Min anledning till att binda är att jag vill veta mina spelregler.
Jag vill veta vad jag har att betala under de närmaste åren. Inga överraskningar och inga kallduschar. Det gör att jag inte heller får några glädjeöverraskningar men det kan jag leva med.
Jag amorterar allt jag orkar nu är jag har jobb och tjänar skapligt. Jag har pensionen i sikte och vill kunna bo i mitt hus då också. Så jag amorterar nu, för att kunna ha råd om räntan går upp.
När jag la om lånet band jag på fem år. Nyligen lånade jag 25 till och de vägrade banken lägga in i de fria pantbrev jag har -för värderingen var någon månad för gammal. Så jag fick märkligt nog ett blancolån. Men 25 är så lite att det inte lönar sig att värdera om och lägga ihop det. Jag tjänar inte riktigt in värderingen i minskad ränta.
Kort sagt - jag har en plan.
Precis det var min anledning att binda på fem år förra svängen. Att veta exakt vad det skulle kosta de närmsta fem åren. Trots att jag gnisslat tänder många ggr med facit i hand skulle jag mest troligt gjort exakt likadant om jag varit där igen.
Jag amorterar höga belopp, och huset är mitt pensionsspar. Där ska jag sen bo för en spottstyver, obelånat (jag kommer få låna på huset för att renovera, så jag vill ha bort inköpslånet snabbt, och sen amortera av renoveringslånet på 10 nya år.)