Binda upp föl? gå ut? När rida mamman?

Y

ylv4

Hej.

När ska man börja vänja ett föl vid att stå uppbundet?
När brukar man kunna börja rida mamman igen?

Och hur vanligt är det med att gå ut bara vanliga skogsrundor i grimma med Mamma och föl? (gå ut med minst en till som hjälper en)

Mvh Ylva :)

Sv: Binda upp föl? gå ut? När rida mamman?

Jag började rida mitt sto när fölis var två veckor, red då i hagen med fölet löst. När han var 7 veckor gammal började jag rida ut på mamman och lämnar då fölet i boxen. Jag går ut med båda två i grimma ibland, går då själv eller med en kompis =)

//Diana

Jag har börjat binda upp mitt föl nu som en månad gammal. Först i boxen och sedan nu i gången. Givetvis står stoet alldeles bredvid.

Vi har gått på korta promenader med sto och föl, främst för att han ska få gå på riktigt hårt underlag. Sedan blir det givetvis lite miljöträning också men det är inte huvudsyftet.

Vi kommer inte att börja rida stoet förrän fölet är åtminstone 2 månader gammalt. Hade det varit mitt eget sto hade jag antagligen väntat ännu längre. Jag tycker att de kan få koncentrera sig på att bara vara mammor så länge som möjligt.

Jag började rida mitt sto när fölis var två veckor, red då i hagen med fölet löst. När han var 7 veckor gammal började jag rida ut på mamman och lämnar då fölet i boxen. Jag går ut med båda två i grimma ibland, går då själv eller med en kompis =)

//Diana

:eek: Är inte det förskräkligt tidigt att börja rida mamman?! Ryggen och sånt har väl inte riktigt återställt sig så snabbt?
7 veckor låter mycket normalare att börja rida :)

:eek: Är inte det förskräkligt tidigt att börja rida mamman?! Ryggen och sånt har väl inte riktigt återställt sig så snabbt?
7 veckor låter mycket normalare att börja rida :)

Jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt att rida så tidigt. Nu handlade det ju alltså om skritt i 10 min barbacka de första veckorna..
Så det var ju inga långa turer.

Kan tillägga att jag band upp fölet för första gången idag, han är 9 veckor nu, givetvis precis bredvid mamman och jag stod bredvid ifall han skulle få panik eller liknande. Men allt gick så bra så =)
//Diana

Jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt att rida så tidigt. Nu handlade det ju alltså om skritt i 10 min barbacka de första veckorna..
Så det var ju inga långa turer.

Kan tillägga att jag band upp fölet för första gången idag, han är 9 veckor nu, givetvis precis bredvid mamman och jag stod bredvid ifall han skulle få panik eller liknande. Men allt gick så bra så =)
//Diana

som du redan fått synpunkter på i din andra tråd så är du rätt extremt tidigt ute ang. att sära din fölunge från mamman rent allmänt, och försöka "träna" den, samt rida på mamman.

Trådskaparen: Håller med Sar. 2 månader i fred, med bara gos och lite daglig hantering brukar vara bra för de flesta mammor och föl. Det finns studier gjorda dessutom på föl, som visar på att ju mer fölet får vara ifred från mänskig kontakt den första tiden, och bara hanteras indirekt, via och runt mamman, desto mer tillit får dessa föl sen till människor. Det blir helt enkelt för forcerat att för tidigt börja fixa och dona med saker när de fortfarande är väldigt små.

ang. din konkreta fråga, att gå på promenad med medhjälpare och mamman i sällskap, så tycker jag det är en helt annan sak, och är helt ok om fölet är ngn månad gammal. själv har jag även haft med mina små ut på små skogsturer (vi bodde vid fina säkra vägar och långt i från traffik. när fölis blev för självständig och började göra annat än hålla sig nära mamma, så fick den följa med som handhäst, efter att den förstås lärt sig förstå grimma och att svara på tryck, dvs kunna ledas. Jag vet att det verkar ha försvunnit mycket senaste årtiondet att man gör så med fölungar, men "på min tid" för 20 år sen, gjorde väldigt många så. I min erfarenhet gav det väldigt trevliga, mångsidiga unghästar som vandes tidigt vid skog och mark, och dessutom gjorde väldigt gott i fråga om balans och kordination att få följa med på lätta ridturer i form av promenad i terräng. Hästarna blev väldigt trevliga, friska och starka individer, som var vana vid det mesta, och som bidrog till att inridning och annat blev oerhört okomplicerat.

Senast ändrad:

När ska man börja vänja ett föl vid att stå uppbundet? Jag började binda upp min lill kille när han var 1 månad gammal nu står han jätte nsällt å dte har aldrig varit några problem med det.

När brukar man kunna börja rida mamman igen?
Eftersom min fölis redan har blivit avvand från sin mamma (mamman blev avlivad när fölis var 6 veckor) så har han nu fått en foster mamma, hans storasyster som igentligen skulle ridits å så nu men hon frår vara ledig nu 1-2 månader eller nått tills han i alla fall är närmare 3 mån då tänkte jag rida henne lite i hagen. Visserligen kan han vara själv både ute och inne eftersom han fått vänja sig att vara utan mamma men vill att han ska få vara bebbis å vara med den han känner seg trygg ihop med.

Och hur vanligt är det med att gå ut bara vanliga skogsrundor i grimma med Mamma och föl? (gå ut med minst en till som hjälper en)
Jag har varit ute och gått med min fölis å han "mamma" små rundor och det uppskattas väldigt.. s länge man inte går för långt utan bara små små rundorså han ej blir trött

En väldigt duktig tränare som föder upp hopphästar brukar låta sitt sto vara med sitt föl i minst 3 månader innan hon börjar rida! Tycker jag låter super! :) Visst hanterar hon dom men ändå, låt hästen få vara mamma! :)

som du redan fått synpunkter på i din andra tråd så är du rätt extremt tidigt ute ang. att sära din fölunge från mamman rent allmänt, och försöka "träna" den, samt rida på mamman.

Ja jag rider på mitt sto och fölis är kvar hemma, började med det när han var 7 veckor och det fungerar super. All annan träning gör jag bredvid stoet. Det var bara EN enda gång jag provade att leda honom själv, och har inte gjort det sen dess. Och anledningen till att jag särade på dom så tidigt var för att de var så pass lugna var för sig. de bryr sig knappt, och sen har många kunniga runt mig gjort så här med sina ston & föl. Det här var ingen tråd där ni skulle tala om för mig om jag gör rätt eller fel, utan trådskaparen ville veta hur vi gjorde.

//Diana

Fast poängen med det hela är att det du gör inte är standard, dvs det är mkt tidigare än man normalt rekommenderar, och när du då svarar i en tråd till ngn som inte vet och undrar, så blir det missvisande information att man bör börja så tidigt som du gjort.
Eftersom du aldrig har haft en fölunge förrut och frågar saker som du gjorde i andra tråden vad du gör för fel osv, så drar jag slutsatsen att det kanske just därför är ännu mindre lämpligt att komma med råd till andra där man säger att det är brukligt att börja så tidigt som du.

Fast poängen med det hela är att det du gör inte är standard, dvs det är mkt tidigare än man normalt rekommenderar, och när du då svarar i en tråd till ngn som inte vet och undrar, så blir det missvisande information att man bör börja så tidigt som du gjort.
Eftersom du aldrig har haft en fölunge förrut och frågar saker som du gjorde i andra tråden vad du gör för fel osv, så drar jag slutsatsen att det kanske just därför är ännu mindre lämpligt att komma med råd till andra där man säger att det är brukligt att börja så tidigt som du.

Det kan hända att det inte är standard, men jag skrev bara hur jag gör. Och nu har trådskaparen ändå sett vad ni skrivit till mig så jag tror hon förstår att man kanske inte borde börja så tidigt, men jag gjorde det i alla fall.

//Diana

Jag har börjat rida stoet när fölet var ungefär 2,5 månad. Första gångerna fick han vara med i hagen som jag rider i (hon är oskodd fortfarande) men senaste gången fick han vara kvar med de andra hästarna i hagen bredvid. Det gick jättebra.
Har bara ridit ett par ggr i veckan för att börja lite försiktigt, men kommer öka på mer så fort hon får skor på sig.
Fölungen har nyligen varit uppbunden i linor på stallgången, men är långt ifrån färdiglärd. Han är snart 3 mån.

Mitt andra sto kommer få vila tills hennes föl också är ca 2,5 månad och klarar sig mer självständigt. Då kommer jag också börja att rida i hagen bredvid betet så de ser varandra.

Förra gången jag hade föl gick jag kortare promenader runt i skogen (mamman med såklart) när fölis var ca 3 månader. Nuvarande föl har gått kortare promenader runt vid stallet.

Trådskaparen: Håller med Sar. 2 månader i fred, med bara gos och lite daglig hantering brukar vara bra för de flesta mammor och föl. Det finns studier gjorda dessutom på föl, som visar på att ju mer fölet får vara ifred från mänskig kontakt den första tiden, och bara hanteras indirekt, via och runt mamman, desto mer tillit får dessa föl sen till människor. Det blir helt enkelt för forcerat att för tidigt börja fixa och dona med saker när de fortfarande är väldigt små.

ang. din konkreta fråga, att gå på promenad med medhjälpare och mamman i sällskap, så tycker jag det är en helt annan sak, och är helt ok om fölet är ngn månad gammal. själv har jag även haft med mina små ut på små skogsturer (vi bodde vid fina säkra vägar och långt i från traffik. när fölis blev för självständig och började göra annat än hålla sig nära mamma, så fick den följa med som handhäst, efter att den förstås lärt sig förstå grimma och att svara på tryck, dvs kunna ledas. Jag vet att det verkar ha försvunnit mycket senaste årtiondet att man gör så med fölungar, men "på min tid" för 20 år sen, gjorde väldigt många så. I min erfarenhet gav det väldigt trevliga, mångsidiga unghästar som vandes tidigt vid skog och mark, och dessutom gjorde väldigt gott i fråga om balans och kordination att få följa med på lätta ridturer i form av promenad i terräng. Hästarna blev väldigt trevliga, friska och starka individer, som var vana vid det mesta, och som bidrog till att inridning och annat blev oerhört okomplicerat.

På en gård jag var ett tag så fick fölen till arbetshästarna följa med mamma när mamma skulle ut och arbeta (nu låter det som jag är jättegamal men så farligt är det inte, utan han som ägde gården gjorde mycket jobb på gården med hästarna för att han tyckte det var roligt). Tydligen hade man alltid gjort så när han var liten och hjälpte sin farfar och de andra bönderna på gårdarna runt omkring.

Jag har också läst om den studien men jag blev lite fundersam (har tyvärr inte lyckats få tag i studien så jag kan läsa den). Vad menas med mycket hantering igentligen? Vi ledde våran lilla fölis ut och in från hagen. Borstade henne lite varje dag, lyfte på hovar m.m. Kanske var det 15 minuters "jobb" med fölet varje dag + att vi gick på promenader med sto och föl. Men aldrig att fölis var tveksam till människor. Tvärtom hon kom alltid fram i hagen (aldrig problem att ta på henne grimma i hagen när man skulle ta in dom), var nyfiken på en när man kom in i boxen osv. Faktum är att jag inte kommer ihåg en endast gång som hon har dragit sig undan från människor. Jag brukar alltid säga att hon har en väldigt possitiv inställning till människor.

Anledningen till att vi höll på så mycket var för att jag var lite trött på ohanterade föl sen stuteritiden. Då bestämmde jag mig för att mitt föl skulle minsan gå att hantera utan några problem. Jag förstår att man inte har tid att hantera kanske 20 föl varje dag. Tiden räcker ju helt enkelt inte till.

Så antingen så är mitt föl undantaget som bekräftar regeln. Eller så hade vi en himla tur att det gick så pass bra som det gick trots allt. Nu har ju även stoet en väldigt trevlig inställning till människor, sånt kanske går i arv mer än vad man tror.

Eller så räknas 10-15 minuter som "normal" hantering och inte som mycket hantering.

Har du några funderingar kring det?

Mvh

Tora

Jag tolkade studien som att det handlade om betydligt mer forcerad hantering, än ngra minuter om dagen i följe med mamman. Jag tycker den hantering du beskriver kan klassas som rätt "normal" och hälsosam. som du säger, så är det ju bra om de inte är totalt ohanterade när det sen är dax att börja lite mera.

Så skulle det kunna vara. Det hade varit roligt att läsa studien i sin helhet. Vi har trots allt bara fått en sammanfattning och den i sin tur kan ju vara lite missvisande om den som gjorde sammanfattningen inte läst studien ordentligt.

Mvh

Tora

Nu är ju även jag nybörjare ifråga om föl och avel men alla "äldre" uppfödare häromkring har alla sagt att de önskar att de hade haft tid att hantera sina föl mer.
Med det menar de inte att skilja ifrån föl och sto utan helt enkelt att de haft mer tid att lyfta ben, dra över dem med borsten samt leda dem in och ut ur hagen någon gång då och då.
Istället för att lämna dem helt ifred förutom vid verkning och avmaskning.

Jag skulle tro att den hantering du beskriver är helt lagom, det är även så jag hanterar mitt föl och jag är väldigt nöjd med hans utveckling.

Sedan har jag hört om flera stora stuterier här på Buke som bestämt avråder från att hantera fölen förutom det allra mest nödvändiga.
Om det beror på dålig erfarenhet av "överhanterade" föl eller ett försvar över att man själv inte hinner hantera fölen i någon större utsträckning vågar jag inte uttala mig om.

KL
Jag bor på ett stuteri och här gör de bara det nödvändigaste med dom. Avmaskas och verkas regelbundet+följer med mamma in i undersökningsspiltan vid de tillfällena. Grimma får de på sig ca 1v innan skiljning och sen när de är skiljda hanteras de några min ett par gånger i veckan förutom in och utsläpp. Hela sommaren går de på bete och sen till hösten när de är åringar åker de antingen hem eller så säljs de. Ibland säljs de på auktion och då brukar de göra i ordning dom till det,putsa upp dom,öva på uppställning mm. Det brukar dom börja med ca 4-5v innan auktion.Det roliga är att då kommer de in direkt från bete och sen hanteras de dagligen med borstning,bad,ledning i grimskaft mm och ALLA som de hittills har jobbat med så är som "gamla" hästar efter 1 mån trots att de inte hanterades dagligen från födseln.
Säger inte att det ena är bättre än det andra,detta är bara som de gör här och det fungerar utmärkt.

Så gjorde man på det stuteriet som jag jobbade på också. Det är ju svårt att göra på annat sätt när man har många föl. Det var ju inte så att det inte fungerade men ibland så blev jag bara trött på att tex behöva locka på fölis för attt få på grimma. Eller lära fölis gå i grimma när de redan var hyffsat starka osv.

Med min lilla så har man aldrig behövt fundera eller tänka allt har gått så enkelt och utan en massa ifrågasättanden. Tex bara det där att man står stilla när grimmskaftet ligger på marken. Det har blivit så inpräntat i lillan så hon har aldrig ifrågasatt det på något sätt.

Men som sagt det fungerar utmärkt att göra som du beskriver också och då riskerar man i alla fall inte att man lär dom dumheter. Har sett riktiga hemska exempel där folk håller på och låter fölis stegra mot en "för att det är så gulligt när de busar så". Undar hur roligt det är när en häst på 600 kg gör så.

Vanligt sunt hästförnuft verkar vara en bristvara nu för tiden. Det räcker ju bara att läsa här på Buke.

Mvh

Tora

Jag har oxå sett resultat av när "bortskämda" föl "lekt" med människor.. :crazy: ingen vacker syn.. Jag har mitt hbl föl gående med de andra nu på bete,fast jag hanterar honom något mer,typ klappar och "pillar" på honom lite,varannan dag ungefär när jag pysslar med hans mamma lite

Ja jag rider på mitt sto och fölis är kvar hemma, började med det när han var 7 veckor och det fungerar super. All annan träning gör jag bredvid stoet. Det var bara EN enda gång jag provade att leda honom själv, och har inte gjort det sen dess. Och anledningen till att jag särade på dom så tidigt var för att de var så pass lugna var för sig. de bryr sig knappt, och sen har många kunniga runt mig gjort så här med sina ston & föl. Det här var ingen tråd där ni skulle tala om för mig om jag gör rätt eller fel, utan trådskaparen ville veta hur vi gjorde.

//Diana

Det spelar ingen roll, det du gör strider mot hästens naturliga beteende ! Oavsett vad du tycker så ska man inte göra så! O JA, jag vågar säga SKA!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama