Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!
Och ändå blir människor tittsomtätt attackerade av andra björndjur, t.ex. isbjörn på Island.
Och ändå blir människor tittsomtätt attackerade av andra björndjur, t.ex. isbjörn på Island.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ni isbjörn i Bohuslän?
Jag blir fullständigt galen på "rovdjurs-hatet" som finns överallt!
Vad är det som gör att vi människor tycker att vi ska ha all plats, och att djuren (som faktiskt funnits lika länge som vi!) ska maka på sig?
Ska vi inte ha en mångfald i faunan? Ska människan välja ut vad som ska leva och vad som ska dö ut?
(Jag får höjd puls, för sådant här gör mig fly förb ...)
Jag är också rädd för vilda djur! Inget snack om den saken. Det är alltid en viss oro när jag är ute och rider eller promenerar. (På vissa ställen pratar eller sjunger jag alltid högt, för att förhoppningsvis skrämma bort viltet ...)
Men det är mitt problem! Är jag så dj-la feg får jag väl stanna hemma, för viltet bor i skogen - jag gör det inte!
Om vi inte kan respektera nautren så är det verkligen riktigt illa ställt!
Och t ex allt snack om att "vargen rev en ren - skjut vargen!". Hur många renar stryker inte med i tåg- och bilolyckor? Då gnälls inte, men om en varg river en ren så är det stor-alarm och hela rennäringen är på väg i putten ...
(Och nu har jag inte pratat om "störda" rovdjur som löper amok, för det är en annan sak)
Men ute i skogen är jag emot den mesta jakten. Förutom när man jagar trafikskadade djur eller om det är påväg att bli på tok för mycket av en djurart på samma ställe, och rovdjuren ute i naturen inte "klarar av" att hålla det nere. Risken finns ju då att det blir sjukdommar och inavel. Vad jag vet iaf.
Problemet är delvis att det finns för få vargar och björnar. Om dessa stammar var tillräckligt stora skulle en mer omfattande jakt kunna bedrivas på dessa djur, vilket i förlängningen leder till mer skygga djur. Fanns fler rovdjur skulle inte jakten på rådjur och älg kunna (eller behöva) vara lika stor som idag.
det finns inga isbjörnar på island kära du.
tittsom tätt?
statistik:
Rovdjurscentret har gjort en sammanställning av samtliga björnattacker som orsakat skada eller dödsfall i Sverige mellan åren 1995 - 2007. Total attackerades 18 personer, varav 16 skadades och två omkom (2004 och 2007).
källa: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/
18 personer på 12 år. Har du lust att kolla upp traffikolyckstatistiken, eller mord statistiken eller mänskliga våldsbrott statistiken?
Fanns fler rovdjur skulle inte jakten på rådjur och älg kunna (eller behöva) vara lika stor som idag.
det finns inga isbjörnar på island kära du.
tittsom tätt?
statistik:
Rovdjurscentret har gjort en sammanställning av samtliga björnattacker som orsakat skada eller dödsfall i Sverige mellan åren 1995 - 2007. Total attackerades 18 personer, varav 16 skadades och två omkom (2004 och 2007).
källa: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/
18 personer på 12 år. Har du lust att kolla upp traffikolyckstatistiken, eller mord statistiken eller mänskliga våldsbrott statistiken?
Instämmer med Morvan
Sedan kan man också fundera på hur många människor som attackerats av varg samt när det senast skedde. Med tanke på att barnen skulle vara i fara....
*kl*
Jag bor i ett björntätt område, där det även finns varg. Poängen för mig är att rider jag tre mil ut i skogen och möter björn får jag skylla mig själv! Sitter björnen i min soptunna så ska den avlivas innan nåt händer.. Förra hösten kunde jag inte ha shettisen i hagen då björnen gick in i hagen. Hagen ligger mitt i byn. Är rovdjuren så närgångna måste de tas bort! Jag kan till fullo förstå teorin att "de var här först", jag håller med om det också, MEN i dagens samhälle funkar det inte så. Jag kan vara idealist och värna om dem till en viss gräns, men när barnen inte kan leka på gården och hästarna inte komma ut i hagen då måste de björnarna som stryker i byn skjutas ner. För sin egen arts skull också, ju mer hat och skräck som väcks desto större chans att de utrotas, och det vill vi väl inte?
( Konstigt att ingen verkar reagera nu när Sverige beslutat att UTROTA Mårdhundarna....!?!?! )
Å jag blir så jävla förbannad på folk som tycker att det är ok att djuren ska inskränka på människors liv!! *morrar högt*
Alla rovdjursälskare -
Skulle ni låta era barn sitta i sandlådan på tomten 150 meter från en stor björnhona med ungar som vankar runt på en äng bredvid huset?!
Skulle ni vilja öppna ytterdörren och se en björn i trädgården?
Skulle ni vilja ha er ponny/föl/får/hund uppsliten av vargar?!
Skulle ni låta era barn gå längs en väg som vargar använder att förflytta sig mellan sina områden?
Skulle ni tacksamt ta emot "tutor" från kommunen som barnen ska tuta med för att skrämma vargarna?? !
Skulle ni ha era hundar lösa ute på gården för lek och bus när en varg just attackerat en hund inne på en gårdstomt?!
Skulle ni vilja utsätta era får/kor/hästar med vargar som vankar av och an utanför stängsel och orsakar stress och även orsakar kastningar av foster? !
Skulle ni vilja riskera att era barn lämnas ensamma i skogen tillsammans med en arg varg/björn när de ramlat av sin panikslagna ponny??
!
Är det ok att Länsstyrelsen bekostar miljoner i viltstängsel bara för att rovdjuren inte ska äta upp våra boskap? dvs ERA pengar för att JAG ska kunna ha min häst ute i hagen?
!
Och sluta säg att det är VI som ska anpassa oss! Hur ska sverige se ut om jordbruket upphör? om landsortsbarnen blir instängda på sitt rum under uppväxten? Om landsortsföräldrarna inte kan jobba för de måste skjutsa ungarna till skolan?
!
Det fanns en STOR anledning till varför våra förfäder utrotade vargen och nu är vi så jäkla dumma och förstör det de kämpade hårt för !