BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

O vart har du hittat de sifforna?! De där finns i bara Värmland + alla andra!...

Föredrag av en vargforskare i våras.

Finns nog en massa statistik att läsa i rovdjursutredningen.
Förslaget är (om jag inte minns helt galet) att stammen ska tillåtas öka till runt 220 djur (vilket är liiite med tanke på det genetiska materialet) - för att möjliggöra en högre avskjutning.

Vildsvinen är inte ett dugg skygga eftersom att jägarna har kommit på den briljanta iden att mata in djuren. LOL OCH SKÄMS PÅ DEM

Vildsvinen gräver upp våra marker och trädgårdar, går till attack och dödar våra hundar, och backar inte i en strid när de känner sig hotade. Att komma emellan en sugga och hennes kultingar är rent av livsfarligt.

Ramlar man av hästen i närheten av en vildsvinsflock med en argsint sugga kan man inget annat än att hoppas att man klarar sig lindrigt undan.

Om man bortser från att detta är en grov överdrift av vildsvinens farlighet.... så kan man ju bara konstatera att det kanske är tur att vi inte har varg och björn... ;)

För enligt den här beskrivningen så är ju vildsvinen farligare än alla rovdjur tillsammans....:angel:

Det råkar det vara så att jag bor granne med en av dem som är mest insatt i vargprojektet o siffran 220. Så många finns det redan gott o väl. Värmland, Dalarna, Dalsland är ju de vargtätaste områden o bara här som sagt finns så många djur + de uppåt norrland osv.

2 000 vargar vill politikerna ha (regeringens mål) Vi som däremot bor i skogen säger att 200 är fullt tillräckligt! Bara här i vårt vargrevir det sk. "Jangenreviret" finns 7 vuxna vargar + valpar.

Säg så här då, vi räknar bara vuxna djur... 200/7= 28,6 Med andra ord om det ska finnas 200 vuxna vargar i Sverige o om reviren är ungefär som här med liknande antal får vi ca 28-29 revir med 7 vuxna djur/revir...

Det antalet revir o vargar stämmer över ovan nämda landskap. Sen får man lägga ett + på vargar utanför det här täta området. MEN om hela sverige skulle vara lika vargtätt som här... då skulle vi ha många 1000 tals vargar...!

Det råkar det vara så att jag bor granne med en av dem som är mest insatt i vargprojektet o siffran 220. Så många finns det redan gott o väl. Värmland, Dalarna, Dalsland är ju de vargtätaste områden o bara här som sagt finns så många djur + de uppåt norrland osv.

2 000 vargar vill politikerna ha (regeringens mål) Vi som däremot bor i skogen säger att 200 är fullt tillräckligt! Bara här i vårt vargrevir det sk. "Jangenreviret" finns 7 vuxna vargar + valpar.
..!

Citat från skandinaviskvarg.se:

Kortfattat: Skandinaviska vargstammen består av ett gemensamt svenskt/norskt bestånd på ungefär 150 vargar, varav ca 130 vargar i Sverige och ca 20 i Norge. Den tätaste koncentrationen av varg finns i Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborgs län i Sverige, samt i Hedmarks fylke i Norge.

Under säsongen 2006/07 registrerades totalt 15 familjegrupper* och i samtliga konstaterades föryngringar*. Tretton av familjegruppernas revir var belägna helt inom Sveriges gränser och två revir delades mellan Sverige och Norge. I minst 10 revir registrerades också övriga stationära vargar. Utöver revir med familjegrupper registrerades 13-14 revirmarkerande par*. Mer information om vargrevir och vargindivider: Aktuell vargstatus.

*Se Ordlista

Jag vet precis vad du menar.
Jag är ursprungligen ifrån en liten by vid namn Borgrangen i Norra Värmlands skogar. Var jätte jobbigt att ha hästarna där, då man aldrig kunde känna sig trygg. Jag själv har aldrig haft några besvär, men en kompis stötte på två björnar då hon var ute och red en sommar. Den ena hade ställt sig upp på bakbenen och vädrat. Som jag sa till henne så var jag glad att det inte var jag då jag aldrig hade klarat utav att behålla lugnet utan istället skyndat mig därifrån i full fart.

Här nere trodde jag att det skulle bli bättre. Bor ca 1 mil söder om Kristinehamn. Kände mig jätte trygg att ha hästarna ute omnatten då stallet ligger avsides och bort ifrån trafikerade vägar...efter allt man hört om knivskärningar å så... Och här nere är det inte lika vanligt med varg och björn som där uppe i skogen. Tji fick jag för det.
Förra sommaren såg dem jätte mycket vargar runt om Björneborg där jag bor. Hade även varit vargar i ens hästhage och jagat iväg hästarna. Nu i år har det varit lugnt och jag har inte hört något om någon varg, men där i stället har det visats sig Björn. Fick panik en morgon då jag läste att det gått en björn över vägen inte alls långt ifrån där jag har mina hästar uppstallade. och dem var ute på bete.. fick panik och åkte dit med en gång.

Nej, dem borde faktiskt minska ner på både varg och björn stammen. Dem säger ju att dem är på väg att uttroras, men då får dem väl sprida ut dem lite i sverige då så att det finns mat åt dem så att dem inte ger sig på sällskapsdjur och boskap.
I Finnskogen blir minst en hund tagen utav varj varje älgjakt.
Det är helt sjukt!

Minska ner el sprid ut dem...tycker iaf jag....

Från rovdjursutredningen (SOU 2007:89):

Den skandinaviska vargstammen har god sannolikhet att inom kort nå 230 vargar, därav 200 i Sverige. Stammen befinner sig dock relativt nära en gräns för dödlighet som kan leda till en minskning av stammen.
När det svenska etappmålet för vargstammen om 20 föryng-ringar är uppnått föreslår utredningen att stammen ska bibehållas på i stort sett oförändrad nivå under tre år. Det ger möjligheter att minska skadeverkningar, reducera den illegala jakten och öka acceptansen för rovdjursförvaltningen genom att förvaltningen kan visa att man har förmåga att kontrollera stammen. Regionala förvaltningsplaner ska i framtiden ge bättre underlag för bedöm-ningen av skadenivå och vargstammens täthet.
EU:s Art- och habitatdirektiv medger att det görs undantag från artskyddet under bestämda förutsättningar. För varg är det i första hand fråga om skyddsjakt på individer eller grupper av skade-görande individer.

.

2 000 vargar vill politikerna ha (regeringens mål) Vi som däremot bor i skogen säger att 200 är fullt tillräckligt!

Och detta bör givetvis korrigeras till "EN DEL av oss som bor i skogen..." Dra inte alla över en kam, snälla, det finns många skogs -och landsbygdsbor som är av en helt annan uppfattning än ni som vill skjuta av den lilla vargstam som finns.

Ja men jag kan i alla fall dra alla oss som har djur över en kam + jägarna som vill ha älg o rådjur kvar + småbarnsföräldrar som är rädda om sina barn... blir inte så många kvar sen...

I Finnskogen blir minst en hund tagen utav varj varje älgjakt.
Det är helt sjukt!

EN hund per år alltså....:angel: Att jämföras med alla hundar som blir påkörda, eller rent av skjuts ihjäl. Även jägare borde väl kunna ta ansvar för sin hund, vad jag vet så går det att jaga med hund kopplad, men det är kanske inte lika "kul". Dock får man betänka att det roliga kan få konsekvenser.

Saken är den att det är en sak som sägs i media som folket får veta o en annan sak som sägs bakom stängda dörrar o i hemliga dokument. Det ligger MÅNGA dokument o väntar på att få läsas upp när vissa personer dör. Där står helt andra saker än det som rovdjursutredningen som du pratar om säger. Finns en bok som väntar på att ges ut osv.

Jag säger bara en sak, lita inte för hårt på vad som sägs i media. Media kan tuta i folk vad som helst o eftersom det är proffs som säger det är det ju sant men sånt har hänt många gånger tidigare i historien. Folk luras av de som vet sanningen att tro något helt annat. O nej, det sker inte bara i diktaturer!

Ja men jag kan i alla fall dra alla oss som har djur över en kam + jägarna som vill ha älg o rådjur kvar + småbarnsföräldrar som är rädda om sina barn... blir inte så många kvar sen...

I din lilla del av världen, ja. Det finns många många av ovanstående uppräknade kategorier som har en helt annan inställning. Jag blir så oerhört trött på att alltid räknas in i kategorin "vargmotståndare" av en liten klick människor som tror sig ha rätten att agera talesmän för oss alla. :devil:

Den ena hade ställt sig upp på bakbenen och vädrat. Som jag sa till henne så var jag glad att det inte var jag då jag aldrig hade klarat utav att behålla lugnet utan istället skyndat mig därifrån i full fart.
Vet du varför björnar ställer sig på bakbenen sådär?

Förra sommaren såg dem jätte mycket vargar runt om Björneborg där jag bor. Hade även varit vargar i ens hästhage och jagat iväg hästarna. Nu i år har det varit lugnt och jag har inte hört något om någon varg, men där i stället har det visats sig Björn. Fick panik en morgon då jag läste att det gått en björn över vägen inte alls långt ifrån där jag har mina hästar uppstallade. och dem var ute på bete.. fick panik och åkte dit med en gång.
Varför får du panik? Har du inte ordentliga staket?

Nej, dem borde faktiskt minska ner på både varg och björn stammen.
Nej den borde och ska ökas. Varför ska den minskas?

Ja det är ju din åsikt, men hur insatt är du i tex ekologi?

Jag har djur och anser att vargstammen måste ökas :cool:
Djuren i skogen är inte bara till för jägare. Att tycka att naturliga predatorer ska utrotas för att människor tycker om att jaga är sjukt. Smäbarnsförädlrar borde vara mycket räddare för andra människor och tamhundar än för vilda djur.

Jag säger bara en sak, lita inte för hårt på vad som sägs i media. Media kan tuta i folk vad som helst o eftersom det är proffs som säger det är det ju sant men sånt har hänt många gånger tidigare i historien. Folk luras av de som vet sanningen att tro något helt annat.
På samma sätt som rovdjursfientliga kan tuta i er vad som helst...

Saken är den att det är en sak som sägs i media som folket får veta o en annan sak som sägs bakom stängda dörrar o i hemliga dokument. Det ligger MÅNGA dokument o väntar på att få läsas upp när vissa personer dör. Där står helt andra saker än det som rovdjursutredningen som du pratar om säger. Finns en bok som väntar på att ges ut osv.

Jag säger bara en sak, lita inte för hårt på vad som sägs i media. Media kan tuta i folk vad som helst o eftersom det är proffs som säger det är det ju sant men sånt har hänt många gånger tidigare i historien. Folk luras av de som vet sanningen att tro något helt annat. O nej, det sker inte bara i diktaturer!

Ursäkta - media??

Mina källor är en vargforskare och rovdjursutredningen. Kan knappast kallas media.

Var kommer din siffra om 2000 vargar ifrån? Vilken politiker har sagt att målet är det?

Detta svar är inte bara riktat till Emely utan ett inlägg i hela den här debatten. I Sverige hör man nästan aldrig något om de stora hundraser, tex Pyrenéerhundar och Maremmor som används i bergstrakterna i Spanien och Italien för att skydda betande djur mot varg och björn. Dessa hundar är vad jag har förstått ganska lite sociala med människor utan lever med sin flock av djur som de skyddar tillsammans med sina hundkompisar. Hundarna har ofta ett kraftigt nithalsband runt halsen för att skydda dem mot bett i strupen från eventuella attackerande rovdjur. Har visats tv-program om dem. Verkar mycket effektivt. Denna metod har vad jag vet använts ända sedan medeltiden. Så ni med boskap i utsatta trakter - vad väntar ni på? Ta reda på mer om dessa raser och sätt igång!

Jag förstår ärligt talat inte den överdrivna rädlsan som finns inför de vilda djuren här i sverige.

Jag har mött björn med hästen i skogen en gång, den morrade och varnade oss att inte komma närmare, självklart blev man livrädd men det var bara att vända och rida åt andra hållet. Inte så mycket mer med det.
När min häst skulle föla för fem år sedan så såg vi en björn som låg och väntade i buskarna. Hästen stod naturligtvis i box och vägrade föla eftersom hon kände lukten av rovdjuret. Vi fick hjälp av kommunen som såg till att björnen som lurade i närheten av stallet skrämdes iväg:devil:

Med det vill jag säga att jag har erfarenheter och kommer från Dalarna där både Björn, varg, lo och snart vildsvin finns. Och självklart älg.

Av mina erfarenheter så var de vilda djuren farligast när jag hade min häst på landet utanför stockholm. Det fullkommligt KRYLLADE av RÅDJUR (Ja du hörde rätt små söta bambi) Grejen var den att de hoppade upp som gubben i lådan tammefan överallt och skrämde hästarna:bump::bump::bump:.
....fasanerna var är oxå ganska jobbiga när de flaxar iväg en halvmeter ifrån en:eek:.

Har man respekt för djuren som bor i skogen och är medveten om att de finns där så kan vi samsas och låna skogen i bland.

Sätt en kobjällra på hästen så låter de er vara ifred:idea:
Och så hoppas jag att ni njuter av naturen och inte är rädd för den i onödan men visar den respekt:D

Jag måste bara göra ett inlägg i den här debatten! För det första så rör det sig om betydligt fler hundar än en per år i sverige som blir dödade av varg, Mellan den 20augusti och 6september i år dödades 5 hundar av varg i sverige.
Jag undrar om du kan föreställa dig hur det är att hitta sin hund, en kär familjemedlem, bokstavligen SLITEN i stycken på din egen gård?
En gård där det i årtionden funnits möjlighet att ha hund lös inom gårdens gränser utan risk för vargattacker...
Sen undrar jag vilken typ av jakt som genomförs med kopplade hundar?
//Djurvän och jägare

Senast ändrad:

Jag undrar om du kan föreställa dig hur det är att hitta sin hund, en kär familjemedlem, bokstavligen SLITEN i stycken på din egen gård?

//Djurvän och jägare

Jo då, det kan jag. Jag har 3 hundar som är mig oerhört kära och därför ser jag också till att ha koll på dem. Jag skulle ALDRIG i livet få för mig att släppa ut dem vind för våg. Jag har jättesvårt att förstå hur man kan släppa ut sin "kära familjemedlem" ensam i skogen, utan någon som helst koll, i bevisat rovdjurstäta områden, och sedan blir upprörd och arg när hunden inte kommer hem igen. :confused:

Om något av mina djur skulle bli angripet så skulle jag inte börja yla om avskjutning av rovdjur (helst alla också) utan skulle gå till mig själv först, på vilket sätt har jag brustit i tillsynen av mitt djur? Vad kan jag själv göra för att det inte ska upprepas?

Har för övrigt sett jakt bedrivas med kopplad hund, tydligen ingen favorit enligt jägare, men det går som sagt, med lite vilja och om man verkligen är rädd om sin hund. Då slipper den dessutom köras ihjäl när den letar vilt på landsvägen bland all trafik :crazy:, eller skjutas ihjäl av någon jägare som inte borde deltagit i jakten....

:rofl: :rofl::rofl:

Jo då, det kan jag. Jag har 3 hundar som är mig oerhört kära och därför ser jag också till att ha koll på dem. Jag skulle ALDRIG i livet få för mig att släppa ut dem vind för våg. Jag har jättesvårt att förstå hur man kan släppa ut sin "kära familjemedlem" ensam i skogen, utan någon som helst koll, i bevisat rovdjurstäta områden, och sedan blir upprörd och arg när hunden inte kommer hem igen. :confused:

Nej jag håller verkligen med. Det gör jag inte heller här hemma eftersom det finns bilar som jag tror skördar betydligt fler "hundoffer" varje år.....

Liknande trådar

S
Övr. Djur Vargen har länge funnits i vår närhet, den är vi inte rädda för. Detta underbara djur får mej bara att förundras och fascineras varje...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Sinsiew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka