Binda bolånen?

Trissa

Trådstartare
Ja eller nej? Jag har ett ganska färskt bolån (bottenlån) som jag inte gjort något åt ännu, dvs det är rörlig ränta på hela beloppet. Dags att binda? Hela eller delar? Vad tror ni kommer hända med räntan framöver?

Beror på din ekonomi. Enda anledningen att vi har allt obundet (tre månaders) är att när räntan vänder kommer vi betala av dem.

Vi valde inledningsvis att binda i tre potter, i den takt vi ansåg oss kunna betala av dem. D v s när de föll ut skulle vi betala av dem. Den tredje, största delen (tror det var drygt 50 % av totala lånet) räknade vi med att dela upp i en del att betala av direkt, två att binda om.

Med tanke på den väldigt låga räntan hade jag valt att binda länge nu, om jag räknade med att ha lånen ett tag.

Jag har haft bundet på fem år tills nyss och funderade en del vid omläggningen. Jag har ångrat många gånger att jag band för fem år sen då jag suttit med drygt 5% ränta, men det fanns inga indikationer då på att räntan bokstavligt talat skulle krascha i botten.

Hursom, experterna tycks eniga om att räntan kommer kvarstanna låg ett bra tag. Samtidigt - att den skulle sjunka ännu mer är inte så troligt. Så binder du nu lär du inte behöva riskera den smäll jag fick (att sitta fast med onödigt hög ränta). Så jag valde faktiskt bundet igen. På tre år, men jag har bara 5 år kvar på lånet så räntan kan bli nästan vad den vill. Skulle binda på lång tid nu om du är säker på du inte kan komma behöva eller vilja lösa lånet under den tiden.

Edit. Jag har aldrig haft något topplån så mitt svar handlar enbart om bottenlån.

Min plan är att bo kvar 2-4 år, och sedan sälja, förhoppningsvis med vinst för att finansiera ett större boende. Jag har för all del råd att amortera, men inte mer än "normalt".

Rörlig ränta är allt som oftast mest ekonomiskt i längden. Väljer rörlig ränta med sparade pengar som buffert, det ger både frihet och trygghet. Men då har vi litet lån i förhållande till inkomst, möjligt att jag värderat annorlunda med andra förutsättningar.

Min plan är att bo kvar 2-4 år, och sedan sälja, förhoppningsvis med vinst för att finansiera ett större boende. Jag har för all del råd att amortera, men inte mer än "normalt".

I så fall skulle jag inte binda, om du klarar en viss räntehöjning. Alt är ju att binda på 1 - 2 år

Så kuggfrågan är väl hur stor räntehöjning du klarar utan att det börjar kännas jobbigt? Och hur stort l¨n du har? 1% på 3 miljoner är ju ett annat resultat än 1% på 500 000

Jag står på ett väldigt litet bostadslån som gäller min sons lägenhet (etta i en förort). Det är dock min son som betalar lånet. För att skapa förutsägbarhet för honom och hans minimala studentekonomi, band vi häromdagen lånet på tre år. Det blev bara någon tiondels procent dyrare än den rörliga räntan, och betydligt tryggare känsla, visade det sig.

Ja eller nej? Jag har ett ganska färskt bolån (bottenlån) som jag inte gjort något åt ännu, dvs det är rörlig ränta på hela beloppet. Dags att binda? Hela eller delar? Vad tror ni kommer hända med räntan framöver?
Man ska aldrig binda för det är alltid dyrast. Den kommer att gå upp

Rörlig ränta är allt som oftast mest ekonomiskt i längden. Väljer rörlig ränta med sparade pengar som buffert, det ger både frihet och trygghet. Men då har vi litet lån i förhållande till inkomst, möjligt att jag värderat annorlunda med andra förutsättningar.
Jag satt idag och funderade på det där och tänker ungefär likadant efter att ha läst på lite. Det är bekvämt med tryggheten och räntan är låg men det sägs ju att man tappar på att binda. Jag räknade för skojs skull på om det skulle bli 10% ränta och det skulle ge oss en månadskostnad på 17'+ amortering. Det blir ungefär en månadslön av den lägre lönen i vårt hushåll om vi amorterat hyfsat. Det hade svidit lite men gått runt. Det är inte lätt med ekonomi. Kollar man bindningstider på längre sikt blir den ju ganska hög jämfört med dagens och det är ju på 5-10 år jag vill binda om jag ska göra det. På 3 år i min bank är räntan lägre än idag vilket jag tolkar som att de gissar att räntan kommer att sjunka från dagens. De måste ju ta med i sin analys hur de ska tjäna pengar på att vi binder.

Hur har ni lagt upp buffertsparandet? Jag funderar på om man ska ha en fast summa på ett räntekonto för enkelhetens skull och amortera extra lite här och där när summan är nådd men jag är osäker på vad jag ska räkna på för summa för det.

Vi har mest obundna lån nu på huset. Tror vi har ett bundet kvar men om räntan skulle vara låg fortfarande när det går ut kommer vi låta även det vara rörligt.

Om du inte räknar med att bo där så länge skulle jag inte binda, det är dyrt att lösa lån i förtid och inom det tidsspannet är det inte troligt att räntan skenar iväg. Är du väldigt orolig över din ekonomi skulle jag binda på 1-3 år så du vet vilken summa du ska betala per månad, det kan kännas tryggt. Själv har jag allt obundet, blir billigast så, men så räknar jag också på att även om räntan ligger på 10% är det rimligt att jag ska kunna betala det på en normal inkomst. Och så är jag inte säker på hur länge jag vill bo kvar, vet jag att jag ska bo minst x år här så kanske jag hade bundit om det är en fördelaktig ränta på det bundna lånet. När jag och mitt ex köpte så band vi lånen eftersom det var tryggare och enklare att räkna när allt var nytt (första bostadsrätten)

I så fall skulle jag inte binda, om du klarar en viss räntehöjning. Alt är ju att binda på 1 - 2 år

Så kuggfrågan är väl hur stor räntehöjning du klarar utan att det börjar kännas jobbigt? Och hur stort l¨n du har? 1% på 3 miljoner är ju ett annat resultat än 1% på 500 000

Sant, det är den sista siffran som gäller. Jag skulle ju utan problem klara flera procent, det är mest att det skulle kännas surt att betala flera tusen i ränta när man hellre amorterat det....

Hur mycket är normaltO_o

Det kan man undra! :D Och jag vet ju inte vad som är normalt för andra, förstås. Men jag är singel, med en medelsvensson-lön, har inga lån förutom huset och gamla csn, och försörjer bara mig och hästen. Det handlar kanske mer om hur viktigt det är för mig själv att amortera, jag skulle säkert kunna snåla som tusan och kanske lägga fem papp i månaden på det. Grejen är att jag vet nog inte riktigt hur jag känner där, hur viktigt det faktiskt är för mig?

Jag satt idag och funderade på det där och tänker ungefär likadant efter att ha läst på lite. Det är bekvämt med tryggheten och räntan är låg men det sägs ju att man tappar på att binda. Jag räknade för skojs skull på om det skulle bli 10% ränta och det skulle ge oss en månadskostnad på 17'+ amortering. Det blir ungefär en månadslön av den lägre lönen i vårt hushåll om vi amorterat hyfsat. Det hade svidit lite men gått runt. Det är inte lätt med ekonomi. Kollar man bindningstider på längre sikt blir den ju ganska hög jämfört med dagens och det är ju på 5-10 år jag vill binda om jag ska göra det. På 3 år i min bank är räntan lägre än idag vilket jag tolkar som att de gissar att räntan kommer att sjunka från dagens. De måste ju ta med i sin analys hur de ska tjäna pengar på att vi binder.

Hur har ni lagt upp buffertsparandet? Jag funderar på om man ska ha en fast summa på ett räntekonto för enkelhetens skull och amortera extra lite här och där när summan är nådd men jag är osäker på vad jag ska räkna på för summa för det.

Vi amorterar minimalt, just nu ger pengarna bättre avkastning på annat håll. Men så planerar vi att flytta relativt snart och sparar aktivt för det. Sparar främst i ISK med blandad riskspridning.

Man kan ju alltid spara skillnaden mellan bunden och rörlig ränta i en sparform med inte alltför hög risk. Det tycker jag känns som rimlig säkerhet för risken man tar med rörlig. :)

Är det hus hade jag bundit länge. Det är ju en enorm fördel eftersom lånet kan övertas (inte om det är bostadsrätt). Att kunna överta låga bundna lån är ju kanon.

Min anledning till att binda är att jag vill veta mina spelregler.
Jag vill veta vad jag har att betala under de närmaste åren. Inga överraskningar och inga kallduschar. Det gör att jag inte heller får några glädjeöverraskningar men det kan jag leva med.

Jag amorterar allt jag orkar nu är jag har jobb och tjänar skapligt. Jag har pensionen i sikte och vill kunna bo i mitt hus då också. Så jag amorterar nu, för att kunna ha råd om räntan går upp.

När jag la om lånet band jag på fem år. Nyligen lånade jag 25 till och de vägrade banken lägga in i de fria pantbrev jag har -för värderingen var någon månad för gammal. Så jag fick märkligt nog ett blancolån. Men 25 är så lite att det inte lönar sig att värdera om och lägga ihop det. Jag tjänar inte riktigt in värderingen i minskad ränta.

Kort sagt - jag har en plan.

Är det hus hade jag bundit länge. Det är ju en enorm fördel eftersom lånet kan övertas (inte om det är bostadsrätt). Att kunna överta låga bundna lån är ju kanon.

Om personen vill ta över. Om räntan sjunkit vill de inte det, om deras bank erbjuder bättre villkor vill de inte det, om de inte vill byta bank vill de inte det. Dvs man måste vara beredd lösa lån i förtid ändå. Om räntan däremot gått upp, då är det en enorm fördel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka