Positiva erfarenheter av fodervärd/ägare

Sv: Positiva erfarenheter av fodervärd/ägare

Mitt ena varmblod har en kompis till mig tagit på foder, och det är helt perfekt, pågrund av att hon bara jobbar halvtid så betalr vi halva stallhyran var, men när hon ska börja jobba mera sk ahon betala mer av stallhyran, hon betalar skoning har köpt en sadel betalar varccinationen, har även haft en kille som har lasttränat hästen det betalade hon oxå.Jag behöver inte bry mig någonting för hon är så glad ihästen och tar väl hand om honom

jag har två otroligt bra medryttare/halvfodervärdar och en som bara blir bättre o bättre! båda ponnyryttarna är duktiga och jobbar på med mina ponnysar (c-ponny 5år, d-ponny 15år)
min vuxna medryttare är helt underbar o ger min tävlingshäst det som jag har svårt att hinna så som långa skritt turer i skogen, borstning i flera timmar och prommenader.

önskar att alla som behövde hästhjälp (medis, fv ell halv fv) hittade lika bra hjälpredor som jag har!

Jag har världens underbaraste häst på foder och det funkar jättebra med hans ägare. Vi brukar träffas ute på tävlingar och jag kan rådfråga om allt men de lägger sig inte i i onödan utan verkar lita på mig. Jag älskar hästen som om han vore min egen och tar självklart hand om honom på bästa sätt. Tack Lena och Micke i Västerås för att jag får låna underbara Concorde av er (ni får inte tillbaka honom än på ett bra tag)

Jag har mestadels haft otrolig tur med höstar jag vare medryttare på, min första var ett busigt russ som jag fick ha som min egen de dagar jag hade honom. red även lektioner. red en d-ponny ett tag, där fick jag träna på kurser när ägaren hade butit benen å inte kunde vara med, har aldrig betalat för att vara medis har jag haft hästen mer på foder så har jag självkalrt betalat. hade gjort de om ngn velat ha betalt för att vara medis oxå.

just nu har jag just tagit bort min egen häst, så jag har blivit medis, provred den ena hästen igår, är 3 tävlingshästar jag ska hjälpa till med 2ggr/v. kanske fler dagar. men dom dagarna har jag fullt upp. 3 hästar som ska skötas o ridas, ev i ridhuset, kanske i skogne , kanske skitt. blandad ridning. så än sålänge har jag bara positiva upplevelser av att vara medryttare..

hade medisar till min egen å är lika nöjd där.. dom har fått gjort de dom velat, dvs antingen ride på bana elelr i skogen. har vare nöjd med alla. umgås jätte mycket med en av dom fortfarande.

oj de blev långt...

Jag har i olika omgångar haft tre olika hästar på foder. Två av dom har varit jätte bra, en blev en ren katastrof.

Men här skulle dom bra fram. Hadde en anglo arab på foder då min egen häst bröt benet och skulle vila i ett år. Det fungerade utmärkt. Hjälpte ägaren att sälja hästen efter mitt år, hon lyssnade på mig om vem som skulle passa honom bäst.

Sen hadde jag en shettis på foder åt min son. Ägaren var jätte bra. Vi hördes då och då, jag skickade lite sms och mail. Sen hadde hon henne några veckor på sommaren som sällskap åt sin andra häst. Det var inga problem överhuvud taget. När jag sa upp kontraktet för att sonen inte hade rätta intresset förståd hon mig. Så jag har bra erfarenheter av foder värd. Sen tyvärr även en riktig skräck historia. Men den tar vi ju inte här.

MVH
Russin8

Jag har världens bästa halvfodervärd till min häst :D
Hon betalar hälften av alla utgifter = jag kan ha kvar hästen trots att jag lever på csn.
Hon rider hälften av dagarna i veckan och ställer alltid upp om jag ska åka bort eller är sjuk.
Dessutom så skjutsar hon runt på mig när jag behöver köpa foder och så har hon ordnat så att jag kan träna för en jättebra tränare! :)
Jag får även ha hästen i hennes box i ett supertrevligt stall som passar oss mycket bättre än stallet jag hade hästen i innan.

Hade aldrig klarat mig utan henne. :D

:banana:

Min förra häst började jag med att vara fodervärd åt i över 2 år innan ägaren bestämde sig för att sälja honom. Då köpte jag honom. Det verkade som om hon var nöjd hela vägen bortsett från att vi var olika som ryttare. Vi höll kontakt under fodervärdstiden och även några år efter att jag hade köpt hästen.

Till den hästen hade jag 3 medryttare under de 9 år jag hade honom + några tillfälliga hästvakter. 2 av medryttarna var toppen, den tredje inget vidare. När hästen var 18 år sålde jag honom som promenadhäst till en av de bra medryttarna, som är en av mina bättre vänner. Nu är kusen 22 år och kan inte ha det bättre än vad han fick det hos henne.

Till min nuvarande häst har jag haft 2 medryttare än så länge på 4 år. Nr 1 var trevlig och bra med hästen, men blev tyvärr inte så långvarig pga hon flyttade. Den nuvarande medryttaren är ny för i höst. Det funkar jättebra och hon hänger med även nu när hästen är halt. Jag hoppas att hon trivs och vill vänta ut hältan.

Oj, vad många trevliga historier som kommit in sedan jag tittade i tråden senast!

Fyll gärna på med mer!

Jag kan nog lägga en liten hyllning till min medryttare.
Hon har egna hästar. 15 år och går då i skolan. Hon tar sej tid för min häst. Alltid redo att hjälpa till med det som behövs. Nu när min häst varit svullen på ena bakbenet så har hon gått ut och gått med henne. Jag har gjort det oxå. Men har jobbat rätt intensivt denna vecka. Så jag har inte fått ut de promenader hon behöver.
Så jag är väldigt tacksam över denna tjej.:)

Min förra medryttare!
Hon var verkligen SUPERnoga i allt vad gällde hästen. Mockade länge och väldigt noga, var noga med att göra höpåsarna och kvällskraften till hästen och noga mäta upp så allt blev rätt. Borstade i evigheter och rapporterade direkt "fel" till mig på hästen. Red noggrant och stressade absolut inte, utan tog allt lugnt och fridfullt. Henne kunde jag verkligen lita på, sen slutade hon dock på grund av att hon och hästen inte riktigt kom överrens. men som sagt en jätteduktig ryttare annars:bow: Kommer aldrig hitta en sån bra igen.
Hade även en till medryttare innan den tjejen, där funkade ridningen men inte skötseln.

Senast ändrad:

Jag har en kanonbra medis :banana: Hon hör av sig om det är nåt,kan hon inte komma så ringer hon minst två dagar innan.
Jag litar stenhårt på henne och jag hoppas hon är nöjd med mig också.

Jag hade först Armani på foder ett år när jag var 14 år, och han hade en fantastisk ägare!! Hon kom och hjälpte mig, tränade mig osv. Det var ju min första "egna" häst, och Armani var dessutom bara 4 år, så det var väldigt bra att ha henne, speciellt eftersom hon kände honom och kände till hans egenskaper :p

När ett år hade gått, köpte mamma och pappa loss honom till mig och det har nu gått sex år sedan jag fick hem honom första gången. Jag har fortfarande väldigt bra kontakt med förra ägaren, hon har ställt upp så mycket, speciellt i år då Armani varit skadad; hon har följt med ett par-tre gånger till klinik, hjälpt mig att lasta. En av gångerna skulle vi vara på kliniken så då övernattade Armani i hennes stall och jag också på gården.

Hon var här faktiskt senast igår och hjälpte mig med att tömköra Armani. Jag försöker ju hjälpa tillbaka, med hennes hästar, vilket är jätte-roligt. Tjänster och gentjänster.

Har bara positivt att säga helt enkelt.

En tjej i stallet har en gammal ponny, 24 år, (tjejen är 12 år), och hon och hennes mamma behandlar denna ponny som guld! Det är så härligt att se. Hon har i princip fått honom av ägaren, eller har honom livet ut så att säga. Hon rider, tränar lite lätt dressyr, hoppar ett litet skutt ibland, pysslar och hon stretchar efter varje rid-pass. Han är den smidigaste häst jag stött på och han mår verkligen super. De har också fin ontakt med ägarna, som kommer och hälsar på lite då och då.

Bara positiva erfarenheter helt enkelt!!

*KL*

Jag har BARA haft toppenmedryttare till min häst! Vi haft fyra stycken genom åren och alla har varit duktiga på att rida, ordentliga med skötsel av häst och stall och trevliga att umgås med för mig och övriga i stallet. Jag har dock varit mycket noggrann när jag har valt ut dem.

Jag tycker att det finns en massa bra saker med att vara fodervärd.

Jag är det på en 8 årig D-ponny som heter Sussan. Det funkar superbra eftersom jag får hjälp av ägaren med träning / skjuts (då hennes barn går i skola nära mig) Tävlingsanmälningar , tävlingar.

skötsel när jag är sjuk eller bortest. Bättre kan man nog inte ha! Det är absolut uinget fel att vara fodervärd/medryttare/ägare mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka