Bli tränare

Piffpuffen

Trådstartare
För ca hundra år sedan var jag på G för att gå någon/några kurser för att kunna träna egna löphästar. Tyvärr blev det aldrig av (pga graviditet, vilket iåfs var kul:smirk: ). Men nu känns det snart läge att ta upp den tappade drömmen. Problemet är bara att jag inte alls kommer ihåg vad det var för kurser eller vart jag hittade dom.

Finns säkert några här som har koll på detta.

Vilka mera här har detta som hobby/liten försörjning?

Hur började ni?
Hur är läget idag?
Antal hästar?
Bara dina egna eller även andras?

Skulle vara jättekul att komma i kontakt med andra amatörtränare.:)

Sv: Bli tränare

Kontakta svensk galopp, du kan maila till Helena som brukar ta emot anmälningar och gärna svarar på alla möjliga konstiga frågor! helena.gartner@galoppsport.se

Jag är glad amatörtränare på hobbynivå, eftersom jag dessutom just nu är extremt höggravid har jag lånat ut den enda hästen som tränas under vintern. Här hemma har vi bara avelsston och tvååring som ska ridas in så fort det bara går med tanke på magen... En hinderhäst finns kvar också som bara går skogsturer med mina stalltjejer för tillfället.

Därmed har jag alltså tre "träningsbara" hästar, hade ett helt ok 2007, där de som startade iaf försörjde sig själva, i fråga om mat, vetvård, och skoningar. Men det är helt klart ingen speciellt billig sport, även om det är sååå roligt.

Jag har endast gått steg två, och tränar bara mina egna hästar. Tvååringen kommer därmed att vara tvungen att flytta hemifrån när det är dags för träning.

Lycka till med licensen!:)

Har ridit galoppörer sedan jag var i tioårsåldern - utan hjälm och sånt på den tiden. När jag var fjorton slutade jag plugget och började jobba hos Lena Nathorst. Jobbade i Tyskland, England, Frankrike och USA innan jag började plugga och blev civilekonom. Det var inte speciellt kul så jag slutade med det och fortsatte med hästar i stället. Slog i huvet för fyra år sedan och amatörtränar nu två egna, Golden Gate och Petit Minou, i Blentarp. Kan inte leva utan det!:crazy:

Ja det namnet kände jag igen:)
Ska maila henne och ställa alla dumma frågor;)

Ska bli riktigt skoj att ta upp detta bortglömda intresse igen. Har världens goaste fullblodstant hemma som jag nästa år ska betcäka, om jag bara kan komma på VEM jag ska betäcka henne med. Och OM hon kommer upp i vikt. Fick hem henne nyss från fodervärd, extremt avmagrad och inte en muskel på kroppen:cry:

I övrigt, när det gäller galopp. Är den lika utdöend ei Sverige som det pratas om att travsporten är på väg att bli. Eller är det ett ökande intresse?

Kan tänka mig att "folk" i allmänhet har lättare att pyssla med trav, eftersom du "bara" sitter bakom och åker med;) (Förlåt allt travfolk:rofl: )

Vad tror/tycker ni?

Jag tror folk pysslar med trav för att det är mer närhet i det, det finns ju banor i hela Sverige och du kan träna en travhäst i princip vart som helst, galoppbanor finns det ju inte så många och som de är inne på i en annan tråd har galoppen svårt att slå sig fram när travet redan finns överallt...

Jag ska också gå tränarkurs i vår tänkte jag, håller ju bara på med trav nu för tiden men har både jobbat i en hel del galoppstall både i Sverige och utomlands och gick steg 1 för flera år sedan, men sedan blev det inget mer av det tyvärr.

Ja det namnet kände jag igen:)
Ska maila henne och ställa alla dumma frågor;)

Vad tror/tycker ni?

Hej! Du är välkommen! Och vi är flera aktiva amatörer och några proffs här som gärna hjälper till när vi kan!

Galoppen har fått ett spelmässigt uppsving tack vare lunchgaloppen som ger pengar till sporten och, i förlängningen, till oss aktiva. Och det har gjorts en ungdomssatsning som förhoppningsvis kommer att ge oss en massa nya jockeys, tränare och hästägare. Som det är nu växer amatörsporten men proffstränarna får se sig om efter nya typer av ägare, olika former av konsortier osv. Men det är precis som du säger inte helt lätt att komma i kontakt med sporten tack vare att vi inte har så många anläggningar. Vi får hoppas på att alla vill flytta till Malmö, Göteborg eller Stockholm!:idea:

Nej folklig som traven kommer galoppen nog aldrig bli.

Ni andra som är amatörtränare, hur långt har ni till närmsta galoppbana?

Hur ofta behöver man träna på "riktig" galoppbana?

Hemma går det ju att anlägga galoppslingor m.m. men i rätt miljö blir det något annat.

Startbox övning, hur gör man med det? Måste man visa hästen det första gången på banan eller kan man ha någon variant hemma?

Hur fungerar det att öva på travbanor?
Har för mig att det är nåt vajsing med doseringen på kurvor:confused:

Nån som har några bra tips på böcker att läsa?

Jag är amatörtränare med 4 hästar i träning (5 egentligen men han är för tillfället i proffsträning) Bor på västkusten med 10 mil till närmaste "officiella" bana. (Göteborg) Tränar för det mesta på andra banor tex travets ridslingor, som är ganska bra. Finns också privata banor som man kan fråga sig för om man får träna på. Problemet är att inga av dessa går att rida riktigt fort på, då är vi tvungna att åka till Göteborg eller Jägers. Startboxar tränas på Jägers.

Jag har 5 mil till Jägers och åker dit ungefär var femte dag när hästarna är i tävlingskondition och inte startar. Om dom startar var fjortonde dag blir den en gång emellan starterna. Mina bägge är gamla som inte behöver så mycket. Det är mycket svårare med unghästar.

Jag skulle inte försöka träna en ostartad häst på landet! Alldeles för ineffektivt, unghästar behöver gå på banan med andra hästar och startboxar betyligt oftare än var femte dag. Det finns en klar tendens att unghästar som amatörtränas på landet antingen inte kommer till start alls eller åtminstone inte förrän dom är tre-fyra år gamla. Visst finns det undantag men dom är - undantag!

Nån som har några bra tips på böcker att läsa?

Training Thoroughbred Horses by Preston M. Burch och "Racing Horses: About my Father's business" av Bill O'Gorman är två böcker om att träna hästar som du gott kan köpa, Burch är amerikan och O'Gorman engelsman, och kombinationen är inte dum.

Hittade den här länken när jag sökte O'Gormans bok och här kan man göra av med pengar på facklitteratur https://secure.evj.co.uk/cgi-bin/bookshop/ro0006.html

Ingen av dom går att översätta till svenska förhållanden men ger en god inblick i hur man tränar i USA respektive England. Sen får man anpassa men det är kul att ha en dröm!:devil:

Burch bok är gammal men jag tycker att den är klart läsvärd i alla fall. Om du söker på bokfynd.nu kan du hitta jättemycket att göra av med pengar på!:bump:

Senast ändrad:

Kan inte annat än att hålla med. Det är svårt att träna själv på landet. I vårt fall löser vi det genom att skicka bebisarna till Jägers. Här hemma försöker jag och en kamrat i "samma sits" sammanstråla och träna tillsammans, tex på Plönninges nya galoppbana. :idea:

Visst är det så att som amatörtränare får jag inte starta yngre hästar än 4(?) år?!

Så ni som har yngre hästar än detta, lämnar ni bort dom några år och sedan tar hem dom?

Känns inte så himla roligt att behöva lämna bort hästen/arna. Hela ideén är ju att jag vill göra jobbet själv. Annars kan jag ju lika gärna köpa in mig på en häst:confused:

Vi har 12-13 mil till Gbg. Är ju bra väg så det borde inte vara några större problem. Men det är ju inte aktuellt riktigt än men det gäller att börja planera lite....

Har du gått steg 2 får du träna treåringar o äldre. Efter ett år kan du gå steg 3 o efter det får du träna tvååringar.
vi har två mil till närmsta privata bana och det känns lagom när man skall köra flera gånger per vecka. Jag jobbar heltid och hinner inte annars. Hästarna får börja springa in mer pengar så jag kan gå ner i tid:angel:

FMen nu känns det snart läge att ta upp den tappade drömmen. Problemet är bara att jag inte alls kommer ihåg vad det var för kurser eller vart jag hittade dom.
:)

Hej!

Kurserna är igång i vår för STEG-1.
Gå in på Galoppsport.se och klicka på utbildning,
så står där hur du ska anmäla dig.

3-4 Maj på Jägers och 24-25 Maj på Täby

Jag har själv anmält mig idag!

Så jag är också nybörjare! :bump:

På tal om folklig....Såg bilderna i Ridsport Special från galoppbanan. Snacka om skillnad;)

Jag skulle vilja se folk vid travbanan i snygga hattar, klänningar och sippandes champange:D

Där är det mera joggingdress och öl:smirk:

Inget fel på det, öl är också gott. Men det är skillnad på stilen.

Men det är väl mer storloppen som det handlar om hatt-tävlingar och champagne? Åtminstone var det det när jag var aktiv inom galoppen för några år sedan. En vanlig kall vinterkväll på Täby var det typ startande häst och de närmast sörjande där... Hästägarna/uppfödarna o.s.v när det är storlopp i travet ser man inte eftersom de för det mesta sitter uppklädda på restaurangerna och dricker vin, dock utan hattar:)...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3