Binda upp föl? gå ut? När rida mamman?

Sv: Binda upp föl? gå ut? När rida mamman?

Jag är helt på din linje, låt mamma få vara mamma! Mitt föl har inte varit ifrån mamma alls, hon är nu drygt 2 månader gammal. Det enda jag gör med dem är att borsta och kratsa hovar, verka när det behövs, låta fölis gå med grimma på sig i några minuter då och då, samt klia och klappa mycket på fölis så att hon inte ska bli rädd när man rör vid olika kroppsdelar etc. Jag ställer inga direkta krav, varken på fölet eller hennes mamma, utan låter saker och ting ta den tid det tar. Mamma ska börja motioneras igen till hösten, men då kommer fölis att vara bortåt 5-6 månader gammal så det tycker jag känns lagom. Jag kanske är extrem åt andra hållet, men jag skulle inte komma på tanken att rida/köra stoet nu och lämna fölet i en box eller med kompisar. Ser inget syfte i det, stoet behöver ju tid att läka och återhämta sig.

så din satsnings tråd där du skriver att du vill satsa och ska rida dressyr hela sommaren är alltså helt missvisande? du får ursäkta men du har ju klart och tydligt redogjort för hur du rider, så det blir svårt att göra antaganden efter motsatsen, eftersom det är du själv som noggrant redogjort för situationen.

så din satsnings tråd där du skriver att du vill satsa och ska rida dressyr hela sommaren är alltså helt missvisande? du får ursäkta men du har ju klart och tydligt redogjort för hur du rider, så det blir svårt att göra antaganden efter motsatsen, eftersom det är du själv som noggrant redogjort för situationen.

nej emn i börhjan tog jag det lugnt och jag märker om fölet vill vara med mamma jag stannar jämt juni så fölis får dia när jag rider dressyr

Jag har inte så stor koll på HUR det fungerar, bara att det tar ju tid för både häst och människa för alla fogar o 'fastna' efter en förlossning. Man bör ju liksom inte fresta på för mycket första tiden, det känns bara inte så rätt.

Nja det är stor skillnad på häst och människa, jag undrar om hästar ens har samma uppluckring som människor, de har helt andra förutsättningar att låta ett foster passera än våra inte så ändamålsenliga bäcken.:cool:

En vältränad häst behöver inte så lång tid innan den rids mkt lätt igen, men jag tycker ändå man kan låta dem vara ifred lite.
En vältränad människa klarar dock att börja träna igen efter sex veckor cirka, (men i lugnt tempo då), så himla lång tid behöver man inte hämta sej faktiskt......varför skulle en häst behöva mer? Deras förlossningar är som sagt enklare.

Däremot är min egen erfarenhet att fölen som bara fick vara med mamma på bete utan att hanteras så mycket pga tidsbrist blev mer svårhanterade och mindre förtroendefulla mot människor än de som hanterats mer. Med hantering menar jag att man gör ngt med dem varje dag, kanske bara kliar lite, lyfter en fot, provar en grimma osv. Några minuter kanske.

Ang att skilja dem åt tycker jag det är ok att rätt tidigt vänja fölis vid att mamma går iväg, bara en kort stund. Det underlättar väldigt OM man blir tvungen att göra något med bara mamma, tex behandlas av veterinär, om fölis inte får panik och klättrar på väggarna för att mamman försvinner en kort stund. Även här har det varit lättare om man börjar ganska tidigt. Men naturligtvis inte långa stunder, kanske bara gå runt stallet en sväng ibland med mamman de första gångerna. (Dock hade fölis alltid en kompis hos sig då, i stallet.)

Kanske börja lite smått efter 3-4 veckor.

Senast ändrad av en moderator:

Natta, när jag ser vad mackan menar så kanske du ska ta det lite lugnare som sagt har hon ju nyss blivit mamma och stånkar ut det där stota fölet som e 1.07 i manken jag tror det var jobbigt även om hon e pigg, du kanske ska skritta mera och inte tänka så mycket dressyr hela tiden ?? Bara rid och gör det juni tycker är roligt ? om du ens ska rida ... :)

Jag brukar binda upp dom när dom är runt 1 vecka, och börjar rida stoet efter 3 - 4vecka då rider jag på ridbanan lr ridhuset så får fölis springa med.

Efter 5 - 6 veckor så får fölis stå själv medans jag rider i boxen.

Nu är min fölis 4 månader och han står uppbunden utan problem, ledens utan problem, står i boxen utan problem, lyfter hovarna utan problem och älskar att bli borstad.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar binda upp dom när dom är runt 1 vecka, och börjar rida stoet efter 3 - 4vecka då rider jag på ridbanan lr ridhuset så får fölis springa med.

Efter 5 - 6 veckor så får fölis stå själv medans jag rider i boxen.

Nu är min fölis 4 månader och han står uppbunden utan problem, ledens utan problem, står i boxen utan problem, lyfter hovarna utan problem och älskar att bli borstad.

okejokej tack så mkt :)

medans du rider i boxen? :crazy:

har du så stora boxar att du kan rida i dem? hehe det skulle jag vilja se!

Jag kan inte låta bli att fråga VARFÖR så bråttom ?
Vad är vitsen liksom ?

För mig är det fullkomligt obegripligt.
Jag kanske är extrem åt andra hållet, men när mitt sto hade sin fölunge så gick de i flocken - togs in för verkning och maskning. Fölet hade då grimma och någon som höll i grimskaftet. Mamman alldeles nära. Sen vandes de av och stoet började ridas efter ett par veckor.

Jo, lillpojken är jättetrevlig oh lätthanterlig på alla sätt och vis. Och ffa har RESPEKT för människor.

Senast ändrad:

Jag tar iaf in ston och föl varje dag och visiterar dem, samt att deras mammor får tillskottsfoder. Skulle inte kunna låta dem gå vind för våg på bete utan dåligt samvete och åtminstone en mager häst.

Våra hästar går hemma på betet så de har tillsyn exakt hela tiden. Men det är ju ganska ovanligt och lyxigt kanske. De som behöver får tillskottsfoder förstås.

Haha herregud...jag menar att fölis får stå i boxen medans jag rider stoet;P

:rofl:

Fölet fick lära sig gå i grimma och grimskaft efter en vecka, lyfta benen regelbundet efter 2, stå uppbunden i stallet längre stunder efter 3-4 veckor, när de får foder, borstas och kratsas hovar samt svampas av med vatten. Regelbundna skogspromenader efter några veckor. Nu när fölet är 2 månader gammalt har jag börjat rida mamman igen. Jag lämnar inte fölet kvar ensam hemma i stallet, utan det får följa med som handhäst istället. Vi undviker trafikerade vägar så långt det går, och väl en bit inne i skogen kopplar jag loss fölet så det får springa efter modern. Han är väldigt duktig på den biten och finner tryggheten i mamma, så han är aldrig längre bort än några meter.

Vi väljer oftast jobbiga skogsstigar på våra ridturer med backar och stenar så mamman får upp styrkan och konditionen igen och fölet lär sig ha koll på var den sätter fötterna. Uppskattat av båda två att få komma ut och se världen lite. Att ta med fölet som handhäst är ett prima sätt att motionera 2 hästar åt gången, och ger mig chans att öva på att rida med enhandsfattning.
Mamman är också exemplarisk och peppar sitt föl att följa efter även genom de svåraste partierna där vuxna hästar må tveka. :)

Mitt föl är nu lite mer än 3 månader. Vi började förra veckan att gå små promenader med sto+föl ungefär varannan dag.

Fölet har inte stått uppbundet än. men vi lyfter hovar nästan varje dag borstar och jag får ta på hela kroppen utan problem, även titta i munnen och liknande. Brukar även spraya henne med en liten vattenflaska för att vänja vid det.

Stoets enda motion hittills har varit promenaderna men jag tänkte även börja tömköra henne lite i en hage bredvid deras beteshage. Och i början ska även fölis få vara med. Kommer börja rida henne om 4-6 veckor när hovis varit här nästa gång.

I dag fick fölis duscha ihop med mamma var lite läskigt först men jätteskönt sen stog och lekte med vattnet och var bara sååå söt!:love:

Tror ni som säger, att det är för tidigt att rida ston med föl, att dom inte förflyttar sig i en vildflock, fölet får redan första dagen gå längre sträckor.

Man får väl använda suntförnuft..Har man ett otränat sto så kan man ju inte slänga på en sadel och rida som ett jihu, men jag kan inte tro att kortare sträckor i lungn skritt ska på något sätt vara skadligt varken för sto eller föl om stoet var i bra form före fölning.
Och vad beträffar fölet så får de i de vilda redan första dagen röra sig över stock ock sten och ibland måste dom springa för sitt liv.

Nog var jag mamma till mina barn fast jag motionerade snart efter förlossningen en pigg mamma är en bra mamma.

Fölen föds ju inte redo att stå och springa redan inom några timmar efter födseln helt utan anledning, hästar är gjorda för att röra på sig. Springa är deras flykt. Att de är nyförlösta eller inte har mindre mening, de springer ändå.

Däremot får vi ju ha i åtanke att dräktighet/födsel är påfrestande för stoet, bl.a. bör bäckenbanden återfästas innan man börjar rida denna igen, men motionera lätt för hand / i lina är nog ingen fara.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama