Billiga lösningar och ideer - lösdrift

Yrja

Trådstartare
Hur har ni gjort? Billigt eller ej.
Jag har två main-problems.

1. Ligghall
2. Thermobar

Vad finns det för billiga alternativ?
Hur länge består dessa alternativ?
Vad är riskerna med dem och hur stora är riskerna?
Neg/pos?

Hur bygger man den billigaste ligghallen som bara finns? Vilka är de billigaste "köpalternativen?
Vad finns det för thermobaralternativ? Finns det nåron lösning man kan göra som kan drivas med batteri istället för eluttag?

Sv: Billiga lösningar och ideer - lösdrift

När jag köpte mitt ställe så var en utav anledningarna att det fanns en loge som ganska lätt kunde omvandlas till ligghall. Jag fick riva en vägg, sätta upp dörrar på andra sidan och så har jag lagt in ett tjock lager sand som golv.

Tyvärr måste jag utgå från en tom hage. Ca 100m från stallet. :(

Tyvärr måste jag utgå från en tom hage. Ca 100m från stallet. :(

Det står att du bor i skogen. Kan du inte hyra en bit skog att ha hästarna i istället och stödfodra året runt? Där får de lä och sysselsättning, och brukar trivas rätt bra tillsammans med ett flyttbart lästall.

är det utegångshästar är det lag på ligghall.. träd räcker inte..

elvärmt vattentråg..
2 lika stora murarbaljor
värmekabel
golvplast (lite bubbligt, isolerande)

lägg ena murarbaljan upp och ner och fäst värmeslingan runt och på undersidan, lägg 2-3 lager plast och tryck på den andra baljan, se till att värmeslingans sladd går ut i botten på den utanpåliggande baljan, sätt silikon i kansketn runt hela kanten..
säkra sladden väl så att hästarna ej kan bita/trampa på den..

ligghall kan nog bli billigast om du fäller egna trän, och som väggar kan du köpa beg eller kanske få korrugerad plåt, funkar bra som tak också..
placera ligghallen högt och grunda med grus och matta, mer grus och bädd av halm..

att skogen trivs ihop med ett "lästall" (påhittat ord, kan du skriva på svenska?)

ser inte riktigt meningen med att det är mycket bättre och trevligare att ha detta "lästall" i en bit skog istället för hagen hon redan har :confused: det kanske redan finns skog i hagen? de kanske inte var det hon frågade om?
och vad har byggnadens konstruktion och pris för skillnader om hon har skog eller inte?

:p

Det finns/fanns en tråd med flera bilder på olika lösdrifter har du sökt i gamla trådar också?

att skogen trivs ihop med ett "lästall" (påhittat ord, kan du skriva på svenska?)

ser inte riktigt meningen med att det är mycket bättre och trevligare att ha detta "lästall" i en bit skog istället för hagen hon redan har :confused: det kanske redan finns skog i hagen? de kanske inte var det hon frågade om?
och vad har byggnadens konstruktion och pris för skillnader om hon har skog eller inte?

:p

Ja korrekthet är oerhört viktigt. Det gäller att inte hitta på något som kan missförstås. För det är ju lätt gjort.
Enligt min erfarenhet skyddar skog både byggnader, djur och människor ganska bra från väder och vind, sålänge inga träd rasar ner på byggnaden.
Vissa skogstyper har ett självdränerande underlag, och det medför en väsentlig minskad kostnad.
Risk för drag och snö som blåser in i lästallet är också mindre om det står i en skog.
Det finns mänger med ytterligare fördelar, men eftersom det inte var det ts frågade, tar jag inte upp det.
Lösbrädesalternativ, på billig brädgård eller köp av trä hos privatperson, skulle jag välja att bygga med. Man kan stryka väggarna billigt med falu rödfärg.

Bole har en billigare variant på thrmobar. Köpte våran hösten -06 och den funkar prickfritt. Blir en tunn ishinna vid -30 men annars helt isfri.

För billigaste ligghallen har jag inget tips annat än att du ringer runt till olika byggfirmor och jämför pris innan du bestämmer dig.

Jag är inte så insatt i det där med thermobar. Men jag antar att de ska fyllas på hela tiden?
I så fall skulle jag hellre valt en eluppvärmd vattenkopp med flottör. Mindre att göra rent och tar inte lika stor plats.
Vet inte hur priserna skiljer sig, men jag skulle hellre valt vattenkoppen.

Jag har fått ett rejält plåtskjul som jag använder som lösdrift i stora hagen, det är isolerat och väger så mycket att det inte behöver förankras heller.
Vid hagen runt huset valde vi att göra om carporten till lösdrift, hästarna älskar den.

Ska bygga en ny lösdrift uppe i stora hagen, tänkte göra som en rejäl friggebod, fast utan golv. Helt i trä och lagom stor så vi kan utöka med ett par hästar vid behov.

/M

Fast då har man ju problemet med att dra vattenledning. Inte så lätt så här års och förmodligen mycket dyrare än en thermobar.

Jag bär vatten till tre hästar och än håller mina armar :)

Till TS: det kan kanske vara värt att kolla på vad färdiga byggsatser för friggebodar/förråd/garage kostar. Det kan ju gå att göra om till ligghall. Har en känsla av att allt som heter ngt med häst/stall har en tendens att att skjuta upp i pris.

Hur bygger man den billigaste ligghallen som bara finns? Vilka är de billigaste "köpalternativen?

Det finns tunnel från ladugårdsinrede som ger 30 kvm flyttbar ligghall som i alla fall här i östergötland godkänns. Det är nog ett av de billigaste alternativen för köpehall.

1 Ligghallen bygde vi i skiftesverk och med korrugerat plåttak. En av anledningarna är att marken inte är vår o det är lätt att demontera. Vi tog ganska klent virke av ekonomiska skäl, tänkte inte på att det inte får vara genomsparkningsbart så nedre delen ska föstärkas.
Vi byggde det bland lite träd så även fast vi inte hårdgjort marken runtomkring så har det ändå inte blivit nedtrampat. Som Nicke skrev är det lite självdränerande då. Vi byggde den större än lagstiftningen kräver av två skäl; för att det kändes för litet för två hästar och för att slippa bygga om om lagstiftningen ändras.

2 Vi arbetar med värmekabel så vi har tagit en slinga med distanser o lagt under baljan.

En annan sak vi struntade i var markmatta(heter det väl) vid grind o vatten, o nu några år senare o ett antal gruslass senare ångrar jag att vi inte gjorde det ordentligt från början.

Fast då har man ju problemet med att dra vattenledning. Inte så lätt så här års och förmodligen mycket dyrare än en thermobar.

Jag bär vatten till tre hästar och än håller mina armar :)

Till TS: det kan kanske vara värt att kolla på vad färdiga byggsatser för friggebodar/förråd/garage kostar. Det kan ju gå att göra om till ligghall. Har en känsla av att allt som heter ngt med häst/stall har en tendens att att skjuta upp i pris.

Själv bär jag vatten till 7 hästar :smirk:

Min tanke var att en thermobar ska väl fyllas på hela tiden? Eller håller den även om den blir urdrucken och står tom några timmar?

Jag är lat av mig och tycker det verkar bekvämare med en vattenkopp som fyller sig själv utan att frysa när det blir kallt. Är så less på att kånka vattendunkar, gör det året om och det är absolut inget jag älskar.

/M

Förstår inte riktigt hur den skulle gå sönder om den stod tom?

Nu har jag inte Thermobar utan Boles variant och den händer det inget med om den råkar stå tom ett tag nån gång.

Nu var det ju billiga lösningar som efterfrågades och där ingår nog inte vattenledning+grävmaskin+förare+spadare+rörmokare. En thermobar är nog billigare även om man får släpa på hinkar. Den kan ju dessutom TS ta med sig vid eventuellt stallbyte.

Min tanke var att en thermobar ska väl fyllas på hela tiden? Eller håller den även om den blir urdrucken och står tom några timmar?

Vi har 250L thermobar och det är inga problem om den står tom med elen påkopplad. Många bygger egna lösningar med 230V värmekabel men det är inget man ska uppmuntra på grund av risken för skador på människor och djur. Jordfelsbrytare hjälper bara mot vissa typer av elfel så det känns avsevärt mycket lugnare med 24V transformator som thermobar använder.

Tänk bara på när du dimensionerar att med uppvärmt vatten så går det åt mycket mer vatten eftersom hästarna gärna dricker då!

Jag tröttnade på att bära ut vatten till två hästar så tillslut fick jag en vattenslang i morsdagpresent. Nåja,slang är kanske inte så avancerat men vi hade inget vattenuttag ute så det var väl snarare det jag fick. får iof tömma slangen noggrant nu på vintern så att den inte fryser, blir den ändå för kall kan jag ta in den o tina den o sen fylla på. Så nu bär jag bara ut lite varmvatten när det är väldigt kallt. Men resten av året ligger den allt som oftast på backen redo att hjälpa till.

I skogen men med tomter runt ikring tyvärr. Däremot finns det mark i området som jag ev skulle kunna hyra och det är det som är tanken. Men detta med ligghall och vatten vintertid vill jag kunna lösa på ett billigt sätt.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 409
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25