Binda häst i bosal?

Sv: Binda häst i bosal?

Exakt var står det att hobbling är förbjuden? Det finns en skrivning som säger att det är förbjudet att imobilisera djurets ben med rep eller herdestav men för övrigt har jag inte sett nåt? Hobbles kanske jämställs med rep?

Ja det har jag inte en aning om! Jag kanske faktiskt bara för vidare en skröna. Det har alltid sagts mig att det är förbjudet i Sverige.

Men det är inget som berör mig så jag har inte forskat i det vidare.

Hobbles görs ju i olika utföranden men de i rep är ju inte särskilt vanliga. Står det rep eller herdestav så torde det ju vara det man menar. Det lär väl bli att läsa lagen ordentligt för den som har för avsikt att hobbla.

//Waern

Senast ändrad av en moderator:

*raderat, blev dubbelt*

*nån slags knapplån eller svar till alla* :D

Tack för många bra idéer :)
Ska prova arizonas, som är exakt samma som den i filmen. Det borde inte bli för skarpt att binda i om man inte har ett väldigt tunt rep, men jag får nog öva endel hemma först, blir lite som att binda i halsrem ju :idea:
Annars får det väl bli grimma under bosalen.

Med det menas att det ar olagligt att binda ihop ett djurs ben - enda undantaget ar om det ar ett akut nodfall och det maste goras for djurets basta.

Hobby-hobblande ar darfor olagligt i sverige.

iaf sa vitt jag vet.

..o f.o. kan jag halsa fran saker kalla att hobbles ar ganska overskattat - hastar kan springa riktigt fort aven med hobbles. Hence att mkt prariefolk nu for tiden, i brist pa trad, haller i hasten ist.

Att det inte ska läggas som förslag och helst inte användas alls. Jag brukar ha rätt gott överseende med saker när de inte missbrukas, men man vet ju aldrig vad folk som läser kan tänka..

Tillägg:
Saxat från hästbestämmelserna, L101, 2 Kap
7 § Vid uppbindning får endast grimma, halsrem eller motsvarande användas.

12 § När hästar hålls på bete får deras rörelsefrihet inte begränsas genom att
en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid hästen. Rörelsefriheten får
inte heller begränsas genom att hästen binds upp, genom att olika delar av
hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en
annan häst.

Senast ändrad:

Howdy Canida:
Don´t know much about the swed law on hobbles, the military use to hobble, I think it is pretty new.
Hobbling has a duel funtion:
1. the horse learns not to panic when he feels his legs are restrained, good thing if they should get tangled up in wire och brush.
2. allows them to graze where they cain´t be tied. (but not all, some will just stand where they are)

The Big Mistake is that the hobbles you buy are too short, a smart horse will learn to rabbit hoop. Useing longer hobbles will allow them move around enough without being able to use any kind of fast gate.

Az

Jag tänker ju tillverka, sälja och använda hobbels ändå oavsett vad det står i bestämmelserna, bra grejjer ska användas om man gör det rätt! :devil:

Aha! Ingen här har ju gett det som förslag till TS. Mera svarat på hur de löser uppbindningen på långritter.

De som använder metoden verkar förstå vad de sysslar med och verkar inte vara särskilt ivriga på att försöka lära ut den via Buke heller. Flera påtalar dessutom att det inte är en optimal lösning då den inte fungerar på alla hästar.

Jag gissar nästan att du är Inspektör.. Om det nu är på det viset så känns ditt uttalande litet löjligt... Ungefär lika löjligt som om ett gäng inne på Senoir skulle diskutera att de brukar köra för fort bla bla bla och någon kommer med påpekandet
""KL
Ta det lugnt med fortåkandet hörrni, ni har en polis bland er! ""

Lagtexten däremot, uppskattar jag mycket.:bow: Den tillrättalägger ju alla frågetecken.

//Waern

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat