Birth Alarm och likande

QuickStar

Trådstartare
Vilka har ligg-detektorer som hjälp till föl-vaket?
Hur tycker ni de fungerar?

Ni som använt dom under några fölningar, hur säkert har det varit? Många falsk larm?

Jag tycker själv att det verkar kanon, självklart är inget hjälpmedel 100% säkert men det är trevligt med lite hjälp ändå anser jag så jag har beställt en.

Sv: Birth Alarm och likande

Här hade i alla fall en sådan larmat stup i kvarten då mina ston alltid ligger utsträckta plant på sidan och sover, dessutom ligger de inte så länge i taget utan upp och ner många gånger under natten så hade helt klart blivit tokig om jag haft sådant larm.

Inte heller hade det larmat på min problemförlossning sist då stoet först när veterinär redan var på plats för första gången la sig.

En annan mkt viktig sak att tänka på är att en sådan gjord kan göra att fölningen går åt helvete av den enkla anledningen att den funkar som en överrullningsgjord = stoet kan inte rulla sig.
Många ston rättar själv fellägen genom att rulla sig vilket man då förhindrar dem. (Veterinär som berättade det, att det är vanligt att stoet själv försöker rätta fellägen genom att rulla sig, mitt sto rullade sig många gånger därav att hon berättade det). Så nej med facit i hand hade jag faktiskt inte alls velat ha på en sådan gjord på mitt sto.

Men det finns ju olika lägen på den?
Alltså kan man ställa in beroende på om man har ett sto som sover på sidan eller på mage, menar d att det inte hade hjälp ändå på dina ston?

Fellägen kan det ju bli hur man en vänder och vrider sig det kan man aldrig undvika och jag har heller inte tänkt att släppa stona vid för våg utan tillsyn bara för att jag har en sådan utan kommer ändå vaka på dom.

Nu frågade jag efter de som har erfarenhet av dom, vilket du inte har utan bara åsikter om jag förstått rätt? visst får man ha det men nu var det inte det som efterfrågades, har läst dina åsikter om prylen i flera andra inlägg när jag sökte.

och om man nu har ett felläge och stoet vill rulla sig så kan man ju plocka av gjorden :idea:

Men det finns ju olika lägen på den?
Alltså kan man ställa in beroende på om man har ett sto som sover på sidan eller på mage, menar d att det inte hade hjälp ändå på dina ston?

Fellägen kan det ju bli hur man en vänder och vrider sig det kan man aldrig undvika och jag har heller inte tänkt att släppa stona vid för våg utan tillsyn bara för att jag har en sådan utan kommer ändå vaka på dom.

Nu frågade jag efter de som har erfarenhet av dom, vilket du inte har utan bara åsikter om jag förstått rätt? visst får man ha det men nu var det inte det som efterfrågades, har läst dina åsikter om prylen i flera andra inlägg när jag sökte.

och om man nu har ett felläge och stoet vill rulla sig så kan man ju plocka av gjorden :idea:

Nej man hade aldrig kunnat ställa bort känsligheten så att den inte larmat när de sov då de ligger absolut plant på sidan nere med huvudet.

Jag har flera i bekantskapskretsen som köpte sådana, och INGEN är helt nöjd, ingen av dem använder den längre nattetid då den bara larmar hela tiden, de flesta använder den numera i hagen när det är riktigt nära då den är bra till att larma om stoet lägger sig ute.
Så även om jag inte har egen erfarenhet av den så har jag som sagt flera med erfarenhet nära mig som är mkt besvikna på att de har kastat ut så pass mkt pengar på något som funkar så dåligt.

Jag är också väldigt nyfiken på folks erfarenheter om dessa, då jag i natt låg och funderade över att köpa in ett sådant till nästa år.

Mitt sto ligger "normalt sett" alltid ner och sover, men inte tiden innan fölning. Som nu tex. så har hon inte legat ner ALLS på 2 veckor (fölar när som helst). På henne känns selen som ett väldigt bra komplement till kameraövervakningen då hon alltid får fölningstecken väldigt tidigt (i år tex. så har hon idag haft vaxproppar i 18 dygn, vit mjölk en vecka, läcker till och från och bäckenbanden har varit looooong gone i över 1 månad. Vulvan är slapp, u name it, med andra ord hon är HELT färdig - men lyder inga som helst regler om hur nära efter olika tecken som fölningen skall ske...och så har hon alltid varit).

Hon har extremt snabba fölningar när det väl sätter fart - vattnet bara går "bom tjoff" från sovande läge, så ingen direkt oro etc så man kan avgöra när det är dags, utan man får vackert vaka. Och vaka.

En sele som indikerar när hon lägger sig vore väldigt värdefullt - så ni som har erfarenheter av dem - dela gärna med er!! :)

Jag har använt birth alarm till två fölningar i år och är jätte nöjd.Mitt sto som fölade med en stor pentagon hingst hade aldrig klarat sig utan vår hjälp.Jag har bytt ut plattan som sitter mot sim-kortet och inte fått något falsklarm.:)

Jag har ett Birth Alarm, och är mer än nöjd.
Jag har det inställt som så att det larmar om de reser och lägger ikullsig flera gånger, vilket gör att jag inte behöver få larm när de bara sover.

Vi har använt det i ett par år nu, kan vara ett tiotal fölningar.
På den märren som har den just nu, har vi den i läge B och den fallarmar ändå. Den larmar när hon kliver upp efter att hon har sovit, så jag antar att hon då tippar ner sig på sidan och sedan reser sig upp. Varje gång jag har kommit ut till henne efter ett larm har hon pissat, skitit och ställt sig och ätit.
Annars brukar det bli max ett fellarm/märr, och det kan jag definitivt leva med.
Vi har två ston som fölar stående, men den har larmat på dem med, för de har legat ned i fölningens inledande skede.

Vi är jättenöjda. Helt idiotsäker är den givetvis inte, det är inget.

Rullar sig gör dock den nuvarande damen med liv och lust. Varje morgon efter utsläpp larmar fölvakten, för då har hon rullat, så att den har hamnat på sidan. Idag såg jag henne dock rulla runt åt båda hållen, med fölvakten kvar i sitt läge, så inte ens när fölvakten stannade kvar där den skulle hindrade den henne från att rulla runt. Då är detta ändå en märr med låg manke, vilket då teoretiskt skulle kunna störas mest av fölvakt vid rullning.

Ohhh herregud:eek: ja det va ju bara o glömma då rå.

Fast jag tycker den är BILLIG med tanke på vilketjobb den gör. Jag har 16 fölningarhär i år, och är glad för varje timme jag kan få sova.
Eftersom jag även har kamera, så behöver heller inte gå ut om det skulle vara falsklarm.
Och kan man rädda ett enda föl så är det betalt.

Nu har inte jag någon erfarenhet men jag tycker denna typen av larm verkar bättre än de som larmar när stoet blir svettigt, av den anledningen att svett larmen utlöses sent i fölningen vissa av mina ston blir knappt fuktiga efter en normal förlossning.

Denna typ av larm samt kamera måste ju vara perfekt då behöver man ju inte rusa ut varje gång heller så då gör det inget med falsk larm ibland. Hellre en gång för mycket än för lite...

Håller med dig,har 4 fölningar kvar och hoppas att det funkar lika bra som det har gjort på de två första,min har allaredan betalat sig,har övervaknings kamera också:)

Fast även svettdetektorn kan du ju ställa in så att den larmar utan att hästen blir svettig. Jag har lånat en svettdetektor varje gång jag haft häst som ska föla här hemma och den har fungerat ypperligt (sista gången hade jag helt missat fölningen om det inte varit för den - har även kamera men kollade flera gånger på natten inte hela tiden då jag inte trodde det var dags riktigt än..).

I början när jag satte den på stoet så fick jag falsklarm för jag hade den inställd alldeles för känsligt så jag ändrade lite och lite. Och mitt sto blev knappt svett alls och den larmade (när den falsklarmade så var hon defenitivt inte svettig - kunde inte ens se att hon var varm..) vid fölning.

Så jag kan bara säga att jag ÄLSKAR svettdetektorn. Hade nog tyckt om birth alarm oxå men har bara erfarenhet av svettdetektorn så skulle jag köpa något så hade det blivit det! Mitt sto låg oxå helt på sidan och sov ända in till "fölningen". Men som jag förstått i tråden så kunde man ju ställa in den mer exakt och då hade den säkert funkat! :idea:

Anledningen tillatt jag inte köpte en svettdetektor är att jag gärna vill kunna använda larmet under sommaren, när stona fölar i hagen.

Precis så som jag tänkte också!

Jag har själv en som ska ha i mitten på Juni i år, och för den delen, när mitt fullblod fölade 6 maj förra året var det snor varmt och hästarna var svettiga ändå o maj är ju inte direkt någon hög sommar månad.

Hittade även en modell som både hade svett och ligg detektor, i ungefär samma pris klass, men eftersom jag inte hört något om det märket så valde jag Birth Alarm som man känner till och fått tips om från folk som provat.

Batteri fråga, hur ofta byter ni batteri??

Enligt instruktionsboken står det att man ska byta efter varje fölning men jag är super nojig att den ska ladda ur och missa att ringa.
Antar att de räknat på att man i snitt har vakten på x antal dagar/fölning och plussat på lite på det?

Min har sin dygnet runt och jag är nojig som tusan och vill helst sitta bredvid och glo på henne hela tiden men då känns samtidigt vakten lite onödig :angel: vore ju bra om man fick nåt annat gjort också..

Förra året hade jag samma batteri till alla fölningar. Jag tror det var över 1o st.
I och för sig så hade de inte larmet på mer än kanske 2 nätter i snitt, men batteriet används ju inte om det inte larmar. (antar jag).

Dessutom går det ju att kolla batteriet genom att trycka på knappen.

I instruktionen till vår står det att batteriet räcker en säsong. Så vi har bytt när säsongen startar och varit noga med att köpa ett batteri av god kvalitet.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 253
Senast: JennyLz
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 788
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V