Bli duktig som vuxen

Sv: Bli duktig som vuxen

Hur tusan kunde du veta hur man tog hand om en häst efter bara ett år i ridskola? Jag har snart ridit ett år själv men det känns inte ens som jag skulle våga ge mig på att bli medryttare. När allt går planenligt och enligt mallen är det naturligtvis inga större svårigheter, men händer det något som man inte varit med om tidigare så känns det som man rätt snabbt kan få bekymmer. Hmm.

:D Vi gjorde allt ganska bakvänt... skaffade en häst å började försöka lära oss rida, inte långt efter utökades gårdens hästbestånd till totalt 3 st pållar och jag ångrar inte för en sekund beslutet... visst åker man i backen ibland men det är bara ta det med ro och försöka lära sig nått av det istället...

Att ha häst är inte så svårt bara man har känsla och vilja till att lära sig av djuren, visst,,, man ska se till att ha rätt folk bakom sig, men man kommer så himla långt med vanligt sunt bondförnuft och genuint intresse av djur.... alla är vi 1-a gångare på allt nån gång.... 1-a hunden, ungen, katten eller hästen och det viktigaste är att man vill och försöker lära sig... visst, ibland blir det fel, men så är det i livet överlag.... man måste våga för att kunna vinna....

Jag älskar att skritta runt i skogen med min "kamel" och jag vet att jag aldrig kommer kunna rida som mina äldsta flickor men det spelar ingen roll... Jag älskar livet kring djuren och då gör det inte så mkt att man ibland gör en "oplanerad" avstigning i luften.....:angel: det är bara sopa av sig å hoppa upp igen:idea:(fast i mitt fall innebär det att först ta promenaden hem för att kunna göra omstart från min underbara hembyggda pall)

Tja jag har presis börjat rida det är väldigt kul hoppas att vi syns!

Hur tusan kunde du veta hur man tog hand om en häst efter bara ett år i ridskola? Jag har snart ridit ett år själv men det känns inte ens som jag skulle våga ge mig på att bli medryttare. När allt går planenligt och enligt mallen är det naturligtvis inga större svårigheter, men händer det något som man inte varit med om tidigare så känns det som man rätt snabbt kan få bekymmer. Hmm.

Måste bara få svara på detta också, eftersom jag nog räknas till en "oerfaren vuxen" ryttare. Hade visserligen ridít 10 år på ridskola men inte lärt mig särskilt mycket där och slutade i 14-årsåldern eftersom jag inte hade något intresse av att rida runt i ett ridhus utan bara ville rida ut i skogen. Hade väl medryttarhäst i ca 1 år innan andra saker gjorde att intresset svalnade helt... För 1 år sedan råkade jag se drömhästen på annons och gjorde ett grymt impulsköp (då 29 år gammal), och nej, jag visste nog egentligen inte allt vad det innebar att ha häst. En sak som jag däremot hade full koll på är att hästen behöver en stallplats, och i stallet finns det ju rätt stor chans att folk med mer kunskaper än mig kan hjälpa till (om jag kan uttrycka mig så utan att det låter allt för illa?) Som många andra skrivit, med rätt hjälp och sunt förnuft och viljan att lära kommer man långt, men man kanske måste passera en vis "biologisk" ålder för att hamna där? Hör ofta folk som kommenterar att just tiden skulle vara avgörande för om man är redo att skaffa häst eller inte, ska ha ridit visst antal år på ridskola med sköt/medryttarhäst osv. Det man däremot inte tänker på är att det verkar räcka med att bära ett foster 9 månader i magen för att vara redo att ta emot en nyfödd liten bebis, det är det inte lika många som reagerar över...

För övrigt upplever jag det liknande som ni andra, att man är mer intensiv och grundlig i sitt lärande idag än för 15 år sedan, läser massor, klurar och grubblar... man var väl inte redo att ta in samma saker när man var mindre, då var det kanske (för mig iaf) bara ett fritidsintresse, medan det nu är mitt liv!

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag skaffade en pålle på foder efter 2½ år på ridskola....
Och än så längen går det bra (har gått 7 månader nu) och så längen man är ödmjuk och vågar fråga alla om allt möjligt och tar till sig all information, så fungerar det utmärkt.
Visst blir det blunders ibland, men med sunt förnuft och goda stallkamrater och brinnande intresse så löser man allt.

Sen underlättare när man har världens bästa ponny:love:....

Det är ju viktigt att man skaffar sig en häst som lämpar sig som första häst.

Jag tycker att ni allihopa som börjat i vuxen ålder är jätte duktiga.

MVH Russin8 som haft hästar runt mig hela livet

Jodå, här har du en kärring till!

Jag började rida sent i ridskolan. Inte förrän jag var 13 år. Sen höll jag på tills jag var 20.

Började jobba 2-skift sen. Barnen kom och jag red på kompisarnas hästar lite då och då.

Sparade pengar och köpte häst i 40-årsåldern. Nu rider jag mest varje dag och ska så göra så länge jag tyar (orkar). :)

HÄSTAR ÄR LIVET!!!! :banana:

Himmel nu blev jag sugen på häst igen. Jag svajar väldigt i detta med hästköp, fattar inte riktigt vad det är som jag tror är så mycket svårare nu än när jag var tonåring. Varje gång jag kommer ifrån stallet är jag fullt övertygad om att jag ska men sen blir jag fru fegis igen. Det är inte så mycket ridningen som jag tvekar på utan allt runt omkring, det verkar ju ha skett en del förändringar sen jag var hästägare sist. Vad är faktiska förbättringar och vad är modenycker ? Men om du vågade efter bara ett år på ridskola så borde väl jag också kunna. En lagom trygg häst i sina bästa år hade suttit fint.

Men om du har haft häst innan så har du ändå kollen lite på vad som krävs och lite rutiner osv. Det är ju sååå kul.

Och ja, Russin8, jag har världens bästa ponny. Just nu världens smutsigaste....

Och det här med att bli duktig på äldre da´r så måste jag bara säga:
Jag hoppade utan stigbyglar :bump: på ridskolan i torsdags! Jag, som är så feg för hoppning över huvud taget! Visst, det var bom på lågt block, men ändå! Hade någon sagt det till mig för 3 år sedan (då trillade jag i backen innan jag ens kom upp på hästen och låg raklång i spånet, snacka om klant, gissa om ungarna på sina ponnyer skrattade åt tanten) när jag började så hade jag garvat gott. :D

Finns det inga fler här som börjat rida först som vuxen utan tidigare erfarenhet? :o

Jo jag ;) Är 32 och började på ridskola i oktober förra året och kan bara säga att det är det bästa jag gjort :) Älskar verkligen hästar och att rida är nog de roligaste man kan göra :love: Att jag egentligen fick intresset för hästar beror på min FD sambo. Att hon var en hästtjej behöver jag nog inte tala om. Jag var mycke med henne i stallet som "stalldräng" och trivdes bra med det. Hade då inte så stort intresse av just ridningen utan trivdes med att hjälpa till med allt vad som behövdes göras och förstås gosa med hästarna. Det var inte förrän efter seperationen som jag skrev in mig på en ridskola. Så nu efter ca 6 månader så rider jag 2 gånger i veckan varav dom är uppdelade på 2 st ridskolor. Har tom börjat leta medryttarhäst för att kunna utöka ridtiden ännu mera... men tyvärr inte så lätt pga min korta ridvana vilket jag förstår. Men skam den som ger sig ;)

Jag red mycket när jag var yngre. Eller rättare sagt, flängde runt i skogen på ponnyer och hade skitkul, hoppade stockar och jag vet inte allt.
Hade uppehåll under de sista året på gymnasiet samt tills ett år efter högskolan då jag tog upp ridningen igen. För mig så har jag utvecklats mycket genom att jag hittade en tränare som har hjälpt mig enormt. Visserligen en bra bit ifrån så det har blivit veckokurser eller helgkurser, men efter det så började jag att verkligen rida, inte åka häst. Målet nu är foderhäst så jag kan komma ut på någon tävling då och då, vi får se vart jag hamnar

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 296
Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 655
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar