Blir bakpulver för gammalt?

tanten

Trådstartare
Jag - diabetikern - har lovat baka ett par mjuka kakor till julmässan i byn. Tittade i skåpet och hittade TVÅ bukar bakpulver. Bägge med utgågna datum.

Frågan blir då - kan bakpulver bli för gammalt? Dvs tappar det jäskraft?
 
Jag - diabetikern - har lovat baka ett par mjuka kakor till julmässan i byn. Tittade i skåpet och hittade TVÅ bukar bakpulver. Bägge med utgågna datum.

Frågan blir då - kan bakpulver bli för gammalt? Dvs tappar det jäskraft?
Enligt google gör det det. Men det går att testa:

kwjii6cuc21z65yxak8.png

Så testar du bakpulvret​

För att ta reda på om ditt bakpulver tappat sin effekt finns det ett enkelt trick.

Prova att blanda en tesked bakpulver tillsammans med en knapp deciliter kokande vatten. Om det "bubblar entusiastiskt" har bakpulvret inte tappat sin effekt, tipsar Francisco Migoya.
https://recept.se/artikel/sa-vet-du-om-ditt-bakpulver-blivit-gammalt
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 228
Senast: lilstar
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 364
Senast: lil-sis
·
V
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick. Då jag vet att vissa här lätt kan lista ut vem jag är så ber jag er att ha vänligheten att hålla detta för...
2
Svar
21
· Visningar
4 103
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp