C
Cecely
Sv: Bilderna med värmekameran!
Ja vad hittar man någon som kan kolla upp det?
Ja vad hittar man någon som kan kolla upp det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
BonRaiz skrev:Om man nu återgår till tråden...och veterinären som ev skall titta på bilderna....Så kommer han troligen inte ha större nytta av dom...utan kommer att göra en egen utredning, så mkt känner jag honom...värmekameran finns där men jag tror inte den är så mkt använd...han har sin egen "blick"värt många kameror...
Cecely skrev:SO: Kan det inte vara så istället att hästägarna har fått ett ökat intresse för sin hästs välbefinnande att man ibland tittar utanför lådan för att få svar?
Som sagt värmekameran finns på många av våra veterinärkliniker och sjukhus så helt tokig är den inte. Jag tror knappast att veterinärer elelr läkare använder den för att ställa diagnos utan mer för att kompletera de andra verktygen de har. Många verktyg man använder idag kan visa fel, tex ultraljud kan man mixtra med om man känner för det osv...
Det finns alltid för och nackdelar med allt.
Boj skrev:Fast 49000 kr då är det antagligen en kamera av sämre kvalite, lägg på det dubbla så får man en kamera som är värd att användas samt går att analysera även för en veterinär. Själv har jag en lasertempmätare, dvs en värmekamera fast med tempdisplay istället för skärm, den kan du köpa och ha före och efter skoning.
Den Lilla Gula skrev:Det röda är väl problemområden? Alltså områden med ökad värme?
Isf så skulle jag tro att ett stort problem sitter i hästens bog. Speciellt på vänster sida.
SO Hovslagare skrev:Nu har då jag tack och lov kontakt med en equiterapeut som kan trolla Tack och lov för min rygg då hon har fixat till ett otal tungskodda hästar åt mina kunder. Hon är dessutom väldigt snabb att remitera vidare till Vet om problemen är veterinärt.
QUOTE]
Det va bara ETT ex...jag vet att där ute verkligen finns ET som är seriösa o duktiga....men har oxå erfarenhet av motsattsen...där man betalar dyra pengar för den ena återbesöket efter den andra...och så får man ändå iväg till vet, för att konstatera en inflamation...så man lär sig så länge man lever...
Nu tar jag det säkra före det osäkra och ringer vet som jag litar på...så får han ta ställning i fortsättning...ex ET
BonRaiz skrev:SO Hovslagare skrev:Nu har då jag tack och lov kontakt med en equiterapeut som kan trolla Tack och lov för min rygg då hon har fixat till ett otal tungskodda hästar åt mina kunder. Hon är dessutom väldigt snabb att remitera vidare till Vet om problemen är veterinärt.
QUOTE]
Det va bara ETT ex...jag vet att där ute verkligen finns ET som är seriösa o duktiga....men har oxå erfarenhet av motsattsen...där man betalar dyra pengar för den ena återbesöket efter den andra...och så får man ändå iväg till vet, för att konstatera en inflamation...så man lär sig så länge man lever...
Nu tar jag det säkra före det osäkra och ringer vet som jag litar på...så får han ta ställning i fortsättning...ex ET
Ja det är ett bra sätt.
Själv så har jag aldrig råkat ut för detta.
Men jag är lite småpetig och behandlar omgående om jag misstänker något oftast så hinner man på det innan det blir en inflammation.
SO Hovslagare skrev:Mmmm, det går ju bra i de fall där hästen visar något...men det finns hästar som är "tåliga" och har en hög smärtgräns, så då hinner det gå långt...BonRaiz skrev:Ja det är ett bra sätt.
Själv så har jag aldrig råkat ut för detta.
Men jag är lite småpetig och behandlar omgående om jag misstänker något oftast så hinner man på det innan det blir en inflammation.
Nä, det är som sagt va bra komplement och till efterbehandling...när det är duktiga ET..
BonRaiz skrev:SO Hovslagare skrev:Mmmm, det går ju bra i de fall där hästen visar något...men det finns hästar som är "tåliga" och har en hög smärtgräns, så då hinner det gå långt...
Nä, det är som sagt va bra komplement och till efterbehandling...när det är duktiga ET..
Det är fördelen med att sitta bakom hästen. Man ser det mesta som inte klockan eller pulsen visar
SO Hovslagare skrev:Mmmm, jag sitter oxå ibland bakom, men det gjorde jag inte ifjol, när min häst blev dålig...och inte visade nåt äns för ET...då jag red o hon kollade på ..BonRaiz skrev:Det är fördelen med att sitta bakom hästen. Man ser det mesta som inte klockan eller pulsen visar
Men jag skall säga till henne, att inte gå i bra form och steg nästa gång hon (om) får ont...utan verkligen visa det..
Vad betydde detta? "ett uppkäk"?Cecely skrev:*lånar kanpp*
Ville bara uppdatera nu när vi varit iväg på klinik.
Resultatet var inflamerad strålbensbursa h. fram, inflamerad has v. bak.
Aj, aj....men beh,bart....
Ryggen var ok men hade en förkalkning mellan 2 kotor (det röda området). Detta tyckte vet. var ett märkligt ställe men den enklaste förklaringen kan vara att det kommit av tex ett uppkäk på travet.