Bilresa med nyfödd?

misan

Trådstartare
Hur tidigt "kan" man åka på en längre bilresa? Självklart förutsatt att barnet är frisk osv, har bra ventilation och sånt i bilen, men jag antar att det ändå kan vara jobbigt att sitta i en barnstol. Så, hur många timmar /dag kan en liten åka? Vi har ca 93 mil upp till min familj och en liten som beräknas komma 8:e maj, självklart kommer vi inte att åka dit direkt, men under sommaren hoppas vi komma iväg i alla fall.

Sv: Bilresa med nyfödd?

stanna ofta och lyssna på bebis, de bruka rprotestera om det blir jobbigt..

ett tips är om ni ska göra så långa resor, det finns babuskydd som är avsett för att liggas i, har för mig att det är maxicosy som har en sådan modell just nu men kan ha fel ang märket, babyproffsen säljer den iaf..

vi åkte till stockholm när våran pojk var 4månader och hans kusin var 2månader (45 mil iaf) det blev stopp nästan 1gång i timmen för att ammas o bytas blöja men det gick bra!

Babyskydd som barnet ligger i åka endast användas av barn som behöver ligga ner efter överenskommelse med läkare. Friska barn ska inte åka i en sån då de skyddar sämre än ett vanligt babyskydd.

Ts
Lyssna på barnet, kör så länge barnet sover. Mata, rasta o byt blöja när barnet vaknar. Förr rekommenderades de att barnet satt max 2 tim i stolen, men en undersökning visar att de inte är någon fara för barnet att sitta längre stunder så länge barnet är nöjd.

Jag körde till Uppsala (60 mil) själv med sonen när han var 4 mån, jag fick stanna 2 ggr resten sov han.

Jag åkte 35 mil med sonen när han var 7 veckor, själv. På ena resan stannade jag en gång för matning och andra resan körde jag hela vägen, blev 4 timmar. Det jobbigaste var själva bilkörningen.

Vi ska åka ungefär lika långt nu under påsken när sonen är dubbelt så gammal, jag tror det blir lite besvärligare då han har fler och längre vakenstunder nu.

2 timmar är väl vad det rekommenerar sen behöver de upp å sträcka på sig.

Enligt BVC Göteborg är det en seglivad rekommendation som inte gäller. Så länge bebis är nöjd och glad så kan man köra på.

TS:

Vi hade ca 70 mil till min mamma, det körde vi på en dag med något stopp för blöjbyte. Då vi gav ersättning så kunde bebis äta medan vi hade bilen i rullning.

Jo visst går det att flyga men det är väldigt mycket dyrare och dessutom får man inte med sig all packning ;)

Ja man far ju vaga fordelar och nackdelar. Jag hade hellre flugit. Ar det jattedyrt att flyga inrikes? Bensinen lar ju kosta en hel del ocksa, och overnattning pa vagen, mat mm. Vad kostar kvalitetstid med familjen? Att kora 90 mil tar anda tva dagar, att flyga tar en halv formiddag. Du far en och en halv dag extra med familjen.

Man kör 90 mil på en dag om så är. Nu är det ju en bebis inblandad som ska ha sin vilja framåt så det kanske är idé att ha plan B?

Vi kan inte flyga eftersom vi har hund, men annars är det billigt ( för studenter iaf :p ) och smidigt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 100
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 376
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 468
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025