Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Alaskan Husky är egentligen ett begrepp och inte en hundras i egentlig mening. Namnet Husky har den fått från sitt arv från Siberian Husky men den kan ha allt från Greyhound till någon annan snabb hund som förfader. Hunden definieras till skillnad från andra hundar enbart från sitt syfte (dra en kälke eller en person på skidor snabbt). Är den en bra och snabb draghund med påbrå från en Siberian Husky så är det en Alaskan Husky. Som tidigare sagt handlar det om en mycket snabb draghund och som är mycket populär vid draghundstävlingar.
Precis som i USA har man i Sverige försökt få en enhetlig rasstandard och registrera den som en egen ras men eftersom detta är mot hundens natur där det främst gäller att avla fram en hund som är så snabb som möjligt har detta misslyckats. Misslyckandet ligger i att de som tävlar fortfarande blandar in olika hundraser för att få en perfekt och supersnabb draghund.
Trots att Alaskan Husky inte är en egen ras så talar man däremot om olika specifiktationer för hunden som då definieras på hur bra den är på olika typer av tävling. Några av dessa typer är Sprint Alaskan, Distans Alaskan och Mackenzie River Husky.
I Sverige misstas ofta en blandning av Alaskan Malamute och Siberian Husky som en Alaskan Husky. När man dock talar med draghundstävlande personer så menar de alltid en Siberian Husky med inblandning av någon sprinthund.
Normalt är en Alaskan Husky både lättare och högre än en Siberian Husky. Dennes syfte är att vara en racer på draghundsbanorna.
Ja hela den kullen blev helt perfekt, stora och slanka är de allihop. Och super goa. (trots att det nog inte var världens bästa avlesmatreal både mamman och pappan är avlivade då de var så otevliga har jag hört) Det är ju mammas hund igentligen men han är ju hos mig nästan varje dag så lite min är han allt.
En lyckad blandning (oplanerad gatukorsning kanske stämmer in mer? )om jag får säga det själv,en trevlig hund som tycker om att jobba,lättlärd,med mycket go i,går bra ihop med andra hundar,älskar alla människor,och barn är det bästa han vet,har bara sett han arg en gång,det var när vi var ute och gick rätt sent en kväll,och det kommer fram en full gubbe som började gå efter oss,då vart han som en annan hund,morrade och skällde,och jag får väll tacka gud för det..
Gillar lugna kvällar framför tv´n,och ligga på rygg i fotänden i sängen och snarka och fisa sig genom natten är ju bara helt underbart enligt han själv!
Det enda negativa jag har att säga är att han är lätt fryssen,så om det är mer än -15 så kommer vi oftast inte längre än 100 meter,även fasst vi har täcke...
Hundavel & Ras
Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
Hundavel & Ras
Hejsan allihop,
Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar?
(För någon som är bruksintresserad (men...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.