Blandraser och renraser

För att man letar efter BPH. Det logiska är då att klicka på BPH.

Letar man inte information om en specifik hund eller en ras? Jag tycker att det är mer logiskt att börja med det valet eftersom man inte letar generell info om BPH. Det normala brukar nog att man vill se mer info om samma hund och inte välja en ny individ när man klickar på exempelvis Tävlingdresultat.

Ja, du måste som sagt valt en hund först?
Jag förstår fortfarande inte varför du vill kolla på ett BPH utan att ha valt ras eller individ.

Under ras kan du ju både se hur många hundar som gjort BPH, medelvärden och vilka hundar som gjort BPH.
Det är verkligen inte särskilt avancerat.

Letar man inte information om en specifik hund eller en ras? Jag tycker att det är mer logiskt att börja med det valet eftersom man inte letar generell info om BPH. Det normala brukar nog att man vill se mer info om samma hund och inte välja en ny individ när man klickar på exempelvis Tävlingdresultat.
Okej. Det är tydligt att ni har använt det systemet ett tag, så pass inte att ni inte ens kan se varför man när man vill till BPH klickar på BPH.

Men okej. Vi tar buke som exempel igen. Jag vill kika under "allmänt", men om det fungerade likadant som avelsdata så skulle jag då behöva välja en användare först. Det är helt enkelt inte speciellt logiskt. Jag vet ärligt talat ingen annan sida som fungerar på det sättet. Jag vet heller ingen annan sida där man kan klicka i menyn och man INTE kommer till en ny sida, utan istället kopplad till den sidan man (hunden) man valde under hund.

Förlåt, men jag kan verkligen inte förstå hur ni inte kan se hur otroligt ologiskt systemet är? Vet ni fler sidor som fungerar på det sättet?

Buke som exempel igen, klickar jag i menyn så kommer jag till en ny sida, inte till någon sida som sitter ihop med användaren jag var inne på nyss.

Okej. Det är tydligt att ni har använt det systemet ett tag, så pass inte att ni inte ens kan se varför man när man vill till BPH klickar på BPH.

Men okej. Vi tar buke som exempel igen. Jag vill kika under "allmänt", men om det fungerade likadant som avelsdata så skulle jag då behöva välja en användare först. Det är helt enkelt inte speciellt logiskt. Jag vet ärligt talat ingen annan sida som fungerar på det sättet. Jag vet heller ingen annan sida där man kan klicka i menyn och man INTE kommer till en ny sida, utan istället kopplad till den sidan man (hunden) man valde under hund.

Förlåt, men jag kan verkligen inte förstå hur ni inte kan se hur otroligt ologiskt systemet är? Vet ni fler sidor som fungerar på det sättet?

Buke som exempel igen, klickar jag i menyn så kommer jag till en ny sida, inte till någon sida som sitter ihop med användaren jag var inne på nyss.

Jag tycker inte att jämförelsen med Buke är relevant alls. Diskussioner här är inte knutna till specifika användare.
Du skriver ju själv att det du skulle vilja är att man ska välja individ/ras när man trycker på BPH. Motsvarigheten för buke(i ditt exempel) är att du visserligen skulle kunna trycka på Allmänt, men ingen sida skulle laddas innan du valt en användare...

Alla sidor jag känner till som visar fakta om individer eller olika grupper fungerar så att man måste välja individ eller grupp först och den information man vill se sen.

Jag tycker inte att jämförelsen med Buke är relevant alls. Diskussioner här är inte knutna till specifika användare.
Du skriver ju själv att det du skulle vilja är att man ska välja individ/ras när man trycker på BPH. Motsvarigheten för buke(i ditt exempel) är att du visserligen skulle kunna trycka på Allmänt, men ingen sida skulle laddas innan du valt en användare...

Alla sidor jag känner till som visar fakta om individer eller olika grupper fungerar så att man måste välja individ eller grupp först och den information man vill se sen.
Nej jag vet inte vad för sidor du hänger på, så det är svårt att hitta exempel. Jag vet bara att jag känner inte till en enda sida som fungerar som avelsdata gör. Det är därmed inte intuitivt och därav opedagogiskt.

Igen, vet du en enda annan sida som fungerar som avelsdata gör? Jag kan inte komma på en enda? Länka gärna.

Jag tror att vad man tycker är logiskt är olika. Våra hjärnor funkar olika. Jag tycker tex att Iphone är totalt ologiska mot Android trots att jag har just Iphone.

Avelsdatas uppbyggnad är ologisk för dig. Men för mig är det helt logiskt att först söka på individ.

Lite som när man ska laga mat. Först väljer man ett recept-sen handlar man det man behöver.

Ras och ringa in kullar anväder jag rasklubb till.
Sen kollar jag upp (och stryker de som inte håller mitt krav) via avelsdatas info.
Lite som att recept kollar jag upp på nätet och sen går jag till affären och väljer råvaror.

Senast ändrad:
Nej jag vet inte vad för sidor du hänger på, så det är svårt att hitta exempel. Jag vet bara att jag känner inte till en enda sida som fungerar som avelsdata gör. Det är därmed inte intuitivt och därav opedagogiskt.

Igen, vet du en enda annan sida som fungerar som avelsdata gör? Jag kan inte komma på en enda? Länka gärna.

Om du menar att man måste välja en individ innan man kan klicka på vilken information man är intresserad av, absolut. Det gäller t ex Blup och Avelsinfo för travare.

Det du verkar störa dig på är att man kan SE de val som kan göras när man valt individ. Det kan man inte göra på de tidigare nämnda. Men den enda skillnaden är att man, som du märkt, får upp ett felmeddelande. Andra sidor har helt enkelt tagit bort möjligheten att göra fel, i övrigt funkar de som Avelsdata i det avseendet.

Om du menar att man måste välja en individ innan man kan klicka på vilken information man är intresserad av, absolut. Det gäller t ex Blup och Avelsinfo för travare.

Det du verkar störa dig på är att man kan SE de val som kan göras när man valt individ. Det kan man inte göra på de tidigare nämnda. Men den enda skillnaden är att man, som du märkt, får upp ett felmeddelande. Andra sidor har helt enkelt tagit bort möjligheten att göra fel, i övrigt funkar de som Avelsdata i det avseendet.
Det gör en himla skillnad, det finns inget "i övrigt funkar de som avelsdata". Det gör liksom skitstor skillnad att man inte kan göra fel. Det höjer pedagogiken med hur mycket som helst. Att överhuvudtaget ha knappar som inte fungerar är inte pedagogiskt alls.

Vi kan ta ett annat exempel, det här är en hund som har gjort BPH, det ser ut som att man kan klicka på BPH, och håller man musen över så ändras den, så man tror att man kan klicka där. Men det kan man inte. Ytterligare ett sätt där man kan göra fel, där hade det varit jätteenkelt att göra det klickbart, eller istället bara skrivit "BPH utfört" och göra så att det inte ser klickbart ut. (Kopierade bara in så man inte ser vad det är för hund, för det handlar ju inte om hunden alls).

1746802264637.webp

kollade snabbt på avelsinfo för travare, det var mycket mer lätthanterat. Kom direkt till en lista med namn, där deras avelsvärde visades. Namnen är klickbara. Enkelt och smidigt. Behövde inte göra någonting alls faktiskt. Men du kan inte se skillnaden om jag tolkar dig rätt?

Lägger till att även Workingdog är uppbyggt att man söker individ först. Sen kan man välja att klicka på uppfödarens profil. Men eftersom man lägger in all data som privatperson där så är tillförlitligheten noll ist.

Det gör en himla skillnad, det finns inget "i övrigt funkar de som avelsdata". Det gör liksom skitstor skillnad att man inte kan göra fel. Det höjer pedagogiken med hur mycket som helst. Att överhuvudtaget ha knappar som inte fungerar är inte pedagogiskt alls.

Vi kan ta ett annat exempel, det här är en hund som har gjort BPH, det ser ut som att man kan klicka på BPH, och håller man musen över så ändras den, så man tror att man kan klicka där. Men det kan man inte. Ytterligare ett sätt där man kan göra fel, där hade det varit jätteenkelt att göra det klickbart, eller istället bara skrivit "BPH utfört" och göra så att det inte ser klickbart ut. (Kopierade bara in så man inte ser vad det är för hund, för det handlar ju inte om hunden alls).

Visa bifogad fil 167185

kollade snabbt på avelsinfo för travare, det var mycket mer lätthanterat. Kom direkt till en lista med namn, där deras avelsvärde visades. Namnen är klickbara. Enkelt och smidigt. Behövde inte göra någonting alls faktiskt. Men du kan inte se skillnaden om jag tolkar dig rätt?
Det där har stört mig också. Mörkblå är typ universalfärgen för länkar så även om resten av länkarna på avelsdata är gröna blir jag lurad varje gång ändå :o

Okej. Nu har jag tittat på BLUP också. Och jag förstår verkligen ingenting. Hur kan ni tycka att dessa sidor fungerar likadant som avelsdata? Det finns inte en enda gemensam nämnare. Jag behöver inte välja en individ på någon av de sidorna, så jag förstår inte vad ni menar ens? BLUP är tusen gånger mer pedagogiskt och intuitivt, likaså avelsinfo för travare. Enkelt och smidigt. På BLUP kunde jag ha hur många träffar som helst, jag behövde bara gå till "nästa sida". Enkelt och som det fungerar på varenda sida.

Visa bifogad fil 167185

Jag har redan nämnt att jag håller med dig om att färgen på titlarna(t ex BPH) inte borde vara blå. Men jag trodde vi diskuterade att man måste välja individ för att kunna se information?
Även på Avelsdata kan man se viss information om individer i listor, men precis som på Avelsinfo måste man gå in på individen för att se mer. Att det inte alltid går att klicka sig dit i Avelsdata är en annan brist, men inte det jag diskuterar.

Naturligtvis är det skillnad på olika sidor. Dra inte ner diskussionen till dagisnivå genom att låtsas tolka mig som om jag inte skulle se någon skillnad alls. Likheten ligger i att man måste börja med en individsökning på båda ställena. Fördelen med Avelsdata är att man kan använda många sökkriterier om man inte skulle känna till namn eller registreringsnummer.

Jag tycker absolut inte att Avelsdata är ofelbart, det finns mycket jag skullle vilja ändra eller lägga till. Men jag tycker att just det du klagar på angående att inte kunna trycka på BPH och SEDAN välja hund eller ras är rätt obegripligt.

Jag har redan nämnt att jag håller med dig om att färgen på titlarna(t ex BPH) inte borde vara blå. Men jag trodde vi diskuterade att man måste välja individ för att kunna se information?
Även på Avelsdata kan man se viss information om individer i listor, men precis som på Avelsinfo måste man gå in på individen för att se mer. Att det inte alltid går att klicka sig dit i Avelsdata är en annan brist, men inte det jag diskuterar.

Naturligtvis är det skillnad på olika sidor. Dra inte ner diskussionen till dagisnivå genom att låtsas tolka mig som om jag inte skulle se någon skillnad alls. Likheten ligger i att man måste börja med en individsökning på båda ställena. Fördelen med Avelsdata är att man kan använda många sökkriterier om man inte skulle känna till namn eller registreringsnummer.

Jag tycker absolut inte att Avelsdata är ofelbart, det finns mycket jag skullle vilja ändra eller lägga till. Men jag tycker att just det du klagar på angående att inte kunna trycka på BPH och SEDAN välja hund eller ras är rätt obegripligt.
Jag tycker vi lägger ner det här. Jag tycker att sidan är sjukt opedagogisk, jag har förklarat i flera inlägg om flera funktioner varför jag tycker så, men inget av det verkar räknas. Så jag känner mig klar här.

trevlig helg.

Okej. Nu har jag tittat på BLUP också. Och jag förstår verkligen ingenting. Hur kan ni tycka att dessa sidor fungerar likadant som avelsdata? Det finns inte en enda gemensam nämnare. Jag behöver inte välja en individ på någon av de sidorna, så jag förstår inte vad ni menar ens? BLUP är tusen gånger mer pedagogiskt och intuitivt, likaså avelsinfo för travare. Enkelt och smidigt. På BLUP kunde jag ha hur många träffar som helst, jag behövde bara gå till "nästa sida". Enkelt och som det fungerar på varenda sida.

Du får upp en lista med hästar, ja. Vill du ha mer information än den allra mest basala måste du gå in på profilen. För precis som med Avelsdata är det där mer än basal information går att hitta.

Avelsdata är kanske inte lika enkelt som vissa sidor helt enkelt för att det finns så många funktioner. Man kan få fram oerhört mycket information där.

Jag håller med @SiZo dock. Är man en person som är ny på detta område men har googlat och samlat information så gott man kan inför sitt framtida hundköp, och man har förstått att det är bra att kolla föräldrarna och tidigare kullars mentalitet etc - och då främmande med hemsidan för att gå in där och hur den fungerar... Det är inte särskilt intuitivt med tanke på hur hemsidor rent allmänt fungerar, som tex BLUP etc. Första gången jag gick in där så förstod inte jag heller hur det fungerade.

Tanken är ju att dessa hypotetiska personer ska kunna nyttja dessa fantastiska källor och flera ska kunna fatta beslut med de bästa möjliga förutsättningarna, även glada amatörer. Då behövs det "idiotsäkra" hemsidor som lockar folk till att nyttja dem och att göra det "korrekt".

Nu kallar jag inte folk idioter men det är lite det som krävs för att folk inte ska känna sig dumma och därmed tappa lusten snabbt.

Jag håller med @SiZo dock. Är man en person som är ny på detta område men har googlat och samlat information så gott man kan inför sitt framtida hundköp, och man har förstått att det är bra att kolla föräldrarna och tidigare kullars mentalitet etc - och då främmande med hemsidan för att gå in där och hur den fungerar... Det är inte särskilt intuitivt med tanke på hur hemsidor rent allmänt fungerar, som tex BLUP etc. Första gången jag gick in där så förstod inte jag heller hur det fungerade.

Tanken är ju att dessa hypotetiska personer ska kunna nyttja dessa fantastiska källor och flera ska kunna fatta beslut med de bästa möjliga förutsättningarna, även glada amatörer. Då behövs det "idiotsäkra" hemsidor som lockar folk till att nyttja dem och att göra det "korrekt".

Nu kallar jag inte folk idioter men det är lite det som krävs för att folk inte ska känna sig dumma och därmed tappa lusten snabbt.
När min syster skulle köpa en valp förra året var det just så - de hade funderat länge, de googlade runt en hel del, hade koll på att det är bra att kolla föräldrar och hitta en bra kull, hade pratat med några uppfödare etc., men förstod inte att man kunde kolla upp viss data på Avelsdata, eller hur. Hon verkade ganska fascinerad när jag gav några exempel på saker man kunde hitta om en kull som hon funderade på (som det i slutändan inte blev - en cavalierkull där det ju var en del hjärtfel bakåt i släkten, i slutändan landade det på en havanaisvalp) och när jag t.ex. visade och förklarade mina hundars BPH (hon känner ju dem, och vet ungefär hur de är och hur de skiljer sig i beteende). De räknar också nu att göra BPH med deras när hon är tillräckligt gammal (i alla fall verkade det så när jag nämnde det någon gång).

(Edit: Kan tillägga att systern är datoringenjör i 25-års åldern, så hon har troligvis skapligt mycket datorvana sedan tidigare - men att hitta info om hundar i Avelsdata var alltså inget som hon hade förstått att eller hur man kunde göra utifrån sidorna där hon läst på tidigare)

Vet inte hur BPH funkar på Avelsdata. Men kollar man hundar som gjort MH, så går det att se hur en individ ligger på de olika egenskaperna jämfört med snittet på rasen. Finns det ingen liknande funktion i BPH?

Om jag vore intresserad av tio olika "BPH-rasers" mentalitet skulle jag kolla 1) att tillräckligt många hundar i rasen gjort BPH, 2) hur rassnitten ser ut, 3) vilka av de tio raserna som har snittresultatet som ligger närmast min idealhund, 4) kolla vilka uppfödare i rasen som regelmässigt gör BPH, och gå in och scanna av varenda varenda individ av uppfödarens kullar med BPH för att se om resultaten är något så när jämna.

Vet inte hur BPH funkar på Avelsdata. Men kollar man hundar som gjort MH, så går det att se hur en individ ligger på de olika egenskaperna jämfört med snittet på rasen. Finns det ingen liknande funktion i BPH?

Om jag vore intresserad av tio olika "BPH-rasers" mentalitet skulle jag kolla 1) att tillräckligt många hundar i rasen gjort BPH, 2) hur rassnitten ser ut, 3) vilka av de tio raserna som har snittresultatet som ligger närmast min idealhund, 4) kolla vilka uppfödare i rasen som regelmässigt gör BPH, och gå in och scanna av varenda varenda individ av uppfödarens kullar med BPH för att se om resultaten är något så när jämna.

Ja, det finns samma funktion på BPH. :)

Något man också kan göra om det handlar om avelshundar som har flera avkommor som gått BPH är att titta på snittet för avkommorna i jämförelse med genomsnittet för rasen. (Det går också att göra med MH och hälsoresultat som HD, AD och ögonlysning.)

SBK sammanställde för några år sedan kennelstatistik för uppfödare av bruksraser. Där kunde man se andel hundar som utvärderats avseende röntgen och mentalitet, resultat och även MH-spindlar för alla hundar från en specifik uppfödare. Det var väldigt intressant att titta på! Jag vet inte hur intresset för liknande redovisningar ser ut i andra specialklubbar.

Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås tidning (som skåning/östgöte är det inte någon tidning jag brukar läsa, men det kom som sagt upp i flödet ;) ). Som ägare till både två blandraser och en renrasig, så har jag ju funderat över detta tidigare, och jag började fundera mer nu (jag är dock inte själv intresserad av att avla på mina hundar). I mitt fall var äldsta hunden (blandras) ett blocketköp av mamma när hunden var 5-6 månader. Mellanhunden hittade jag via SKKs köpa hund, men hon var nog 4-5 månader (de hade fått 9 tikar i kullen, och de hade två kvar). När jag skaffade yngsta hunden kollade jag både på SKK registrerade valpar och blandrasvalpar, och pratade med några uppfödare - men det landade i slutändan på en blandras.

Det finns ju bättre och sämre avel både inom renras och blandras. Av mina tre hundar har t.ex. den äldsta blandrasen, som har lite mer okänt ursprung, åkt på relativt många allvarliga sjukdomar de senaste åren som eventuellt kan ha en ärftlig komponent (korsbandsskada, malignt lymfom, livmodersinflammation). Och renrasen (storpudel) har visserligen varit frisk men har mycket rädslor och är inte riktigt som rasen brukar vara mentalt. Storpudel beskrivs som enligt SKK som "Hundrasen är positiv, vänlig, social, livlig och energisk. Den ska ge intryck av klokhet och vara följsam och snabbtänkt. Trofastheten hos rasen gör att den trivs att vara med sin ägare. En pudel ska aldrig vara aggressiv eller misstänksam. Den är alert, aktiv och oftast snabb i både tanke och i handling. Det finns många tävlingsaktiva pudlar i agility, rallylydnad och andra hundsporter.". Min pudel är vänlig och social mot mig (även om hon stora delar av dagen ofta väljer att vara någon annanstans än precis vid mig), men väldigt ointresserad av andra människor, och definitivt mer åt det misstänksamma hållet - hon tar godis ganska skeptisk från andra personer, och är nog den av hundarna som skulle kunna vakta skarpt mot främmande. Inte minsta intresserad av andra hundar, och morrar för att hålla dem undan - vilket kan gå över till ordentligare aggressivitet om de kommer ännu närmare. Även om hon kan få fnatt, så är det också ofta så att hon inte rör sig fler steg än nödvändigt, och det är lättare att träna henne att vara stilla än det är att få henne att t.ex. sätta sig flera gånger efter varandra. Utöver då hennes rädslor för ljud, höjder, underlag som rör sig, överraskningar, etc. Dessa rädslor gör ju t.ex. att det tog ganska länge med att få henne bekväm med att gå genom tunnlar för agility, och det är ingen som helst chans att jag kommer få henne att gå upp på balansbommar. Bruks och liknande är ju också uteslutet.

Men för renrasiga hundar går det ju enklare att kolla upp vissa av de här sakerna - alla släktingar är registrerade så att det är enkelt att se vilka släktingar hunden har, och vissa saker registreras ju i systemet (t.ex. ögon, HD/ED, BPH/MH etc.). Om sakerna görs - i många fall är det väl dock så att det ser relativt tomt ut på avelsdata (i alla fall för mer sällskapshundar, brukshundar t.ex. tycker jag brukar ha mer data). Och det är ju många rasbundna sjukdomar som inte registreras - dvs där jag antar att man som valpköpare är beroende av att ägaren talar sanning, på liknande sätt som man är för blandraser.

Om man går in på SKK och kollar fördelar med att köpa en renrasig hund, så kommer följande fördelar upp:
  • Man vet att man har att förvänta sig av hunden, och kan köpa en hund som passar för ens liv (vilket jag då alltså inte visste med pudeln, eftersom hon inte riktigt följer rasbeskrivningen - med yngsta blandrasen var jag ju fullt medveten om att det var mer osäkert exakt hur hon skulle se ut och bete sig som vuxen)
  • Aveln är under mer kontrollerade former och inom ett visst regelverk, med besök hos uppfödare av kennelkonsulenter, undersökningar på hundra som går i avel etc.
  • Att man kan träna, tävla och umgås (vilket man ju dock kan även med blandraser, utöver i t.ex. utställningar och bruksprov)
  • Att SKKs uppfödare, med deras stora kunskap, är en tillgång till valpköparen (i mitt fall har jag haft mer kontakt med yngsta hundens uppfödare, som är en blandras, än jag någonsin haft med pudelns - och mycket mer intresse om hur det går för hunden från yngsta hundens uppfödare).
Men det finns ju mycket skitavel inom blandras/oregistrerade världen. Jag har själv t.ex. varit med när mamma var och kollade på några oregistrerade goldenvalpar, som de sa var oregistrerade enbart för att de inte orkat röntga mammahunden (som alltså var SKK registrerad). I slutändan, när vi bad om fullständiga namnet på mammahunden visade det sig dock att både hon och helsyskon hade ganska kassa höfter, E och D om jag minns rätt. Hade vi inte stått på oss så hade ju det aldrig kommit fram. Och det finns ju en del blandningar på Blocket som definitivt har risk för att inte bli särskilt trevliga hundar, och uppfödare som inte verkar bry sig särskilt mycket om något mer än att få en valp på sin älskade hund :meh:

Det jag ville komma till, efter den här långa funderingen, var att: går det att göra något för att göra det lättare för valpköpare att särskilja mellan bättre och sämre avel? Både inom SKK, men också i blandrasavel? Vad gör en uppfödare till seriös? Vad är det som saknas för blandrasavel som skulle kunna göra att det är svårare för de som är mindre seriösa, men ändå möjliggör blandrasavel för de som är mer seriösa uppfödare men som föredrar att hålla sig utanför SKK? Hade det hjälpt om det fanns ett oberoende sätt att registrera blandraser och deras stam, där veterinärinfo etc kan registreras?
Jag tänker ta den här tråden i en annan riktning när det gäller renras kontra blandras, nämligen egenskaperna hos hunden. Är inte dom viktiga för en valpköpare?
För mig är det nr1, det hittar jag på skk rasinfo, sen djupare hos rasklubb, uppfödare och till sist på individer - dvs hälsa och mentalitet.

Uppenbarligen tänker man inte så om man tittar på den uppsjö av konstiga korsningar det finns. Där man kombinerar hundraser med helt olika mentalitet och arbetsområden.
Vill man inte ha en aning om vad hunden får nedärvt i sin genuppsättning? Vad den kommer att "gå igång på", för att få hunden man vill ha till sin livsstil?
Jag tycker det är konstigt att folk inte bryr sig mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 043
Senast: __sofia__
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 746
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 933
Senast: valpköpare
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 998
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka