det beloppet/månad. Hade jag stått där hade jag stått gratis!

För mig tillkommer kallhyra på 1500 kr och betala för utsläpp/insläpp vardagar.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Det är ju jättelite. Det går åt 2 spånbalar i veckan för mig. Mindre än så är ju hemskt tkr jag.

Har varit in i stall där hästarna har 1-2 cm spån på golvet, där golvet klart syns igenom. Och även runt 5cm, och folk tkr det är rimligt. Tkr det är helt sjukt att en stor hästklump på 500kg ska behöva ligga på ett kallt betonggolv.
Då har man inte lagt upp en ordentlig bädd från början. Lägger man en bädd av 4-5 balar på hösten räcker 1 bal i veckan även för en skitgris. Två av mina behöver inte spån mer än varannan till var tredje vecka. De har en bädd på minst 15 cm hela tiden. Den tredje hästen som är en riktig skitgris behöver en bal i veckan för att hålla samma bäddtjocklek. Det är aldrig en kissfläck på mina hästar tack vare att de har en tjock bädd från början.

Så tips till TS. Köp fyra till fem balar strö innan installning så kommer du att märka att en bal räcker gott och väl per vecka. Och som många andra säger, det är inte dyrt utan går jämt upp skulle jag säga.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Finns inte en chans att jag hade klarat mej med en spånbal i veckan. I regel går det 6-8 bal per månad, mindre såklart på vår och sommar när de ät ute längre tid på dagen. Ändå anser jag absolut inte att jag vrasar med spån. Häst ska ha det rent och han ska inte få liggsår för att någon tycker att 1 bal räcker. Jag betalar för det jag använder och sen är det inte mer med det. Vår stallägare ser till att det finns spån till självkostnadspris. Hur gör ni om ni skulle behöva mocka ut hela boxen? Får ni själva handla hem spån då?
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Det där är billigt.
Här kostar en box för storhäst inkl
In /utsläpp Mockning/ spån.Fodringar på vardagar .på helgerna efter schema och då får du dessutom ta ridskolans 20 hästar oxå.
för detta betalar man 1825:- och då tillkommer foderkostnaderna.
Så man hamnar kring 3000:- i månaden.

Jag har stått i många stall i genom åren.Nu har jag dock eget.
Men priserna varierar.sist jag stog uppstallad hadde jag en kallhyra på 800:- då ingick bara boxen och hage och man hadde minst 7 pass i veckan allt spån/hö/ kraftfoder fick man köpa själv.Och då hamnar man i slutändan på ca 1900 kr i månaden och då gör man ändå allt själv.
Åt min häst går det åt 3/4-1 bal i veckan.En spånmängd som jag anser normal.
Om du tycker stallägaren snålar med spån åk då och köp själv.och i dagens läge är spånet inte billigt här betalar man 80 kr balen.Billigare dock att hämta på sågverk om man har tid och ork att göra det.
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Jag tycker du betalar ganska lite faktiskt. När jag har räknat på att ta emot inackoderingar så behöver jag ta mycket mer betalt än så för att få det att gå runt. Jag är inte intresserad av att sponsra andra hästägare och jag vill ha betalt för mitt arbete.

När det gäller spån så om det ingår en bal/vecka och du behöver mer så får du väl köpa till det helt enkelt? Jag har boxar på ca 6x4 meter och mina hästar klarar sig gott och väl på en spånbal i veckan. Jag har aldrig haft problem med liggsår, att det luktar illa eller är ofräscht.

Om du inte är nöjd med stallet och villkoren för att ha din häst där så får du väl leta efter ett annat alternativ? Något som du tycker passar er bättre?
 
Sv: Blir så arg på hyresvärden.Betalar men får inget.Hur har ni det?

Det är ju jättelite. Det går åt 2 spånbalar i veckan för mig. Mindre än så är ju hemskt tkr jag.

Eh? Det beror väl helt på förutsättningarna?! Vi har lyckats med 10 balar spån på tio månader, till TVÅ hästar. Det var då 1-2 dm torv i botten, 2 dm spån ovanpå - torrt, luktfritt och fräscht. Men då var det MITT stall, MINA hästar och MIN ekonomi, så jag kanske prioriterar annorlunda? :devil:

Till TS: 1800/30=60 spänn per dag. Skulle du vilja hyra ut boxplatser inklusive foder etc för det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 104
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 995
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 661
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 606
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp