Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII
*KL
Kollade igenom bilderna från ett pass för två veckor sedan, en dag då Ninya hyste ovanligt stort hat emot ryggningar.
Samma häst?
Vi kom faktiskt ganska överens om ryggningarna till slut, tro det eller ej.
Ninya är himla laddad just nu, men mjuk (för att vara henne på vintern), så hon är skitrolig
Lite väl överreaktiv dock.
Hon har haft av några ryttare på lektionerna, men iaf inte bockat med mig någonting än så jag är glad. Hoppas lite i smyg att hon ska slänga av många när de rider med sadel och behålla mig på ryggen när jag rider utan sadel så ridläraren blir sporrad att hitta ny sadel
På lektion förra veckan fick jag för övrigt Ninya och hon var laddad men skötte sig jättebra ändå trots att det skedde fyra avbockningar under lektionen, vilket väldigt lätt kan bli en startknapp för explosion för Ninya. En gång brakade en häst iväg bakom Ninya när jag hade henne bra inramad i en skänkelvikning. Hon satte sig på baken och gick långsamt upp i en ordentlig stegring och kom sedan ner igen och stod stilla på fläcken när hon insett att det inte var så farligt. En ENORM komplimang då hon skulle tjongat iväg utan att tveka med 95% av alla ryttare. Fortfarande rörd när jag tänker på det
Hon är inte en häst som stegrar alls i vanliga fall, bara bockar mkt bra och springer...