Blandraser och renraser

Igen då. Det skrev jag aldrig. Så sluta dra upp det. Det blir på nivån av förtal om du ska fortsätta såhär. Jag hade inte ett dugg orimliga krav, jag ville ha tips på uppfödare som har mentalt bra hundar som BPH-testar sina hundar. Det är verkligen inte orimliga krav.

Ja absolut, det säger jag inte emot. Men jag pratade om grundläggande egenskaper, dem som är ärftliga. Och det är klart att en känslig individ som hamnar oss rätt ägare kan blir skitbra, eller jättedålig hos fel ägare. Jag är ute efter dem som inte är känsliga, de som klarar av att de tex har några dåliga erfarenheter hos veterinären utan att för den delen vara livrädda för veterinären resten av livet. Jag har nämligen en sådan nu - och som tur är så är hon världens snällaste så det går att undersöka henne trots att hon är så rädd att hon håller på att krypa ur skinnet.
Hur är du själv som hundägare då?
Det påverkar ju en del, tycker du beskriver alla dina hundar som rädda och med diverse problem.
hundar påverkas även av sin ägare och sin miljö.
Jag säger inte att det inte finns genetiskt trista hundar men när vissa människor bara får stressade och rädda djur undrar åtminstone jag hur mycket genetik det handlar om.
Jag har en bekant som haft en sju hundar varav alla haft rädslor och stressmage och hon är extremt stressig som person, hon är inte elak men hon är ständigt på tårna och nervös och stressad så min teori där är att hennes hundar inte är direkt födda med sin stress.

Vill man ha en bra hund då är det vanskligt att ha en snäv tidsram för det, som uppfödare kan man inte påverka när tikar löper, om de tar sig osv.
Där är det lite vårt moderna bekvämlighets tänk att liksom trycka på en knapp och få det levererat som ställer till det om man har samma tanke i hundköp. Sen förstår jag att man kanske har svårt att klämma in en valp beroende på hur ens liv srt ut men då bör man fundera över om det finns andra lösningar än att köpa bara för att det är det som finns tillgängligt..

Vi har funderat på nästa hund ett tag nu, inte direkt gjort efterforskningar än men dyker rätt valp upp imorgon eller om ett år så är vi redo att styra om livet efter det 🙅‍♀️. Sen ibland passar det inte med valp och då får man avstå eller så passar det bra med valp men inget intressant finns och då avstår jag också.
Jag gör inga superefterforskningar men jag ska gilla uppfödaren, jag ska gilla föräldrarna och jag ska veta hur hälsoresultaten ser ut bakåt och näta släkt. Det finns inga perfekta hundar utan man får kompromissa beroende på vad som är viktigt för en.

Det påverkar ju en del, tycker du beskriver alla dina hundar som rädda och med diverse problem.
Jag säger inte att det inte finns genetiskt trista hundar men när vissa människor bara får stressade och rädda djur undrar åtminstone jag hur mycket genetik det handlar om.
Jag har en bekant som haft en sju hundar varav alla haft rädslor och stressmage och hon är extremt stressig som person, hon är inte elak men hon är ständigt på tårna och nervös och stressad så min teori där är att hennes hundar inte är direkt födda med sin stress.

Det finns forskning som visar på att vi människor påverkar våra djurs välmående i högsta grad. Lyssnade nyligen på föreläsning kring detta som hölls av SLU har jag för mig. Ska se om jag hittar den dock har jag lite fullt upp idag.

Sen vad man föredrar också tänker jag.. Mina hundar har i regel varit obrydda, tuffa och trygga individer (med lite variationer sållart) medans husses varit känsligare, mer förarbundna och med mer nerv. De bor i samma hushåll och har samma levnadsvillkor överlag och jag påverkar ja alla hundarna mest då jag är hemma mycket och kör mycket vardagsträning. Så är det att husse påverkar sina hundar så mycket eller är det så att vi föredrar olika typer av hund? Eller en kombination av saker?

Svårt att utvärdera sig själv kanske. Men den hunden som jag har haft hos mig helatiden upplevs som väldigt lugn, trygg och självsäker. Men hon är känslig i grunden och har haft lite otur med hälsan - därav att hon är rädd för veterinärer. Hon är heller inte skotträdd då jag tränade henne tidigt med detta och associerar det mest med godis om något.

Andra hunden är mer nervös, mer rädd. Men hon flyttade till min make när hon kändes redo för det (vi hade 3 års distansförhållande) och hon är hans första hund. Det blev helt klart en hel del misstag där i början, bland annat fick hon leka med och hälsa på alla. Han läste lite CM och tyckte till en början att de metoderna kändes vettiga, så istället för att bygga upp henne så blev det mest troligt tvärtom där. Han bytte metod någonstans på vägen, till en mer hundvänlig metod, men gissningsvis var skadan redan skedd då. Hon har haft separationsångest - men är idag så gott som symptomfri. Hon blir dock tryggare och mer tillfreds helatiden, så jag vill ju tro att vi gör något rätt.

Så jag tror verkligen inte att det är mig det handlar om med dessa rädslor.

Min första hund, äldsta hunden, (jaktlabradorblandning) är väldigt mentalt stabil och trygg i allt - hon var ganska "mycket" hund som unghund, men hade då också väldigt täta löp (de första löpen kom med ca två månaders mellanrum, sedan blev det längre och längre tid), så det var mycket hormoner de första ca två åren. Blir lite för taggad av agility och liknande (framförallt kolla på andra hundar som körde agility), så det var först när hon var ca 6 år som jag kände att det gick att börja testa tävla med henne utan att hon blev hyper och stressad. Inga rädslor (kanske lite skotträdsla nu på äldre dar, men det är inget hon reagerat på innan - varken skott, kanoner eller andra ljud), hänger med på allt och överallt, älskar att arbeta, gillar alla människor (och alla gillar henne tillbaka), gillade alla främmande hundar innan jag skaffade hund nummer två, äter allt, aldrig några magproblem, och var helt frisk tills hon drog av ett korsband som 6-åring (och efter det har det kommit fler saker). Extremt lätt hos veterinären, väldigt lätt att ha med sig överallt (utöver att hon gillar att hoppa upp på alla saker som finns, hon har motsatsen till höjdrädsla känns det ibland som :p). Kanonbra vakthund som vet när man ska vakta (t.ex. mörk kväll, plötslig röst = ordentlig vakt) och när man inte behöver bry sig. Mest kört rallylydnad (upp till RLD M), men även testat på lydnad, viltspår, agility, apportering, biatlon, nosework, sar etc. Hade hon inte varit blandras hade vi troligtvis kört en del bruks. Hon är den hunden som följer med som reklamhund och t.ex. går lös i Folkets park på nationaldagen och springer en miniagilitybana med barn.

Pudeln, mellanhunden, är ju redan beskriven här.

Och sedan den yngsta hunden (mångblandning) är ju som tidigare beskrivet i andra trådar lite reaktiv på andra hundar, fokuserar gärna på dem och gillar att skälla ut dem, har vid något tillfälle visat aggressivitet vid främmande hund (dvs velat bråka istället för att leka - vid några andra tillfällen har hon lekt med främmande hundar, vilket pudeln aldrig gjort), och är ju inte alltid helt bekväm med pudeln. Och jag gissar att hennes relation till andra hundar är baserat delvis på hennes erfarenheter med pudeln. Även lite resursförsvar kopplat till pudeln. Gillar även att skälla ut hästarna i hagen ibland, men det är nog mer för att hon tycker det är kul att få dem att springa :cautious: Äter oftast bra, men har hon fått magproblem (t.ex. efter att ha satt i sig alldeles för mycket godis på en helgkurs i sök...), så kan det vara en period med lite matkrångel innan det stabiliserar sig igen. Har börjat få svårt med sprutor hos veterinären, märktes nu vid senaste vaccinationen för någon vecka sedan, efter att hon fått en hel del sprutor för sedering vid en skada på tassen förra året. Älskar människor (vilket är hennes huvudproblem för tävling - att hon vill gå och hälsa på domare etc.). Hittills inte visat några rädslor för skott, ljud, höjder, tunnlar, vippbrädan i agilityn, eller annat. Har lärt sig av de andra hundarna att det är kul att jaga :meh: och är nog den som är mest glad idag med att gräva efter sork i gräsmattan för att hitta ett mellanmål :p Förstår däremot inte alltid poängen med att vakta, även om hon skäller, utan när de andra två drar igång på något har hon ibland gått till ett fönster som vätter mot baksidan för att kolla vad som händer :p Mycket reaktioner och snabba rörelser, så lite tvärtom pudeln (allmänt är hon och pudeln tvärtom varandra i väldigt mycket) - och mer jobb med att hon ska kunna ta det lugnt när vi är iväg, att hon ska kunna vara stilla och inte vara så impulsiv. Blir hon rädd för något så hoppar hon till, men sedan snabb avreaktion och så är det inte så mycket mer med det.

Jag som person är nog så långt ifrån stressad man kan vara, framförallt om man frågar andra personer som känner mig :p

Vill man ha en bra hund då är det vanskligt att ha en snäv tidsram för det, som uppfödare kan man inte påverka när tikar löper, om de tar sig osv.
Där är det lite vårt moderna bekvämlighets tänk att liksom trycka på en knapp och få det levererat som ställer till det om man har samma tanke i hundköp. Sen förstår jag att man kanske har svårt att klämma in en valp beroende på hur ens liv srt ut men då bör man fundera över om det finns andra lösningar än att köpa bara för att det är det som finns tillgängligt..

Vi har funderat på nästa hund ett tag nu, inte direkt gjort efterforskningar än men dyker rätt valp upp imorgon eller om ett år så är vi redo att styra om livet efter det 🙅‍♀️. Sen ibland passar det inte med valp och då får man avstå eller så passar det bra med valp men inget intressant finns och då avstår jag också.
Jag gör inga superefterforskningar men jag ska gilla uppfödaren, jag ska gilla föräldrarna och jag ska veta hur hälsoresultaten ser ut bakåt och näta släkt. Det finns inga perfekta hundar utan man får kompromissa beroende på vad som är viktigt för en.
Ja, så är det ju - det hade varit mycket enklare att hitta en bra valp om jag hade haft ett jobb som tillät mig att ha valp någon annan gång på året än sommaren. Men i och med mitt nuvarande jobb, så finns det inga möjligheter att skaffa valp annat än just runt juni. Det finns inga som helst möjligheter att styra upp livet så att jag kan skaffa en valp t.ex. på hösten, om jag vill kunna vara hemma med valpen några veckor/månader, om jag inte vill byta jobb (vilket jag aldrig haft några planer på) :)

Och just de två åren jag skaffade pudeln och den yngsta var det också de åren som gällde, dvs inte vänta ett år. För pudeln, så hade jag precis flyttat till landet några månader innan, och vi skulle gå över från dagis till hundgård de dagarna jag var på kontoret - och det tänkte jag inte göra om äldsta skulle bli helt ensam hemma hela dagarna utan i alla fall en hundkompis. Och yngsta skaffade jag när jag gjorde eftersom äldsta fick en diagnos som gjorde att hon inte förväntades leva nästa sommar, och jag ville inte låta en valp växa upp bara med den mentalt ostabila pudeln som sällskap (annars hade jag egentligen mest funderat på att skaffa en ny året efter, och då ha tid att planera och kolla mer och hitta rätt kombo).

Men jag har också haft 10-15 raser som jag funderat på, och kan tänka mig att ha en hund av de raserna. För mig finns det inte bara en rätt valp, utan flera möjligheter - och jag skulle inte köpa en valp "bara för att", utan att jag gillade valpen.

Ja, så är det ju - det hade varit mycket enklare att hitta en bra valp om jag hade haft ett jobb som tillät mig att ha valp någon annan gång på året än sommaren. Men i och med mitt nuvarande jobb, så finns det inga möjligheter att skaffa valp annat än just runt juni. Det finns inga som helst möjligheter att styra upp livet så att jag kan skaffa en valp t.ex. på hösten, om jag vill kunna vara hemma med valpen några veckor/månader, om jag inte vill byta jobb (vilket jag aldrig haft några planer på) :)

Och just de två åren jag skaffade pudeln och den yngsta var det också de åren som gällde, dvs inte vänta ett år. För pudeln, så hade jag precis flyttat till landet några månader innan, och vi skulle gå över från dagis till hundgård de dagarna jag var på kontoret - och det tänkte jag inte göra om äldsta skulle bli helt ensam hemma hela dagarna utan i alla fall en hundkompis. Och yngsta skaffade jag när jag gjorde eftersom äldsta fick en diagnos som gjorde att hon inte förväntades leva nästa sommar, och jag ville inte låta en valp växa upp bara med den mentalt ostabila pudeln som sällskap (annars hade jag egentligen mest funderat på att skaffa en ny året efter, och då ha tid att planera och kolla mer och hitta rätt kombo).

Men jag har också haft 10-15 raser som jag funderat på, och kan tänka mig att ha en hund av de raserna. För mig finns det inte bara en rätt valp, utan flera möjligheter - och jag skulle inte köpa en valp "bara för att", utan att jag gillade valpen.
Jag tänker att det är så det ser ut för de flesta valpköpare ändå. De flesta har jobb som gör att det inte funkar att köpa valp när som helst. Pandemin ändrade väl lite på det för en del arbetsgrupper, och det tror jag är en stor anledning till att många köpte valp då.

Den jag har är t.ex. högre upp på skalan på jakt än troligtvis många andra - hon tar och dödar varenda fågel hon får tag på (inklusive två höns har hittills strukit med under åren), hon letar upp, dödar och äter sork/möss/råttor etc. Jag kan inte ha en katt, då hon skulle jaga och döda dem. Inte en chans att ha henne lös ute, då hon blir väldigt fixerad på vilt.
Det där låter som den storpudel jag växte upp med! Av alla hundar jag haft eller bott med så var han den som med råge haft mest jaktinstinkt! Hade lätt nackat både katter, kaniner och andra mindre djur om han fått chansen och stack efter rådjur ett antal gånger innan mina föräldrar insåg att han aldrig skulle klara att gå lös.

Det är det, jo. På vanliga hemsidor så får man då upp sidor så att man kan bläddra enkelt. Pedagogiskt och enkelt, och givetvis behövs inte 500 st på varje sida då, det räcker med typ 50 om man kunde bläddra tänker jag. Jag tycker alla gånger att det har med användarvänlighet att göra.

Skulle namnen vara klickbara så skulle det bli ännu bättre. Skulle man kunna gå direkt från namnet till div testresultat så vore det ytterligare bättre, istället som för nu där man måste gå till vänster i listan och klicka på det man vill ha fram. Det är inte helt intuitivt att man följer samma hund som man har valt från början när man klickar runt i listan till vänster.

Man skulle också kunna få upp listan åtminstone ner till botten av fönstret, istället för halva fönstret som det ser ut nu, och så får man ett fönster i fönstret som man får scrolla i.

Jag säger alltså inte att allt detta inte går att lära sig och jobba i, jag säger bara att för någon som inte håller på med det så är det inte användarvänligt alls. Det finns ingen logik i att behöva välja en hund innan man klickar på BPH (eller vad som helst i listan till vänster). Det skulle enkelt kunna komma upp en ruta där man får välja ras/hund efter man klickat på vad som helst till vänster - istället för felmeddelandet som kommer upp så skulle det enkelt kunna komma upp en ruta där man väljer.

Att det vore bra med klickbara länkar kan jag absolut hålla med om att det vore mer användarvänligt. Men jag vidhåller att det inte är något större problem med en begränsning på 500 individer. Att ha fler än så skulle riskera att systemet blev trögare, vilket inte heller är användarvänligt.
Jag ser inte riktigt vad skillnaden är i att välja hund/ras först eller vilken info vad man vill se om hunden/rasen först? Jag föredrar definitivt det här systemet, där all info om en hund/ras finns samlad i en enda profil. När man gått dit kan man titta på allt.

*

Som sagt är Avelsdata gammalt och inte helt lätt att göra förändringar i. Det kommer garanterat en helt ny sida men jag hoppas att den gamla finns kvar. När den danska kennelklubben bytte från sin gamla DKK Hundedatabas till en ny saknades nämligen funktioner som jag tyckte var väldigt bra. Den nya visar en del matnyttigt som saknas i den gamla, men är på vissa sätt mindre överskådlig. T ex kan man inte se HD-resultat för syskonen till en hund utan att gå in på dessas egna sidor. På den gamla DKK Hundedatabas ligger resultat för HD och AD i listan för en hunds syskon. Jag tycker att den gamla är mer överskådlig också. Men det är nog en smaksak. Det kommer aldrig att gå att göra alla nöjda.

I jämförelse med andra offentliga hunddatabaser är det bara finska Koiranet som kan slå Avelsdata på fingrarna. I danska Hundedatabas och norska Dogweb kan man visserligen få upp mer än 100 resultat när man söker. Men det är knappast någon fördel när man inte kan avgränsa sökningen till en viss tidsperiod eller ens sortera på födelsedatum. I nya Hundedatabas kan man inte ens söka bara på en viss ras... Har man inte stamtavlenamn eller registreringsnummer kan det bli många hundar att scrolla genom. Om man är lite listig kan man använda sökfunktionen i Dogweb och gamla Hundedatabas för att bara få upp hundar reggade ett visst år, men det tycker till och med jag är rejäl överkurs.

Kort sagt tycker jag att det vore bra med en helt ny version av Avelsdata framöver, men det är inget som man kan stressa fram. Då riskerar man bara att få något som har andra brister.

Att det vore bra med klickbara länkar kan jag absolut hålla med om att det vore mer användarvänligt. Men jag vidhåller att det inte är något större problem med en begränsning på 500 individer. Att ha fler än så skulle riskera att systemet blev trögare, vilket inte heller är användarvänligt.
Jag ser inte riktigt vad skillnaden är i att välja hund/ras först eller vilken info vad man vill se om hunden/rasen först? Jag föredrar definitivt det här systemet, där all info om en hund/ras finns samlad i en enda profil. När man gått dit kan man titta på allt.

*

Som sagt är Avelsdata gammalt och inte helt lätt att göra förändringar i. Det kommer garanterat en helt ny sida men jag hoppas att den gamla finns kvar. När den danska kennelklubben bytte från sin gamla DKK Hundedatabas till en ny saknades nämligen funktioner som jag tyckte var väldigt bra. Den nya visar en del matnyttigt som saknas i den gamla, men är på vissa sätt mindre överskådlig. T ex kan man inte se HD-resultat för syskonen till en hund utan att gå in på dessas egna sidor. På den gamla DKK Hundedatabas ligger resultat för HD och AD i listan för en hunds syskon. Jag tycker att den gamla är mer överskådlig också. Men det är nog en smaksak. Det kommer aldrig att gå att göra alla nöjda.

I jämförelse med andra offentliga hunddatabaser är det bara finska Koiranet som kan slå Avelsdata på fingrarna. I danska Hundedatabas och norska Dogweb kan man visserligen få upp mer än 100 resultat när man söker. Men det är knappast någon fördel när man inte kan avgränsa sökningen till en viss tidsperiod eller ens sortera på födelsedatum. I nya Hundedatabas kan man inte ens söka bara på en viss ras... Har man inte stamtavlenamn eller registreringsnummer kan det bli många hundar att scrolla genom. Om man är lite listig kan man använda sökfunktionen i Dogweb och gamla Hundedatabas för att bara få upp hundar reggade ett visst år, men det tycker till och med jag är rejäl överkurs.

Kort sagt tycker jag att det vore bra med en helt ny version av Avelsdata framöver, men det är inget som man kan stressa fram. Då riskerar man bara att få något som har andra brister.
Systemet skulle inte bli trögare om man delade upp det på sidor tänker jag. Så att man får klicka vidare. Så har ju så gott som varenda internetsida, tex buke, så det är ett enkelt system som folk är vana vid.

Jag tror vi pratar om varandra där. Prova att gå in på sidan och bara klicka på BPH tex, det går inte. Du måste välja en individ först. Det handlar om pedagogik helt enkelt. Om jag vill se BPH så klickar jag på BPH, inte på hund, ras eller något annat. Det går heller inte att klicka på BPH från individen, det finns en länk som ser ut att vara klickbar, men den funkar inte. Utan man måste till menyn. Och det är inte riktigt så menyer brukar fungera. I regel, om man klickar i en meny så kommer man till en helt ny sida, så funkar det inte på avelsdata.

Ja givetvis ska ett nytt system inte stressas fram, det är bättre att det blir BRA än att det går fort. Tyvärr så kostar det lite att göra om sånadär system. Dock inte så fasligt mycket om man har en vettig programmerare. Men det svåra är nog att hitta dem, de bästa har redan jobb. Och så behöver man utbilda dem ännu mer för att de ska förstå vad behoven ligger.

Det är lite samma med länsstyrelsens system, från 80-talet. Opedagogiskt är bara förnamnet. Men det går att arbeta i, absolut! Det tar bara längre tid än vad det skulle kunna göra och tar längre tid att lära sig eftersom det inte är så intuitivt.

Jag tror vi pratar om varandra där. Prova att gå in på sidan och bara klicka på BPH tex, det går inte. Du måste välja en individ först. Det handlar om pedagogik helt enkelt. Om jag vill se BPH så klickar jag på BPH, inte på hund, ras eller något annat. Det går heller inte att klicka på BPH från individen, det finns en länk som ser ut att vara klickbar, men den funkar inte. Utan man måste till menyn. Och det är inte riktigt så menyer brukar fungera. I regel, om man klickar i en meny så kommer man till en helt ny sida, så funkar det inte på avelsdata.

Nej, jag förstår vad du menar men inte varför man skulle klicka på BPH innan man valt individ eller ras. Resultat för BPH är ju alltid knutet till endera?
I så fall skulle man behöva två menyer, eftersom den vänstra alltid skulle innebära att man var tvungen att ange ras eller individ.
och nog kommer man till en ny sida, även om det är på hundens/rasens profil?

Att titlarna ser ut att vara klickbara eftersom de är blå skulle man förstås kunna åtgärda.

Ja givetvis ska ett nytt system inte stressas fram, det är bättre att det blir BRA än att det går fort. Tyvärr så kostar det lite att göra om sånadär system. Dock inte så fasligt mycket om man har en vettig programmerare. Men det svåra är nog att hitta dem, de bästa har redan jobb. Och så behöver man utbilda dem ännu mer för att de ska förstå vad behoven ligger.

Det är lite samma med länsstyrelsens system, från 80-talet. Opedagogiskt är bara förnamnet. Men det går att arbeta i, absolut! Det tar bara längre tid än vad det skulle kunna göra och tar längre tid att lära sig eftersom det inte är så intuitivt.

Jo, jag har arbetat med att ta fram en app och trots att det var en relativt enkel sådan krävdes mycket kommunikation fram och tillbaka. I det här fallet handlar det ju också om ett program som inte bara ska kunna hantera och presentera stora mängder data på ett bra sätt utan också ta fram den statistik som visas i form av t ex index och COI.

SKK verkar ju satsa på köpahund.se, så tycker man skulle kunna göra det mer tydligt där vilka tester som har gjorts. Ibland finns det länk till resultat och BPH under föräldrarnas bilder men ofta är det tomma länkar, de finns där trots att inget BPH har gjorts. Ibland finns ingen länk trots BPH. Gissar att uppfödarna måste fixa sånt själv och folk har olika tekniska färdigheter…? Borde kunna göras automatiskt i så fall.

Man borde kunna filtrera direkt på valpar där en eller båda föräldrarna har registrerade BPH-resultat, som exempel. En enkel drop-down meny precis som att man kan filtrera på kön och ålder.

Varför skulle man vilja se BPH innan man valt individ eller ras? 🤔
Ett random BPH är ju rätt ointressant tänker jag.

Nej, jag förstår vad du menar men inte varför man skulle klicka på BPH innan man valt individ eller ras. Resultat för BPH är ju alltid knutet till endera?
I så fall skulle man behöva två menyer, eftersom den vänstra alltid skulle innebära att man var tvungen att ange ras eller individ.
och nog kommer man till en ny sida, även om det är på hundens/rasens profil?

Att titlarna ser ut att vara klickbara eftersom de är blå skulle man förstås kunna åtgärda.

Jo, jag har arbetat med att ta fram en app och trots att det var en relativt enkel sådan krävdes mycket kommunikation fram och tillbaka. I det här fallet handlar det ju också om ett program som inte bara ska kunna hantera och presentera stora mängder data på ett bra sätt utan också ta fram den statistik som visas i form av t ex index och COI.
För att man letar efter BPH. Det logiska är då att klicka på BPH.

Det vill man inte. Men om man vill se BPH så är det rätt logiskt att man klickar på BPH.
Ja? Det gör man ju med. Så himla avancerat är det ju inte att klicka i menyn till vänster.
1000012666.webp

Har du provat att klicka där?
Jag får bara upp det här, man kommer absolut ingenstans genom att bara klicka på BPH.

Visa bifogad fil 167179
Ja, du måste som sagt valt en hund först?
Jag förstår fortfarande inte varför du vill kolla på ett BPH utan att ha valt ras eller individ.

Under ras kan du ju både se hur många hundar som gjort BPH, medelvärden och vilka hundar som gjort BPH.
Det är verkligen inte särskilt avancerat.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: __sofia__
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 750
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 939
Senast: valpköpare
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 003
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025