Blandras inte friskare än renras enligt studie

@SiZo Jag skulle tycka att det var ytterst suspekt om valpköpare själva bestämt att de ska "testa" valpar, man vet ju inte ved det är för människa som kommer liksom🤷‍♀️. Det finns otroligt mycket konstiga människor så att man inte tycker att det är en bra idé kan jag förstå.
Att valpköpare däremot ber uppfödaren om att iscensätta en situation där man får se hur valparna reagerar är nog inget man höjer på ögonbrynen åt.
En del uppfödare gör ju "valptest" och då kan man ju be att gå vara med eller se film.

Sen är det överlag otroligt svårt iallafall häromkring mig att lyckas klämma in annat än bruksras på MH däremot BPH brukar vara lättare att vara med på.

Tyvärr är det så på forum art ofta svarar inte nödvändigtvis de som är lämpade. Generellt så får man inte på de ras-forum på FB jag är med i varken göra reklam för sin uppfödning eller rekommendera enskilda uppfödare.
Bästa är att titta om rasklubbem har uppfödarlistor och se om de lägger ut parningar /kullar och vad kriterierna är där för valphänvisning och om det stämmer överens för dina kriterier.

Annars är lättast att antingen prata med nån som har rasen som du har förtroende för eller kolla in skk avelsdata där ser du lätt vilka uppfödare som verkar vara bra på att hälsotesta och göra bph 🙂.
Här är det helt tvärtom - MH som ställs in pga inga/för få anmälda, och förra året åkte jag från Östergötland till Skåne för att få plats på ett BPH med min hund, eftersom alla i närheten hade fullt hela året :p
 
@SiZo Jag skulle tycka att det var ytterst suspekt om valpköpare själva bestämt att de ska "testa" valpar, man vet ju inte ved det är för människa som kommer liksom🤷‍♀️. Det finns otroligt mycket konstiga människor så att man inte tycker att det är en bra idé kan jag förstå.
Att valpköpare däremot ber uppfödaren om att iscensätta en situation där man får se hur valparna reagerar är nog inget man höjer på ögonbrynen åt.
En del uppfödare gör ju "valptest" och då kan man ju be att gå vara med eller se film.

Sen är det överlag otroligt svårt iallafall häromkring mig att lyckas klämma in annat än bruksras på MH däremot BPH brukar vara lättare att vara med på.

Tyvärr är det så på forum art ofta svarar inte nödvändigtvis de som är lämpade. Generellt så får man inte på de ras-forum på FB jag är med i varken göra reklam för sin uppfödning eller rekommendera enskilda uppfödare.
Bästa är att titta om rasklubbem har uppfödarlistor och se om de lägger ut parningar /kullar och vad kriterierna är där för valphänvisning och om det stämmer överens för dina kriterier.

Annars är lättast att antingen prata med nån som har rasen som du har förtroende för eller kolla in skk avelsdata där ser du lätt vilka uppfödare som verkar vara bra på att hälsotesta och göra bph 🙂.
Ja det var absolut inte så att jag var tvungen att vara med eller så. Om de ville göra något liknande själva och filma så skulle det givetvis vara helt okej. Om de ville prova något lite annorlunda så var det okej också, kastrullocket var bara ett exempel på en sak man kan göra, något som jag skrev rätt tydligt. Och jag bryr mig heller inte om det är MH eller BPH, den biten spelar liksom noll roll. Bara det liksom finns registrerat bakåt. OCH man har anpassat sig efter resultatet. Det finns ju folk som testar, men som sedan inte bryr sig så mycket om vad det visar. Case in point nedan...


1725536284692.png


Nu är det rätt självklart att det måste finnas individer som är MYCKET bättre mentalt än denna, med tanke på rasgenomsnittet.

Jag känner tyvärr ingen som föder upp pudlar så den vägen är lite låst. Och jag insåg rätt fort att jag skulle behöva lägga ner många timmar om jag ska börja kolla varenda kull själv. Vi pratar liksom inte 10 timmar, utan snarare hundratals timmar, och jag vill helt enkelt inte göra det.
 
@SiZo vill du ha en bra hund från en seriös uppfödare så är det nog ett plus om man visar intresse och läser på. De uppfödare jag kan tänka mig valp ifrån är inga som direkt behöver göra reklam för sina uppfödningar utan bra kullar finns det i regel folk på kö på.
Enskilda kullar är onödigt jobb, kolla uppfödare. Man ser i regel ganska snabbt om uppfödare har för vana att utvärdera sin avel. Utvärderar de sin avel så brukar i regel föräldrahundarna också vara utvärderade.

Gå in på skk avelsdata, välj hundar, klicka i rasen, klicka i ett relevant födelseår typ tre år tillbaka, klicka i bph och kanske patella (om det relevant) och du får upp ett antal hundar som gjort bph och patella. Där kan du lätt klicka i några hundar och så kolla på den hunden om dens syskon är utvärderade, är föräldrarna utvärderade. Är det så så utvärderar troligen uppfödaren sina hundar generellt och är värd att kika närmare på.

Jag gick in på telefonen och det tog bara nån minut att kolla upp. Sen kanske man som uppfödare i en ras där många väljer att inte utvärdera kanske man väljer att ta tex en hane utan bph men som kompletterar ens tik och som man sett en del och tycker är stabil. Risken är annars att man målar in sig i ett hörn rent genetiskt om större delen av avelsmaterialet som finns att tillgå i rasen inte utvärderas.
 
@SiZo vill du ha en bra hund från en seriös uppfödare så är det nog ett plus om man visar intresse och läser på. De uppfödare jag kan tänka mig valp ifrån är inga som direkt behöver göra reklam för sina uppfödningar utan bra kullar finns det i regel folk på kö på.
Enskilda kullar är onödigt jobb, kolla uppfödare. Man ser i regel ganska snabbt om uppfödare har för vana att utvärdera sin avel. Utvärderar de sin avel så brukar i regel föräldrahundarna också vara utvärderade.

Gå in på skk avelsdata, välj hundar, klicka i rasen, klicka i ett relevant födelseår typ tre år tillbaka, klicka i bph och kanske patella (om det relevant) och du får upp ett antal hundar som gjort bph och patella. Där kan du lätt klicka i några hundar och så kolla på den hunden om dens syskon är utvärderade, är föräldrarna utvärderade. Är det så så utvärderar troligen uppfödaren sina hundar generellt och är värd att kika närmare på.

Jag gick in på telefonen och det tog bara nån minut att kolla upp. Sen kanske man som uppfödare i en ras där många väljer att inte utvärdera kanske man väljer att ta tex en hane utan bph men som kompletterar ens tik och som man sett en del och tycker är stabil. Risken är annars att man målar in sig i ett hörn rent genetiskt om större delen av avelsmaterialet som finns att tillgå i rasen inte utvärderas.
1 hund tar minuter att kolla upp, ja absolut. Men ska jag börja kolla upp varenda kull för att ha koll på rasläget så pratar vi hundratals timmar. Det är jag helt enkelt inte intresserad av i dagsläget.

Jag har kollat på sidan, men den är helt enkelt för meckig för att jag ska orka hålla på med det i någon större utsträckning. Man kan max få upp 5 hundar i taget - sedan måste man göra om hela sökningen. Man kan heller inte söka på uppfödare, utan måste klicka in på 5 hundar i taget. Vissa hundar i listan har kennelnamnet som prefix - och då är det givetvis enkelt.

Om det är så att jag inte är intressant för de uppfödare som har mentalt bra hundar och testar dem för att jag inte vill plugga stamtavlor så är det helt okej. Då väljer jag helt enkelt en blandras igen. Det är inte hela världen. Jag vill inte tävla, träna eller ställa ut. Jag ska bara ha en bästa kompis. Och jag förstår om en sådan uppfödare inte vill sälja till mig, för de uppfödarna vill ju gärna att hundarna "syns". Och det kommer hunden inte göra hemma hos mig. Så är det bara.
 
Båda påståenden är ju fel. Blandras är inte per automatik friskare än renras, men det finns renraser som mår sämre än genomsnittsblandrasen (i denna studien verkar de dock fokuserar på pudelkorsningar?).

Problemet oavsett blandras eller renras är när ändamålet är att tjäna pengar på trendiga raser, utseende och färg. Tyvärr är valpköpare en del av problemet som inte ställer högre krav, blandras som renras.

Blandraser brukar innebära ökad genetisk variation men om man aktivt avlar på bestämda korsningar och sen ska måla in sig i ett hörn igen (sluten population) så är man tillbaka på ruta 1 igen.

Alla dessa bullies räknas väl också som blandraser och de är så långt ifrån genetisk variation jag kan föreställa mig. Ser ju ut som inavlade paddor (tycker jättesynd om hundarna, precis som det gör ont att se mops och frallor). Sen är frågan vilka hundar som faktiskt är blandraser eller bara oregistrerade renraser.

Kommer aldrig förstå mig på människor som prioriterar extrema onaturliga utseenden eller färg framför hälsa och mentalitet. Våra bästa vänner förtjänar bättre!

Ja, genetik är komplicerat. Lägre genetisk bredd kan leda till högre risk för sjukdomar. Men hälsotester och att sålla hjälper att avla fram bra individer, och även struktur och temperament borde räknas in i hälsa. Men det blir inte heller automatiskt en frisk hund för du blandar två genpooler eller för att det är en blandras. Tänker på exotic bullies (blandras), sjukt och hårt inavlade jaktkorsningar i USA (där parar man gärna mor och son i generationer för då får du en "rejäl jakthund"), och folk som korsar två trubbnosiga eller kortskalliga hundar och sen får en hund som andas värre än den typiska frallan (den hund med värsta andningen jag har hört i mitt liv så att man nästan fick panikångest var en chihuahua/pekingese, :( hemsk struktur med, stackars lilla hund).

Jag hade en hund av en väldigt inavlad ras förut (norsk lundehund som man ser i min avatar) och har nu en hund från en ras med väldigt hög genetisk variation med öppen stambok och det är verkligen skillnad på hälsan, men även då är hälsotester och sållande av hundar med problem fortfarande viktiga.
 
1 hund tar minuter att kolla upp, ja absolut. Men ska jag börja kolla upp varenda kull för att ha koll på rasläget så pratar vi hundratals timmar. Det är jag helt enkelt inte intresserad av i dagsläget.

Jag har kollat på sidan, men den är helt enkelt för meckig för att jag ska orka hålla på med det i någon större utsträckning. Man kan max få upp 5 hundar i taget - sedan måste man göra om hela sökningen. Man kan heller inte söka på uppfödare, utan måste klicka in på 5 hundar i taget. Vissa hundar i listan har kennelnamnet som prefix - och då är det givetvis enkelt.

Om det är så att jag inte är intressant för de uppfödare som har mentalt bra hundar och testar dem för att jag inte vill plugga stamtavlor så är det helt okej. Då väljer jag helt enkelt en blandras igen. Det är inte hela världen. Jag vill inte tävla, träna eller ställa ut. Jag ska bara ha en bästa kompis. Och jag förstår om en sådan uppfödare inte vill sälja till mig, för de uppfödarna vill ju gärna att hundarna "syns". Och det kommer hunden inte göra hemma hos mig. Så är det bara.

Fast "jag ska bara ha den som en kompis" är ingen ursäkt att köpa en sjuk hund eller stödja dålig avel? Den typiska köparen av rashund är ingen som tävlar eller ställer ut.
 
1 hund tar minuter att kolla upp, ja absolut. Men ska jag börja kolla upp varenda kull för att ha koll på rasläget så pratar vi hundratals timmar. Det är jag helt enkelt inte intresserad av i dagsläget.

Jag har kollat på sidan, men den är helt enkelt för meckig för att jag ska orka hålla på med det i någon större utsträckning. Man kan max få upp 5 hundar i taget - sedan måste man göra om hela sökningen. Man kan heller inte söka på uppfödare, utan måste klicka in på 5 hundar i taget. Vissa hundar i listan har kennelnamnet som prefix - och då är det givetvis enkelt.

Om det är så att jag inte är intressant för de uppfödare som har mentalt bra hundar och testar dem för att jag inte vill plugga stamtavlor så är det helt okej. Då väljer jag helt enkelt en blandras igen. Det är inte hela världen. Jag vill inte tävla, träna eller ställa ut. Jag ska bara ha en bästa kompis. Och jag förstår om en sådan uppfödare inte vill sälja till mig, för de uppfödarna vill ju gärna att hundarna "syns". Och det kommer hunden inte göra hemma hos mig. Så är det bara.
Och dina blandrasuppfödare kollar sina hundar? Eller öppnar de sina hem för alla intresserad kastrull-kastare och bangerssmällare under hundarnas första 8 veckor?
 
@SiZo jag tycker det är lite tråkig inställning. Det är verkligen inte svårt när man kan att söka, jag är långt ifrån begåvad eller tålmodig men grejen är att ja det lite meckigt i början men när man väl lärt sig så kan man det.

Du tänker fel, du behöver inte ha koll på hela stamtavlor det enda du behöver kolla på är uppfödare/kennel. Nån uppfödare som generellt utvärderar sina hundar med bra resultat är egentligen det enda du behöver. Du tar kontakt med denne, kollar om du tycker den verkar vettig om ja: kolla avelsplaner om nej kolla vidare. Har en intressant uppfödare inte avelsplaner så kan denne i regel peka dig vidare till en med samma prioriteringar i sin avel och på den vägen är det.
De kennlar /uppfödare som utvärderar sin avel gör det inte i regel bara på en kull utan på alla sina kullar. De har också väldigt bra koll på sina kollegor som gör samma sak och hjälper gärna till om det tydligt att en sån valp man söker.

Obs! Att ta från en sån uppfödare innebär att du själv bör vara intresserad av att göra samma tester på egen hund även om den inte ska gå i avel. Som valpköpare så köper du något de lagt ner mycket jobb på och för att få "kvitto" på avelsarbetet så vill de såklart oftast att alla valpköpare också testar sina hundar så de kan utvärdera sin avel.

Om du tycker att nån timme är för mycket jobb så för all del köp blandras för all del men jag tycker nog att man bör lägga ner lika mycket tid på ett sånt köp om inte mer. Alltså jag la nog rätt mycket tid på mitt senaste bilköp i antal timmar och en hund är ändå en levande varelse så jag tycker att det är rimligt att man kan tänka sig sätta sig in i det köpet minst lika mycket som när man köper bil.. Tro mig jag uppskattade inte att sitta och jämföra bilar, förbrukning läsa in mig på olika bränslealternativ, finansiering åka runt och provköra/titta mm det var faktiskt dödsrråkigt men jag gjorde det 😝.
 
@SiZo jag tycker det är lite tråkig inställning. Det är verkligen inte svårt när man kan att söka, jag är långt ifrån begåvad eller tålmodig men grejen är att ja det lite meckigt i början men när man väl lärt sig så kan man det.

Du tänker fel, du behöver inte ha koll på hela stamtavlor det enda du behöver kolla på är uppfödare/kennel. Nån uppfödare som generellt utvärderar sina hundar med bra resultat är egentligen det enda du behöver. Du tar kontakt med denne, kollar om du tycker den verkar vettig om ja: kolla avelsplaner om nej kolla vidare. Har en intressant uppfödare inte avelsplaner så kan denne i regel peka dig vidare till en med samma prioriteringar i sin avel och på den vägen är det.
De kennlar /uppfödare som utvärderar sin avel gör det inte i regel bara på en kull utan på alla sina kullar. De har också väldigt bra koll på sina kollegor som gör samma sak och hjälper gärna till om det tydligt att en sån valp man söker.

Obs! Att ta från en sån uppfödare innebär att du själv bör vara intresserad av att göra samma tester på egen hund även om den inte ska gå i avel. Som valpköpare så köper du något de lagt ner mycket jobb på och för att få "kvitto" på avelsarbetet så vill de såklart oftast att alla valpköpare också testar sina hundar så de kan utvärdera sin avel.

Om du tycker att nån timme är för mycket jobb så för all del köp blandras för all del men jag tycker nog att man bör lägga ner lika mycket tid på ett sånt köp om inte mer. Alltså jag la nog rätt mycket tid på mitt senaste bilköp i antal timmar och en hund är ändå en levande varelse så jag tycker att det är rimligt att man kan tänka sig sätta sig in i det köpet minst lika mycket som när man köper bil.. Tro mig jag uppskattade inte att sitta och jämföra bilar, förbrukning läsa in mig på olika bränslealternativ, finansiering åka runt och provköra/titta mm det var faktiskt dödsrråkigt men jag gjorde det 😝.
Igen. Vi pratar inte någon timme.

Och igen. De uppfödarna, precis som du säger, brukar vilja att man gör något med hunden med. Det har inte jag tänkt att göra.
Fast "jag ska bara ha den som en kompis" är ingen ursäkt att köpa en sjuk hund eller stödja dålig avel? Den typiska köparen av rashund är ingen som tävlar eller ställer ut.
Citera gärna vart jag har skrivit att jag vill köpa en sjuk hund och/eller stödja dålig avel :)


Och dina blandrasuppfödare kollar sina hundar? Eller öppnar de sina hem för alla intresserad kastrull-kastare och bangerssmällare under hundarnas första 8 veckor?
Det är lite det här jag pratar om. Den här attityden. Den är så fruktansvärt tråkig. Vad vinner du på att bete dig såhär?
 
Och igen. De uppfödarna, precis som du säger, brukar vilja att man gör något med hunden med. Det har inte jag tänkt att göra.

Fast, det är ju rätt kontraproduktivt att vilja ha en hund från testade linjer och sen vägra bidra till att nästa generation får samma utvärdering? :confused:

Jag är uppriktigt sagt väldigt nyfiken på hur du tänker kring att valet står mellan en rasren som du vill ha testad över normen för rasen, eller en blandras som du inte kan få någon uppföljning av linjerna på alls...?
 
@SiZo Fast jag har inte pratat om någon timme, det tar tid att göra efterforskningar mem det är inte heller något oöverstigeligt.
På min bil la jag ner flera veckor av funderande, prata med återförsäljare, åka och provköra olika bilar osv. Total tid iallafall ett tiotal timmar.

Är det orimligt att lägga ner samma tid eller mer på att efterforska när mam ska köpa hund?

Sen har de uppfödare som gjort valpen som du har ett antal önskemål på lagt ner väldigt mycket kraft på att ta fram den kullen. Att få sälja till nån som inte ens vill hjälpa dem i deras avelsutvärderin är som att slänga allt jobb i en återvändsgränd.
 
Fast, det är ju rätt kontraproduktivt att vilja ha en hund från testade linjer och sen vägra bidra till att nästa generation får samma utvärdering? :confused:

Jag är uppriktigt sagt väldigt nyfiken på hur du tänker kring att valet står mellan en rasren som du vill ha testad över normen för rasen, eller en blandras som du inte kan få någon uppföljning av linjerna på alls...?
Jag har inga problem med att göra BPH och testa hunden. Men jag är inte intresserad av att ställa ut, träna eller tävla. Så är det bara. Och som sagt, jag förstår om det gör att man inte vill sälja till mig. Det är inget jag blir upprörd över. Det är fritt för uppfödare att sälja till vem de vill, till någon som gynnar dem bäst.

Ska jag betala 35000+ för en hund så vill jag att föräldrarna är bra mentalt, som minst, och givetvis friska (sjukt att jag ska behöva skriva det, men tydligen så vill jag ha sjuka hundar om jag inte skriver in det så....). Om jag tittar på blandras så tittar jag dels bara på F1, vilket innebär att jag kan kolla upp föräldrarna precis lika mycket som om jag köpte en renrasig, att jag får heterozygoti så mycket det är möjligt, plus att det är ett billigare pris. För mig som köper en slutprodukt som inte ska avlas vidare på överhuvudtaget så spelar det inte så stor roll om hunden är blandras eller renrasig. Missförstå mig rätt, jag har inget emot att betala massor pengar för en hund som är renrasig, men då ska pengarna ge mig något extra också. Främst för att jag inte tycker att "registrerad i SKK" är en kvalitetsstämpel. Det finns både superbra uppfödare och riktiga skituppfödare under det paraplyet.

@SiZo Fast jag har inte pratat om någon timme, det tar tid att göra efterforskningar mem det är inte heller något oöverstigeligt.
På min bil la jag ner flera veckor av funderande, prata med återförsäljare, åka och provköra olika bilar osv. Total tid iallafall ett tiotal timmar.

Är det orimligt att lägga ner samma tid eller mer på att efterforska när mam ska köpa hund?

Sen har de uppfödare som gjort valpen som du har ett antal önskemål på lagt ner väldigt mycket kraft på att ta fram den kullen. Att få sälja till nån som inte ens vill hjälpa dem i deras avelsutvärderin är som att slänga allt jobb i en återvändsgränd.
Vi pratar inte om orimligt eller rimligt här. Vi pratar om vad jag vill göra, hur mycket tid jag vill lägga. Vad jag helt enkelt har lust med. Och jag har inte lust att lägga ner så många timmar som skulle behövas. Så enkelt är det. Om någon annan vill nörda ner sig ordentligt så är väl det jättebra. Jag nördar ner mig i arabhästar, det räcker just nu.

Ang ditt sista. IGEN. Jag har full förståelse för om man inte vill sälja till någon som inte vill ställa ut, träna och tävla hunden. Men jag vill helt enkelt inte det. Jag tänker inte tvinga mig själv att göra något jag tycker är astråkigt för att blidka någon annan och få köpa en hund. Hunden lär inte uppskatta en sådan sak heller liksom.
 
Igen. Vi pratar inte någon timme.

Och igen. De uppfödarna, precis som du säger, brukar vilja att man gör något med hunden med. Det har inte jag tänkt att göra.

Citera gärna vart jag har skrivit att jag vill köpa en sjuk hund och/eller stödja dålig avel :)



Det är lite det här jag pratar om. Den här attityden. Den är så fruktansvärt tråkig. Vad vinner du på att bete dig såhär?

Du sa att stamtavla och att efterforska hälsobilden är inte viktig för "det är bara en kompis".
 
Du sa att stamtavla och att efterforska hälsobilden är inte viktig för "det är bara en kompis".
Nej så har jag inte skrivit. Du behöver läsa mina inlägg i sin helhet. Inlägget du svarade på var ett i en längre diskussion där jag påtalade att jag inte vill lägga hundratals timmar på att studera stamtavlor. Dra inte dina egna slutsatser utifrån saker som jag inte har skrivit. Det blir bara fel och är dessutom otrevligt.
 
Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så inte är fallet.

artikel aftonbladet faktiskt rätt uselt repotage där man inte länkar till studien men det var här jag först fick nys om studien.

artikel BBC betydligt bättre än aftonbladets artikel om man läser engelska

Man har alltså jämfört doodle mixar mot "föräldra" raserna pudel, labrador, king charles spaniel och cocker spaniel i UK och över 9000 hundar har ingått i studien.

"In 86.8 per cent of these disorders, there was no difference between the breeds. Of the 13.4 per cent of disorders that did differ, there was an equal split between the crossbreeds having a higher and lower risk." (Från artikeln i BBC Science Fokus)

Efter en del googlande hittade jag hela abstraktet här: Full paper

Från studien (slutsatsen) ovan:
"The current results provide little support that the three designer-crossbreeds studied benefit from improved health due to crossbreeding, but instead exhibit overall health patterns that are equivalent largely with their purebred progenitor breeds. Given that perceived enhanced health is a major motivator of the acquisition of designer crossbreeds, communicating this message to prospective owners is of importance to align their expectations for future potential health issues and veterinary costs with reality and to ensure that any acquisition decisions are based on good evidence rather than marketing hype or social anecdote."

Alltså en doodel-mix kan ju

Har som sagt inte lusläst allt men intressant ändå, särskilt som jag stöter på många "Svenssons" som väljer blandras för de är ju friskare :banghead: . Sen att de inte är hälsotester gjorda på nån förälder är inget problem tydligen..
Jag ör mer förundrad över att renras inte är friskare eftersom det finns så mycket tester och åtgärder....

Det här är inte första studien. Blandras ligger alltid i mitten. Riktigt bra avlade raser (svenska jaktraser) är friskare och dåligt avlade sjukare. Sedan är även blandrasuppfödare en heterogen grupp.
 
Ja det var absolut inte så att jag var tvungen att vara med eller så. Om de ville göra något liknande själva och filma så skulle det givetvis vara helt okej. Om de ville prova något lite annorlunda så var det okej också, kastrullocket var bara ett exempel på en sak man kan göra, något som jag skrev rätt tydligt. Och jag bryr mig heller inte om det är MH eller BPH, den biten spelar liksom noll roll. Bara det liksom finns registrerat bakåt. OCH man har anpassat sig efter resultatet. Det finns ju folk som testar, men som sedan inte bryr sig så mycket om vad det visar. Case in point nedan...


Visa bifogad fil 152703

Nu är det rätt självklart att det måste finnas individer som är MYCKET bättre mentalt än denna, med tanke på rasgenomsnittet.

Jag känner tyvärr ingen som föder upp pudlar så den vägen är lite låst. Och jag insåg rätt fort att jag skulle behöva lägga ner många timmar om jag ska börja kolla varenda kull själv. Vi pratar liksom inte 10 timmar, utan snarare hundratals timmar, och jag vill helt enkelt inte göra det.
Finns en grupp som heter aktiva pudlar gå med i den och kika.
Jag vill ha en storpudel framöver så jag följer den gruppen mer än den stora vanliga gruppen :)
 
1 hund tar minuter att kolla upp, ja absolut. Men ska jag börja kolla upp varenda kull för att ha koll på rasläget så pratar vi hundratals timmar. Det är jag helt enkelt inte intresserad av i dagsläget.

Jag har kollat på sidan, men den är helt enkelt för meckig för att jag ska orka hålla på med det i någon större utsträckning. Man kan max få upp 5 hundar i taget - sedan måste man göra om hela sökningen. Man kan heller inte söka på uppfödare, utan måste klicka in på 5 hundar i taget. Vissa hundar i listan har kennelnamnet som prefix - och då är det givetvis enkelt.

Om det är så att jag inte är intressant för de uppfödare som har mentalt bra hundar och testar dem för att jag inte vill plugga stamtavlor så är det helt okej. Då väljer jag helt enkelt en blandras igen. Det är inte hela världen. Jag vill inte tävla, träna eller ställa ut. Jag ska bara ha en bästa kompis. Och jag förstår om en sådan uppfödare inte vill sälja till mig, för de uppfödarna vill ju gärna att hundarna "syns". Och det kommer hunden inte göra hemma hos mig. Så är det bara.
Så om du inte kan hitta en pudel där föräldrarna har gjort varje test som finns och valparna klarar av att man kastar kastruller i golvet så kommer du köpa en blandras? 😄 Alltså förstår verkligen inte tankegången, hur skulle det bli bättre? Gör dom alla hälsotester, mh osv?
 
Så om du inte kan hitta en pudel där föräldrarna har gjort varje test som finns och valparna klarar av att man kastar kastruller i golvet så kommer du köpa en blandras? 😄 Alltså förstår verkligen inte tankegången, hur skulle det bli bättre? Gör dom alla hälsotester, mh osv?
Okej. Here we go again. Jag har inte skrivit att de behöver göra varje test som finns. Jag har inte skrivit något om att kasta kastruller, och jag har inte skrivit att det skulle bli bättre. Du behöver inte förstå tankegången.
 
@SiZo om du har Facebook så kan du gå in i olika pudelgrupper och be om tips på kennlar som beskriver föräldradjur och utvärderar kullar.

Jag gjorde så när jag letade valp sist och tyckte det var svårt att veta var jag skulle börja leta.

När jag fått lite kenneltips så gick jag in på avelsdata och kollade upp deras resultat. Kunde stryka flera kennlar på nån timme då jag såg att de avlat på skotträdsla. Gör man det så bryr man sig inte så mycket om resultatet-i min värld.
 
Kan hålla med @SiZo , blir det hund igen för mig så blir det Blocket hund på mellan 6månader till ca 2 år.
Jag har redan gjort resan med att leta bland rätt uppfödare, jagar med släktingar till förhoppningsvis blivande valp, varit med om att tik gått tom, tänka hane har gått bort innan parning, för få i "rätt" kön mm mm. Allt detta har tagit när gått smidigt bara ca ett halvår till ibland över 2 år innan det blivit en valp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 304
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp