Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI
Jag litar till 100% på min tränare och har hon bedömt oss som klara och redo för att plocka fram den samlade traven så litar jag på att så är fallet.
Och som du säger man börjar ju alltid med ett steg för ett steg blir 2 och 2 blir 3 och så där håller man på och en dag sitter man där och kan rida runt i den nya gångarten som man nu tränat på.
Viktigt är att man inte går för snabbt fram och att man pressar hästen för mkt så man måste ha hjälp av en erfaren tränare vilket jag har.
Nu har jag turen att ha min tränare som stallägare också så hon har superkoll på oss även när vi inte rider lektioner för henne=)
Nu när vi börjat med den samlade traven så är det bara nått steg sedan återgår vi till vanlig arbetstrav och så kan vi göra nått helt annat i 10 minuter för att sedan testa och samla upp igen och ta 1-3 steg i samlade traven.
Det är så vi jobbar och det trivs både jag och min häst med och det funkar fint för oss.
Vi jobbar oss lugnt frammåt jag har tagit de mkt lugnt med min häst hon är snart 10 år, de flesta 10 åringarna kan betydligt mer än vad hon kan i sin ålder som dressyrhästar.
Men jag har min filosofi om en bra och hälsosam utbildning av hästar andra har andra sätt.
Och så länge det inte är tal om djurplågeri tycker iallafall jag att det är upp till var och en att ta sin egna väg som man tycker passar både häst och ryttare bäst!
Det finns oändligt många olika åsikter om hur man ska och inte ska rida/utbilda sina hästar.
Man får hitta ett sätt som passar en och sin häst på bästa sätt helt enkelt.
Men återigen.. så otroligt häftig känsla att ha så mycket gång i en liten häst.. helt otroligt så lycklig att hon visar sig tycka dressyren va så rolig och vill lära sig hela tiden hon är som en svamp. Sjukt lättlärd.
Nu i Dec ska hon få en halvvila som hon alltid brukar få i dec då det ändå är så mörkt och trist att rida tycker jag.
Nu i helgen ska vi på töltkurs och den 16 ska vi på dressyrkurs för en dressyrtränare från portugal..
Aldrig ridit för en engelsktalande tränare så detta kan gå precis hur som helst vill jag lova
Så det händer lite roligheter här borta=)