BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

har inte tid att skriva nu, men jag åtekommer...;) lägger ett inlägg så jag inte glömmer bara!

En allmän fråga.. Hur många i den här tråden har någonsin sett en svensk vild varg egentligen?

Jag har stått RIKTIGT nära en. Den var påväg mot våra hästhagar i närheten av våran trädgård. Jag fick syn på den genom köksfönstret och gick ut och mötte den. Den stannade först bara upp och tittade på mig, trotts att jag gick rakt mot den. Efter en stund vände den sig om och började lugnt lunka iväg bortåt, stannade till i mellan åt och vände sig om och tittade på mig.
Dock trodde jägarna här omkring att det var fel på den, då den inte betedde sig som dom brukar.

Gick in så klart! Inga djur i hagen ingen el i trådarna just där just då...

Dessutom, till skillnad från människan så är det inget annat djur som tycker att det är kul att döda. De dödar för att äta. Människan dödar för nöje och kallar det jakt.

Har du aldrig sett en katt leka med en näbbmus? De äter dem väldigt sällan, lämnar dem gärna döda eller lämlästade efter att ha lekt med dem ett tag..

och det tror du de gör för sitt höga nöjes skull? Att de tycker det är roligt att döda och därmed kniper en näbbmus på pin kiv?

Jag bor i ett björntätt område mitt i norrbotten. Mina familjemedlemmar är jägare hela högen och en av dom där skjutgalna rackarna då gissar jag.

Just nu har vi väldigt mycket björn härikring men dom springer undan så snabbt så det är väldigt ovanligt att man ens får se dom. Antar att man säkert har blivit spanad på både en och två gånger av björnen fast man inte har sett den själv. Här pratas det mycket om att tänk om man skulle få se björnen det hade varit något. hur kul det nu skulle vara om man väl fick se den det vete rackarn. Men dom håller sig som sagt väl gömda i skogen.

Skulle björnen däremot komma in i samhället så skulle läget bli ett annat. Vill absolut inte ha dom på gården. Vill lika lite ha vargen på gården.

Jag tror också att de står och spanar på oss titt som tätt, de är ju i princip omöjliga att se om de inte vill bli sedda.

De får mer än gärna vara i skogen för mig men inte i trädgården!

Jag har för mig att näbbmöss utsöndrar ett ämne som smakar äckligt, därför äter inte katterna dem...
Men katter är nöjes-jägare, jag tror lo också gör det... ibland. Men hunddjur brukar inte hålla på med sådant om de inte är skadade eller sjuka.

Men jag anser väl att när vargstammen är tillräckligt stark så bör viss jakt införas, så den kan hållas i schack, och att vargen "lär" sig att hålla sig från människors hem. Eftersom vi inte får jaga dem nu lär de sig att vi inte utgör något direkt hot (Förutom något enstaka SGT = Skjut, Gräv, Tig) Men vargen måste få finnas kvar, det är fantastiska djur.

Björnar håller sig generellt sett från människor, om de inte lär sig att de kan hitta mat där människor finns...eg soptunnor, åtlar för nära hus, osv.

anni0301: vart är det du bor? Eftersom det är så mycket varg och björn? Och om du är så rädd måste väl alternativet att flytta finnas?

Är det därför det brukar vara så tyst på gårdar med välfödda katter som går lösa... inga fåglar och presenter på köksgolvet?

Att döda utan avsikt att äta är isf vad?

Senast ändrad av en moderator:

Instinkt och övande.

Tror du verkligen de tänker "Åh vad kul, nu ska jag ge mig ut och jaga, bara för att det är så kul att döda!"

Vad som är problemet? Jag tror inte du är en man bör diskutera vargar med:devil:

Bara för att JUST DEN hagen var tom o utan el betyder det väl inte att hagen 50 m bort är tom! O den ska inte tömmas av glupska vargar! DET är problemet!!

Har du ordentliga staket och strömmen på så behöver du inte oroa dig för att de ska ta sig in. Problemet löst.

Så vem ska man diskutera varg med? SGT:are?

Trams. Dags att läsa på. Inga djur nöjes-jagar.

Mina katter tog ofta fåglar och möss utan att bry sej de minsta om dom när dom va döda sen, så jag skulle nog tro att katter jagar och dödar utan att vara hungriga.

Däremot så tror jag mer på att dom kanske över teknik och liknande och inte kanske just nöjesjagar. Utan har väl som syfte att bli bättre jagare helt enkelt.

Ibland åt dom upp dom och ibland så struntade dom i dom såfort dom va döda.

Mina katter tog ofta fåglar och möss utan att bry sej de minsta om dom när dom va döda sen, så jag skulle nog tro att katter jagar och dödar utan att vara hungriga.
Ja det är väl ingen som sagt att de inte gör det?

Däremot så tror jag mer på att dom kanske över teknik och liknande och inte kanske just nöjesjagar. Utan har väl som syfte att bli bättre jagare helt enkelt.
Precis, de övar sig.

När mina katter höll på på det sättet så ser de iallafall ut som att dom har väldigt kul, så nåt nöje är det väl med de även om det är en liten baktanke med det, likadant som när andra djur tränar sig på att slåss samtidigt som dom leker, det är väl lite likadant, eller vad är skillnaden?

ja dom finns ju här oxå, även om man oftast inte ser dem... Men var nog en varg som strök runt stallet i vintras :crazy: känns läskigt när man rider ute själv i skogen på vintern, spec om hästen blir upp stressad...

Jag bor i södra Sverige, Småland.

Och här har vi ju inga björnar och vargar som stryker omkring direkt så jag kan nog inte uttala mig så mycket om just de rovdjuren. MEN här finns det massvis med stora vildsvinsflockar som invaderat skogarna nu de senaste åren. (Och just här där jag bor har vi ett antal älgar vilket egentligen inte stör mig bara det att mina hästar är så förbaskat känsliga för just älgar). Vildsvinen jagas i princip året runt men förökar sig mycket snabbare än vad jägarna hinner med att skjuta tyvärr.

Vildsvinen är inte ett dugg skygga eftersom att jägarna har kommit på den briljanta iden att mata in djuren. LOL OCH SKÄMS PÅ DEM

Vildsvinen gräver upp våra marker och trädgårdar, går till attack och dödar våra hundar, och backar inte i en strid när de känner sig hotade. Att komma emellan en sugga och hennes kultingar är rent av livsfarligt.

Visst, hästarna är relativt säkra eftersom att vildsvinen väldigt sällan ger sig på en häst MEN det är ju mindre roligt att ge sig ut i den mörka skogen nu när hösten kommer och veta att det finns vildsvin överallt omkring en. Ramlar man av hästen i närheten av en vildsvinsflock med en argsint sugga kan man inget annat än att hoppas att man klarar sig lindrigt undan.

Liknande trådar

S
Övr. Djur Vargen har länge funnits i vår närhet, den är vi inte rädda för. Detta underbara djur får mej bara att förundras och fascineras varje...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Sinsiew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka