Bli ett med hästen!

Seabaz

Trådstartare
Hur ska man lära någon rida med känsla och känna att den "är ett" med hästen?

Tips på övningar eller vad man ska tänka på?

Det fungerar bra när jag står och tjatar på ridbanan "slappna av, blicken upp, tänk på händerna, andas, var följsam, passa ytterbogen, slappna av, andas, blicken upp......" ;)

Jag vill att hon ska hitta känslan och känna när hästens olika delar inte hänger med... Hästen är en fuskis och knäcker gärna av i nacken och för en ryttare som åkt runt på ridskolehästar "hela livet" och aldrig ridit en häst i ordentlig form så känner hon inte skillnaden riktigt. Hon ser hästen böja på nacken men känner inte att bakbenen är kvar på andra sidan ridbanan ;)

När jag är med och håller lektion så blir hästen mjuk, fin och bärig när jag stått och tjatat på henne... Och hon är superduktig och blir verkligen duktigare för varje lektion tycker jag, så någonting gör vi ju rätt.
Nu börjar hon till och med hojta till själv "där åkte bogen ut på slutet av volten va.." :D

Jag är stolt över henne och vill hjälpa henne massor!
Finns det mer bra tips?

Vi har övat mycket på först serpentiner. Att få hästen behålla formen genom tre serpentiner. Detta ändrades sedan till slalom mellan koner. Sedan volter i olika storlekar för att få med hela hästens kropp och sedan 90-graderssvängar...

Det går verkligen bra för henne men fortfarande vill jag få henne att "känna igen känslan" när hon rider själv... Det jag mest får påminna henne om är att vara följsam och att hon kan reglera tempot med sittsen och även med sittsen få hästen att jobba med bakdelen också..
Är det bara att nöta på eller har ni bra tips vad jag kan försöka få henne att tänka på?

Övningar? Jag har funderat på att longera henne barbacka men jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket?

Senast ändrad:
Sv: Bli ett med hästen!

En bra grej är att först försäkra er om att hon har full koll på hästens alla ben, om de är i marken eller uppe. (Om ni inte redan gjort detta alltså!) Till exempel att hon ska säga "nu" när hästens höger bak är i marken. När hon övat på detta så ska hon ur en halt kunna sätta igång hästen med det bakben som står längst bak, alltså att den tar första steget med ett bakben och det måste ju bli det som är längst bak. I den övningen måste hon kunna både identifiera vilket ben som står längre bak samt starta hästen fån bakkärran. Tredje grejen är att göra halt och bestämma hur hästen ska stå med bakbenen, "sätta ner dem" bredvid varandra. Ur en perfekt halt som är gjord såhär är det återigen dags att starta ur halten med ett bestämt bakben, men nu kan det vara vilket som av bakbenen eftersom ryttaren fick hästen att stå jämt i halten!

Nu är kanske ryttaren du undervisar på högre nivå än mig, men jag har i alla fall fått mycket hjälp av dessa övningar(som jag lärt av CR-instruktör). Nuförtiden kan jag, i alla fall i skritten, känna hur jag styr hästens bakben med mina sittben!

Oh tack för tipset!

Det där kommer jag ihåg att jag fått öva på, just att få hästen starta med ett visst bakben :banana:

Longera barbacka tycker jag är en bra idé, låt ryttaren verkligen känna efter hur hästen rör sig. Om inte annat ger det en närmare uppfattning av hur hästens rörelser känns.

Vet inte om ni provat/redan kan detta, men låt henne komma fram i trav och rida lätt, och utan att titta ner ska hon kunna sätta sig på rätt sittben. Be henne säga till när hon sitter på rätt. Är det svårt i början så kan hon sitta ner 3-5 steg i traven först och "känna in sig" innan hon börjar rida lätt.
När hon kan detta så vet och känner hon förhoppningsvis lite mer vart hästen har benen och hur den rör sig :)

Jag brukar tvinga mina stackars elever att rida mkt på raka spår, trekvartslinjen. Aldrig på spåret, jag vill ha dem en bit ifrån väggen så de lär sig känna var deras häst är. Jag brukar inte oroa mig så mkt över formen innan de kan kontrollera allt det andra, formen brukar falla på plats då bakbenen är på plats! Om man rider mkt på raka linjer får man snabbt ett kvitto på var hästen är på väg, då är man inte lika beroende av att ha en instruktör på backen som hojtar och skriker. Då hästen bjuder bra framåt på rakt spår till båda tyglarna kan man börja ytnyttja öppnor, slutor, skänkelvikningar mellan trekvartslinjen och medellinjen osv, för att kompensera för att man rider färre volter. Dessutom tror jag det är bättre för hästarna att inte nöta på 15-metersvolter dag ut och dag in. Lycka till!

En grej jag själv försökt visualisera på sistone är att jag ska sitta på bakhovarna. Och att mina höfter sitter ihop med hästens höfter. tycker det blir enklare då att rida "bakifrån och fram" och känna att hästen verkligen bär upp mig, faktiskt gör den i regel automatiskt det om jag tänker så (den anpassar sig efter sitsen) och ev. kramar ett par förhållningar bara för att påminna om att belastningssitsen INTE betyder katapult framåt vilket den kan tro ibland av gammal vana! ;)

Jag tycker att för att nå förståelsen för hela hästen, och känna hela hästen, så måste man engagera sig i hela hästen. Personligen tycker jag att det är viktigt att man tar en sak i taget. Börja med undertramp. I skritt och från halt. Att lära sig att tänka med inner bak så att man börjar i rätt ände. Att ta en sak i taget och göra det bra tycker jag är jätteviktigt men väldigt ovanligt. AR har lite det tänket tycker jag. Var sak ha sin tid. Lär dig hantera en sak bra istället för att försöka med 15 saker och göra dem halvbra.

Det tycker jag gör att man får en mycket större förståelse för hästen fysiskt och mycket bättre förutsättningar att hitta känslan och verkligen rida.

Är intresserad! Har ni mer bra konkreta övningar för att öva upp känslan i de olika gångarterna?

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 695
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka