Blandraser och renraser

Men alltså. Hur svårt är det att förstå att jag pratar om en person som har noll insyn i rasen? HUR ska en kombo överhuvudtaget kunna vara intressant för en sådan person? Det går inte att tycka att någon kombo eller kennel är intressant om man har noll information om dem.
Jag köpte en mobiltelefon förra året. Jag är ganska datorkunnig men har varit lat när det kommer till mobiltelefoner. Köpte en iPhone 3GS back in the days och fortsatte sedan köpa ungefär var tredje iPhone-modell för att det fungerade bra för mig.

Nu ville jag köpa nåt annat än en iPhone så jag sökte lite snabbt på generella åsikter om märken och sedan lite mer på modellnivå från senaste året eller så. Jag fastnade sedan för ett par olika modeller och gjorde djupare research om dem. Hur är kameran i jämförelse med varandra, hur är det med batteritiden? Läste både på forum och kollade på YT-videor. Bestämde mig sedan för en som verkade passa mig bra och köpte den.
Detta är jag långt ifrån ensam om. Telefoner har ju de flesta och många gör rätt mycket research innan de köper en ny, eller så har de redan koll på att de gillar nåt sen innan.

Om man inte kan göra samma research när man ska köpa inte bara en vara utan till och med en levande varelse, en familjemedlem, ja då kan man gott vara utan.

Jag tänker att det egentligen borde kunna räcka med "en rad till" i listan med HD, ED, Patella, Ögon etc. i Avelsdata, som hade kunnat heta "Veterinära anmärkningar" eller något. Och sedan ett ja om det finns några, och trycker man vidare där så ser man datum, veterinär och i fritexten hade det räckt att skriva t.ex. "livmodersinflammation", "malignt lymfom", "epilepsi" eller liknande. Det borde väl inte bli så mycket mer komplicerat än det är idag, men ger ändå möjligheten att bättre kolla sjukdomar i släkt etc.

Rent tekniskt skulle nog vara mer komplicerat än vad man kan tro. Bara att ändra så att man nu kan se stamtavla för de hundar som föds i inkorsningskullar har tydligen krävt en hel del arbete. Avelsdata är en gammal programvara, ska man lägga till funktioner är det nog rimligare att investera i något helt nytt.

För att veterinära anmärkningar utöver de officiella skulle ha någon verklig funktion krävs det också ärliga uppfödare och engagerade valpköpare. Och det är väl lite där grundproblemet ligger...

Ursäkta, du behöver inte bli dryg mot mig för att jag frågade.

Om man hittat en kennel som känns intressand så är det väl enkelt att slå på deras hundar?
På SKK Hunddata räcker det med att skriva in kennelnamnet så kommer alla hundar upp. I övrigt är just Hunddata värdelös, om vi ska vara väldigt exakta med vilken söksida vi pratar om.
Anteckningar man några av reggnumren och kollar upp dem i Avelsdata så ser man väldigt överskådlig hela kullen.

Även om man inte förstår BPH så ser man iaf om individen följer rasmedlet genom en hastig blick på spindeldiagrammet. Sen finns det ju också en förklaring av hela testet.

Man behöver inte titta på alla kennlar. När jag köpte min nuvarande gick jag bara in på rasklubbens hemsida och tittade på befintliga kullar. MH/BPH stod med på de kombinationer där det var gjort och så tittade jag på dem.
👍
Men alltså. Hur svårt är det att förstå att jag pratar om en person som har noll insyn i rasen? HUR ska en kombo överhuvudtaget kunna vara intressant för en sådan person? Det går inte att tycka att någon kombo eller kennel är intressant om man har noll information om dem.

Har man inte den kunskapen så handlar det inte om att kolla en kombo och sedan kolla på avelsdata. Då handlar det om att potentiellt göra hundratals sökningar. (om man nu inte råkar ha en jäkla tur och första kullen man hittar är perfekt, men det är knappast troligt). Det är därför sidan inte är användarvänlig.

Om du fortfarande inte förstår vad jag menar, snälla skriv exakt vart jag tappar dig, för jag förstår inte hur budskapet inte har kunnat gå fram än.

Sista stycket, ja jo visst. Men de flesta raser kräver extremt lite, tex PRA som numera knappt testas alls utan hundarna är fria genom sin stamtavla. Så vitt jag vet finns det inga mer hälsotester för småpudlarna? Det finns många raser som är liknande. Så det säger tyvärr väldigt lite.
Nä.
Ögonen kontrolleras flitigt likaså knän och dom flesta gör även gentestet och dessutom gör många bph som redan nämnts.

Att du har svårt att hitta en bra pudel är du nog ganska ensam om för det finns mängder med bra pudlar där ute både i samhället och på klubbarna och på tävlingar :)

Rent tekniskt skulle nog vara mer komplicerat än vad man kan tro. Bara att ändra så att man nu kan se stamtavla för de hundar som föds i inkorsningskullar har tydligen krävt en hel del arbete. Avelsdata är en gammal programvara, ska man lägga till funktioner är det nog rimligare att investera i något helt nytt.

För att veterinära anmärkningar utöver de officiella skulle ha någon verklig funktion krävs det också ärliga uppfödare och engagerade valpköpare. Och det är väl lite där grundproblemet ligger...
Eller, som någon nämnt ovan, rapporteringskrav hos veterinärer för vissa sjukdomar (fast då kommer man väl kanske till problemet att det finns risk att vissa väljer att inte gå till veterinären :cautious: )

Isf så ska bara sånt som är ärftligt och relevant rapporteras. Vilket nog kan vara en svår sak att fastställa många gånger.
Instämmer. Där tycker jag att det kan bli rapporteringskrav på sådant som rasklubben anser är ett problem i rasen. Det är tex känt att när saluki väl har problem, då är det oftast hjärtproblem eller autoimmuna sjukdomar.

Ändå finns i dagsläget inget(!) sätt att överblicka ifall hundar haft autoimmuna sjukdomar eller inte, och när det gäller hjärtproblem får man förlita sig på en helt frivillig lista på rasklubbens hemsida. Jag vet tex en hund som har hjärtsjukdom som är på något vis ärftlig då hunden gått i avel och även avkommor fått samma fel. Den absolut enda anledningen till att jag vet detta är för att jag känner ägaren tillräckligt väl för att hen ska ha berättat det för mig. I svenska register finns inte en enda notis om det.

👍

Nä.
Ögonen kontrolleras flitigt likaså knän och dom flesta gör även gentestet och dessutom gör många bph som redan nämnts.

Att du har svårt att hitta en bra pudel är du nog ganska ensam om för det finns mängder med bra pudlar där ute både i samhället och på klubbarna och på tävlingar :)
Jaså? Varför får jag och flera med mig svaret att det inte går att säga hur en pudel är när man frågar i grupperna då? Från många olika personer då.

Jaså? Varför får jag och flera med mig svaret att det inte går att säga hur en pudel är när man frågar i grupperna då? Från många olika personer då.
Även om man pratar med många pudelägare - t.ex. jaktinstikt hos en pudel är sådant som kan vara 0 eller extremt.

Det är knappast ett problem med en begränsning på 500 individer om man är intresserad av vilka uppfödare som använder sig av BPH i nutid annat än för numerärt mycket stora raser där flera uppfödare utvärderar. För labrador måste man t ex dela upp sökningarna på flera tidsperioder om man vill veta hur det ser ut från 2020 och framåt.
Men det tycker jag inte har så mycket med användarvänlighet att göra. Avelsdata skulle visserligen må bra av att moderniseras, men hur mycket information som visas vid en sökning är något annat än hur enkelt det är att göra sökningen. Det finns nackdelar med att antalet poster skulle vara obegränsat också.

I övrigt kan jag bara rekommendera att man tar sig tid att läsa under avsnittet "Hjälp" så att man lär sig all information man kan få fram genom Avelsdata. Info-knapparna är också användbara.
Det är det, jo. På vanliga hemsidor så får man då upp sidor så att man kan bläddra enkelt. Pedagogiskt och enkelt, och givetvis behövs inte 500 st på varje sida då, det räcker med typ 50 om man kunde bläddra tänker jag. Jag tycker alla gånger att det har med användarvänlighet att göra.

Skulle namnen vara klickbara så skulle det bli ännu bättre. Skulle man kunna gå direkt från namnet till div testresultat så vore det ytterligare bättre, istället som för nu där man måste gå till vänster i listan och klicka på det man vill ha fram. Det är inte helt intuitivt att man följer samma hund som man har valt från början när man klickar runt i listan till vänster.

Man skulle också kunna få upp listan åtminstone ner till botten av fönstret, istället för halva fönstret som det ser ut nu, och så får man ett fönster i fönstret som man får scrolla i.

Jag säger alltså inte att allt detta inte går att lära sig och jobba i, jag säger bara att för någon som inte håller på med det så är det inte användarvänligt alls. Det finns ingen logik i att behöva välja en hund innan man klickar på BPH (eller vad som helst i listan till vänster). Det skulle enkelt kunna komma upp en ruta där man får välja ras/hund efter man klickat på vad som helst till vänster - istället för felmeddelandet som kommer upp så skulle det enkelt kunna komma upp en ruta där man väljer.
Även om man pratar med många pudelägare - t.ex. jaktinstikt hos en pudel är sådant som kan vara 0 eller extremt.
Ja gud ja. Och en del är reserverade, andra tokälskar människor, en del är skottfasta, men många är extremt ljudkänsliga, de verkar liksom finnas överallt på skalan när man frågar.

Och när man frågar så får man svaret "En pudel blir vad du gör den till". Nu vet jag givetvis inte kunskapsnivån på de personerna. Men jag hoppas verkligen att de inte var uppfödare.

För mig som vill ha en modig hund, som är skottfast, som inte jagar osv så blir det svårt med pudel - trots att jag vet att det finns många individer som passar mig. Men att hitta exakt rätt är inte helt lätt.

Jag vet inte har sett dina inlägg i pudelgruppen och folk verkar inte villiga att sälja till dig pga hur du skriver. Så det kanske har med den saken att göra.
Du hade orimliga krav och fick hela gruppen emot dig när du tyckte det var helt normalt att komma hem och skrämma uppfödarnas valpar genom att kasta kastrulllock i golvet för att se hur dom reagerar.
Jag tror överlag folk drar sig för valpköpare med den typen av krav.

Ja pudeln är ju en form av jakthund från början så att vissa individer roar sig genom jakt tycker inte jag är något som avviker från att kalla en hund normal eller inte.

Det är det, jo. På vanliga hemsidor så får man då upp sidor så att man kan bläddra enkelt. Pedagogiskt och enkelt, och givetvis behövs inte 500 st på varje sida då, det räcker med typ 50 om man kunde bläddra tänker jag. Jag tycker alla gånger att det har med användarvänlighet att göra.

Skulle namnen vara klickbara så skulle det bli ännu bättre. Skulle man kunna gå direkt från namnet till div testresultat så vore det ytterligare bättre, istället som för nu där man måste gå till vänster i listan och klicka på det man vill ha fram. Det är inte helt intuitivt att man följer samma hund som man har valt från början när man klickar runt i listan till vänster.

Man skulle också kunna få upp listan åtminstone ner till botten av fönstret, istället för halva fönstret som det ser ut nu, och så får man ett fönster i fönstret som man får scrolla i.

Jag säger alltså inte att allt detta inte går att lära sig och jobba i, jag säger bara att för någon som inte håller på med det så är det inte användarvänligt alls. Det finns ingen logik i att behöva välja en hund innan man klickar på BPH (eller vad som helst i listan till vänster). Det skulle enkelt kunna komma upp en ruta där man får välja ras/hund efter man klickat på vad som helst till vänster - istället för felmeddelandet som kommer upp så skulle det enkelt kunna komma upp en ruta där man väljer.

Ja gud ja. Och en del är reserverade, andra tokälskar människor, en del är skottfasta, men många är extremt ljudkänsliga, de verkar liksom finnas överallt på skalan när man frågar.

Och när man frågar så får man svaret "En pudel blir vad du gör den till". Nu vet jag givetvis inte kunskapsnivån på de personerna. Men jag hoppas verkligen att de inte var uppfödare.

För mig som vill ha en modig hund, som är skottfast, som inte jagar osv så blir det svårt med pudel - trots att jag vet att det finns många individer som passar mig. Men att hitta exakt rätt är inte helt lätt.
Jag har haft den typen av pudlar hela mitt liv.
Skottfasta modiga glada lagom sociala ingen rädsla för något och jag har flera klubbkompisar som också har den typen av pudlar.
Du har ju dom uppfödare som tävlar högt i agility tex, vänd dig till dom och inte dom som bara fokuserar på utställning och utseende.

Agilitypudlarna är garanterat tuffa. Lite för tuffa till och med.

Okunskap många köper pudel som sällskapshund och har den allmänna inställningen att hunden blir vad man gör den till.
Så mycket pudlar som formas efter okunniga ägare som hade kunnat prestera 200 procent bättre med en kunnig ägare.

Pudlar är känsliga formbara och föriga men tar man inte tillvara på det har du en idiotpudel som hoppar och skriker av ren tristess.

Ja pudeln är ju en form av jakthund från början så att vissa individer roar sig genom jakt tycker inte jag är något som avviker från att kalla en hund normal eller inte.
Ja, i grunden är det ju en jakthund - men för länge sedan, det är ju inte en hund som använts till jakt särskilt mycket de senaste ca 200 åren (om man går på pudelklubbens beskrivning av historien). Just det här att det kan vara allt eller inget gör ju att man som köpare inte nödvändigtvis vet vad man får, utan att det kan vara ett väldigt brett spann. Köper man t.ex. en JRT eller DSG, så vet man att det troligtvis finns mycket jakt i botten, köper man en bichon havanais så vet man att det troligtvis inte finns så mycket jakt. Medan det finns pudlar som har lika mycket jaktinstinkt som en havanais, men även pudlar som har jaktinstikt som en JRT/DSG - och att inget av alternativen är superovanligt.

Den jag har är t.ex. högre upp på skalan på jakt än troligtvis många andra - hon tar och dödar varenda fågel hon får tag på (inklusive två höns har hittills strukit med under åren), hon letar upp, dödar och äter sork/möss/råttor etc. Jag kan inte ha en katt, då hon skulle jaga och döda dem. Inte en chans att ha henne lös ute, då hon blir väldigt fixerad på vilt.

Men det finns ju också pudlar som inte bryr sig ett skit om vilt (enligt pudelägare jag pratat med), och när man letar valp är det inte särskilt tydligt vilket av det som det blir.

Ja, i grunden är det ju en jakthund - men för länge sedan, det är ju inte en hund som använts till jakt särskilt mycket de senaste ca 200 åren (om man går på pudelklubbens beskrivning av historien). Just det här att det kan vara allt eller inget gör ju att man som köpare inte nödvändigtvis vet vad man får, utan att det kan vara ett väldigt brett spann. Köper man t.ex. en JRT eller DSG, så vet man att det troligtvis finns mycket jakt i botten, köper man en bichon havanais så vet man att det troligtvis inte finns så mycket jakt. Medan det finns pudlar som har lika mycket jaktinstinkt som en havanais, men även pudlar som har jaktinstikt som en JRT/DSG - och att inget av alternativen är superovanligt.

Den jag har är t.ex. högre upp på skalan på jakt än troligtvis många andra - hon tar och dödar varenda fågel hon får tag på (inklusive två höns har hittills strukit med under åren), hon letar upp, dödar och äter sork/möss/råttor etc. Jag kan inte ha en katt, då hon skulle jaga och döda dem. Inte en chans att ha henne lös ute, då hon blir väldigt fixerad på vilt.

Men det finns ju också pudlar som inte bryr sig ett skit om vilt (enligt pudelägare jag pratat med), och när man letar valp är det inte särskilt tydligt vilket av det som det blir.
ja jag har ingen personlig erfarenhet av pudlar med jakt då alla mina varit extremt föriga och kunnat gå att ha lösa i princip överallt.
Har precis köpt en valp så vi får se om han blir en jaktidiot 🙈

Men jag tror överlag många köper rasen i annat syfte än att dom måste gå att ha lösa?

Jag vet inte har sett dina inlägg i pudelgruppen och folk verkar inte villiga att sälja till dig pga hur du skriver. Så det kanske har med den saken att göra.
Du hade orimliga krav och fick hela gruppen emot dig när du tyckte det var helt normalt att komma hem och skrämma uppfödarnas valpar genom att kasta kastrulllock i golvet för att se hur dom reagerar.
Jag tror överlag folk drar sig för valpköpare med den typen av krav.
Igen då. Det skrev jag aldrig. Så sluta dra upp det. Det blir på nivån av förtal om du ska fortsätta såhär. Jag hade inte ett dugg orimliga krav, jag ville ha tips på uppfödare som har mentalt bra hundar som BPH-testar sina hundar. Det är verkligen inte orimliga krav.
Okunskap många köper pudel som sällskapshund och har den allmänna inställningen att hunden blir vad man gör den till.
Så mycket pudlar som formas efter okunniga ägare som hade kunnat prestera 200 procent bättre med en kunnig ägare.

Pudlar är känsliga formbara och föriga men tar man inte tillvara på det har du en idiotpudel som hoppar och skriker av ren tristess.
Ja absolut, det säger jag inte emot. Men jag pratade om grundläggande egenskaper, dem som är ärftliga. Och det är klart att en känslig individ som hamnar oss rätt ägare kan blir skitbra, eller jättedålig hos fel ägare. Jag är ute efter dem som inte är känsliga, de som klarar av att de tex har några dåliga erfarenheter hos veterinären utan att för den delen vara livrädda för veterinären resten av livet. Jag har nämligen en sådan nu - och som tur är så är hon världens snällaste så det går att undersöka henne trots att hon är så rädd att hon håller på att krypa ur skinnet.

Jag har haft den typen av pudlar hela mitt liv.
Skottfasta modiga glada lagom sociala ingen rädsla för något och jag har flera klubbkompisar som också har den typen av pudlar.
Du har ju dom uppfödare som tävlar högt i agility tex, vänd dig till dom och inte dom som bara fokuserar på utställning och utseende.

Agilitypudlarna är garanterat tuffa. Lite för tuffa till och med.
Och min pudel är ju då andra typen av pudel - ljudrädslor, flera andra rädslor, allmänt väldigt försiktig, inte socialt intresserad av andra människor eller hundar, mycket jaktinstinkt (men gillar annars inte att bära saker, och har i princip inget leksaksintresse), mycket vakt av huset, tjuvar allt som på något sätt kan vara ätbart (choklad, rapsolja, vetemjöl, ägg, stängda matlådor) etc. Passivitet har alltid varit hennes paradgren, och hon behövde aldrig träna det som valp, det kom naturligt för henne. Inga problem att ta det lugnt på tävling, och på agilitytävling kan hon utan några problem ligga och sova innan starten precis vid banan - det är mer jobb att få igång henne än att få henne lugn, och jag räknar med att hon aldrig kommer få någon pinne i klass 1 i agility, då hon inte är snabb nog (framförallt slalom tycker hon är tråkigt eftersom det är så mycket steg och svängar). Jobbigt att orka hålla fokus en hel bana, eller att behöva göra flera sitt i rad och liknande (desto mer sitt och liknande i rallylydnadsbanor, desto vanligare var det att hon i slutändan bara kollade på mig och verkade undra om det inte är klart snart). Allmänt få och långsamma och genomtänkta rörelser majoriteten av tiden, dvs alltid t.ex. "långsamt läggande" vid fjärrdirigering och liknande.

Och min pudel är ju då andra typen av pudel - ljudrädslor, flera andra rädslor, allmänt väldigt försiktig, inte socialt intresserad av andra människor eller hundar, mycket jaktinstinkt (men gillar annars inte att bära saker, och har i princip inget leksaksintresse), mycket vakt av huset, tjuvar allt som på något sätt kan vara ätbart (choklad, rapsolja, vetemjöl, ägg, stängda matlådor) etc. Passivitet har alltid varit hennes paradgren, och hon behövde aldrig träna det som valp, det kom naturligt för henne. Inga problem att ta det lugnt på tävling, och på agilitytävling kan hon utan några problem ligga och sova innan starten precis vid banan - det är mer jobb att få igång henne än att få henne lugn, och jag räknar med att hon aldrig kommer få någon pinne i klass 1 i agility, då hon inte är snabb nog (framförallt slalom tycker hon är tråkigt eftersom det är så mycket steg och svängar). Jobbigt att orka hålla fokus en hel bana, eller att behöva göra flera sitt i rad och liknande (desto mer sitt och liknande i rallylydnadsbanor, desto vanligare var det att hon i slutändan bara kollade på mig och verkade undra om det inte är klart snart). Allmänt få och långsamma och genomtänkta rörelser majoriteten av tiden, dvs alltid t.ex. "långsamt läggande" vid fjärrdirigering och liknande.
Jag kan tillägga att min pudel inte kommer från någon utställningskennel, utan från en liten familjekennel som de senaste decennierna då och då tagit några kullar och allmänt haft som mål att avla fram trevliga familjehundar. Några enstaka utställningar några generationer bak, där det även fanns några MH, och jag har för mig att uppfödaren sa att hon även kört lite lydnadstävling några generationer bak. Pappan hade gjort MH, och något halvsyskon på pappans sida, men annars var det inte särskilt mycket som gick att hitta på Avelsdata.

Men mitt mål då var ju mest att ha en trevlig familje/allroundhund - jag letade inte efter någon super tävlingshund (jag hade ju redan då min jaktlabradorblandning, som jag tränade och tävlade en del med, och ville ha något som var snäppet lättare än hon var som ung). Och jag kollade inte bara på pudel, utan flera raser - jag visste att jag kunde hämta en valp/unghund i ett ca 3 veckors intervall den sommaren, men varken före eller efter det, så jag fick ju kolla på vad som fanns tillgängligt.

jag räknar med att hon aldrig kommer få någon pinne i klass 1 i agility, då hon inte är snabb nog (framförallt slalom tycker hon är tråkigt eftersom det är så mycket steg och svängar).
Ett tillägg till - hon har faktiskt varit felfri på hinder vid en tävling, dvs ingen vägran, inga rivna hinder eller liknande. Men det landade ändå på över 14 tidsfel :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 043
Senast: __sofia__
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 746
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 933
Senast: valpköpare
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 998
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka