Bilderna med värmekameran!

Sv: Bilderna med värmekameran!

Cecely skrev:
Jo tar alla bilderna vid samma tillfälle så riktigt tillförlitliga är de ju inte, dessutom palperade hon hästen lite innan...

Så som jag ser det så är det iaf en hint till hur det kan vara men en diagnos ställer jag inte med de bilderna.

H. bak har jag faktiskt inte tänkt på, kan det vara för att hon har mer belastning medialt kanske? You tel me!=)

Man kanske kulle ta och titta till den där hasen med när man endå är igång!=)

Kom gärna med mer komentarer!

Svårt att säga.
Ökar verkligen värmen lokalt vid en merbelastning under tiden hoven belastas??? Jag vet inte men jag kan tänka mig att under själva belastningen så kan man få ett kallare område där hoven merbelastas eftersom hoven stasas
under belastning.
Om man har en värmeökning i upplyft läge efter att hoven avlastats en längre stund så kanske det säger mer.
Men jag vet inte, om detta hade varit min häst så hade jag nog känt att jag hade fler frågor än svar efter en sån här fotosession
Jag hade nog velat ha bilder med några timmars mellanrum.
Häst i vila häst efter arbete osv.
Mycket intressant som sagt var.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Det röda är väl problemområden? Alltså områden med ökad värme?
Isf så skulle jag tro att ett stort problem sitter i hästens bog. Speciellt på vänster sida.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Ja som tur väl är så hoppas jag få klara svar om 2 veckor när vi ska till klinik!

Den Lilla Gula: Ja, hela den sidan verkar mer belastad. Kände igenom den bogen igår och kan inte känna något speciellt. Senast för 1 mån sen var en ET ute och kollade henne med och då var det inte heller problem. Men den är värd att ha ett öga på absolut!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Är för okunnig för att analysera bilder. Men jätteintressant, hur mycket kostade det?
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Jätteintressant tråd, jag förljer den med intresse.

Men som någon frågade, är rött = problemområde? För mig behöver värme inte tyda på problem. Jag blev förvånad över att det var så lite rött på bilden, kommer ihåg när jag var på Tom Titts och såg mig själv i en värmekamera.

Vissa områden har väl naturligt mer genomblödning än andra områden? Jag kan t.ex. tänka mig att det är mera rött kring vänster bog pga hjärtats placering och att skapet har mycket ytliga blodkärl vilket gör området varmare.

Hittade den här bilden på google som jämförelse, vet dock inte vad det medicinska statuset är på hästen och tyvärr är bilden väldigt liten (verkar som originalsidan har försvunnit och bara bilden finns kvar). Jag ber också om ursäkt för den långa länken, om det inte funkar att klicka på den så kopiera och klistra in i webbläsaren.

http://images.google.se/imgres?imgu...s?q=thermal+camera+medical&svnum=10&hl=sv&lr=
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Ju rödare desot varmare är det och lokal värme tyder på ökad sirkulation = ett symtom vid inflamation.

Jag läste någonstans att man kan ställa in hur färgskiftningarna ska se ut. Som du skriver så finns det områden som är varmare av anturliga skäl. Det man kunde se när hon tagit korten på kameran är tex små ljusare punkter i det röda, dessa är också en hint till om det är en skada någonstans. Detta har tex den röda bogen, den hade 3 små fläckar mitt i det röda, såna är inte ovanliga då bogleden är ett utsatt ställe då hästarna ofta kan stöta i den delen när de tex går ut genom en dörr.

Det är ganska knepigt att läsa av bilderna, man ska nog alltid ta dem med en nypa salt. Dock eftersom jag har en häst som inte ar ett fast problemområde kan det vara en hjälp på vägen.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

sån där värmekamera skulle jag vilja ha till Herman.
Tror det skulle kunna förklara en hel del.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Det är dom jag ska till om 2 veckor!

Ska ta med mig bilderna dit!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Jag hade ut en kille med värmekamera till min häst, och det var verkligen jätteintressant! :)
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Cecely skrev:
Det är dom jag ska till om 2 veckor!

Ska ta med mig bilderna dit!
Jag trodde nästan det, då du bor så nära...:)
Jag är "stamkund" där ;) ...skämt o sidå...
Varit där tidigare?
Världens bästa vet....man blir alltid så väl mottagen...
Här görs inga skillnader på kända/okända ryttare,el raser på hästar...
Och han har verkligen tid för en...
Du kommer att bli väl omhändertagen..
Lycka till...hoppas det inte är nåt allvarligt bara..:crazy:
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Knapplån. Med tanke på hur lätt yttre faktorer påverkar resultatet så har jag svårt att tänka mig att en duktig veterinär skulle fästa särskilt stor vikt vid bilder tagna av ngn h*n inte har samarbete med.
Jag vet att en av världen bästa hästdiagnostiker anser att värmekameran är ett utmärkt pedagogiskt hjälpmedel men knappast tillför ngt till diagnostiken som inte en bra traditionell undersökning kan ge. Risken är istället att den styr vets uppmärksamhet till fel ställe. Priset är idag så lågt att det inte finns ngn anledning för en hästklinik att inte köpa den om den skulle anses värdefull.
PL
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

peter_lundin skrev:
Knapplån. Med tanke på hur lätt yttre faktorer påverkar resultatet så har jag svårt att tänka mig att en duktig veterinär skulle fästa särskilt stor vikt vid bilder tagna av ngn h*n inte har samarbete med.
Jag vet att en av världen bästa hästdiagnostiker anser att värmekameran är ett utmärkt pedagogiskt hjälpmedel men knappast tillför ngt till diagnostiken som inte en bra traditionell undersökning kan ge. Risken är istället att den styr vets uppmärksamhet till fel ställe. Priset är idag så lågt att det inte finns ngn anledning för en hästklinik att inte köpa den om den skulle anses värdefull.
PL

Jag tycker detta med värmekamera är väldigt intressant på nån sorts hobbynivå. Om jag fick en möjlighet att kolla mina egna hästar
före och efter jobb, för att kolla skillnader i bl a. kotor och bakknän mellan olika underlag osv. så hade det varit kul och intressant. Men jag vet inte om det skulle ge något eller om jag skulle ha någon nytta av ev. information.
Men som den nu har börjat användas som nån sorts hemmadiagnostikinstrument så undrar jag om det inte blir ännu en grej att använda för att plocka pengar av lättlurade hästägare. Och dessvärre ännu en undanflykt för att inte åka in till klinik med en häst som behöver komma under professionell vård. Jag upplever att många hästägare desperat letar efter fel på sina hästar. Och att dom i den jakten ofta letar efter nån sorts trollkarl som skall komma med den undergörande lösningen på alla deras problem i samspelet med sin häst.
Har man som veterinär någon nytta av dessa termobilder om dom är tagna vid ett isolerat tillfälle? Eller har man det ens om dom är tagna vid olika tillfällen? Kan man använda dom för att bekräfta eller förkasta en misstanke om något problem?
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

SO Hovslagare skrev:
Men som den nu har börjat användas som nån sorts hemmadiagnostikinstrument så undrar jag om det inte blir ännu en grej att använda för att plocka pengar av lättlurade hästägare. Och dessvärre ännu en undanflykt för att inte åka in till klinik med en häst som behöver komma under professionell vård.
Jag kan hålla med i detta...den faran finns...såsom att man ringer till en ET och hoppas att denne skall "trolla" bort det onda...
Jag upplever att många hästägare desperat letar efter fel på sina hästar.
Har man som veterinär någon nytta av dessa termobilder om dom är tagna vid ett isolerat tillfälle? Eller har man det ens om dom är tagna vid olika tillfällen? Kan man använda dom för att bekräfta eller förkasta en misstanke om något problem?
Om man nu återgår till tråden...och veterinären som ev skall titta på bilderna....Så kommer han troligen inte ha större nytta av dom...utan kommer att göra en egen utredning, så mkt känner jag honom...värmekameran finns där men jag tror inte den är så mkt använd...han har sin egen "blick"värt många kameror...:rofl:
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Vi har gjort thermografi på våra hästar,och jag tycker att det är väldigt intressant!!:)

Min häst hade en blödning på senan som på ultraljudet på kliniken visade sig visa lika på thermografin.Efter behandling så gick skadan ner.
*överlycklig*:banana:

Man ska ju inte kanske tro att allt den visar är 100% sanning då tillfälliga värmeökningar så lätt uppstår,men för att kolla ev frågetecken eller som komplement till veterinären (som alltid ska kolla först!,men men har inte heller alltid rätt i sina funderingar)

Önskar att vi hade tagit bilder på vår gamling som veterinären inte kunde hjälpa (kunde inte ta oss till klinik bla)

kollat på dina bilder och det verkar vara mkt bogar och knän och rygg som visar på bilderna.(alltså överlag på dom hästar jag sett thermografibilder på)

Tilll den som undrade om pris så tar hon 600:- om det är samma.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilderna med värmekameran!

Man kan ställa in kameran på olika vis, och olika kameoror är olika känsliga. Rött är inte synonymt med problem, det enda som påvisas är högre temperatur i de områdena i förhållande till de andra.

En fråga till trådskaparen, Fick du ingen "tolkning på bilderna utav fotografen?
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Glömde nog svara vad det var för pris men hon tar 600 kr.

Ina: Jo jag fick tolkning av bilderna, självklart.
Jag tog inte med dem här för att jag ville inte påverka det ni andra kanske upptäcker här!

SO: Kan det inte vara så istället att hästägarna har fått ett ökat intresse för sin hästs välbefinnande att man ibland tittar utanför lådan för att få svar?

Som sagt värmekameran finns på många av våra veterinärkliniker och sjukhus så helt tokig är den inte. Jag tror knappast att veterinärer elelr läkare använder den för att ställa diagnos utan mer för att kompletera de andra verktygen de har. Många verktyg man använder idag kan visa fel, tex ultraljud kan man mixtra med om man känner för det osv...

Det finns alltid för och nackdelar med allt.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Fick höra att försäkringsbolagen inte tar emot en utdömning från det stället, vet du nått om det?

Jag vill gärna åka dit men blev lite osäker för om det nu mot förmodan skulle vara ganska dåligt så vill man ju inte behöva lägga ut samma summa på en annan vet som ska konstatera samma sak...
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

JAg skulle kolla upp hur hästens bäcken stter om jag vore du. Nu hade inte du jätteskarpa sådana raktioner men min häst hade problem på exakt samma ställen som din och det visade sig vara bäckenet som satt snett. Vi kollade också med Thermografi och det såg likadant ut.. dock något mer värme just vid korset men det kan ju variera. Värt att kolla upp iaf!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 830
Senast: fio
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 009
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
12
· Visningar
1 400
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp