Binda bolånen?

Min anledning till att binda är att jag vill veta mina spelregler.
Jag vill veta vad jag har att betala under de närmaste åren. Inga överraskningar och inga kallduschar. Det gör att jag inte heller får några glädjeöverraskningar men det kan jag leva med.

Jag amorterar allt jag orkar nu är jag har jobb och tjänar skapligt. Jag har pensionen i sikte och vill kunna bo i mitt hus då också. Så jag amorterar nu, för att kunna ha råd om räntan går upp.

När jag la om lånet band jag på fem år. Nyligen lånade jag 25 till och de vägrade banken lägga in i de fria pantbrev jag har -för värderingen var någon månad för gammal. Så jag fick märkligt nog ett blancolån. Men 25 är så lite att det inte lönar sig att värdera om och lägga ihop det. Jag tjänar inte riktigt in värderingen i minskad ränta.

Kort sagt - jag har en plan.

Precis det var min anledning att binda på fem år förra svängen. Att veta exakt vad det skulle kosta de närmsta fem åren. Trots att jag gnisslat tänder många ggr med facit i hand skulle jag mest troligt gjort exakt likadant om jag varit där igen.

Jag amorterar höga belopp, och huset är mitt pensionsspar. Där ska jag sen bo för en spottstyver, obelånat (jag kommer få låna på huset för att renovera, så jag vill ha bort inköpslånet snabbt, och sen amortera av renoveringslånet på 10 nya år.)

Tre år kostar 2 % oförhandlat, jag tror det blir marginellt mer man kan få ner det längre fram. Alltså hade jag sett det som rätt safe att binda nu. Men alternativet är ju alltid att binda på en sådan tidsrymd som jag räknar med att bo kvar.

Tre år kostar 2 % oförhandlat, jag tror det blir marginellt mer man kan få ner det längre fram. Alltså hade jag sett det som rätt safe att binda nu. Men alternativet är ju alltid att binda på en sådan tidsrymd som jag räknar med att bo kvar.

Fast det skiljer sig ju mellan både person och person och bank och bank med?
Jag hade 0,4% ränteskillnad mellan Bank A och Bank B när jag skulle låna. Bank B krävde då dessutom att de två privatlån jag hade skulle lösas och läggas i deras bank, att jag flyttade pensionsspar och allt möjligt dig. Bank A "krävde" att jag skulle ha lönekontot hos dem, thats it. Bank A var "min" bank så jag fick dessutom 0,5% extra sänkning för att jag iom bolånet blev typ helkund (iom jag hade det mesta där redan). Dvs 0,9% skillnad. Vilket var en hel del. Och jag skulle inte vilja ta över nån annans lån till 0,9% högre ränta faktiskt.

Har alltid haft rörlig ränta och kommer nog fortsätta med det eftersom det alltid hittills varit mest lönsamt på lång sikt.
Vi har inte särskilt mycket lån, kanske 65% av husets värde.
Eftersom vi har så låga lönekostnader så har vi rabatt också. Räntan idag ligger runt 1,45%.
Vi passar på att amortera det dubbla av vad man "måste" istället så länge räntan är låg.

Våra boendekostnader är löjligt låga. Vi har högre matkostnader, till exempel.

Går räntan upp så har vi utrymme för det och därför låter vi lånen vara rörliga.

Vi har höga lån, så jag valde tre olika sätt. En del är bunden på 5 år, en på 3 år och sista delen är rörlig.

Ja eller nej? Jag har ett ganska färskt bolån (bottenlån) som jag inte gjort något åt ännu, dvs det är rörlig ränta på hela beloppet. Dags att binda? Hela eller delar? Vad tror ni kommer hända med räntan framöver?
56%av de internationella finansiella bedömarna tror just nu att amerikanska styrräntan kommer att höjas i december 2016. Just nu. Idag. Septembers USA räntemöte tror 17% att räntan kommer att höjas. Sveriges riksbank kommer inte att höja räntor innan EU och USA höjer räntor.

Egentligen är detta ränteläge väldigt dyrt för svenska bankerna så att de börjar propagera för att binda räntor är naturligt.

Att amerikanarna höjer sin ränta kommer att märkas i svensk media så följer du sr.se, tv nyheter , tidningar etc så kommer du att hinna med att binda sedan. Jag räknar med att hellre amortera än binda räntan.

Räkna på vad egentliga kostnaden är med en 1% höjning. Det finns så mycket banker å är du en vanlig Svensson med fast arbete och följer riksmedia så hinner du med.

Precis det var min anledning att binda på fem år förra svängen. Att veta exakt vad det skulle kosta de närmsta fem åren. Trots att jag gnisslat tänder många ggr med facit i hand skulle jag mest troligt gjort exakt likadant om jag varit där igen.

Jag amorterar höga belopp, och huset är mitt pensionsspar. Där ska jag sen bo för en spottstyver, obelånat (jag kommer få låna på huset för att renovera, så jag vill ha bort inköpslånet snabbt, och sen amortera av renoveringslånet på 10 nya år.)
Av samma skäl band vi lånet på min sons lägenhet för fem år sedan. Förutsägbarheten var viktigare än räntesänkningar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka