Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min plan är att bo kvar 2-4 år, och sedan sälja, förhoppningsvis med vinst för att finansiera ett större boende. Jag har för all del råd att amortera, men inte mer än "normalt".
@Lovisaleonora Så ni har alltså sparat ihop summan, och ligger på den tills räntorna börjar gå uppåt? Och då betalar ni av rubbet?
Man ska aldrig binda för det är alltid dyrast. Den kommer att gå uppJa eller nej? Jag har ett ganska färskt bolån (bottenlån) som jag inte gjort något åt ännu, dvs det är rörlig ränta på hela beloppet. Dags att binda? Hela eller delar? Vad tror ni kommer hända med räntan framöver?
Hur mycket är normaltMin plan är att bo kvar 2-4 år, och sedan sälja, förhoppningsvis med vinst för att finansiera ett större boende. Jag har för all del råd att amortera, men inte mer än "normalt".
Jag satt idag och funderade på det där och tänker ungefär likadant efter att ha läst på lite. Det är bekvämt med tryggheten och räntan är låg men det sägs ju att man tappar på att binda. Jag räknade för skojs skull på om det skulle bli 10% ränta och det skulle ge oss en månadskostnad på 17'+ amortering. Det blir ungefär en månadslön av den lägre lönen i vårt hushåll om vi amorterat hyfsat. Det hade svidit lite men gått runt. Det är inte lätt med ekonomi. Kollar man bindningstider på längre sikt blir den ju ganska hög jämfört med dagens och det är ju på 5-10 år jag vill binda om jag ska göra det. På 3 år i min bank är räntan lägre än idag vilket jag tolkar som att de gissar att räntan kommer att sjunka från dagens. De måste ju ta med i sin analys hur de ska tjäna pengar på att vi binder.Rörlig ränta är allt som oftast mest ekonomiskt i längden. Väljer rörlig ränta med sparade pengar som buffert, det ger både frihet och trygghet. Men då har vi litet lån i förhållande till inkomst, möjligt att jag värderat annorlunda med andra förutsättningar.
I så fall skulle jag inte binda, om du klarar en viss räntehöjning. Alt är ju att binda på 1 - 2 år
Så kuggfrågan är väl hur stor räntehöjning du klarar utan att det börjar kännas jobbigt? Och hur stort l¨n du har? 1% på 3 miljoner är ju ett annat resultat än 1% på 500 000
Hur mycket är normalt
Jag satt idag och funderade på det där och tänker ungefär likadant efter att ha läst på lite. Det är bekvämt med tryggheten och räntan är låg men det sägs ju att man tappar på att binda. Jag räknade för skojs skull på om det skulle bli 10% ränta och det skulle ge oss en månadskostnad på 17'+ amortering. Det blir ungefär en månadslön av den lägre lönen i vårt hushåll om vi amorterat hyfsat. Det hade svidit lite men gått runt. Det är inte lätt med ekonomi. Kollar man bindningstider på längre sikt blir den ju ganska hög jämfört med dagens och det är ju på 5-10 år jag vill binda om jag ska göra det. På 3 år i min bank är räntan lägre än idag vilket jag tolkar som att de gissar att räntan kommer att sjunka från dagens. De måste ju ta med i sin analys hur de ska tjäna pengar på att vi binder.
Hur har ni lagt upp buffertsparandet? Jag funderar på om man ska ha en fast summa på ett räntekonto för enkelhetens skull och amortera extra lite här och där när summan är nådd men jag är osäker på vad jag ska räkna på för summa för det.
Är det hus hade jag bundit länge. Det är ju en enorm fördel eftersom lånet kan övertas (inte om det är bostadsrätt). Att kunna överta låga bundna lån är ju kanon.