Biter av eltråden!

K

kikilottan

Undrar om det finns någon klok människa som kan hjälpa oss!

I stallet där jag står har vi en ponny som idag bet av eltråden! Ja strömmen var på:grin: Det är inte första gången hon tar sig ut ur hagen, hon är lite den typen. Problemet med henne är att hon har noll respekt för elen, hon har lagt mulen på tråden så att man hör hur det smäller och hon blinkar inte ens. Vi har slut på idéer om hur vi ska få henne att stanna kvar i hagen och sluta bita på, gå igenom och luta sig mot tråden!

Alla förslag är välkommna :angel:

Jag har en kille som gjode så förut för det var kul (tyckte hur alla andra hästar sprang runt med ryttare på i ridbanan när det görde det zzzzzzzzzzzz ljud, antagligen:crazy:) och en annan som bara lutar på tråden till den gick av. Men det small också i tråden, men grejen var att det var ändå fortfarande för svag ström i tråden och grunden var inte det bästa.

Köp en staket testare och testa hur mycket ström ni verkligen har. Min bet allt under 2500 volts. Vi köpte en agregat som ger över 9000 volts och problemet är löst.:angel:

De flesta agregat man köper är bara ut till 1500-2000 ibland up till 3000 och om de är inte grundad rätt och stacket har något hinder (ligger mot ett buske bla) så kan de ger ut så lite som 200-600, som även du kan tåla själv.

Den agregat vi har nu även vissa hur mycket ström går ut (digitalt) och om staket eller grunden är ok eller inte. :love:

Sv: Biter av eltråden!

Tror också att du ska köpa en mätare och verkligen kolla hur hög strömmen är. Skulle det vara starkström i tråden har jag mycket svårt att tänka mig att hon skulle bita av den:eek:

Undrar som ngn tidigare om hon har hagkompisar? Något att äta eller pyssla med nu på vintern när det kan vara lite tråkigt i hagen?

Är det trots allt bra ström, hagkompisar osv, så kanske ni helt enkelt får skaffa ett trästaket, även om det inte är så jättebilligt...

Precis som skrivet innan så kolla hur mycket som kommer ut till staketet, om aggregatet är rätt jordat och om ni har rätt sorts eltråd till just det aggregatet
Väldigt många missar den biten att inte alla trådar och aggregat passar ihop. Man köper ofta det som är billigast vid det tillfället man handlar. Tyvärr så är det något som gärna sparar in på, kostnaden för stängsel runt hagarna. Vet inte hur många trådar det funnits här om rymmande hästar och hur många ägare till dem inte vill/kan sätta riktiga staket med hänvisning till kostnaden.

Så sant!

Jag var en snålis också förut. Men sparade inget i längde. Tills nu. 3 år utan en trasig tråd.:D

Sv: Re: Biter av eltråden!

Hon har sällskap i hagen, dom fodras lunch i hagen och har en skogsdunge med sly där dom andra står hela dagarna och tuggar. Vet att vi har lite sämre ström nu på vintern men det känndes ordentligt när jag tog i tråden. Det aggregat vi har nu är av den starkare varianten, stallägaren sköter det där med elen och hon vet vad hon gör. Problemet med den här damen är att hon inte reagerar på ström, hon tar sig till och med ut ur sommarhagen om hon har lust.

Är det dålig jord eller jordat på fel sätt så märks det tydligast när det är kallt resp torr ute. Så visst sommar och vinter är det perioder när det visar mest. Att du känner av elen i tråden säger inget om hur mycket som kommer ut i den och hur hästen känner det. Så jag är helt övertygad om att efter som ni vet att det blir sämre på vintern så har inte heller stallägaren gjort rätt efter alla konstensregler. Det är egentligen väldigt invecklat att göra ett bra elstaket. Beroende på hur man kopplar ihop det i hagen och hur kraftig aggregat man har så krävs olika många jordspett. Dessa ska sedan placeras i lämplig mark och med vissa avstånd. De flesta som har dålig fart på sina staket har för få och för grunt placerade jordspett. Ett rätt monterat aggregat ska inte tappa effekt på vintern alltså vet inte din stallägare vad hon gör i det här fallet. Så chansen finns att om ni verkligen gör ett riktigt staket som fungerar så slutar din häst också leka med tråden.

Det är inte min häst det handlar om utan en av dom andra inackorderingarna, problemet med henne är att hon inte bryr sig om att hon får stötar, alla andra det vill säga 16 hästar som har gått på tråden reagerar kraftigt men den här stog i leran och la mulen på tråden så man såg stöten och hon blinkar inte ens. Även om nu jordning och staket inte är korrekt gjort så kan vi inte göra något åt det förrens till våren och vi kan ju inte ha häststackarn förvisad till stallet tills dess så det jag egentligen är ute efter är tips på vad man kan göra för att hålla henne på rätt sida tills det gå att åtgårda hagar och el

Vi har haft en sådan häst och den var oskodd. När den skoddes försvann problemet faktiskt.

Är man inte rädd för kostnaderna så finns det elband som är gjorda för vinterbruk som löser problemet med jordningen genom att de har en jordtråd i bandet. Så det går visst att lösa även vintertid. Dyrt men väldigt effektivt plus att band i sig är mer avskräckande för hästen än en tunn tråd. Med andra ord är det mer en fråga om man lägga ner så mycket pengar på ett staket än vilken årstid det är. Som skrivet tidigare är många väldigt snåla med sina staket vilket kan leda till vissa hästar tappar respekten för dem. Så att det inte skulle gå att åtgärda nu är inte sant frågan är bara om någon vill betala för det eller inte.

Det är ju som alltid ett stort problem, ingen vill betala. Men å andra sidan så är det inte det allra billigaste som sitter uppe, men jag fårstår att stallägaren inte vill gå och dra om flera km tråd när det är -10 och ingen annan är ett dugg intresserad av att hjälpa till eller betala för det. Jag vill heller inte få höjd stallhyra för att någon annans häst inte har respekt för tråden, när övriga hästar gör det. Det är väl det som är nackdelen med att stå inackorderad.

Bara för att det är ström just där du tog i tråden innebär inte att det är ström runt om hela hagen.

Även om det inte är din häst så borde ju de flesta i stallet tycka att problemet måste lösas, går hästarna tillsammans så kan ju ens egen häst komma ut och skada sig också.

Och vill ni absolut inte göra något åt tråden eller ens kolla så att det verkligen är ordentligt, så får ni väl skaffa ett trästaket.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?