Trådskaparen: Håller med Sar. 2 månader i fred, med bara gos och lite daglig hantering brukar vara bra för de flesta mammor och föl. Det finns studier gjorda dessutom på föl, som visar på att ju mer fölet får vara ifred från mänskig kontakt den första tiden, och bara hanteras indirekt, via och runt mamman, desto mer tillit får dessa föl sen till människor. Det blir helt enkelt för forcerat att för tidigt börja fixa och dona med saker när de fortfarande är väldigt små.
ang. din konkreta fråga, att gå på promenad med medhjälpare och mamman i sällskap, så tycker jag det är en helt annan sak, och är helt ok om fölet är ngn månad gammal. själv har jag även haft med mina små ut på små skogsturer (vi bodde vid fina säkra vägar och långt i från traffik. när fölis blev för självständig och började göra annat än hålla sig nära mamma, så fick den följa med som handhäst, efter att den förstås lärt sig förstå grimma och att svara på tryck, dvs kunna ledas. Jag vet att det verkar ha försvunnit mycket senaste årtiondet att man gör så med fölungar, men "på min tid" för 20 år sen, gjorde väldigt många så. I min erfarenhet gav det väldigt trevliga, mångsidiga unghästar som vandes tidigt vid skog och mark, och dessutom gjorde väldigt gott i fråga om balans och kordination att få följa med på lätta ridturer i form av promenad i terräng. Hästarna blev väldigt trevliga, friska och starka individer, som var vana vid det mesta, och som bidrog till att inridning och annat blev oerhört okomplicerat.