BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Precis! Där vi bor nu är bilarna det största problemet, det största hotet mot både hundar o hästar. Utanför vår gård finns nämligen banan för värsta racerloppet i Le Mans, en asfalterad byväg med 50-begränsning... Jösses, vilka hastigheter många kommer farande i :crazy:
För övrigt såg jag bilarna som det största hotet även när vi bodde mitt ute i skogen. Det är tur att somliga "bara" har några stackars rovdjur att oroa sig för här i världen....

Senast ändrad:

Ja verkligen, rovdjuren och att de äter andra djur är en del av naturen och bilarna är en del av vårt samhälle som vi tar som självklart, trots att de skördar massor av offer så vill vi inte totalförbjuda alla bilar.

Hur många fler har inte hittat sina husdjur (eller vilda djur) mosade av bilar jämfört med dem som hittat hunden eller fåret sönderbitet av varg eller björn........Man får se efter sina djur även på landet helt enkelt. Och sina barn.

Sen undrar jag vilken typ av jakt som genomförs med kopplade hundar?

Jakt med kortsök tror jag att det kan kallas?
Du jagar med lina, hunden tar upp spåret osv.

Den jaktformen ska vara ganska så vanliga i andra länder där rovdjur finns, jägaren har hela tiden uppsikt över hunden och slipper där med riskera att bli av med den.

Jag lägger in ett inlägg till även om jag tror det är meningslöst...
Jag pratade inte bara om hundar som släpps lösa i skogen utan också hundar som endast vistas på den egna gräsmattan, det händer faktiskt i delar av vårt land, sen anser jag björn ändå vara ett mindre bekymmer just för att det jagas björn i sverige och det innebär ju oftast i alla fall att dom björnar som tappat respekten för människan skjuts..
Sen det där med nöjesjakt kan jag inte helt och hållet hålla med om, när vi jagar älg så gör vi ju det för att ÄTA dom!
Jag äter medd gott samvete dom djur som vandrat fritt i våra skogar framtill sin död, jag undviker att köpa kött från köttindustrin..

Jag lägger in ett inlägg till även om jag tror det är meningslöst...
Jag pratade inte bara om hundar som släpps lösa i skogen utan också hundar som endast vistas på den egna gräsmattan, det händer faktiskt i delar av vårt land, sen anser jag björn ändå vara ett mindre bekymmer just för att det jagas björn i sverige och det innebär ju oftast i alla fall att dom björnar som tappat respekten för människan skjuts..
Sen det där med nöjesjakt kan jag inte helt och hållet hålla med om, när vi jagar älg så gör vi ju det för att ÄTA dom!
Jag äter medd gott samvete dom djur som vandrat fritt i våra skogar framtill sin död, jag undviker att köpa kött från köttindustrin..

Fast vad är lösningen då, tycker du?
Att utrota den skandinaviska vargstammen?! Skulle du vilja ha det så?

Vi människor måste inse att vi är en del av naturen och vi är helt beroende av väl fungerande ekosystem! Hundar finns (krasst men sant) i massor - och utgör ingen viktig del i den svenska naturen.

Instämmer:bow: Vi kan inte sätta villkor för alla andra varelser i naturen, men inte oss själva.

Linna:

Vargen jagar också för att ÄTA. Den kan inte ens välja om den vill gå till snabbköpet för att köpa sånt som kommer från köttundistrin.....:cool: Så jo, nog är människans jakt mer nöjesbetonad än vargens.

Hur många hundar är uppätna på den egna gräsmattan med husse och matte närvarande i omgivningen?

Nej jag tycker inte man behöver utrota den skandinaviska vargstammen men den bör fördelas bättre över landet, inom vissa delar av landet så är det helt enkelt för mycket varg...
I de trakter där det finns för mycket rovdjur i skogen så tvingas rovdjuren söka sig till bebyggelse och det är då det blir bekymmer.

Flashlight: Vargen jagar oftast inte hund pga att den ska äta den utan ser den som en konkurrent och jo det där med hund på gårdsplanen har hänt och en varg som har respekt för människan ska inte komma så nära gårdar där det bor människor då har dom mist sin respekt likaså de vargar som river tamdjur trots att ägaren försöker driva dom på flykten, och alltså varit väldigt nära tom i hagen med djuren...
Angående jakt för att äta:
Tycker du att det är fel av oss att avstå köttindustrin för att få äta vilt? Jag bara undrar är du jakthatare i största allmänhet?
Sen handlar jakten om mycket mer än själva dödandet naturupplevelsen är en stor del av jakten...

Senast ändrad:

Sen handlar jakten om mycket mer än själva dödandet naturupplevelsen är en stor del av jakten...

Just detta argument hör man ofta och jag förstår det inte. Är det inte en otroligt fin naturupplevelse att gå ut en solig höstdag och gå i skogen med hunden, eller rida en tur med hästen. Måste det ingå att döda djur? Hur kan att döda djur vara en fin naturupplevelse? Missförstå mig inte nu, jag tycker att det ska bedrivas jakt på vilt, annars skulle situationen bli ohållbar. Dock tycker jag att jakt skulle bedrivas som yrke av utbildade personer med full förståelse o kunskap om vårt ekosystem. Inte som ett höstnöje o anledning till en extra semestervecka för gemene man, där somliga inte borde få ha vapenlicens överhuvudtaget.

Nej jag tycker inte man behöver utrota den skandinaviska vargstammen men den bör fördelas bättre över landet, inom vissa delar av landet så är det helt enkelt för mycket varg...
I de trakter där det finns för mycket rovdjur i skogen så tvingas rovdjuren söka sig till bebyggelse och det är då det blir bekymmer.

Flashlight: Vargen jagar oftast inte hund pga att den ska äta den utan ser den som en konkurrent och jo det där med hund på gårdsplanen har hänt och en varg som har respekt för människan ska inte komma så nära gårdar där det bor människor då har dom mist sin respekt likaså de vargar som river tamdjur trots att ägaren försöker driva dom på flykten, och alltså varit väldigt nära tom i hagen med djuren...
Angående jakt för att äta:
Tycker du att det är fel av oss att avstå köttindustrin för att få äta vilt? Jag bara undrar är du jakthatare i största allmänhet?

Nej men du klagar på vargen som faktiskt inte ens kan välja, de är OCKSÅ jägare. Faktiskt med större skäl än människan att jaga, det är så jag menar. Dom kan inte skilja på tamdjur som serveras inhägnade i hage :d :d och vilda bytesdjur. Vill man skydda sina tamdjur får man ha viltstängsel, det är grymt mot får tex att inte ha det, de är instängda med en varg annars:crazy:

Naturupplevelse ja, vargar är en del av naturen, de har funnits i århundraden i vår natur.

Ja självklart ser dom hundar som konkurrenter, men det kan inte vara särskilt vanligt att dom jagar hundar på gräsmattor eller hur?

Ägarna får väl vara ute med hundarna som vi andra:confused:

Klart att en varg ska skjutas om den verkligen blir farlig för människa men det är ju mycket ovanligt. Hundar är en annan sak. Dom får man hålla reda på, helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Nej visst det är inte särskiljt vanligt att hundar tas på gården men det förekommer nu i vårt land trots att vi har en sådan relativt liten vargstam i sverige, om vargstammen blir större så kommer det att bli ännu mer problem. Detsamma gäller för björn..
Sen är ett rovdjursstängsel väldigt väldigt dyrt och inte så lätt att få bidrag till, ska vi ha en sågan stor rovdjursstam i sverige så kommer staten att behöva lägga massor med mera pengar på rovdjurssäkra stängsel till landets djurägare..

....
trots att vi har en sådan relativt liten vargstam i sverige, om vargstammen blir större så kommer det att bli ännu mer problem. Detsamma gäller för björn..
..

Fast en konsekvens av att stammen ökar är ju också att man kan öka avskjutningen - och på så sätt återfå vargens "rädsla" för människan. Sedan är det såklart av yttersta vikt att det finns tillräckligt med älg i de områden där det finns mycket varg. De fäller och äter stooora mängder älg...som människan kanske inte bör vara med och konkurrera om.

KL

Ärligt talat så skulle jag bli livrädd om jag möte en varg eller björn! Jag tycker de är läskigt bara jag möter en älg som står för nära mig...
Men jag tycker inte för det att vi ska utrota dom!
De finns i våran natur utav någon anledning. Alltså de naturliga kretsloppet. Men är det så att vilda djur söker sig till samhällena måste du ju finnas någon anledning! T.ex. att de inte finns tillräckligt mycket födda i skogen.
Men det är bara vad jag tycker, är ingen expert på ämnet!

Men något som ska utrotas innan de sprider sig är mårdhunden enligt mig, eftersom de dels kan bära på rabbies, och så är de inte något naturligt djur i vårat kretslopp.
Blev lite rörigt men men...

/Cecilia

Det finns ändå en skillnad mellan vargens och människans jakt på älg.

Vargen tar de svagaste individerna först vilket innebär att bara de starkaste älgarna får föra sina gener vidare vilket i sin tur leder till att vi får en livskraftig och bra älgstam i Sverige.

Många jägare anser däremot att det är prestigefullt att ta den största ältjuren med de största hornen istället för att ta den svagare. Därmed skjuts många av de bästa djuren. Dom som skulle ha överlevt vargen och som skulle ha kunnat bidra med bättre gener till vår älgstam.

Lite nöjesjakt ligger det väl ändå i det?

(Säger inte att alla jägare tänker så, men många... Och jag säger inte att vi inte måste skjuta älg, för det behövs också).

Fast en konsekvens av att stammen ökar är ju också att man kan öka avskjutningen - och på så sätt återfå vargens "rädsla" för människan. Sedan är det såklart av yttersta vikt att det finns tillräckligt med älg i de områden där det finns mycket varg. De fäller och äter stooora mängder älg...som människan kanske inte bör vara med och konkurrera om.

Det handlar inte om att utöka avskutningen utan att införa den..

... och när de svaga individerna är borta så slutar de ju inte äta bara för det...? I vårt jaktområde finns nu inga kalvar och endast något ensamt djur som vandrar igenom. Vi hade en avskjutning på 8 stora och fri kalvjakt.
Nu är det reducerat till 4 stora och då måste vi skjuta kalv FÖRE stort djur. Men eftersom det knappt finns några älgar kvar att jaga så får vi inget kött och vargarna börjar leta sig ned i byarna för att hitta sin mat - så vi gör samma sak, människorna får gå på Delins och köpa inplastad mat och vargarna kommer ned i byn och äter inhängnad mat.
Det är bara det att den inhängnade maten ska ju BLI inplastad mat... så hur gör vi om vargarna blir för närgågna och folk inte längre vill ha sina köttdjur längre?

Jägare rekommenderas att spara de största tjurarna och ex ko med dubbelkalvar just för att det är de som är bra avelsmaterial. Seriösa jägare håller sig till viltplanen.

Ang kött så skulle jag inte vilja gå till affären och köpa 100 kg inplastat gris/nötkött. Vi jagar för att äta.

Och som Linna skriver - det handlar inte om att öka avskjutningen, det handlar om att införa den.
Rovdjurstrycket är för högt på vissa ställen i landet. Sprid dem mer, färre individer och med jakt kanske de återfår sitt skygga beteende som beskrivs i "rasstandarden" ;)
För idag är då vargarna INTE skygga varelser.

Visst kan vargar få finnas, men på begränsade områden långt från folk och fä.
Alla ska ha rättigheter till jakt och kött. Vi folk är ju oxå rovdjur, dvs dödar för att äta. Vi ska väl oxå ha rätt till skogen och viltet? Som det är nu är det ju BARA vargen som har rätt till viltet.

Ang hundar så är det som Linna skriver, vargen ser hunden som en inkräktare. Även på gårdsplaner. Förra hösten blev en labradortik "våldtagen" av en varghanne utanför husknuten. Så ska vi inte behöva ha det.

Inte för sitt nöje, men ex lodjur dödar mycket mycket mer än vad de konsumerar. De äter ENDAST färskt kött, så därför kan de döda flertalet rådjur och lämna dem nästan orörda.

Hon skrev ju det - reste sig på bakbenen och vädrade.

Jag hadde en liknade tråd i våras.Vi har varg och björn och lo här.

Jag var rätt upprörd och smått rädd faktiskt då det var som värst i våras.När vargen gick i genom en av mina hagar tex.

Just nu är det rätt lugnt här. och för tillfället har vi en hel del älg oxå i skogarna runt om kring vilket då säger mig att just nu är inte vargen här.

När det var som värst i våras var det mer vargspår än älgspår. Älgen flyttar på sig när vargen kommer.Och detta märktes tydligt.

Vi hadde en hel del insidenter här innom några mils radie där vargen var inblandad. Bla strök två hundar med. Den ena överlevde inte och blev tagen inne i en trädgård och den andra var ute på promenad med sin husse i skogen och blev attackerad där .Överlevde dock.

Det låg minst 3 rivna älgar här uppe på skogen närmsta låg ca 2.5 km från mitt hem. en hittades levande illa biten bakom en sommarstuga och fick nödslaktas.

Allt ovan skedde under en väldigt kort period vilket blev minst sagt ganska chockartat för omnejden.

Nu har det dock lagt sig en aning.

Många här pratar om att man ska stängsla ordentligt. Det är lättare sagt en gjort faktiskt. Rovdjurstängsel kostar både i matrial och i arbetsinsats. och det krävs ständiga kontroller av staketet för ett fullgott skydd.På stora arealer kan detta ta lång tid varge dag.
Jag har en sketen vinterhage en ½ha..tar ändå 30 min dagligen att kolla igenom den.
Jag ansökte om bidrag för sådant staket men fick avslag. "För få djur"
Nu har jag gjort så gott jag kunnat på egen hand. Och ska precis till att stängsla om en till hage.

Vi hadde då ca 4 vargar som gick här .

Många pratar även om att jägare vill ha bort vargen .jag tror att få är insatta i hur mycket regler det igentligen finns kring jakt.jaktlaget här har fått sitt kontrakt upprivet som de hadde som igentligen löpte ut vid årskiftet pga vargen. Dom var här och inventerade i våras när trycket var som värst. Om länstyrelsen bara hadde avaktat lite så hadde inte kontraktet behövts rivas upp för nu är det så innihelsike med älg.(jag ser i stort sätt minst en varge gång jag är i skogen och rider, vilket är flera ggr i veckan)
Och jag förstår jägarna som känner sig minst sagt överkörda. Jägarna här vädjade om att de skulle avakta då de trodde att vargarna skulle röra på sig .men inte då ett blankt NEJ fick dom. så nu kommer höstens älgjakt dra ut på tiden eftersom nu är kvoten halverad och de måste skjuta djuren i rätt ordning innan de få ta nästa.(en ordning jag inte kommer ihåg)

Så just nu är det älgen som ställer till problem i skogen.De äter sönder iskogen eftersom nu är det för mycket älg på denna arial.
Och ingen varg är här och reglerar.:grin:Och jägarna får inte hjälpa till.
Jägarna känner skogen och djuren däri. Långt i från alla jägare är galningar med bössa.
De jag känner som jagar är måna om hela faunan både viltet och naturen. oavsett om det gäller klövjevilt eller rovdjur.De jag känner vi ha en balans i naturen för att få den att fungera fullt ut på ett bra sätt. och vill främja en god stam av både rovdjur och annat vilt.

Min granne tex som jagar både fågel och klövjevilt räv mm. Han lägger ner ofantligt mycket tid på träning av sina hundar och är ute i skog och mark mycket men kommer sällan hem med något skjutet.
Och han säger det själv. Att han haft skottläge så många gånger..Men det är inte skjutandet det handlar om utan att vara ett med naturen.Och som min granne är verkar de flesta här vara.

Nu får vi se om vargen kommer tillbaka hit igen. Det får framtiden utvisa. Flockarna som finns i krokarna kommer antagligen dela på sig nu till hösten eftersom tillökningen varit rätt stor i år.
Så kanske vi får ett etablerat vargrevi även här.

Jag stängslar hage utan bidrag medans jag väntar.
/Q

Den här typen av inlägg stärker mig i min uppfattning att somliga som kallar sig jägare tror att älgen uppfunnits enkom för att man ska få skjuta ihjäl dem en gång per år, under en trevlig extra semestervecka. Och Gud nåde det stackars rovdjur som börjar konkurrera om nöjet.....:crazy:

Det är väl ändå väääääldigt länge sedan vi människor var tvungna att jaga för att få kött....
Att du "inte vill" köpa kött i affären är INTE detsamma som att du "inte kan". Rovdjuren däremot "kan inte" köpa kött i affären utan är tvungna att jaga för att överleva.
Ett sätt att förhindra lockande av rovdjur till bebyggelse är att låta bli att lägga slaktavfall i närheten av byarna, något som görs nu, inte så smart kan tyckas....

De allra flesta av de län som vargen lever i kan ju dessutom anses som tämligen glest befolkade. Om man, med den lilla befolkning som finns på vårt lands realtivt stora yta, inte klarar av att leva med den lilla mängd rovdjur som finns, så, ja, HUR i hela friden klarar man det i andra betydligt mer tätbefolkade länder? Eller är det helt enkelt så att vi är alldeles för bortskämda i det här landet, vana att skyddas och få allt serverat?

Menade mer att efter de första 40 (!) fåren borde man kanske fixa staketet ^^;;

Sånna här svar gör mig lite trött.

Ett rovdjurstaket är inte bara att slänga upp.Det krävs både tid och planering .

Ang staketet.

*fem trådar behövs. med 20-30 cm mellan trådarna.Staketet bör vara minst 110 cm högt. trådarna kan placeras i följande ordning första 30 cm från marken sedan stigand uppåt i följande ordning 50-70-90-110 cm.Stängslar man så här håller man varg och björn ute och i viss mån lo.Vill man skydda sig även från lo bör det vara 15 cm mellan de 4 lägsta trådarna.
Trådarna bör vara stark med bra galvanicering så den leder ström bra.Järntråd är att föredra.Man bör undvika elrep och band till permaneta stängsel efter som dessa leder ström sämmre.
* stolp.
Hörnstolpar bör sättas på ett djup som är frostfritt .alltså ungefär en meter ner i backen.
Sedan stolpar man i kuperad terräng en stolpe var fjärde meter.Var 50 meter bör en stolpe slås ner på samma sätt som i hörnen för ökad stabilitet.
*Agrigatet.
spänningen ska aldrig understiga 3000 v.
*jordning.
Jorspetten ska vara 1m långa och slås ner med 2-3 meters mellanrum.Man bör använda minst 3 jordspett.
*övrigt .Inga klättringbara ställen bör finnas i anslutning till staketet så som stenar murar eller träd.En gata på utsida av staketet på 5m är att föredra.

Några andra råd.
*stängsla raka linjer.
*Bygg pararellhörn för längre hållbarhet.
*Stängslet bör bara så rakt som möjligt vid varge böj sätt en grövre stolpe.
*Innan stängsling sker röj en rejäl gata.Om stängslet ska dras genom skog.
*gå gärna fram med grävmaskning och jämna till om makren är stening och ojämn.Annars är det svårt att få ett jämt avstånd mellan mark och tråd.
*Sträva efter att ha så hög spänning som möjligt .investera i ett agrigat som har överkapacitet.

ca kostnad för endast matrial till en fyrkantig hage på 100 grr 100 m.Alltså stolpar tråd och isolatorer och handtag ligger 6400 kr.Alltså utan agrigat jordspett .markberedning .
Och arbetsinsats.Materal kostnaden blir alltså ca 16 kr per meter.

Ja! för ett rovdjurstängsel är ju bara att slänga upp :grin:

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Övr. Djur Vargen har länge funnits i vår närhet, den är vi inte rädda för. Detta underbara djur får mej bara att förundras och fascineras varje...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Sinsiew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka