Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så inte är fallet.
artikel aftonbladet faktiskt rätt uselt repotage där man inte länkar till studien men det var här jag först fick nys om studien.
artikel BBC betydligt bättre än aftonbladets artikel om man läser engelska
Man har alltså jämfört doodle mixar mot "föräldra" raserna pudel, labrador, king charles spaniel och cocker spaniel i UK och över 9000 hundar har ingått i studien.
"In 86.8 per cent of these disorders, there was no difference between the breeds. Of the 13.4 per cent of disorders that did differ, there was an equal split between the crossbreeds having a higher and lower risk." (Från artikeln i BBC Science Fokus)
Efter en del googlande hittade jag hela abstraktet här:
Full paper
Från studien (slutsatsen) ovan:
"The current results provide little support that the three designer-crossbreeds studied benefit from improved health due to crossbreeding, but instead exhibit overall health patterns that are equivalent largely with their purebred progenitor breeds. Given that perceived enhanced health is a major motivator of the acquisition of designer crossbreeds, communicating this message to prospective owners is of importance to align their expectations for future potential health issues and veterinary costs with reality and to ensure that any acquisition decisions are based on good evidence rather than marketing hype or social anecdote."
Alltså en doodel-mix kan ju är i Sverige kosta både dubbla och fyrdubbla mot en renrasig och förutom att de är trendiga så tror ju folk att de automatiskt är friskare så snacka om hypat. Ärligt talat trodde jag ändå att heterosis effekten skulle göra att det såg bättre ut statstistiskt sett till mixarnas fördel, samtidigt så kanske man använder lite vad som helst i mix-aveln medan man kanske har starkare kriterier vid urval av avelsdjur vid renras avel så det tar ut varandra..
Har som sagt inte lusläst allt men intressant ändå, särskilt som jag stöter på många "Svenssons" som väljer blandras för de är ju friskare
. Sen att de inte är hälsotester gjorda på nån förälder är inget problem tydligen..