Binda upp föl? gå ut? När rida mamman?

Sv: Binda upp föl? gå ut? När rida mamman?

:eek: Är inte det förskräkligt tidigt att börja rida mamman?! Ryggen och sånt har väl inte riktigt återställt sig så snabbt?
7 veckor låter mycket normalare att börja rida :)

Jag började rida min efter en vecka.. Hon har varit fin i ryggen hela tiden. Fölis följde med första gångerna, sen har hon fått stanna i boxen för det mesta. Det handlade om 15-20 min i början som de var i från varandra. Har inte bundit upp fölet än, hon är 2 månader nu.

Det spelar ingen roll, det du gör strider mot hästens naturliga beteende ! Oavsett vad du tycker så ska man inte göra så! O JA, jag vågar säga SKA!

Men herregud, det mesta vi människor gör med hästarna strider mot deras naturliga beteende!

//Diana

Jag började rida min efter en vecka.. Hon har varit fin i ryggen hela tiden. Fölis följde med första gångerna, sen har hon fått stanna i boxen för det mesta. Det handlade om 15-20 min i början som de var i från varandra. Har inte bundit upp fölet än, hon är 2 månader nu.

Tack. =) Inte bara jag som är så hemskt som lämnar fölet hemma och som började rida tidig, =)

//Diana

En fråga till er som börjat rida era hästar så tidigt: Varför börjar ni så tidigt? Är det hästar som tävlar på hög nivå och som måste igång så fort som möjligt? Jag trodde att om man bestämde sig för att avla,att man räknade in att ett halvårs,års, ridning får vänta. Är bara lite nyfiken på anledningen.

Fast det handlar väl inte om ryggen utan mer om att bäckenet sitter löst iom att bäckenbanden är släppta. För mycket belastning så tidigt känns som det kan påverka negativt.

Sedan är ju den första månaden den viktigaste när mamman är mest vaksam och tar hand om sitt föl, att hålla på o sära på dem redan då är inte naturligt. Man bör låta dem få vara mammalediga ett par månader, när de har föl ska de ju få vara med sitt föl. Rida hinner man ändå sen.

En fråga till er som börjat rida era hästar så tidigt: Varför börjar ni så tidigt? Är det hästar som tävlar på hög nivå och som måste igång så fort som möjligt? Jag trodde att om man bestämde sig för att avla,att man räknade in att ett halvårs,års, ridning får vänta. Är bara lite nyfiken på anledningen.

svaret lär nog vara att det passar människan. :angel: Man är otålig och vill inte vänta. :angel:

Dels är det ju för att man vill börja rida igen, det kan jag inte söga annat om. Men samtidigt tycker mitt sto om att "slippa" fölet ett tag, hon tycker det är skönt att komma ut i skogen och slappna av, slippa hålla koll hela tiden. Som jag skrev i en annan tråd: Jag kan inte läsa min hästs tankar men jag både ser och märker på henne vad hon tycker om & inte tycker om, då hon är gansla bestämd och visar direkt om det inte passar henne. Så hon trivs faktiskt med att komma ut i skogen, hon är van vid att hålla i gång.

//Diana

många hästar som är vana att bli ridna trivs inte alls med att bara gå i hagen,då är det väl bättre att de får komma ut och göra nåt? Hursom så får man ju lyssna på sin häst, vill de inte så talar de om det och då får man acceptera det!

ang att becknet sitter löst, hur långt tid tar det innan det sitter fast igen? ungefär?

Håller med om elma_vip´s svar. Min visar också att hon tycker att det är kul. Hon har knappt varit igång sen i höstas eftersom att hon inte gått rent pga dräktigheten så hon har haft lång vila, tycker att det skulle känts värre att rida då på slutet när hon var så tung än nu.
Hon har varit så inne i att vi håller på att rider att hon inte ens ids svara till fölis som gnäggat innifrån stallet fast vi är alldeles utanför. Kan ha henne stående lös på stallgången när jag sadlar av utan att hon springer iväg till fölungen som är i boxen.

Mitrolle: Undrar också över det där med bäckenet. Min släppte knappt på bäckenbanden, sitter det lika löst ändå?

Jag har inte så stor koll på HUR det fungerar, bara att det tar ju tid för både häst och människa för alla fogar o 'fastna' efter en förlossning. Man bör ju liksom inte fresta på för mycket första tiden, det känns bara inte så rätt.

Knapplån*

Jag började rida stoet vid fölets 2 v ålder i ahgen.lugn ridning barbacka och sedan mkt dressyr.

Fölis hanteras dagligen och jag har börjat vänja fölis att vara iboxen när jag hanterar stoet.Men när kan man börja rida ut i skogen utan fölis? Stoet tkr det e skönt att slippa fölis lite då och då och vore bra om allt går bra till flytten.

När kan amn träna fölis att lastas med mamman? för i början av augusti ska dem åka ner till plönninge utanför halmstad till sitt nya stall.

Sen vill jag ju kunna rida ut i skogen snart igen.Men vi våra grannar har förmågan att lägga sig i allt vi gör så vågar knapp gå utanför gårdsplanen.

När kan man börja binda up fölis på gången ?

Tacksam för svar. har ,kunniga runt mig så kom inte och säg att detär FEL att låta mamma gå som ridhäst .

varför behöver du då fråga så mkt frågor om du har så mycket kunniga runtomkring dig, och bara vill höra "rätt" svar?

det är väldigt väldigt tidigt att börja rida mamman 2 veckor efter fölningen. Hon behöver vila fysiskt och få spendera tid med fölungen.
att du läser in att hon tycker det är skönt utan fölis får stå för dig. Hästar är snälla djur.

KL
Ni får ursäkta mig att jag låter så irriterad i denna tråden. Jag tycker bara det är så själviskt, av människan att ha så bråttom med allt. Varför ta föl över huvud taget om man inte kan vänta med att rida och låta mamman och fölet ta det lugnt, utan sätter sin egen ridning före allt annat? fattar inte.

ridningen är inte så mkt ridning utan mer tömkörning för stoets skull, annars håller hon inte, hon har inga rygg muskler och då hon tkr om att arbeta så är det inte fel att arbeta henne för att ryggen behöver muskler.HON SPENDERAR TID MED FÖLET DYGNET RUNT ÄVEN NÄR VI RIDER FÖR FÖLIS ÄR MED.JAG RIDER INTE FÖR MIN EGEN SKULL PÅ STOET UTAN FÖR HENNES SKULL.

Sen frågade jag INTE om det utan jag frågade om

när kan man börja rida ut i skogen utan fölis?

När kan amn träna fölis att lastas med mamman?

När kan man börja binda up fölis på gången ?

Varför måste hon bygga ryggmuskler första veckorna hon precis har blivit mamma, om hon inte hade musklerna sen tidigare? Det är ju befängt. Har hon inga ryggmuskler får du väl jobba på det när hennes kropp är stark och vilat sig från fölningen, inte mitt i fölningens första period. Tror du att ryggen ska braka ihop på mitten för att hon får gå i hagen och vara mamma och spendera tid med sig själv och fölet?

ang. resten av dina frågor borde dina kunniga människor omkring dig kunna svara på dem? De är oerhört grundläggande.

I övrigt så har du skrivit såhär i tråden du startade för 3 dagar sen, jag ser en viss diskrepans mot vad du skriver att du bara tömkör och rider lätt.

jag har en 15-årigt sto nyss igångsatt i dressyren på allvar.jag har enkelt med andr hästar att få dem söka sig neråt i formen och vara villiga till anmdra slgs övningar. NU till mitt sto , kan gå i form men vill inte.Det brukar gå bra när jag rider för någon tränare / duktig ryttare.Men nu idag gick ingen ting jag satt och drev och gjorde lösgörande övningar i evigheter och inget funkade , hon gick neråt men bara liiite och det brukar jämt funka efter ca en halvtimme och få henne gå riktigt fint.

Jag hade tänkt mig öva dressyr hela sommaren på henne men vi har INGEN tränare som kan komma och hålla lektion på vår jmna gräsåker.Dessutom har hon ett föl som springer på sidan om henne när jag rider ensam så jag kan inte dra iväg till en ridbana.Nu var det ju tänkt att jag skulle hålla igång henne i dressyren och verkligen satsa hela sommaren och börja rida för tränare när jag flyttar till gymnasiet med ridbana och ridhus och tränare. Men jag börjar tro att jag ska bara låta henne ridas lite då och då i sommar och börja träna ordentligt i höst nrä man kan träna för tränare ordentligt.

Men jag vet inte om jag har någon lust längre att rida dressyr när stoet hela tiden ahr huvudet uppe i luften och lyssnar inte på mig.

Senast ändrad:

Fölungen behöver dia jätteofta första månaderna så därför är det inte någon bra idé att skilja föl och mamma åt mer än väldigt korta stunder.

Jag själv kommer antagligen inte lämna fölet mer än 20-30 min som mest, när han är 4-5 månader gammal, för att rida en kort sväng. Detta för att stoet är gammalt och MÅSTE sättas igång för att inte falla ur totalt vad gäller muskler osv. Därför har jag börjat lite smått att rida henne i hagen bredvid betet nu när fölis är 3 månader gammal. Men då har fölet 2 andra ston och föl kvar i sin hage som sällskap.

Varför måste hon bygga ryggmuskler första veckorna hon precis har blivit mamma, om hon inte hade musklerna sen tidigare? Det är ju befängt. Har hon inga ryggmuskler får du väl jobba på det när hennes kropp är stark och vilat sig från fölningen, inte mitt i fölningens första period. Tror du att ryggen ska braka ihop på mitten för att hon får gå i hagen och vara mamma och spendera tid med sig själv och fölet?

ang. resten av dina frågor borde dina kunniga människor omkring dig kunna svara på dem? De är oerhört grundläggande.

I övrigt så har du skrivit såhär i tråden du startade för 3 dagar sen, jag ser en viss diskrepans mot vad du skriver att du bara tömkör och rider lätt.

FÖRSTA VECKORNA? HAR JAG INET ENS SKRVIT:eek: RIDA LÄTT SKREV JAG INTE , Utan lugna skrittturer och tömkörning.VILL BARA HA ÅSIKTER OCH SVAR PÅ DET FETSTILTA TEXTEN INTE OM DET ANDRA.

min bebbe som nu är 8 veckor tar jag ej bort från sin "mamma". meningen var att jag skulle rida min 3 åring i sommar å att hon sedan skulle få en lång vila men nu fick hon ju lov att adoptera ett föl så nu blev hon mamma ledig i stället. Så nu får hon stå hela sommaren ihop med fölet. tänkte försöka rida lite i hagen om 1-2 månader då e fölet 3-4 månader gammalt. vill ej stressa honom för tidigt med tanke på hur mkt han varit med om. fölorat sin mamma och allt.

Knapplån*

Jag började rida stoet vid fölets 2 v ålder i ahgen.lugn ridning barbacka och sedan mkt dressyr.
.

det skrev du visst.
du ser ju själv i dina egna citat exakt vad du skrivit. också att du tänkt träna dressyr hela sommaren och satsa med stoet.

då menade jag att jag satt upp och skrittade i hagen lite grann max 10 minuter,bara för att få känna på henne igen.gjordet det 2ggr inte mkt och jag känne rmin häst bäst och hon blir överlycklig om jag skrittar henne lite då och då.SVARA BARA PÅ FFÅGORNA

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama