Jag köpte en mobiltelefon förra året. Jag är ganska datorkunnig men har varit lat när det kommer till mobiltelefoner. Köpte en iPhone 3GS back in the days och fortsatte sedan köpa ungefär var tredje iPhone-modell för att det fungerade bra för mig.Men alltså. Hur svårt är det att förstå att jag pratar om en person som har noll insyn i rasen? HUR ska en kombo överhuvudtaget kunna vara intressant för en sådan person? Det går inte att tycka att någon kombo eller kennel är intressant om man har noll information om dem.
Nu ville jag köpa nåt annat än en iPhone så jag sökte lite snabbt på generella åsikter om märken och sedan lite mer på modellnivå från senaste året eller så. Jag fastnade sedan för ett par olika modeller och gjorde djupare research om dem. Hur är kameran i jämförelse med varandra, hur är det med batteritiden? Läste både på forum och kollade på YT-videor. Bestämde mig sedan för en som verkade passa mig bra och köpte den.
Detta är jag långt ifrån ensam om. Telefoner har ju de flesta och många gör rätt mycket research innan de köper en ny, eller så har de redan koll på att de gillar nåt sen innan.
Om man inte kan göra samma research när man ska köpa inte bara en vara utan till och med en levande varelse, en familjemedlem, ja då kan man gott vara utan.