Bildtråden på dressyrhästarna, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grejen är väl att den "orenhet" som din häst uppvisar är en "orenhet" som man eftersträvar, nämligen att hästen är i "bakvikt" och tar mest vikt bak för varje kliv. Medans motsatsen, att framhoven tar i först och lämnar marken sist innebär att hästen är i framvikt. Snyggt jobbat, du tänker fram och upp, då följer hästen med. Fortsätt så...den "orenhet" som din häst visar den är bara ett stort plus...:)

Då måste jag fråga hur man från en stillbild avgör vilken fot som lämnar/träffar marken först? Bara som jämförelse -bilderna @Lazer09 la upp, som är i samma moment som bilderna på min häst, det är samma ben på båda hästarna som tar i backen i samma ordning -men det är skillnad? Varför är hennes häst i bakvikt men min i framvikt när bilderna visar samma moment?

Och bilderna i ett tidigare inlägg som @Brille refererar till på min häst som dåliga exempel; hur är det med bilden där enbart en bakhov är i backen? Är det en "bra orenhet med en häst i bakvikt" eller är det i detta fallet en "ögonblicksbild" på en häst i framvikt? (pga nosen och nackens placering) ;)

Bara ett gäng intresserade frågor

Juno, har börjat rida honom på hack och därmed fått ut halsen betydligt på honom. Munnen ska kollas nästa vecka, börjar nästan tro att han har inbäddade vargtänder eller nåt eftersom det är så stor skillnad ridmässigt.
11401101_10205851463077652_5952611417935014543_n.jpg
Kanske har extrakänslig tunga.

Då måste jag fråga hur man från en stillbild avgör vilken fot som lämnar/träffar marken först? Bara som jämförelse -bilderna @Lazer09 la upp, som är i samma moment som bilderna på min häst, det är samma ben på båda hästarna som tar i backen i samma ordning -men det är skillnad? Varför är hennes häst i bakvikt men min i framvikt när bilderna visar samma moment?

Och bilderna i ett tidigare inlägg som @Brille refererar till på min häst som dåliga exempel; hur är det med bilden där enbart en bakhov är i backen? Är det en "bra orenhet med en häst i bakvikt" eller är det i detta fallet en "ögonblicksbild" på en häst i framvikt? (pga nosen och nackens placering) ;)

Bara ett gäng intresserade frågor
Nej så enkelt är det inte, men om man jämför din bild och Lazer09s bild, så ser man skillnad, din häst tänker bakåt neråt, lazer09s häst tänker fram och upp. Med det utgångsläget så kan man med ganska stor säkerhet skönja ett mönster, positivt eller negativt, huruvida hästen är (eller kommer att vara om något, några steg) framtung eller ej. Så i det perspektivet har huvudpositionen betydelse, även om hästen lyckas få till något steg här och där (trots huvudpositionen), så är det kanske mer undantag än regel att hästen är lätt fram. Medans om hästen visar en öppen form och tänker fram och upp genom hela kroppen ända fram till knoppen, ja då är det mycket troligt att den är mer i "bakvikt" än framvikt och att den möjligen kan bli framtung något steg här och där undantagsvis.

Släpp det där o tänk på hästens rygg istället. Det är inte naturligt att ridas på, så en form där hästen i första hand arbetar via ryggen är A o 0.
Ston måste man också kompromissa med mkt mer med än en val.
Förövrigt vet jag att Moii rider bra o har en plan för sin nya fina häst.:love:
Jag tror att @moii är mycket kär i sin tjej o vill hennes bästa.
Naturligtvis tänker jag på hästens rygg också. Hästen ska inte behöva spänna sig i ryggen för att ryttaren kräver ett rörelsemönster som är onaturligt för hästen. Hästens trav är diagonal för att den bär sin vikt mest effektivt om vikten fördelas på två ben än bara på ett.

Nej så enkelt är det inte, men om man jämför din bild och Lazer09s bild, så ser man skillnad, din häst tänker bakåt neråt, lazer09s häst tänker fram och upp. Med det utgångsläget så kan man med ganska stor säkerhet skönja ett mönster, positivt eller negativt, huruvida hästen är (eller kommer att vara om något, några steg) framtung eller ej. Så i det perspektivet har huvudpositionen betydelse, även om hästen lyckas få till något steg här och där (trots huvudpositionen), så är det kanske mer undantag än regel att hästen är lätt fram. Medans om hästen visar en öppen form och tänker fram och upp genom hela kroppen ända fram till knoppen, ja då är det mycket troligt att den är mer i "bakvikt" än framvikt och att den möjligen kan bli framtung något steg här och där undantagsvis.

Men hur kommer det sig att ni (framförallt du och Brille) är så otroligt fixerade vid huvudet? Jag kan tyvärr inte förstå det.
En häst måste få flytta vikten framåt och bakåt i stegsekvensen, annars blir det svårt att få rörelse framåt... Men om vi ska gå till min egen häst -lättast att diskutera sin egen, så handlar det fortfarande -som jag skrev till Brille på förra sidan- om en ung och mycket grön häst som är obalanserad, och då kan man inte kräva perfektion i varenda moment. Jag själv anser att hon får ha näsan var hon vill och känner sig bekväm nu, och NU väljer hon att gå där hon går -vad det beror på låter jag vara osagt, jag var inte där när hon reds in och vet inte hur det gick till. Jag vet bara vad vi har för utgångsläge formmässigt idag och att återigen; detta är ingen form som eftersträvas då hon är tänkt att tävlas -och denna formen är inte tävlingsmässig och skulle ge avdrag.

Släpp det där o tänk på hästens rygg istället. Det är inte naturligt att ridas på, så en form där hästen i första hand arbetar via ryggen är A o 0.
Ston måste man också kompromissa med mkt mer med än en val.
Förövrigt vet jag att Moii rider bra o har en plan för sin nya fina häst.:love:
Jag tror att @moii är mycket kär i sin tjej o vill hennes bästa.
Hästens rygg påverkas oerhört av paralelliteten i sin trav och av vilket stöd den har av sina hovar. Se bara på bilderna
800xNxdressage_diagrams_diagonals.jpg.pagespeed.ic.ZdSHzaHw7a.jpg

som finns i den här länken http://www.happy-horse-training.com/parallel-diagonals.html .

Är detta bildtråden eller vad? Jag kan inte vara den ende som är evinnerligt trött på alla dessa 'diskussioner' som dyker upp i varenda tråd.

Jag har tyvärr ingen häst just nu så håll till godo med denna bild lånad från tripadvisor.
kingsbrae-garden.jpg
Det är en bildtråd med kommentarer till bilderna. Jag tar för givet att det är tillåtet med både positiva och negativa kommentarer (så länge det inte är påhopp och liknande).

Men hur kommer det sig att ni (framförallt du och Brille) är så otroligt fixerade vid huvudet? Jag kan tyvärr inte förstå det.
En häst måste få flytta vikten framåt och bakåt i stegsekvensen, annars blir det svårt att få rörelse framåt... Men om vi ska gå till min egen häst -lättast att diskutera sin egen, så handlar det fortfarande -som jag skrev till Brille på förra sidan- om en ung och mycket grön häst som är obalanserad, och då kan man inte kräva perfektion i varenda moment. Jag själv anser att hon får ha näsan var hon vill och känner sig bekväm nu, och NU väljer hon att gå där hon går -vad det beror på låter jag vara osagt, jag var inte där när hon reds in och vet inte hur det gick till. Jag vet bara vad vi har för utgångsläge formmässigt idag och att återigen; detta är ingen form som eftersträvas då hon är tänkt att tävlas -och denna formen är inte tävlingsmässig och skulle ge avdrag.

Det handlar inte om varje moment, det handlar om negativ eller positiv spiral, om hästen (och ryttaren) tänker framåt uppåt eller bakåt neråt. Ju mer man nöter på något desto mer beständigt blir det. Därför har huvudpositionen mer betydelse än man tror, i alla fall om huvudpositionen tenderar att "dra ner" hästen framtill. Något steg här och där är inget problem så länge spiralen är den motsatta så att säga.

Hur mycket du påverkar måste man ju se lite mer rörliga bilder för att avgöra egentligen, men som det ser ut på bilderna så tänker dina händer för mycket ner och bak. Jag skulle länga tygeln helt, rida på framåt utan krav på huvudposition och bara jobba på balans och sits och låta hästen få avgöra vart den vill ha huvudet så länge. Sen, när hästen tänker upp och fram och engagerar sina bakben mer korrekt i varje steg (eller i vart fall dom flesta stegen), då först skulle jag korta tygeln och be om eftergift i nacke/hals. Så länge hästen tänker neråt/bakåt finns inget att "samla" och då finns heller inget behov av tygel/nacke/kontakt, då får man jobba med avslappning via tex tempoväxlingar och böjning/sidoförflyttning, utan krav på huvudposition tills dess att denna grund sitter. Så ser jag det.

...
Jag anser att var hästen har sitt huvud/nos har inverkan på en massa annat.
- Därför att det är med hästens mun en stor del av kommunikationen görs.
- Därför att huvudets placering har stor inverkan på hur ryttaren kan inverka på hästen med sin hand.
- Därför att huvudets placering så tydligt visar hur hästen använder sin kropp, framför allt hals, framdel och rygg.
- Därför att huvudets placering har stor inverkan på hur hästen kan använda sin kropp dvs hästens rörelsemönster.

Du har fått många gilla för din häst och hon ser väldigt trevlig ut. Var rädd om henne.

Jag är en av dem som predikar att nosen ska vara framför lod och att det inte ska vara någon knyck vid 2-3 halskotan (de båda brukar hänga ihop). Därför detta inlägg.

Det är ju inte hur det ser ut som är det viktiga utan vilken effekt det har för ryttaren och för hästen. Först bör man se till vilken nytta det har. Finns det ingen nytta finns det ingen anledning att rida så och då saknas det egentligen anledning att diskutera nackdelar. Men eftersom många tror att det är bra finns det anledning att diskutera nackdelarna också. Ryttaren har sämre möjligheter till inverkan. Hästen får sämre möjlighet att röra sig naturligt och blir inlåst.

Jag förstår inte varför man med vilje ska rida hästen med indragen nos om den följer med bettet framåt. Jag tror inte ett dugg på att någon häst "vill" gå så. Det beror naturligtvis på något.

På några av de travbilder du lagt upp i olika trådar (t.ex. här http://www.bukefalos.com/threads/bildtraden-pa-dressyrhastarna-del-ix.1233759/page-52#post-16993438) är hon definitivt i framvikt. Ena frambenet bär nästan hela hennes och din vikt medan det diagonala bakbenet är på väg att släppa kontakten med marken. Hästens rena trav är diagonal, dvs det diagonala benparet bär hästen lika länge i stegsekvensen. Allt annat sliter onödigt mycket på hästen. Jag är övertygad om att detta har med den indragna nosen att göra.

OBS att din häst är inte ensam om detta, det förekommer på alltför många bilder. Att "gilla" sådant är att ge någon en björntjänst. Detta inlägg kan ses som en balansering av alla "gilla".

Jättetrevlig häst. Var rädd om henne.
Ingen har missat att du ständigt vill ta upp detta ämne, nu har du tillochmed lagt ner en massa jobb på att gräva upp andra bilder på mooi för att använda i din krusad ang Lodplan. Lägg ner eller starta din egen tråd, detta är bildtråden.

Hästens rygg påverkas oerhört av paralelliteten i sin trav och av vilket stöd den har av sina hovar. Se bara på bilderna
800xNxdressage_diagrams_diagonals.jpg.pagespeed.ic.ZdSHzaHw7a.jpg

som finns i den här länken http://www.happy-horse-training.com/parallel-diagonals.html .

Jag stör mig så jla mycket på den här jämförelsebilden som ALLTID kommer upp. Den är i olika stegsekvenser. Bild två ligger aldrig så lite efter bild 1 och därför kommer bakbenet mer in under kroppen. Det går inte att jämföra äpplen och päron.

Fö en som alltid tröttsam diskussion som aaaaaldrig leder till mer än 60 sidor "jag tycker du är dum".

Jag stör mig så jla mycket på den här jämförelsebilden som ALLTID kommer upp. Den är i olika stegsekvenser. Bild två ligger aldrig så lite efter bild 1 och därför kommer bakbenet mer in under kroppen. Det går inte att jämföra äpplen och päron.

Fö en som alltid tröttsam diskussion som aaaaaldrig leder till mer än 60 sidor "jag tycker du är dum".

+ 1 på den och jag blir så trött över dessa påhopp. @mooi börjar ju tom sina inlägg med att jag veta att.... och vi jobbar på... bara för att det alltid kommer sånna här kommentarer. Tråkigt!

I sak håller jag med både Brille och Fiador vilket jag ändå tror dom flesta gör OM exemplen som visas på vad som är Bra ridning hade stämt överens med det som är bra ridning. Personligen hade jag velat se lite lägre hals framför manken och nosen mer fram, så hästen kan orka komma mer genom ryggen.

Nu visas det på exempel som knappt skulle ta sig runt en LC godkänt.. där det enda som betyder något är vad hästen har sitt huvud, att resten av kroppen är helt bortkopplad och är som en hängmatta är sekundärt tydligen.

Okunskap på hög nivå, det är liksom det som blir så pinsamt ...

Det senaste hyllandet bland "bakomlodtalibanerna" är någon kass film från förrförr där en häst häver sig runt i något som ska likna en piruett med hjälp av underhalsen och är stel som en pinne, sladdar ut med bakdelen för den är för stel för att kunna forma en insida.. men nosen är ju framför lod :grin:

Bara för att förstärka Fioranos påpekande om olika stegfrekvenser så har vi en talibanhyllad bild här. Detta visar på en stegfrekvens som enligt Talibanerna enbart kan förekomma om hästen är bakom lod. Märkligt..

10561650_416657015172912_3462170350314481809_n.jpg

Senast ändrad:
Ja en dressyrhäst med långa kotor kommer absolut trampa igenom mer än ett kallblod med korta raka. Mois häst går bakom lod nu för det är bekvämt för henne i hennes kroppsform. En fjording kommer aldrig välja den arbetsformen eftersom den då kvävs.

Nej det är helt fel. En häst som tex har veka kotor bak kommer alltid ha mer genomtramp där oavsett om den är i framvikt eller inte. Läs på bättre, utbilda dig bättre!

Varför diskuterar du och fiador enbart alltid i par?
Det handlar naturligtvis inte om långa/korta kotor. Även på en häst med korta kotor går det att av "genomtrampet" se om hästen har hela sin vikt på benet eller bara lite (förutsatt att den inte har ont).

Den här gången innehöll det inlägg jag svarade på en kommentar som var riktad bl.a. till mig och @Fiador.

I sak håller jag med både Brille och Fiador vilket jag ändå tror dom flesta gör OM exemplen som visas på vad som är Bra ridning hade stämt överens med det som är bra ridning. Personligen hade jag velat se lite lägre hals framför manken och nosen mer fram, så hästen kan orka komma mer genom ryggen.

Nu visas det på exempel som knappt skulle ta sig runt en LC godkänt.. där det enda som betyder något är vad hästen har sitt huvud, att resten av kroppen är helt bortkopplad och är som en hängmatta är sekundärt tydligen.

Okunskap på hög nivå, det är liksom det som blir så pinsamt ...

Det senaste hyllandet bland "bakomlodtalibanerna" är någon kass film från förrförr där en häst häver sig runt i något som ska likna en piruett med hjälp av underhalsen och är stel som en pinne, sladdar ut med bakdelen för den är för stel för att kunna forma en insida.. men nosen är ju framför lod :grin:

Bara för att förstärka Fioranos påpekande om olika stegfrekvenser så har vi en talibanhyllad bild här. Detta visar på en stegfrekvens som enligt Talibanerna enbart kan förekomma om hästen är bakom lod. Märkligt..

10561650_416657015172912_3462170350314481809_n.jpg
Hästen på din bild är i obalans. Hur som så är det ju ingen som påstått att en häst med huvudet i lod eller framför lod aldrig kan hamna i obalans, men en obalans som denna bör rätta till sig på något/några steg, annars är det en rörelsestörning som beror på något annat än tillfällig obalans, tex felaktig huvudposition genomgående, oavsett då om huvudet är högt över lod eller bakom. Problemet är väl att man inte uppfattar bakom lod som något problem och nöter vidare på det, däremot identifieras högt över lod-position genast som negativ, så det är det ju ingen som övar på frivilligt, därför blir det inget problem.

Sen är ju hängmattan ett faktum på bild nr 1 i Brilles ex. Medans bild nr 2 visar en häst i en enkel grundform där bakbenen är aktivierade och energin går framåt/uppåt, den positiva spiralen, en grundform som man kan jobba vidare på och som kan sen kan ta en till högre nivå. Nivåer är ganska ointressant egentligen, för har man inte grunden så blir det liksom ingen nivå alls i slutändan. En skicklig hästtränare ser kvaliteterna (och identifierar problemen) redan på grundnivå, en förutsättning för att öht komma någonstans alls sen nivåmässigt.

Sluta att förstöra dessa trådar som visar konstverk i bildformat på dressyrhästar. Våra käraste.
Skapa trådar där likasinnade kan dissekera ögonblicksbilder o tro att världsbilden är ensidig.

Fio har rätt. I varje tråd där @Brille härjar finns även @Fiador. Jag vill se att de postar exakt samtidigt för se att det inte är en o samma person som vill frälsa oss alla från det onda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: MML
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 703
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar