Sv: Björkis !
Jag bockar och bugar för den fina kommentaren, Nariaat är faktiskt inte så väldigt arabtypisk, jämfört med många andra. Men visst ser man att det är en arab. Att han springer som han gör är i sig ganska otroligt, han har ingen "galoppkropp" för 5 öre, korta ben, kraftig nacke, små näsborrar, listan kan radas upp, MEN han har en skalle som är fantastisk, och det är tack vare den och min träning
som han kommit så långt.
Det är först nu som jag har fått börja trixa med honom, såsom blinkers, nosgrimma mm. Han är 4 år gammal och har förstått att han är hingst, inte för att han är besvärlig på några sätt att hantera, men har börjat kika på de andra hästarna under loppets gång, och ju mer jox jag satt på honom, ju argare blir han. Och då får man problem, för om Nariaat blir grinig ger han inte allt, liksom när det regnar, han AVSKYR regn, då kan man räkna med sämre placering. Men men, han är häst och jag ska nästa år försöka med nytt bett (ringbett tillsammans med tungband) och återigen prova utan blinkers. Någon dag kommer jag nog hitta något som passar min herre.
Apropå arabernas exteriör, har ni sett Neiron? Där har ni en arab som ser ut som ett fullblod, och stor är han oxå, inte under 1,60. En flott häst som leker skiten ur de andra, för honom finns bara ett motstånd och det är den gamle kämpen El Wodkine.
Arabhästägarna har blivit mer och mer insatta i sporten och det märks på avkommorna, det blir mer och mer semin med utländska topphingstar, vilket ska bli intressant att se om några år, jag har själv ett årsföl med absolut bästa tänkbara galoppstam (pappa finns i USA och har mycket prestationssäker stamtavla liksom egna toppmeriter), mamman har varit nere i självaste Dubai och tävlat med fina resultat, samt att hon vunnit gedigna lopp i USA, hennes syster är invald i Hall of Fame.
Jag har stora förhoppningar om denna gosse, det är med stor längtan jag ser honom växa upp. För tillfället äter han bara en massa mat och växer, han ser ut som ett fullblodsföl, långbent med ett fullblods temperament, och han älskar att springa, när de stora hästarna drar sina repor hänger han utan vidare med i deras tempo, och humör har han! Får han inte springa först sparkar han efter de andra tills de snäll lägger sig bakom honom, en riktig tuffing med andra ord.
Inte roligt o höra att du hade styrproblem under racet, hoppas att du sa till ägaren/tränaren att hon kanske borde sätta på nosgrimma, det är ju inte trevligt för vare sig ryttare eller häst.