BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Och ändå blir människor tittsomtätt attackerade av andra björndjur, t.ex. isbjörn på Island.

Jag blir fullständigt galen på "rovdjurs-hatet" som finns överallt!

Vad är det som gör att vi människor tycker att vi ska ha all plats, och att djuren (som faktiskt funnits lika länge som vi!) ska maka på sig?
Ska vi inte ha en mångfald i faunan? Ska människan välja ut vad som ska leva och vad som ska dö ut?

(Jag får höjd puls, för sådant här gör mig fly förb ...)

Jag är också rädd för vilda djur! Inget snack om den saken. Det är alltid en viss oro när jag är ute och rider eller promenerar. (På vissa ställen pratar eller sjunger jag alltid högt, för att förhoppningsvis skrämma bort viltet ...:angel:)

Men det är mitt problem! Är jag så dj-la feg får jag väl stanna hemma, för viltet bor i skogen - jag gör det inte!

Om vi inte kan respektera nautren så är det verkligen riktigt illa ställt!

Och t ex allt snack om att "vargen rev en ren - skjut vargen!". Hur många renar stryker inte med i tåg- och bilolyckor? Då gnälls inte, men om en varg river en ren så är det stor-alarm och hela rennäringen är på väg i putten ...

(Och nu har jag inte pratat om "störda" rovdjur som löper amok, för det är en annan sak)

Nu förstår jag inte riktigt. Du pratar om att du är förbannad på "rovdjurs-hatet", men säger själv att du är rädd för rovdjur och sjunger högt för att skrämma bort dom när du är ute i skogen. Då tycker ju du samma som dom andra i den här tråden? För vad jag har sett är det ingen som sagt att dom HATAR rovdjuren, utan att dom är rädda för dom. Precis som du.

Jag är också väldigt rädd för djuren ute i skogen(vildsvin, varg och björn) och så länge dom håller sig i skogen där DOM hör hemma så är det lugnt. Då är det bara jag som får skylla mig själv när jag går ut där.
Men när dom kommer in i min trädgård runt mitt hus trotts "varningar", då är dom inne på mitt "revir" och då tycker jag faktiskt inte det är lika okej längre....

Men ute i skogen är jag emot den mesta jakten. Förutom när man jagar trafikskadade djur eller om det är påväg att bli på tok för mycket av en djurart på samma ställe, och rovdjuren ute i naturen inte "klarar av" att hålla det nere. Risken finns ju då att det blir sjukdommar och inavel. Vad jag vet iaf.:o

Senast ändrad av en moderator:

Och ändå blir människor tittsomtätt attackerade av andra björndjur, t.ex. isbjörn på Island.

Såvitt jag vet finns inga isbjörnar på Island. Däremot på Svalbard och Grönland - där människor ofta har gevär med sig om de ger sig ut utanför städerna.

KL
Det bor ju människor på hela den Afrikanska kontinenten och i Sydamerika.. Ska alla dess vilda djur också utrotas?? Till skillnad från den svenska vargen är ju såväl tigrar, lejon och flodhästar dokumenterat farliga och leder till flera människors död varje år.

Men ute i skogen är jag emot den mesta jakten. Förutom när man jagar trafikskadade djur eller om det är påväg att bli på tok för mycket av en djurart på samma ställe, och rovdjuren ute i naturen inte "klarar av" att hålla det nere. Risken finns ju då att det blir sjukdommar och inavel. Vad jag vet iaf.:o

Problemet är delvis att det finns för få vargar och björnar. Om dessa stammar var tillräckligt stora skulle en mer omfattande jakt kunna bedrivas på dessa djur, vilket i förlängningen leder till mer skygga djur. Fanns fler rovdjur skulle inte jakten på rådjur och älg kunna (eller behöva) vara lika stor som idag.

:rofl:
det finns inga isbjörnar på island kära du.

tittsom tätt?
statistik:
Rovdjurscentret har gjort en sammanställning av samtliga björnattacker som orsakat skada eller dödsfall i Sverige mellan åren 1995 - 2007. Total attackerades 18 personer, varav 16 skadades och två omkom (2004 och 2007).

källa: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/

18 personer på 12 år. Har du lust att kolla upp traffikolyckstatistiken, eller mord statistiken eller mänskliga våldsbrott statistiken?

Senast ändrad:

Problemet är delvis att det finns för få vargar och björnar. Om dessa stammar var tillräckligt stora skulle en mer omfattande jakt kunna bedrivas på dessa djur, vilket i förlängningen leder till mer skygga djur. Fanns fler rovdjur skulle inte jakten på rådjur och älg kunna (eller behöva) vara lika stor som idag.

Håller med dig.:)

tittsom tätt?
statistik:
Rovdjurscentret har gjort en sammanställning av samtliga björnattacker som orsakat skada eller dödsfall i Sverige mellan åren 1995 - 2007. Total attackerades 18 personer, varav 16 skadades och två omkom (2004 och 2007).

18 personer på 12 år. Har du lust att kolla upp traffikolyckstatistiken, eller mord statistiken eller mänskliga våldsbrott statistiken?

:bow:

... eller hur många som dött/skadats till följd av olyckor med häst, hund eller nötdjur!?
Sätter min näsa på att det är fler...

Fanns fler rovdjur skulle inte jakten på rådjur och älg kunna (eller behöva) vara lika stor som idag.

Fast då blir de stackars s.k. jägarna jätteledsna. Jag tror som sagt att mycket av rovdjurshatet bottnar i att dessa skjutglada gubbar fått konkurrens om bytesdjuren....:cool: Många av gubbarna har också ett välsmort munläder vilket gör att de lätt drar med sig lättpåverkade personer i sin skrämselpropaganda.

Men visst vore det toppen om naturen kunde sköta sig själv. Som du säger, en kraftig rovdjursstam skulle möjliggöra viss jakt och därmed skulle problemet (om det finns) med orädda rovdjur minska. En kraftig rovdjursstam bidrar också till att hålla älgstammen o rådjursstammen i schack med allt vad det innebär i minskade skador på skog, minskat antal trafikolyckor med vilt inblandat osv osv. Ett fungerande kretslopp alltså, skulle man kanske kunna säga ;)

tittsom tätt?
statistik:

Instämmer med Morvan :bow:

Sedan kan man också fundera på hur många människor som attackerats av varg samt när det senast skedde. Med tanke på att barnen skulle vara i fara....:cool:

björnar :O ?? Här nere i blekinge möts man knappt av en ekorre :S , hade jag mött en varg eller björn när jag är ute och rider vet jag inte vad jag hade gjort :S, visste knappt att det fanns björnar i sverige ^^ haha, jag hade nog aldrig vågat rida ut då.. jag förstår vad någon menar i denna tråd att djuren faktiskt har lika stor plats på jorden som vi har, och bara för att vi är rädda så utrotar vi djuren mer och mer. det är fel, punkt slut. MEN jag håller också med de som knappt kan låta deras barn gå utanför dörren så står där en björn elr varg. På något sätt hade djuren ehövt bli "räddare" för människorna så dom inte är så "närgångna", men det löser man inte genom att skjuta och utrota djuren :O ..

Instämmer med Morvan :bow:

Sedan kan man också fundera på hur många människor som attackerats av varg samt när det senast skedde. Med tanke på att barnen skulle vara i fara....:cool:

som svar på den funderingen fortsätter jag att citera:
Sedan 1950 och framåt finns uppgifter om att som mest fem människor i Europa utanför Ryssland kan ha dödats av icke-rabiessmittad, vild varg (Spanien åren 1957, 1959 och 1974). Ytterligare som mest fem andra bedöms ha dött av rabies efter att ha blivit bitna av rabiessmittade vargar (Lettland 3 st, Estland 1 st och Slovakien 1 st).

Trots att i området under hela den perioden levt ungefär 10 000 vargar och flera hundra miljoner människor. Under samma tid har hundratals människor i området dödats av sina eller andras hundar, och tiotusentals människor blivit mördade.
Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga. Sjukdomen rabies finns inte i Sverige.

I Sovjetunionen anses vargar under världskrigsåren 1941-45 ha dödat minst 12 personer (med reservation för opålitlig sovjetisk statistik). Noteras kan att under samma tid, i samma land, dödades minst 22 miljoner människor av andra människor!
I Rumänien anses vargar under andra världskriget ha dödat 7 personer (men enligt uppgift ingen sedan dess). Under samma krig, i samma land dödade människor minst 677 000 andra människor...

avslutar med att direktlänka till den 5:e av de stora rovdjuren, den farligaste av dem alla: vi.
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/manniska/farlig/

Senast ändrad:

*kl*

Jag bor i ett björntätt område, där det även finns varg. Poängen för mig är att rider jag tre mil ut i skogen och möter björn får jag skylla mig själv! Sitter björnen i min soptunna så ska den avlivas innan nåt händer.. Förra hösten kunde jag inte ha shettisen i hagen då björnen gick in i hagen. Hagen ligger mitt i byn. Är rovdjuren så närgångna måste de tas bort! Jag kan till fullo förstå teorin att "de var här först", jag håller med om det också, MEN i dagens samhälle funkar det inte så. Jag kan vara idealist och värna om dem till en viss gräns, men när barnen inte kan leka på gården och hästarna inte komma ut i hagen då måste de björnarna som stryker i byn skjutas ner. För sin egen arts skull också, ju mer hat och skräck som väcks desto större chans att de utrotas, och det vill vi väl inte?

*kl*

Jag bor i ett björntätt område, där det även finns varg. Poängen för mig är att rider jag tre mil ut i skogen och möter björn får jag skylla mig själv! Sitter björnen i min soptunna så ska den avlivas innan nåt händer.. Förra hösten kunde jag inte ha shettisen i hagen då björnen gick in i hagen. Hagen ligger mitt i byn. Är rovdjuren så närgångna måste de tas bort! Jag kan till fullo förstå teorin att "de var här först", jag håller med om det också, MEN i dagens samhälle funkar det inte så. Jag kan vara idealist och värna om dem till en viss gräns, men när barnen inte kan leka på gården och hästarna inte komma ut i hagen då måste de björnarna som stryker i byn skjutas ner. För sin egen arts skull också, ju mer hat och skräck som väcks desto större chans att de utrotas, och det vill vi väl inte?

:bow::bow::bow:

exakt.
För så ser sanningen ut. Bekanta kan vågar inte ha barnen ute i sandlådan pga hona med ungar precis utanför. Bor inte tre mil ute i skogen i sveg. återigen, bara för att man inte bor i stan så betyder det inte att man har tre mil till närmsta granne. Wake up.
I grannbyn knatade en björn omkring bland bensinpumpar och villaträdgårdar. Jättenormalt....

Föräldrar vågar inte låta barnen gå ensamma till skolan pga varg.
Inte för att vi tror att vargen äter upp barnen, utanför att det är ett rovdjur, med instinkter, med rädsla.
Vill ni utsätta era barn för risken att möta ett stort rovdjur ute efter vägen? nog tror jag vargen flyr, men hur tror ni att barnen mår efteråt???
Två småtjejer var ute å red, två vargar hoppade upp på stigen, hästarna skenade hem och flickorna chockades mkt svårt.

Ni alla som tycker att vi får skylla oss själva - hur i hvete tänker ni?? Jag bor i en by med många hus och skog 2 km ifrån oss LIKFÖRBANNAT går VARG OCH BJÖRN ned i BYN!!
ska alla bo i sthlm eller? jag skulle vilja se de storstadsfolk som skulle släppa iväg sin son eller dotter längs en väg där vargar vandrar. Eller se en aggressiv björnhona 150 meter från sin oskyldigt lekande tvååring. Då kanske ni kan begripa något sen. Vi har inte valt att bosätta med bland varg och björn i trädgården. Vi bor och lever precis som ni, tro det eller ej... och ÄNDÅ kommer rovdjuren ned till oss i byn! De är för många, viltet räcker inte till på ytorna så rovdjuren trängs ned till samhället där maten är lättillgänglig.

Även om ingen tvååring hittills blivit uppäten av björn eller varg så är RÄDSLAN ett ständigt jävla hot för dem som lever nära dessa rovdjur!

och att jämföra med trafikolyckor är ännu ett försvarslöst argument. hur jäkla mkt resurser läggs inte ned varje år för att förhindra dessa olyckor?? Mördare slänger vi i fängelse. Hundar som hugger folk eller river får avlivas.

Senast ändrad av en moderator:

( Konstigt att ingen verkar reagera nu när Sverige beslutat att UTROTA Mårdhundarna....!?!?! )

Men mårdhunden har väl inte funnits i Sverige tidigare och Sverige som nation förband sig väl 1992 vid ratificeringen av Riokonventionen om biologisk mångfald artikel 8 punkt h att; ”förhindra införsel av, kontrollera eller utrota
de främmande arter som hotar ekosystem, livsmiljöer eller arter”.

Så det är nog anledningen till att reaktionen uteblir.

Låter som en jättetrist tillvaro att gå omkring och vara rädd jämt - det håller jag med om (här i sthlm har man andra faror att anpassa sig till). Min poäng är att det finns mycket att vara rädd för - man måste lära sig att leva med det som är farligt på ett klokt sätt och inte bara låta känslorna rusa iväg.
Jag känner en man som miste sin dotter i en ridolycka - hur många föräldrar låter bli att låta sina barn gå på ridskola, där jag tror risken är 100 gånger större att råka ut för skada jämfört med att gå ut i skogen? Det finns inte ens 200 vargar i sverige - så där vansinnigt stor risk att stöta på dem är det ju inte.

Jag återupprepar vad vargforskare också hävdar - öka stammen, så kan man skjuta fler vargar och de blir därmed mer skygga. Man måste också ha klart för sig att skogsindustri, älgjakt och varg inte går ihop inom ett begränsat område. Ska varg kunna finnas måste det finnas mycket älg för dem att äta - annars går de på tamboskapet.

Å jag blir så jävla förbannad på folk som tycker att det är ok att djuren ska inskränka på människors liv!! *morrar högt*

Alla rovdjursälskare -
Skulle ni låta era barn sitta i sandlådan på tomten 150 meter från en stor björnhona med ungar som vankar runt på en äng bredvid huset?!

Nix, då skulle jag vara ute med mina barn.

Skulle ni vilja öppna ytterdörren och se en björn i trädgården?

Nej, då skulle jag stänga dörren igen och ringa närmsta jaktlag/polis m.fl.

Skulle ni vilja ha er ponny/föl/får/hund uppsliten av vargar?!

Nej, därför skulle jag satsa på rovdjurssäkra staket om jag bodde i ett sådant område.

Skulle ni låta era barn gå längs en väg som vargar använder att förflytta sig mellan sina områden?

Dagtid skulle jag nog kunna tänka mig det men inte i skymning och gryning. Då skulle jag gå/hämta mina barn.

Skulle ni tacksamt ta emot "tutor" från kommunen som barnen ska tuta med för att skrämma vargarna?? !

Jajemensan

Skulle ni ha era hundar lösa ute på gården för lek och bus när en varg just attackerat en hund inne på en gårdstomt?!

Ja.

Skulle ni vilja utsätta era får/kor/hästar med vargar som vankar av och an utanför stängsel och orsakar stress och även orsakar kastningar av foster? !

Då skulle jag ha inne mina hästar på nätterna.

Skulle ni vilja riskera att era barn lämnas ensamma i skogen tillsammans med en arg varg/björn när de ramlat av sin panikslagna ponny??
!

Jag skulle inte släppa ut mina barn själva i en skog med rovdjurstryck.

Är det ok att Länsstyrelsen bekostar miljoner i viltstängsel bara för att rovdjuren inte ska äta upp våra boskap? dvs ERA pengar för att JAG ska kunna ha min häst ute i hagen?
!

Det är helt o.k. för mig. Det hindrar dessutom älgar och rådjur att springa över vägen vilket torde vara ett mkt större hot än det från varg och björn.

Och sluta säg att det är VI som ska anpassa oss! Hur ska sverige se ut om jordbruket upphör? om landsortsbarnen blir instängda på sitt rum under uppväxten? Om landsortsföräldrarna inte kan jobba för de måste skjutsa ungarna till skolan?
!

Jag är betydligt mer rädd för pedofiler, kidnappare och mördare än vad jag är för rovdjur. Däremot så får man som förälder se till att ha mer koll på barnen när det finns rovdjur runt knutarna, precis som "stadsborna" antagligen har mer koll på sina barn p.g.a. rädslan för pedofiler/kidnappare/mördare/ondsinta ungdomsgäng etc.

Det fanns en STOR anledning till varför våra förfäder utrotade vargen och nu är vi så jäkla dumma och förstör det de kämpade hårt för !

För mig har även rovdjur rätt att leva. De fyller sin funktion i näringskedjan. Däremot anser jag att de rovdjur som beter sig avvikande ska bli föremål för skyddsjakt.

OJ OJ OJ vilken debatt det blev om detta! Kul att man uttrycker sina åsikter! Vill bara försäkra er om att jag inte är någon rovdjurs hatare alls tycker bara att det är otäckt när de går utanför stalldörren. Har träffat björn under ridtur tidigare och det enda som hände var att jag och hästen (till följd av att jag hispade naturligvis) höll på kola av av rädsla, Björnen traskade snällt tillbaka in i skogen.

Visst håller jag med om att rider man i skogen så får man vara beredd på en del och det var inte det det handlade om det var att jag hade en olustkänsla vid ridturer....MEN när rovdjuren börjar gå nere i byarna då är det något fel, då har de helt tappat respekten för människan och dessa djur måste tas bort, både för deras och våran skull.

Jag är ju så godtrogen så att jag har svårt att tro att en frisk björn ger sig på friska hästar som går i en hage (men de kan väl lyfta på ramarna när de ska igenom staketet så att de inte river det? :rofl:) nej skämt och sido! Jag bor i norrland och här var vi tilldelad 30 björnar under årets björnjakt (i vårt län) efter några dagar så ´var vi uppe i 28 björnar så visst finns det gott om dem.

Sen är väl det otäckaste med vargarna att de jagar i flock....en björn är ju oftast ensam om man inte stöter på en hona med ungar...hua

Älgar kan ju bli riktigt ilskna de med och för att inte tala om vildsvinen!

Liknande trådar

S
Övr. Djur Vargen har länge funnits i vår närhet, den är vi inte rädda för. Detta underbara djur får mej bara att förundras och fascineras varje...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Sinsiew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka