BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Såvitt jag vet finns inga isbjörnar på Island. Däremot på Svalbard och Grönland - där människor ofta har gevär med sig om de ger sig ut utanför städerna.

KL
Det bor ju människor på hela den Afrikanska kontinenten och i Sydamerika.. Ska alla dess vilda djur också utrotas?? Till skillnad från den svenska vargen är ju såväl tigrar, lejon och flodhästar dokumenterat farliga och leder till flera människors död varje år.

:bow::bow: För att inte tala om alla farliga djur som finns i Australien, bla några av världens giftigaste ormar.:eek:

Det här visar bara på hur svenskar tror att det går att skydda sej mot allt farligt. Nån slags dröm om att göra livet ofarligt:confused:
Ja om det bara gick.....Vi får som sagt då förbjuda bilar, sjöar, föräldrar (dom kan döda och skada barn, de flesta barn som dödas eller misshandlas blir det av sina föräldrar) hästar (många ridolyckor, folk dör) osv osv osv, Mycket som måste utrotas:eek::crazy:

Man kan ju lagstifta mot farliga djur:rofl:

Håller även med Solis ang de stackaras jägarna som blir utan byte pga dom elaka vargarna.....Dom är nog dom största rovdjurshatarna, och dessutom, hure häftigt vore det inte med vargskinn framför brasan? Dm skulle väl tycka det var urhäftigt att få jaga varg!

Senast ändrad av en moderator:

Varför flyttar du inte bara till ställen där det inte finns varg och björn istället? Ska du bo på ställen vargarna och björnarna finns så acceptera och respektera dom så kanske dom respekterar dig också.

Självklart finns det vargar och björnar som inte är helt friska och som då kanske kan gå till anfall men då får man helt enkelt ha de i bakhuvet och anpassa sig efter de och vara beredd på de. Har svårt att tro att friska rovdjur går på människor och tamdjur om dom inte känner sig hotade eller är helt utsvultna.

Hade jag flyttat till sånna ställen så hade jag faktiskt inte haft mina hästar ute i hagar med vanliga staket i, då får man nästan skylla sig själv om det händer något.

Senast ändrad av en moderator:

Där min brors kossor gick en sommar kom en björn in i hagen (i den hagen var det inte rovdjursstängsel då) Ledarkossan gick rakt på björnen och skrämde ut den från hagen.:bow:

Ang släppa ut barn på ponny, så är det som andra skrivit olika faror beroende på var man bor. Här finns så många stora vägar att barn på ponny kan riskera att bli överkörda om ponnyn sticker. Den risken är nog betydligt större än att dom blir uppätna av en varg i skogen.

Föräldrar som bor i innerstan kan inte låta småbarn leka ensamma ute.
Faror finns alltid. Men bor man långt ute på landet hade man kanske hoppats att slippa såna:confused:

Det här visar bara på hur svenskar tror att det går att skydda sej mot allt farligt. Nån slags dröm om att göra livet ofarligt:confused:

:bow::bow::bow:

Det finns en bok med namnet I trygghetsnarkomanernas land. Den handlar förstås inte helt otippat om Sverige...

Ps) Tänk om alla kunde visa samma gnista och engagemang mot allt mänskligt ("manskligt") våld i samhället också!!:bump:

Usch läbbigt:crazy: Men jag är faktiskt inte rädd för vargar. Om jag hade mött en björn hade jag nog sketit ner mig:o
Och här nere i småland ska det visst kommer mer och mer vargar. Stod i Värnamo nyheter. Inget jag bryr mig när det gäller att ge sig ut på en ridtur, tänk vad mysigt att möta en varg på ridstigen:love: Men kanske inte så roligt att möta en när man är ute och gå med hundarna:crazy:

och att jämföra med trafikolyckor är ännu ett försvarslöst argument. hur jäkla mkt resurser läggs inte ned varje år för att förhindra dessa olyckor?? Mördare slänger vi i fängelse. .

Pja, kanske av den enkla anledningen jag skrev, att det är 0.00001% skador av björn och varg och andra rovdjur, jmf med denna typen av brott och olyckor. :angel:

KL
Blir lika fascinerad varje gång av denna debatt. de som lever i varg och björnrika områden verkar drivas av en sån skräck att det är otroligt - samtidigt är kunskapen om hur dessa djur fungerar väldigt liten, av det som blir synligt i debatterna. Varför lär ni er inte om djuren och rustar er med kunskap, för att få ett verktyg och ett sundare synsätt på vad riskerna är, hur man hanterar såna djur omkring sig, osv? förstår inte, för det är samma varje gång debatten dyker upp som sagt, en rädsla som är otrolig samtidigt som man inte är itnresserad av att läsa på och lära sig mer om hur man faktiskt kan hantera det hela. Ni lär era barn att inte följa med främlingar eller hur? och att stanna vid övergångsstället? vad är skillnaden?

Senast ändrad:

VEt inte om det är samma varg men här i Bohuslän sköt dom en varg som tagit runt 80(?) får har jag för mig.. Det var ju inte det att vargen tagit alla 80 får i samma hage utan han hade varit och nallat i flera hagar...

Det är samma varg jag pratar om. Vi har dom runt husknuten och det känns lite obehagligt när man har lösa hundar och hästar ute på bete så jag är glad att dom sköt den!

Men dom som inte löper amok bland tamdjuren har jag inget emot;)

Varför lär ni er inte om djuren och rustar er med kunskap, för att få ett verktyg och ett sundare synsätt på vad riskerna är, hur man hanterar såna djur omkring sig, osv?

Men samtidigt är det ju så att rovdjuren blir mer och mer oskygga. Det tror jag handlar om att vi människor sprider ut oss och det påverkar hur "vana" rovdjuren är att se oss.
Det är när dom inte är skygga längre dom blir farliga.

Sen kan jag tycka att man ska försöka sätta pejl på dom så man vet vilka djur som blir för närgångna och ger sig på tamdjur.

:rofl:
det finns inga isbjörnar på island kära du.

tittsom tätt?
statistik:
Rovdjurscentret har gjort en sammanställning av samtliga björnattacker som orsakat skada eller dödsfall i Sverige mellan åren 1995 - 2007. Total attackerades 18 personer, varav 16 skadades och två omkom (2004 och 2007).

källa: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/

18 personer på 12 år. Har du lust att kolla upp traffikolyckstatistiken, eller mord statistiken eller mänskliga våldsbrott statistiken?

HAHAHAHA, oj, Grönland skulle det vara :rofl: Pratade med en tjej i skrivandets stund som var ny hemkommen från Island.

Jag läser ofta inne på aftonbladet/expressen och i mitten av sommaren var det den andra artikeln på kort tid där en isbjörn attackerat. Just denna gång hade en isbjörn tagit en ung tjej, dödat och släpat iväg med. Och något tidigare hade en man blivit attackerad. Jag tänkte genast på de två artiklarna och de var mkt på så lång tid. :p

Sorry! :bow:

alltså nu är det ju faktiskt såhär!

Min bror som äger stallet har bott på gården i 20ÅR!!! för bara några år sedan så fanns det inga björnar där uppe, inte heller björnspår!
Men de har ju faktiskt ben att gå med så de förflyttar ju sig naturligtvis dit födan finns - de är ju trots all rovdjur, och inte FAN flyttar vi för att björnarna kommer, det var ju inte direkt så att de sprang runt husknuten när brorsan flyttade dit! Innan dess bodde hans svärföräldrar där och svärfar är ute i skogen flera timmar per dag med hundarna.

Det handlar inte om att jag är så rädd så att knäna skakar och jag inte vågar gå ut genom stalldörren, det rids 6 dagar per vecka varav 4 ute i skogen, inte heller är jag rovdjurshatare utan ville bara uttrycka min olust med att ha dem inpå knuten. Jag är fullkomligt medveten om hur björnen fungerar då en nära vän till mig jagar samt undervisar i ämnet...däremot tror jag att det kan vara lätt för människor soam aldrig sett eller träffat på en björn att ha åsikter i ämnet - för jag kan lova er att man vet inte hur man reagerar innan man står där!

Jag tror visst att björnarna är lika rädda för mig som jag är för dem men det är inte det som är grejen med att jag startade tråden. Jag är inte alls ute efter att utrota dessa djur vilket det känns som om tråden blivit vinklad till - tvärtom, det finns plats för alla men inte i min trädgård eller i min hästhage. det ska finnas en ömsesidig respekt mellan människan och dessa djur!

Men samtidigt är det ju så att rovdjuren blir mer och mer oskygga. Det tror jag handlar om att vi människor sprider ut oss och det påverkar hur "vana" rovdjuren är att se oss.
Det är när dom inte är skygga längre dom blir farliga.

Sen kan jag tycka att man ska försöka sätta pejl på dom så man vet vilka djur som blir för närgångna och ger sig på tamdjur.

Precis så tänker vi med - tack för din åsikt!

Pja, kanske av den enkla anledningen jag skrev, att det är 0.00001% skador av björn och varg och andra rovdjur, jmf med denna typen av brott och olyckor. :angel:

KL
Blir lika fascinerad varje gång av denna debatt. de som lever i varg och björnrika områden verkar drivas av en sån skräck att det är otroligt - samtidigt är kunskapen om hur dessa djur fungerar väldigt liten, av det som blir synligt i debatterna. Varför lär ni er inte om djuren och rustar er med kunskap, för att få ett verktyg och ett sundare synsätt på vad riskerna är, hur man hanterar såna djur omkring sig, osv? förstår inte, för det är samma varje gång debatten dyker upp som sagt, en rädsla som är otrolig samtidigt som man inte är itnresserad av att läsa på och lära sig mer om hur man faktiskt kan hantera det hela. Ni lär era barn att inte följa med främlingar eller hur? och att stanna vid övergångsstället? vad är skillnaden?

men herre min skapare, det handlar inte om att jag inte törs släppa ut mina barn, inte heller handlar det om okunskap om björn (om varg kan jag inte mkt) har en nära vän som jagar och undervisar om björn, har bla studerat dessa i kanada så helt puckad i ämnet är jag inte.

Det handlade om att JAG blir lite nipprig ute i skogen och hoppar till för varenda litet knyst! Det kan ju faktiskt vara så att man kommer i en icke önskvärd situation tex mellan hona och unge (det kan ju även hända vid träff med älg) och det går inte att snacka sig ur direkt.
Dessutom var inte vårat område speciellt björnrikt för 5år sedan utan det är nu som det märks mer och mer! Så nej jag flyttade inte in i ett björnrike . björnarna flyttade till oss, om inte annat så visar de sig mera nu än förr!

:bow::bow: För att inte tala om alla farliga djur som finns i Australien, bla några av världens giftigaste ormar.:eek:

Ja om det bara gick.....Vi får som sagt då förbjuda bilar, sjöar, föräldrar (dom kan döda och skada barn, de flesta barn som dödas eller misshandlas blir det av sina föräldrar) hästar (många ridolyckor, folk dör) osv osv osv, Mycket som måste utrotas:eek::crazy:

Man kan ju lagstifta mot farliga djur:rofl:

Håller även med Solis ang de stackaras jägarna som blir utan byte pga dom elaka vargarna.....Dom är nog dom största rovdjurshatarna, och dessutom, hure häftigt vore det inte med vargskinn framför brasan? Dm skulle väl tycka det var urhäftigt att få jaga varg!

jag kan lova dig att under älgjakten så skjuts det åtskilligt med vargar - det är bara ingen som talar om det! Så speciellt synd om de skjutglada jägarna är det inte!
Men det finns faktiskt vettiga jägare också! det får man inte glömma!

Om du tror att du kan skydda ditt barn från pedofiler genom att lära det att inte prata med främlingar så grattis. Hur ska du lära ditt barn samtidigt att vara trevligt på dagis och mot släktingar om du samtidigt ska skrämma det så att det inte pratar med främlingar. För barn är din faster en främling. Tyvärr är det inte så enkelt...

Min dotter träffade en pedofil och mördare och hon hade tur. En annan hade inte tur.

Att stanna vid övergångsställen är det DU med bil som ska göra om man ser det krasst så det hoppas jag att du GÖR.

Att lära barn trafikvett det är vad vi föräldrar gör . Blanda inte in pedofiler i rovdjursdebatten det gör det hela oerhört löjligt!

Har full förståelse för det du skriver nu och beskriver!

jag är färgad av diverse rovdjurs skräck trådar som startas här titt som tätt - som reflekterar det jag redan redogjort för, och som är anledningen till de saker jag skrivit.
du verkar ju betydligt mer sansad och insatt nu när du utvecklat och förklarat lite mera, och jag förstår dig som sagt! bra med ngn som kan nyansera och diskutera! :bow:

Jag bor i ett björntätt område mitt i norrbotten. Mina familjemedlemmar är jägare hela högen och en av dom där skjutgalna rackarna då gissar jag.

Just nu har vi väldigt mycket björn härikring men dom springer undan så snabbt så det är väldigt ovanligt att man ens får se dom. Antar att man säkert har blivit spanad på både en och två gånger av björnen fast man inte har sett den själv. Här pratas det mycket om att tänk om man skulle få se björnen det hade varit något. hur kul det nu skulle vara om man väl fick se den det vete rackarn. Men dom håller sig som sagt väl gömda i skogen.

Skulle björnen däremot komma in i samhället så skulle läget bli ett annat. Vill absolut inte ha dom på gården. Vill lika lite ha vargen på gården.

att bo i småland är ju tyvärr ingen garanti för att slippa varken björn el varg längre... minst 2 björnar har vi ju vandrande i faggorna och vargstammen är på stark tillväxt. Näpp om man skulle ta o flytta dit där ingen skog finns, typ skåne :p

jag har inget emot vilda djur på det sättet att jag skulle hata dom, men jag är totalt livrädd för dom :eek:
där hästen står finns dock inga björnar (tror jag), men vildsvin, älgar och en och annan varg har setts till och det räcker för att jag inte ska ge mig ut i skogen:crazy: jag har fått någon slags älgfobi från att en älg sprang rakt emot mig och några fler när jag var liten xD samt att en i stallet blev jagad av en älg när hon var ute och red..
sedan blev en arbetskollega till pappa jagad av ett vildsvin när han cyklade till jobbet :angel:

jag accepterar självklart att de vilda djuren behöver sin plats och jag kräver inte att flytta på dom eller skjuta dom. jag flyttar så gärna själv eller håller mig borta från skogarna;)

jag kan lova dig att under älgjakten så skjuts det åtskilligt med vargar - det är bara ingen som talar om det! Så speciellt synd om de skjutglada jägarna är det inte!
Men det finns faktiskt vettiga jägare också! det får man inte glömma!

Jo det kan jag tro att man inte kan låta bli......Och naturligtvis finns vettiga jägare, det vet jag. Jag känner såna också och har t o m i släkten:D

Det jag blir irriterad på är jargonen hos en del. Det låter som om älgarna snart är utdöda i Sverige om vargarna får hållas:eek: Jag menar, även om det skullle ha minskat antalet älgar så är ju jakten till för att hålla balansen i naturen, och det är ju egentligen för att man inte har rovdjur som "sköter" det. Så om vargarna tar jägarnas "nöje", så är ju faktiskt bara ordningen i naturen lite återställd. Så ser det ut i hela världen, rovdjuren är en del i hela systemet av balans.

tillägg:

Jag tycker det är lite pirrigt när jag går i skogarna där med hunden om jag tänker på det, (oftast glömmer jag det dock) om han inte håller sej intill mej blir jag irriterad på hunden, eftersom det är störst risk att han, inte jag, skulle råka illa ut.

Här har vi vildsvin numera och jag känner många som sett dem, även om jag bara skymtat nångång, så ser man ofta spåren av dem i marken. De första åren vi hörde om att de brer ut sej var man lite rädd och såg sej över axeln, men numera när de är så utbredda så tänker jag knappt på det, det har blviit en vana och ändå vill jag inte möta dem, de är nog väl så farliga om det vill sig illa. Men man kan inte gå och tänka på det hela tiden, jag vill ju vara i skogen och vildsvin är skygga djur precis som björn och varg.

Vi människor är bra på att suggerera oss själva och jaga upp oss, jag skulle kunna bli helnojig om jag började tänka mej in i att det finns vildsvin (eller vargar, de finns säkert här också rätt som det är)
men man kan ju inte tillåta sej att reagera helt känslomässigt och börja bli hysterisk, då kan man inte göra nånting i livet till slut, det finns alltid faror......

Liknande trådar

S
Övr. Djur Vargen har länge funnits i vår närhet, den är vi inte rädda för. Detta underbara djur får mej bara att förundras och fascineras varje...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Sinsiew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka