Bli av med muskelknutor

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Vad är bästa sättet att bli av med muskelknutor på? Jag har, så länge jag kan minnas, haft spända muskler i nacke, axlar och runt skulderbladen och stundtals muskelknutor som gjort så ont att jag inte kunnat luta mig mot ryggstöd.

Jag har väl visserligen vant mig, att vara öm på i princip alla punkter i övre delen av ryggen, men inser någonstans att jag kanske inte måste ha det så. :D

Oavsett så vore det ju skönt att kanske inte ha huvudvärk eller migrän såpass ofta som jag har nu.

Men, frågan är var man vänder sig för bästa och mest effektiva behandling? Massör är ju det jag tänker på spontant, men de behandlingar jag fått tidigare har inte varit i närheten av tillräckliga (mer mjukgörande än upplösande, om man säger så). Är idrottsmassage ett bättre alternativ? Naprapat? Något annat?

Vad är bästa sättet att bli av med muskelknutor på? Jag har, så länge jag kan minnas, haft spända muskler i nacke, axlar och runt skulderbladen och stundtals muskelknutor som gjort så ont att jag inte kunnat luta mig mot ryggstöd.

Jag har väl visserligen vant mig, att vara öm på i princip alla punkter i övre delen av ryggen, men inser någonstans att jag kanske inte måste ha det så. :D

Oavsett så vore det ju skönt att kanske inte ha huvudvärk eller migrän såpass ofta som jag har nu.

Men, frågan är var man vänder sig för bästa och mest effektiva behandling? Massör är ju det jag tänker på spontant, men de behandlingar jag fått tidigare har inte varit i närheten av tillräckliga (mer mjukgörande än upplösande, om man säger så). Är idrottsmassage ett bättre alternativ? Naprapat? Något annat?
Jag tar också emot tips. Har nog provat det mesta.

Min neurolog menade att jag inte får bort min migrän genom att få bort spänningarna, då han anser att de har samma grundorsak (som ingen vet vad är). Nåt ger mig alltså både migrän och spända muskler.

Jag har fått hos flera olika massörer och de brukar alla bli lite chockade över hur spänd jag är. Kiropraktor höll på hur mycket som helst men inget hände. Osteopat var trevligt men vi kom ingen vart. Fysioterapeut gav väl mest gummibandsövningar.

Jag antar att det bästa är att motionera lagom, hålla sig varm och så.

Vi hade en massör på förra jobbet som tryckte på dem tills de försvann. Gör jätteont ett tag. Alla massörer gör nog inte det och jag vet inte om det ligger vetenskap bakom. Hittar jag en trycker jag in den tills den ger sig, men det är nog på en annan nivå och vi pratar kanske inte om samma sak.

@Hedinn: Jag går regelbundet hos en naprapat och det är guld värt för mig. Min särbo har också köpt en massagehandske som vi kör med på ryggen och det hjälper mellan naprapatbesöken.

Jag har alltid var stel (har gått hos massör och kiropraktor tidigare) och det blir bättre om jag går regelbundet. Det behöver inte vara ofta (speciellt om jag sköter mig med träning och stretching :angel:).

Jag tycker man bör fundera på VARFÖR du får muskelknutorna.

Är du stressad och spänd mycket? Kan du själv påverka det genom att andas, tänka på att inte spänna dig, hur du rör dig etc?

Har du någon gammal skada?

Jag har en rejäl whiplash med nervskador. Det gör att jag lätt får spänningar och av det låsningar.
Därför går jag till kiropraktor som manipulerar bort de låsningar jag har och gör att jag både kan andas och röra mig sundare. Då får jag mjuka muskler iom att kroppen inte behöver kämpa emot låsningarna.
Jag får också massage ibland.

Viktigt för mig är att ha bra madrass, kudde och träna rätt och tillräckligt.
Och att se till att inte spänna mig eller göra saker som jag vet gör mig sämre(lyft etc).

Det där låter som om du borde träffa en duktig sjukgymnast eller en seriös kiropraktor.
Hur hittar man en seriös kiropraktor? Jag har vänner som blivit "sönderknäckta" så jag är lite skeptisk (har mest troligt reumatism, om nu det har någon betydelse för den saken, jag har i alla fall fått för mig det :p).

Vi hade en massör på förra jobbet som tryckte på dem tills de försvann. Gör jätteont ett tag. Alla massörer gör nog inte det och jag vet inte om det ligger vetenskap bakom. Hittar jag en trycker jag in den tills den ger sig, men det är nog på en annan nivå och vi pratar kanske inte om samma sak.
Jo, det skulle nog krävas ett antal besök för mig för att nå dit, någon massör tryckte tills jag i princip låg och grät utan att knutorna släppte. Och då brukar jag ändå se mig själv som relativt smärttålig. Jag brukar också trycka själv när smärtan blir för illa, men knutorna är oftast såpass stora att jag inte lyckas trycka på hela på en gång utan bara en del i taget, så det är nog inget som hjälper nåt större (utöver att det är någon slags skön smärta under tiden).

Jag tycker man bör fundera på VARFÖR du får muskelknutorna.

Är du stressad och spänd mycket? Kan du själv påverka det genom att andas, tänka på att inte spänna dig, hur du rör dig etc?

Har du någon gammal skada?

Jag har en rejäl whiplash med nervskador. Det gör att jag lätt får spänningar och av det låsningar.
Därför går jag till kiropraktor som manipulerar bort de låsningar jag har och gör att jag både kan andas och röra mig sundare. Då får jag mjuka muskler iom att kroppen inte behöver kämpa emot låsningarna.
Jag får också massage ibland.

Viktigt för mig är att ha bra madrass, kudde och träna rätt och tillräckligt.
Och att se till att inte spänna mig eller göra saker som jag vet gör mig sämre(lyft etc).
Stressad, spänd och frusen för det mesta, så det gör väl sitt. ;) Inga fysiska skador.

Jag hade dock för ett tag sen väldigt ojämna höfter (i samband med kraftiga låsningar i ryggen). Två cm skillnad på höfthöjd på vänster och höger sida, men det fick jag fixat att sjukgymnast. Vet inte om det har något samband dock.

Som minst spänningar hade jag nog under mina tre månader i Singapore, så där kanske vi har lösningen, jag behöver bosätta mig i ett varmt land! :up:

Om de nämner kotor som sitter snett eller roterat bäcken så är de inte seriösa :)
Okej, varför då? Är det inget som existerar?

Hur är det med "irriterad disk"? Det fick jag som "diagnos" en gång vid problem i ländryggen, jag fick dock aldrig riktigt klart för mig vad det innebar så jag blev lite skeptisk.

Okej, varför då? Är det inget som existerar?

Hur är det med "irriterad disk"? Det fick jag som "diagnos" en gång vid problem i ländryggen, jag fick dock aldrig riktigt klart för mig vad det innebar så jag blev lite skeptisk.

För att kotor hamnar inte snett i förhållande till varann alladeles av sig själva, och det går inte att manipulera deras inbördes läge. Bäcken roterar inte heller av sig själva, möjligen kan man hålla det på sniskan pga stela/spända muskler.
Irriterad disk kan man förvisso ha, i form av inflammation eller t o m infektion, men det brukar kräva inneliggande vård.

För att kotor hamnar inte snett i förhållande till varann alladeles av sig själva, och det går inte att manipulera deras inbördes läge. Bäcken roterar inte heller av sig själva, möjligen kan man hålla det på sniskan pga stela/spända muskler.
Irriterad disk kan man förvisso ha, i form av inflammation eller t o m infektion, men det brukar kräva inneliggande vård.
Tack, låter logiskt!

Det var vad jag tänkte när jag hörde det också, att det i så fall bör handla om inflammation eller liknande, men det var mest vila som ordinerades, eller snarare "vill du ha ett sjukintyg kan jag skriva det, annars kan du nog jobba så länge det inte gör för ont". Jobbade då i stall, vilket också hade orsakat ryggbesvären...

Kan fortfarande känna av det, rejäl ömhet på båda sidor om kotan samt emellanåt även svullnad, så jag tror ju mer på att det handlar om muskler där med, speciellt då min ryggrad är lite, lite sned nedtill (inte så mycket att det ska orsaka problem enligt läkare och liknande).

Tack, låter logiskt!

Det var vad jag tänkte när jag hörde det också, att det i så fall bör handla om inflammation eller liknande, men det var mest vila som ordinerades, eller snarare "vill du ha ett sjukintyg kan jag skriva det, annars kan du nog jobba så länge det inte gör för ont". Jobbade då i stall, vilket också hade orsakat ryggbesvären...

Kan fortfarande känna av det, rejäl ömhet på båda sidor om kotan samt emellanåt även svullnad, så jag tror ju mer på att det handlar om muskler där med, speciellt då min ryggrad är lite, lite sned nedtill (inte så mycket att det ska orsaka problem enligt läkare och liknande).

Som outbildad lekman:

Jag har för mig att man har större rörlighet mellan vissa kotor i svanken typ. Och är man inte stark nog för uppgiften man utsätter kroppen för kan man få problem där. Är man lite överrörlig och dessutom har ngt liten lätt kurvatur där(som jag själv) kan man få ryggskott eller annan skit om man inte passar sig.
Jag behöver inte helt sällan justeras just i det området iom att jag både belastar snett i en del jobb jag gör, är för klen i bålen och för att jag är sämst i världen på att andas.

Det handlar då inte om att mina kotor ligger fel eller ngt annat. Men jag kan ha en låsning som begränsar rörligheten i leden på visst vis. Och det ger även spända muskler i kroppen, där eller på andra ställen som kroppen behöver spänna för att kompensera. Går man spänd länge nog kan det bli inflammation.
Man kan ju dels bli justerad, dels försöka äta sånt som inte göder inflammation(om man har mkt problem med sånt pga skador eller mental spändhet) och försöka träna rätt och ANDAS och slappna av.

@Hedinn: Nu har du ju fått PM av @tuaphua men jag kan säga att jag gått på rekommendationer från andra när jag valt behandlare (och att de är i mitt närområde, jag vill inte behöva åka långt om jag behöver akut hjälp). Att jag bytt beror på att de två jag gick hos tidigare har slutat. Givetvis är/har alla varit legitimerade av relevanta organisationer. Kan tillägga att massören var en nödlösning när min kiropraktor slutat. Det var skönt men gav inte lika bra resultat som kiropraktor/naprapat.

Precis som dig blir jag sned, "rekordet" är en skillnad på över 5cm :crazy: Min naprapat är väldigt duktig på att förklara vad han gör och hur jag ska träna/stretcha för att må bättre (inget mumbo-jumbo utan väldigt rakt på sak, han är väldigt resultatorienterad och jobbar med idrottare också). Att jag sedan inte alltid gör som jag borde är en annan sak :angel: Vill någon ha tips på en bra naprapat i Falu-området är det bara att PM:a :up:

Jag kan tillägga att ingen av dem jag gått hos har pratat om roterande bäcken eller sneda kotor :D

Som outbildad lekman:

Jag har för mig att man har större rörlighet mellan vissa kotor i svanken typ. Och är man inte stark nog för uppgiften man utsätter kroppen för kan man få problem där. Är man lite överrörlig och dessutom har ngt liten lätt kurvatur där(som jag själv) kan man få ryggskott eller annan skit om man inte passar sig.
Jag behöver inte helt sällan justeras just i det området iom att jag både belastar snett i en del jobb jag gör, är för klen i bålen och för att jag är sämst i världen på att andas.

Det handlar då inte om att mina kotor ligger fel eller ngt annat. Men jag kan ha en låsning som begränsar rörligheten i leden på visst vis. Och det ger även spända muskler i kroppen, där eller på andra ställen som kroppen behöver spänna för att kompensera. Går man spänd länge nog kan det bli inflammation.
Man kan ju dels bli justerad, dels försöka äta sånt som inte göder inflammation(om man har mkt problem med sånt pga skador eller mental spändhet) och försöka träna rätt och ANDAS och slappna av.
Överrörlig är jag inte, snarare underrörlig. :angel:

Och det där med att andas kan jag nog behöva träna på, kan komma på mig själv med att sitta och hålla andan emellanåt, av ingen anledning alls. :banghead:

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har problem med ryggen sen knappt ett år tillbaka. I våras gick jag till en idrottsmassör ett par gånger som masserade mig blå och...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 935
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar