blinkande lampa som start!!!

Sv: blinkande lampa som start!!!

Det finns ingen 100% tidtagning, tex en häst råkar rubba en tidtagarcell i en snäv kurva = tidtagningen är ur funktion, har man inte backup med någon soam tar manellt då så är man körd.
flaggarna behövs dock inte om bana byggs så att man har start/mållinje i bra vinkel från domartornet (inte möjligt på alla anläggningar) så kan den som ta den manuella ta den själv, men något ljussystem kommer aldrig att kunna ersätta den manuella backaup tidtagningen.
Det enda som händer är att alla vid sidan om man dessutom ser att tidtagningen inte funkar, det är ju inget man burkar upplysa om när den falerar, (bävar för vilka klagomål det skulle komma i en omhoppning på ponny :crazy: det hjälper ju inte ens med fungerande elktronisk tidtagning de gäller ju ändå att det är fel på tiden) utan kör på manuellt.

Va och tävlade igår och då andvändes varken lampa eller flaggare. Fungerade bra det med men då gäller det ju att alla är införstådda med det. det skulle nog inte fungera utomhus heller då det kan vara väldigt svårt att höra startsignalen. Men det vållade inte några problem igår iaf...

Men fortfarande så har inte lampa/startsignal med flaggarna att göra, flaggarna är INTE till för ryttaren utan för den som tar den manuella tiden.
OM en flaggare inte har koll och lyfter flaggan innan startsigal givits och en ryttare tror den då har fått startsignal som den inte har fått och startar så blir den utesluten, det är signalen från domartornet som gäller och inget annat.

Förlita er inte på flaggaren för guds skull, oftast är det småtjejer som har fått sin första uppgift på banan som står som flaggare.

Okej! Ja det kan ju va bra att veta! själv bvrukar jag aldrig kolla på flaggaren men det kan ju faktiskt vara bra att ha någon sorts signal utöver dommaren om det tex som jag skrev är utomhus och blåsigt så på så sätt är ju en lampa bra men då ersätter den ju inte flaggaren.

Om flaggaren enbart är till för att underlätta den manuella tidtagningen så tror jag att det är en risk att ta bort dessa eftersom att det oftast är omöjligt som tidtagare att i dommartornet ha en perfekt vinkel till både start och mål. Men åker jag på en tävling utan flaggare så litar jag på att tidtagningen fungerar som den ska.

*kl*
jo flaggaren är delvis till för att ryttaren ska se att man fått starsignal. Man ska däremot inte helt LITA på flaggaren eftrsom det är domarens signal som gäller. Man har då valt att ersätta med en lampa eftersom domaren själv kan styra ljuset och missförstånden elimineras därmed. man har även en visuell startsignal= flagga/ljus för att de som inte hör ska veta att man fått startsignal. Idag fungerar det inte hlt smärtfritt. Skulle man behöva använda manuell tidtagning, måste man egentligen inte sitta i perfekt vinkel. Huvudsaken är att det är rättvist dvs samma för alla deltagare. Den manuella tidtagningen ska tas av samma person/ klass. Och den ska tas från samma punkt på alla ekipage.

Nu är det ju så att flaggaren INTE är där för att folk ska se om de har fått startsignal eller inte, så det kvittar fullständigt om de har ljussignaler eller inte, flaggaren är till för den som tar den manuella tidtagningen och inget annat.

Jo man har faktiskt en visuell startsignal tidigare flaggaren, nu ljussignal. Eller vad trodde du ljussignalen var till för??

Okej! Ja det kan ju va bra att veta! själv bvrukar jag aldrig kolla på flaggaren men det kan ju faktiskt vara bra att ha någon sorts signal utöver dommaren om det tex som jag skrev är utomhus och blåsigt så på så sätt är ju en lampa bra men då ersätter den ju inte flaggaren.

Om flaggaren enbart är till för att underlätta den manuella tidtagningen så tror jag att det är en risk att ta bort dessa eftersom att det oftast är omöjligt som tidtagare att i dommartornet ha en perfekt vinkel till både start och mål. Men åker jag på en tävling utan flaggare så litar jag på att tidtagningen fungerar som den ska.

Tror abolut inte att en ljussignal skulle var till någon som helst hjälp en solig dag utomhus, vet hur svårt det är att se trafikljusen ibland när solen ligger på vilket färg det är som lyser, och visst går det att lägga en bra vinkel till domartornet, det gör våran banbyggare jämt utan problem, funkar fint om banbyggaren tänker till lite.

Jag har varit på tävlingar där man haft "saftblandare" funka jätte bra. Inga problem alls att se fast det var strålande sol och klarblå himmel

mom 340 sid 19
… ges kort signal och när
tiden utgått och startflaggan
fälls. Ryttaren ska tydligt
kunna avgöra att startsignal är
given. Under speciella
omständigheter har domaren
rätt att inte aktivera startlinjen
eller avbryta starten, ge ny
startsignal och starta om
nedräkningen.

Ändringar i TR för 2007

VÅGEN för dig! Finns inte så många sådana frivilliga att få tag på i vissa klubbar...

jag har varit tidtagare och tycker inte att flaggarna är att lita på. Oftast flaggar dom för tidigt eller för sent, så jag går hellre på när själva ekipaget går förbi linjen, inte när flaggaren flaggar. Ett rödljus tycker jag verkar supersmart. Dock lite tråkigt. Gillar att höra domarens "välkommen in på banan, varsågod och rid"
:angel:

bara för att man har en blinkande lampa som start betyder inte det att man tar bort domaren som säger varså god å rid eller vad dom säger...

den röda blinkande lampan är istället för flaggen.

Liknande trådar

Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: castle_bar
·
Hästmänniskan eller medryttare. Det har på sista tiden kommit så många trådar som handlar om negativa erfarenheter om fodervärdar/ägare och...
2
Svar
34
· Visningar
3 204
Senast: EllaanL
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 086
Senast: Lindi
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 724
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar