Björkis !

Sv: Björkis !

Japp, på Torsdag är det åter dags för min älskade lilla "Najat" att springa, han känns strålande för dagen, han trivs mycket bättre nu när värmen försvunnit och tränar jättebra, dock bär han mycket vikt på Torsdag (73 kg) men distansen är kort och hästen stark, det finns några bra emot som vi får ser upp med. Nariaat skärps upp med blinkers då han kommit på att mamma låtit hans kulor vara kvar :rofl:
I sina senaste starter han har hellre sprungit och tittat på tjejerna, de är söta :love:

Jag ser fram mot en spännande dag på Täby

Kramar

Vad roligt, håller tummarna!

Var är bilderna på nytillskottet? Längtar så!

Hmm, hur gör man då? För att lägga ut bilderna så ni kan se honom alltså. Jag har tjatat på min make men han har lika lite tid över som jag :cry:

Var har du bilderna på kamera eller i datorn?
Har du dem på datorn så kan du skicka dem till mig så kan jag lägga upp dem om du inte kan det själv.

hehe du får säga till annika att inte vinna över mig! ska rida oriental pearl i de loppet

Nariaat floppade totalt i gårdagens löpning, imorgon kommer veterinären ut för att ta blodprov, men jag tror inte det är infektion. Han återhämtade sig precis som vanligt och inget är onormalt med hans sätt att vara. Distansen är kort för honom och jag ska hädanefter inte starta honom på distans under 1600. Blinkers tillförde inte ett smack, snarare tvärtom, han blev skitgrinig! Och man vill ju ha en glad häst att släppa ut på banan ;)

Nästa vecka är ett 1730 lopp på Jägersro och Nariaat är startanmäld, han har klarat av att löpa med så kort varsel tidigare så det oroar jag mig inte för. Han kommer inte att bära blinkers, dessutom ska jag be jockeyn att ha honom längre ned i fältet där han kan springa på avslappnat och sen komma på speed, båda segrarna kommer trots allt bakifrån. Motstånd finns det dock gott om, men som jag tidigare sagt, Nariaat känns fräschare än någonsin så visst var det en besvikelse att se honom floppa som han gjorde.
Från och med nu blir det enbart långa distanser vi siktar in oss på, för "mala på" det kan han och konditionen finns där.

okej vad tråkigt, men lycka till nästa gång:)
får väl sätta ett snyggt sto i täten så han kan springa efter det:p

:rofl: :D :rofl:

Nariaat är en rolig gosse, just för tillfället har han blivit föl igen :)
Jag släppte ihop honom tillsammans med min 2-åriga fullblodsvalack och min 7 månaders fölis, vips så var Nariaat oxå liten :D
Han har gått ensam ett par månader nu sedan min andra 2-åring togs bort, så det va väldigt uppskattat att få vara med kompisar igen, det busas och klias om vartannat.
Är Nariaat lycklig är jag lycklig.

haha vad gulligt så nu är han en jättebebis:p

Det är bra att båda ni är lyckliga:)

Hmm, mindre glad idag, :( har just haft ute veterinären för blodprov, ska bli intressant att se vad det visar, för något har han dragit på sig. I morse när jag kom upp till stallet hade Nariaat inte ätit upp sin kvällsmat, knappt pillat på stråfodret och endast druckit omkring 5 liter vatten! :(
Tog genast fram tempen och den stannade på 38,1. Normalt ligger han på 37,3.
Frukosten va han helt ointresserad av, och när Nariaat sumpar sitt kraftfoder bör man vara vaksam, han lämnar ALDRIG krubban förrän den är totalren annars!
Förmodligen va det här på gång redan i Torsdags och det ursäktar hans svaga insats i loppet.
Nu väntar vi på svaren och Nariaat får en lång och välförtjänt vila och kommer tillbaka stark och frisk till nästa säsong. ;)

Oj, undra vad det kan vara. Du får hålla oss uppdaterade !
Samma var med en annan häst. Vet inte om han inte åt, men efter loppet tog dom tempen å då hade han feber. Kan ju vara något som går nu.

Den svaga insatsen kan du ju också skylla lite på banan. Så lös som den var, var det bra längesedan man såg den senast. Under de sista två loppen kändes det som banan aldrig sätt en vatten gnutta, o då hade den redan innan varit lös att ta sig fram i. York Thrills totalfloppade också, men går ut på gräs nästa vecka o hoppas på fäste, men nu ser det ju ut som att gräset kommer att vara sten hårt. Annika sa att Naariat bara hade gåt rakt in i en vägg och att hon borde ha tagit ut honom lite lugnare, den arab jag själv satt på fick jag ju bära i mål… Låter som en stundande infektion som bröt ut vid en så extrem ansträngning som torsdagen bjöd på… Men hoppas att det bara var banan! Lycka till på Jägers!

Ps. Så snygg Naarat var! Har aldrig tittat så noga förens Annika kom stormandes i mot mig innan start…

Banan på Täby är visserligen inte den bästa, men jag tror att Nariaat åkt på infektion, jag väntar otåligt på svaren från blodproven, veterinären räknade med att kunna ge mig dem på Onsdag morgon, känns som en evighet dit! :cry:
Han kommer inte att tävla mer i år, han har gjort 10 starter mot de bästa i Sverige och jag nöjer mig där, han ska hålla mer än 2 säsonger och han är välförtjänt av en lång och avkopplande vintervila med de andra pojkarna.
Funderar på att låta avelsvärdera honom till våren men har inte bestämt mig ännu. Dessutom vill jag ta ut honom på någon "prova på" inom distansen, tror han kan hävda sig mycket väl där.

Och vid Arabgaloppens nästa årsmöte ska jag återigen kämpa för att få fram ett "riktigt" stayerlopp till araberna. Eftersom fullbloden har sitt (4219 meter) så kan likväl araberna också få ett, det är då som träningen verkligen visar sig, för dit kan man inte komma med en häst som inte är tränad.

Från och med nästa säsong ska jag sikta in mig på längre distanser, det finns inte så många, kortaste distansen jag kommer att plocka ut honom på blir 1600. Ett undantag kan vara Jägersros traditionella 1000 meters race i April, det känns som en bra start för säsongen, ut och lufta lite innan man drar igång allvaret.
Dessutom kommer han att hoppas in på hinder, den delen får Annika sköta, hon är väldigt duktig.
Jo, Nariaat ser skaplig ut att titta på, men det absolut bästa med honom är hans psyke! Vilken häst. ÄLSKAR min Nariaat :love:

Det va Oriental Pearl du red va?

BJÖRKIS skrev:

Nix, *fundersam* Sanaz? Lite osäker på stavningen…
Jo han var flott, frågade Annika hur i h-vette hon hade lyckats smuggla in ett fullblod i loppet. Ser Araberna ut som han så har jag full förståelse för arabgaloppen *skuldmedveten*. Annars så tycker jag att majoriteten av de svenska araberna ser mer ut som utställnings araber, gentemot de som tävlar utomlands. Stoet som jag red var annars ganska trevlig, men banan var för tung. Hon hade behövt en nosgrimma också, hon gapade något ordentligt, parallellt som tränsett var alldeles för långt, resulterade i styrproblem. ;)

BJÖRKIS skrev:

Det var jag som red Oriental Pearl, som sagt var banan väldigt lös lr så hade alla araber nån infektion... första gången jag red arablöp men de va nästan så att min tänkte bryta ner till trav 100m kvar.

:bow: Jag bockar och bugar för den fina kommentaren, Nariaat är faktiskt inte så väldigt arabtypisk, jämfört med många andra. Men visst ser man att det är en arab. Att han springer som han gör är i sig ganska otroligt, han har ingen "galoppkropp" för 5 öre, korta ben, kraftig nacke, små näsborrar, listan kan radas upp, MEN han har en skalle som är fantastisk, och det är tack vare den och min träning :o som han kommit så långt.
Det är först nu som jag har fått börja trixa med honom, såsom blinkers, nosgrimma mm. Han är 4 år gammal och har förstått att han är hingst, inte för att han är besvärlig på några sätt att hantera, men har börjat kika på de andra hästarna under loppets gång, och ju mer jox jag satt på honom, ju argare blir han. Och då får man problem, för om Nariaat blir grinig ger han inte allt, liksom när det regnar, han AVSKYR regn, då kan man räkna med sämre placering. Men men, han är häst och jag ska nästa år försöka med nytt bett (ringbett tillsammans med tungband) och återigen prova utan blinkers. Någon dag kommer jag nog hitta något som passar min herre.
Apropå arabernas exteriör, har ni sett Neiron? Där har ni en arab som ser ut som ett fullblod, och stor är han oxå, inte under 1,60. En flott häst som leker skiten ur de andra, för honom finns bara ett motstånd och det är den gamle kämpen El Wodkine.

Arabhästägarna har blivit mer och mer insatta i sporten och det märks på avkommorna, det blir mer och mer semin med utländska topphingstar, vilket ska bli intressant att se om några år, jag har själv ett årsföl med absolut bästa tänkbara galoppstam (pappa finns i USA och har mycket prestationssäker stamtavla liksom egna toppmeriter), mamman har varit nere i självaste Dubai och tävlat med fina resultat, samt att hon vunnit gedigna lopp i USA, hennes syster är invald i Hall of Fame.
Jag har stora förhoppningar om denna gosse, det är med stor längtan jag ser honom växa upp. För tillfället äter han bara en massa mat och växer, han ser ut som ett fullblodsföl, långbent med ett fullblods temperament, och han älskar att springa, när de stora hästarna drar sina repor hänger han utan vidare med i deras tempo, och humör har han! Får han inte springa först sparkar han efter de andra tills de snäll lägger sig bakom honom, en riktig tuffing med andra ord.

Inte roligt o höra att du hade styrproblem under racet, hoppas att du sa till ägaren/tränaren att hon kanske borde sätta på nosgrimma, det är ju inte trevligt för vare sig ryttare eller häst.

Ojdå, det var inte roligt att höra! Var det verkligen så illa? Visst, OP är ingen ungdom längre men att hon va så trött verkar konstigt, hon brukar ju göra fina resultat på sprinterdistanser annars. Jag vet att hon varit borta från banan ett tag pga kotledsinflammationer, tränaren va osäker på om de skulle ta ut henne mer men bestämde sig för att ge henne denna säsongen oxå.

Vart finns du nånstans? Vem jobbar du hos? Alltid intressant att veta.

BJÖRKIS skrev:
:bow: Inte roligt o höra att du hade styrproblem under racet, hoppas att du sa till ägaren/tränaren att hon kanske borde sätta på nosgrimma, det är ju inte trevligt för vare sig ryttare eller häst.

Hahah, inte är det många tränare som lysnar till det örat... ;) Framför allt inte om det rörsig om ögonstenen, tyvärr... Men klart att jag gjorde ett tappert försök. Det är ju därför man som tränarna anlitar en ryttare o inte rider själva eller? Oftast så tycks det vara lättare att byta ryttare än att byta utrustning... :devil:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 014
Senast: cewe
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
624
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 156
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka