Binda häst i bosal?

T

Torun

Vill man göra det? Isf hur då?

Frank Hopkins i filmen Hidalgo binder sin lilla hingst i bosal, men det är ju en hollywood-film..

Försöker nämligen komma på smidiga bettlösa lösningar till sommarens långritter:D
(Det gäller att vara ute i tid:angel:)

Sv: Binda häst i bosal?

Jag kör med sidepull. Det har hänt att jag "bundit fast" i bosalen med, men det är inte så ofta. Dessutom brukar jag inte binda hästen heller..
När vi red långritt sist bara satte vi hos i en glänta med hästarna och fikade, hästarna var inte uppbundna men under uppsikt. Vi hade långa rep (inte bara tyglar eller grimskaft) och satt precis i närheten.
Annars går det ju ha en vanlig grimma under ett vanligt träns.

Ett sätt som jag göra är jag rida med en hackemore och mitt 30´catch rope (lasso), jag knytt en Bolin Knut runt hälsen och trä repet igenom hackemoren, då släppa jag grimskaft och hästen kan äte i frid.
Az

Det beror på vilken häst jag rider.

En av dem hobblar jag. En annan måste bindas alltid upp, då funkar grimma och grimskaft i träd.
Övriga sätter jag normalt grimma under tränset och grimskaftet binder jag runt halsen alt i hornet innan turen.

Beroende på vad det är för ekipage som är med så brukar olika lösningar funka.
En variant kan vara att binda en lasso högt upp mellan två träd. Därefter knyta upp alla hästarna i lasson. Som en löplina typ. Men det förutsätter att de är kompisar och vana vid det såklart.

mvh Waern

Hm, kan hända att sidepull är smartare.. dock gillar jag bosalen bättre av någon anledning.. kanske får ändra mig :p

Det enklaste är givetvis att rida med vanligt träns och grimma under, men jag brukar ofta rida i bara repgrimma och just på en långritt känns det som om det ultimata är bettlöst iom att det blir lättare för hästen att både äta och dricka vid snabbare stopp och den slipper att ha bettet hela dagen/dagarna som den annars skulle behöva (säkert inget direkt problem för hästen egentligen iofs men fånig som man är känns det som ännu bättre ifall man kan hitta ett bra bettlöst alternativ). Repgrimma är ju dock inget man så gärna binder i.

Tanken är att det inte ska vara något problem att binda upp hästen lite var som helst när som helst i det så att säga, ungefär som med en grimma (givetvis har vi tränat på att stå uppbunden både kortare och längre stunder i olika miljöer, men då i vanlig stallgrimma).

arizona: Om jag förstår dig rätt är det precis så Hopkins binder sin häst i filmen(tog den som exempel tidigare då det är lätt att hitta en bild från den så att man kan se varianten), men inte bundit fast hästen utan låtit repet släpa efter? Tror du det skulle funka bra att binda hästen så?

Åh, hobbla! :) Hur funkar det? Hur lärde du hästen det? Jag har hört att det skulle vara förbjudet i Sverige?

*tusen frågor:angel:*

Jag skulle inte binda i sidepullet eller bosalen om det inte vore så att jag var alldeles säker på att hästen inte skulle få för sig att rycka sönder huvudlaget. Såna är som bekant dyra. En grimma på börjes eller liknande kostar ju bara några tior.

Den som alltid mste bindas upp kräver repgrimma. Den har tyvärr lärt sig att andra grimmor går sönder...

Hobbelhästen lärde jag för närmare 15 år sedan. Det är förbjudet i Sverige.

//Waern

Jo det kan man göra också, har gört det med mina.
Det finns många tricks, ground tieing, men då kan hästen inte bete.
Hobbles, men då kan man få en häst som och inte äter och dom som kan springa lika fort som untan, det kan berör på hästen.
Man måsta känna sig främ till det bäste lösning för stunden.
Jag ska se om jag hitta en site som vissa hur man göra en Bolin Knut för den är den mest änvandbar knut som finns.
Az

Gå intill youtube och slå upp how to tie rope knots: bowline knot tying tutorial.
az

Senast ändrad av en moderator:

Tusen tack för länken arizona! Ska kika närmare på den och se om jag kan komma på något :)

För att förtydliga så gäller min fundering alltså huruvida man skulle kunna/vilja binda hästen i bosal eller annat bettlöst huvudlag.
Pållen min funkar fint att binda i vanlig stallgrimma, men jag tänkte att om man vill rida bettlöst kanske det är smidigare att binda direkt i huvudlaget. Dock hade ju Waern en ganska stor poäng i att det lätt går sönder.. Jag kanske ska prova grimman under bosalen och se om det verkar "knöligt":idea:

Ang hobbles; attans! Tycker annars det verkar vara så bra ifall man får det att fungera iom att hästen kan gå runt och beta..

Och givetvis gör det inte så mycket om tråden glider iväg och börjar handla om uppbindning i allmänhet :)

Hobbels i all ära men inte alla hästar kan ha det.
Jag lovar, en del kan galoppera av bara tusiken trots hobbels.

Grimman lär inte sitta illa under sidepullet då den hamnar högre upp på nosryggen än repdelen.

//Waern

Jag skulle inte binda en häst i en bosal.
Precis som repgrimman är den ett arbetsredskap och kan nog bli ganska skarp om den används fel.

Ta med en grimma istället och binda hästen i

Idea med en bowline runt hälsen är att om han vill pull bak då hålla repet utan är dra ihopp och striper han men ´den är lätt att ta lös.
Att ta den igenom din bosel är bara att guida huvud.
Prova att sätt din grimskaft runt hans näck och ignom bosel och leda han runt då se du.
Som jag och Waern sa, hobbles har en för och nackdel, många gånger i america vi hobble våra häster och på morgan var dom halv vägs hem :mad:.
Mina är hobble trained, men det är mest för att dom ska sto still när jag ska gräjer med dom och har igenstans att binda dom just då el när jar ska raspa tanderna.
Az

Exakt var står det att hobbling är förbjuden? Det finns en skrivning som säger att det är förbjudet att imobilisera djurets ben med rep eller herdestav men för övrigt har jag inte sett nåt? Hobbles kanske jämställs med rep?

Senast ändrad:

INTE binda i en bosal:eek: I vilket fall inte om du har en bra sådan, de kostar ca 2-3000 loppor och är inte gjorda för uppbindning. (inte binda upp i en billig heller) Ta med en grimma istället. Jag skulle bli riktigt sur på mej själv ifall jag chansat och bundit upp hästen i bosalen och den sedan rycker sönder den:cool: Skulle inte binda upp i en sidepull heller även om de kostar betydligt mindre.

/LL

Jag har en duallygrimma (monty roberts). Den funkar både som sidepull och när man vill binda hästen sätter man bara tex grimskaftet i dom vanliga ringarna i grimman. Dock väldigt viktigt att man aldrig binder hästen i ringarna som ej är fasta i grimman.

Ingen snygg bild men man kan se hyfsat hur jag menar (tror jag ;))
Photo_94239_1220875.JPG

Det verkar ju vara ett bra alternativ om man vill rida med sidepull. Jag skulle inte heller binda upp hästen i bosal eller annat som inte är avsett för uppbindning... Tänkte föreslå pålstek som knop eftersom den ej 'halkar' och är lätt att lösa + går bra att knyta med en hand om det krisar, men så insåg jag att det är det svenska namnet på bowline knot som arizona pratade om.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat