Blinkningar - tics?

oz_joj

Trådstartare
Vår son blir snart 2 år. Vi har sista veckorna märkt att han ofta blinkar med ögonen, lite tics-aktigt. Även mormor har kommenterat detta. Jag har försökt se om det finns en röd tråd, tex vid trötthet men har inte riktigt funnit någon. Har försökt söka på nätet på tics och det står att pojkar har det oftare än flickor och att det ofta uppkommer i skolåldern. Står även att nästan 25% av barnen har det under någon period i sitt liv.

Men är detta väl tidigt eller kan det starta så här tidigt?

Någon som har idéer, kunskap, erfarenheter att dela med sig?
 
Sv: Blinkningar - tics?

Vår son blinkade hårt och ofta vid 6 års ålder och vi trodde det var tics. Syntest hos BVC visade inte att han såg dåligt men när vi fick tips om att gå till ögonläkare upptäcktes det att han var översynt. Han fick glasögon och vips så försvann ögonblinkningarna också. Mitt tips är alltså att kanske kolla med en ögonläkare.
 
Sv: Blinkningar - tics?

Men hur kollar de synen på en 2-åring? Det är min undran för hur får man en 2-åring att säga rätt bokstäver (han kan typ A E S O) eller peka åt rätt håll eller så? Men de har kanske knep...

Någon annan med erfarenheter/idéer?
 
Sv: Blinkningar - tics?

Min sambons ena tvillinglillebror blinkade mycket och "hårt" när han var 3-4 år. Han blir i 6 i december och har alltså slutat med "den fixa idén" för en tid sedan.. Det växte väl bort antar jag:).

Av vad jag har hört så är det relativt vanligt att barn har något sådant ticsliknande för sig periodvis:)
 
Sv: Blinkningar - tics?

Ja, vad jag läste så har ca 25% av barnen ticsliknande symtom någon gång under sin uppväxt men vad jag fattar så uppkommer de oftast kring skolstart och där är han ju inte än. Men några hör väl till de som har det tidigare, däribland vår son. Kanske...
 
Sv: Blinkningar - tics?

Min son hade tics när han var runt 3-4.
Han blinkade kraftigt.
Det försvann av sig själv. Jag har haft liknande tics själv när jag var runt 10.
 
Sv: Blinkningar - tics?

Skönt att höra att det brukar lösa sig.

Min dotter (snart 9 år) har infektionsastma med kliande ögon som följd. Nu har hon sedan 5 veckor blinkat "kraftigt och långsamt" (ser konstigt ut) hela dagarna, men främst kvällar. Vi misstänker att det, som började med kli nu har blivit en ovana.

Eftersom dottern är så stor kan vi ju prata om det med henne. Hon tror också att det blivit en ovana och tycker att det är okej om vi säger ifrån, så att hon kan träna bort det.

Man är ju lite rädd att beteendet ska "fastna" ... :crazy: Vore synd på världens sötaste 9-åring, menar jag. :angel:;)
 
Sv: Blinkningar - tics?

Jag har Tourettes, som ger sig i uttryck i lite olika tics, men har klarat mig trots att beteendet har "fastnat" (som det ju egentligen inte gör, för det bara finns där och går inte att träna bort. Ticsen kan flytta på sig, men de finns alltid där.).
 
Sv: Blinkningar - tics?

Min dotter började blinka i fem-sex års åldern,kommer inte exakt ihåg när,och hon har epelepsi i form av abcensanfall som på henne gör att hon blinkar under ett par sekunder och sen är hon som vanligt igen.
 
Sv: Blinkningar - tics?

Hur man kollar synen på så små barn - BVC har sina knep (kommer inte ihåg nu) men ögonläkaren droppade i en vätska i ögonen så pupillerna vidgades och så fick vi reda på att han var översynt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 029
Senast: Soapbubble
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
11 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp