@SiZo Jag skulle tycka att det var ytterst suspekt om valpköpare själva bestämt att de ska "testa" valpar, man vet ju inte ved det är för människa som kommer liksom
. Det finns otroligt mycket konstiga människor så att man inte tycker att det är en bra idé kan jag förstå.
Att valpköpare däremot ber uppfödaren om att iscensätta en situation där man får se hur valparna reagerar är nog inget man höjer på ögonbrynen åt.
En del uppfödare gör ju "valptest" och då kan man ju be att gå vara med eller se film.
Sen är det överlag otroligt svårt iallafall häromkring mig att lyckas klämma in annat än bruksras på MH däremot BPH brukar vara lättare att vara med på.
Tyvärr är det så på forum art ofta svarar inte nödvändigtvis de som är lämpade. Generellt så får man inte på de ras-forum på FB jag är med i varken göra reklam för sin uppfödning eller rekommendera enskilda uppfödare.
Bästa är att titta om rasklubbem har uppfödarlistor och se om de lägger ut parningar /kullar och vad kriterierna är där för valphänvisning och om det stämmer överens för dina kriterier.
Annars är lättast att antingen prata med nån som har rasen som du har förtroende för eller kolla in skk avelsdata där ser du lätt vilka uppfödare som verkar vara bra på att hälsotesta och göra bph
.