Binda fölet vid stoet i vagnen

Lejonelle

Trådstartare
Någon som praktiserar denna metod? Berätta hur ni lägger upp det och era erfarenheter, plus och minus.

Sv: Binda fölet vid stoet i vagnen

Vi har ju gjort det med de flesta,
var väl bara Storm (f-02) som bara fick testa det en gång.
Det förutsätter ju att man har en körhäst som man litar på.
Det gjorde vi inte med hans mamma efter fölningen,
nån knäpp fick hon mendet jobbas så sakterliga bort.
Inte hade vi någon annan lämplig körhäst i det läget heller.

Vi har väl gjort så att man först gått med fölet brevid vagnen, brevid, före och efter och sen har vi väl satt fast dom i ett kort grimskaft i skackeln/ dragringen på en loksele, med medhjälparen brevid då givetvis. Sen när det ser lugnare ut så är det väl bara för medhjälparen att avlägsna sig succesivt.
En körpisk som når långt så man kan peta på fölet, kan vara bra ifall fölet tycker att mammans töm ser god ut ;)

Hur som helst så blir det ju en (om det går väl)
bra träning för fölet tycker vi,
van att vara med, van vid vagnen/skackeln, bilar mm.
Får ju lite kommandon på köpet ofta.

Vi har ju gjort så även med hästar uppåt 2 år,
bla Knabstrupperstoet som vi hade här några år
hon fick gå med så och för henne var det verkligen bra träning.
Fick ju trygghet från hästen i skacklarna,
hon var en rätt hispig varelse :rofl:
så tja där var det bra med två gamla stabila ston som mest verkade sucka åt henne. :D
Att tänka på i sånna lägen,
ha inte en 1 års hingst brevid ett sto som inte för människo ögon visar när hon brunstar. :angel:
Det kan bli lite intressant då :eek:
Eller den brevid kan bli lite... exalterad, stoet var mitt hjärtehäst som så skötsamm så det var aldrig någon fara, men min puls gick upp kan jag lova. :o

Mindre kul grejjer som jag varit med om var väl ifjol,
var ute med mitt sto med föl på en skogsbilväg när två moppar kommer farandes.
När dom ser oss så brassar dom på mer, den ena tatchar i det närmaste i mitt föl (som för första dagen gick på vänster sida).
Jag och pappa som gick brevid försökte innan få dom att sakta ner och hålla ut. Däremot körde ena grabben in i mitt körspö, som petade utåt (stilla dock) :angel:
Men eftersom det hela såg lite hispigt ut så stannade dom faktiskt fast efter oss.
Så visade det sig att det var mina föräldrars granngrabb som gjort dumheten...
Hehe, han var väldans blyg för mig ett tag framöver, men efter det såg jag att dom skötte sig mot både mig och andra hästekipage.
Så tja, man får vara beredd på mycket ;)

Har säkert glömt det viktigaste nu, men någon klokare kommer säkert med det :crazy:

Sv: Binda fölet vid stoet i vagnen

håller med om att man måste ha en stupsäker häst i vagnen. det finns egentligen nästan bara fördelar tycker jag:
  • överför tryggheten
  • miljöträning (fast jag undviker gärna granngrabbar på mopeder/fyrhjulingar ...:eek: )
  • motion utan belastning

samma sak med handhäst. superbra. :bump:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Ni som har mer erfarenhet än mig, hur har ni gjort? Stoet skall säljas, inte fölet. Hur gör ni? Dela gärna med er av erfarenheter...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: ameo
·
Körning Vad är era erfarenheter av att ha med ett föl eller en unghäst bunden intill stoet vid körning? Praktiskt, hur gör man? Positiva eller...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: skogaliten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 238
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix