Binda räntan?

jerseyko

Trådstartare
Vi har rörligt med räntetak på ett av våra lån, nu ligger räntan på 3,8 % och den ändras igen den 15e.

Hur vet man när man ska binda? Det kan ju inte gå ner hela tiden, ska man avvakta en period till (3 mån) eller ska vi binda det vi har idag?

Sv: Binda räntan?

Det är ju iallafall lägre än vad jag har, 5% något.
Funderade på att låsa upp, men det skulle kosta en hel jävla del, eftersom den är låst på 2 år.
Vet inte hur det är med rörligt, men enligt morsan som jobbar på bank så är det inte helt omöjligt att det kommer gå ner ännu mer, sen om det är mycket eller lite.

Svårt att svara på faktiskt.

Får du bara låsa din rörliga ränta på den ränta ni har idag? Eller har du tittat på en bunden ränta som är på 3.8%?

Såhär står det om lånet:

Räntebindningstid: 3 månader med räntetak
Ränta bunden till: 09-03-15
Aktuell räntesats: 3,830

Vi kommer alltså att få en ny ränta den 15/3 som är bunden på 3 månader, men vi kan när som helst under de 3 månaderna välja att lägga om lånet så vi binder räntan. Vilket jag är intresserad av att göra nu när räntan går ner. Men kommer den gå ner mer? Kommer vi komma under 3,8%?

Det andra bottenlånet är redan bunden ränta, 1½ år till på 6,24%. Vi kunde inte förhanda om räntan när vi tog lånet då vi inte la någon kontantinsats. Utan banken gick med att låna ut till oss om vi accepterade den räntan som var då.

Jag känner mig dessutom för grön och okunnig för att kunna förhandla med min bank om att få lägre ränta på båda lånen. Eller kan man säga att om de sänker våran ränta, kommer vi få mer pengar över att rusta och fixa och på så sätt lka värdet på huset?

Man kan dela upp lånet i olika delar och binda en del om man vill.
Vi har precis köpt hus och kommer absolut hålla räntan rörlig. Det är ju inte omöjligt att vi kommer ha ett 0 ränteläge innan ngn månad. Det är ju givetvis inte säkert att det blir så, men det verkar ju som det!
Vi kommer binda när räntorna börjar stiga igen!

Vi har 3 delar. Topplån 120.000kr rörlig ränta + amortering. Bottenlån 1: 361.000kr rörlig ränta med räntetak (idag 3,83%) och Bottenlån 2: 361.000kr, fast ränta 6,24% tom augusti 2010.

Hade mer än gärna försökt få ner räntan på lån nr.2. För jag tror inte vi kan förhandla bort vårat topplån. Skulle även räntorna hamna på ännu lägre skulle jag gärna binda. Just för tryggheten, samma kostnad varje månad, märker ju nu vilken otrolig skillnad det är på lån 1 och 2!

Troligen så kommer riksbanken sänka räntan i mitten på april vid sitt nästa räntemöte.
Det som spelar in är hur inflationen framöver utvecklar sig, stiger den så kommer sänkningen att bli lägre eller inte komma alls.
Såfort inflationen ökar så ökar räntan på de längre bindningstiderna.

Även om riksbanken sänker räntan till 0% så kommer det inte få samma genomslag på den vanliga lånemarknaden, en justering med kanske 30-40 punkter (0.3-0.4%) är att räkna med på den rörliga och bunden upp till 1 år.

Så har man lite is i magen så väntar man till april sen binder man, för chansen att man får lägre ränta än då är liten.

Jag har 3 månadersränta och ligger på 2,5 eller nånting sånt. 3,80 låter dyrt i dagsläget!

Vi valde att lösa all våra bundna huslån (och byta bakn).
Vi betalade ca 20 000 kr kontant för att få loss lånen och betalar i dagsläget ca 4000 kr mindre varje månad på vårt nya huslån. > Pengarna vi lade in från vårt eget sparkapital har vi snart "fått igen" och då har vi 4000 över till renovering och annat kul (allt är väl roligare än räntekostnader egentligen...)

Vi har i dagsläget hela vårt huslån rörligt ca 2,5 milj :eek: Lite läskigt, men vi har koll och binder räntan så snart det börjar bli dags för höjning (eller förhoppningsvis precis innan). En chansning såklart, men vi klarade att betala räntan när den var mellan 5 och 7% och en så snabb höjning kommer inte...

Får ha lite is i magen då, men jag är så orolig att de ska stiga från lågt till 7,6 eller vad räntetaket är på på typ, 1 sekund, men det kanske inte går så fort?

Madick Får se vad den hamnar på nu den 15e när de ändras igen.

Det lät billigt. Vi har ett bundet lån på 325 000 som går ut i november. Undra vad det skulle kosta att lägga om det nu (och byta bank) Jag vet inte riktigt hur man räknar just på det. Någon som kan förklara?

Säg att lånet är på 300 000 och räntan 5% bara för att få jämna siffror och att det rör sig om att lägga om lånet 6 mån tidigare än beräknat.

Nu har vi ny ränta i 3 månader. 2,6 % åhh vad jag önskar de var så på andra lånet oxå :(

Hmm vad skulle det kosta att låsa upp allt? skulle ni tjäna på att låsa allt i 2 år på 2.2% eller vad nu 2-åriga ligger på (innan prutning)? Jag har i tidigare bostäder låst upp lån för några tusen och det har det ju varit värt då man räknat ut på det hela :)

Ang förhandling... vi har sagt "vi har fått detta och detta erbjudet av den och den banken ;) " och vips får man 0.25-0.5% billigare än listpriset :angel: Har ni provat värdera upp erat hus så om ni låser upp lånen ev kan bli av med topplånet? Kolla även om ni har någon sparbank i närheten som erbjuder hela lånet som bottenlån, det gör våran bank. :idea:

Liknande trådar

Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
225
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag inte lämnat mysrocksstadiet. Kaffe, hemgjorda piroger i min airfryer<3, cocacola och clementiner (det sistnämnda sponsrat...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur