Billiga lösningar och ideer - lösdrift

Sv: Billiga lösningar och ideer - lösdrift

Tack för tipset. :)

Fälla egna träd - tja, vi har ju en hel del som ska bort.. :D Men måste inte träet behandlas?

Jag kommer ej att göra ngt med underlaget i ligghallen. Enl min erfarenhet är det bästa att låta marken under vara som den är, så filtrerar naturen själv bort kiss och väta under halmen och bädden hålls torr och fin. :)

Elvattenkopp är jättebra. Men bara att dra vatten och allt upp till hagen kommer att gå på åtskilliga 10-tusingar. Vi har precis installerat en i vår nuvarande lösdrift. Hua va dyrt det var. :crazy:

Har man ca 4 hästar är det inga problem att fylla på för hand. Jag har gjort det åt ca 10 hästar 2 vintrar.

Helt i trä, med plåttak på betongplatta. Vattenplyfa ca 60 cm upp på väggen för att hindra röta p.g.a. permanentbädd. Öppning under taket på hela längden för att hindra snöinblås. 2 stora portar på ena långsidan.
Vi har även ordentlig belysning i ligghallen så att man ska kunna mocka, visitera o.s.v.

Från ena porten mot baksidan.
lsdrift.jpg

Framsidan ut genom porten, uppbindningsring.
DSCF0045.jpg

Här syns baksidan och ena gaveln på lösdriften
springerbakifrn.jpg

Uppvärmd vattenkopp med flottör. Vi har bara 30-40 m till stallet dit vi redan hade vatten draget, och min sambo får låna grävmaskin gratis från jobbet, så arbetet belv inte dyrt. Själva vattenkoppen var dock dyr, men det är den värd.:love: Den funkar prickfritt bara man isolerar ordentligt där vattenledning kommer upp ur marken samt kommer ihåg att sätta i stöpseln när det börjar bli kallt:o.

vattenkopp.jpg

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 409
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar