Bilderna med värmekameran!

Sv: Bilderna med värmekameran!

Cecely skrev:
Här kommer bilderna som togs!

Jag ska åka och kolla upp rygg och bak knän till att börja med!

http://zenta.se:8080/Bilder/orginal_2414.jpg

Jag har ingen erfarenhet av värmekamera men tycker det kan vara intressant ur flera synvinklar. Du skriver att du ska kolla bakknän pga av bilderna? För jag ser ingen värme över knäleden utan det ser
mer ut som värme från skapet och ljumskarna. Men jag kanske har fel.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

En kvinna som har en portabel värmekamera kom ut till stallet och plåtade!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Jo en stor reaktion är det inte, inte som på ryggen, men jag har endå anat att det är fel på dessa före korten så den lilla reaktion som finns är nog för att jag vill kolla dem.

Får iofs se när man väl kommer ut till vet. måste höra lite vad de säger.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Bara baserat på bilderna skulle jag byta sadel och rida hästen rakare :p
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

förmodligen för att den har en reaktion vid sadel punkten och på vä. sidan ( om ja tyder de hela rätt)
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Reaktion där sadeln ligger på ryggen, och på vänster baksidan av låret. Hästen jobbar alltså snett, avlastar höger bak. Kan vara reaktion på sadeln, kan vara reaktion på ryggen, ryggen kan komma sig av snedheten. Men om hästen inte hade några speciella problem skulle jag börja med att få hästen rak, kanske behandla vb först (med laser eller liknande) för att släppa ev. spänningar och se om det blir lättare att jobba hästen rätt.

Har hästen några problem som gjorde att du tog ut värmekamramänniskan?
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Fast är inte reaktionen över kotorna?

Jag tog ut henne just för ryggens skull! Den har nästan aldrig varit bra, bytt sadlar ett antal gånger men det har inte hjälpt.

Sadeln är faktiskt ojämn i bossorna, kan vara jag som gjort det så, har haft ett låst bäcken, dessutom har jag ojämna stigläder när jag rider, för mig känns de ju jämna...

Men det är spännande hur ni ser på salen för på dessa bilder ser man inte så tydligt men hon hade faktiskt en en liten reaktion på h. bak has.

Ska ta med mig bilderna till kliniken om 2 veckor, få se vad de säger om saken!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Ryggen kan göra ont för att grundproblemet sitter någonannanstans. Jag har haft en som fick ont i ryggen pga bakknän och haser, som den fått ont i pga felaktig skoning...
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Cecely skrev:
En kvinna som har en portabel värmekamera kom ut till stallet och plåtade!

Tar hon en bild, eller tar hon en serie med några timmar mellanrum?
Jag menar bilder tagna vid ett isolerat tillfälle måste kunna vara missvisande då både hästar och människor "blöder igenom" muskler med olika intervaller. Vad tror du om den ökade värmen i hb hovvägg medialt?
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Jo tar alla bilderna vid samma tillfälle så riktigt tillförlitliga är de ju inte, dessutom palperade hon hästen lite innan...

Så som jag ser det så är det iaf en hint till hur det kan vara men en diagnos ställer jag inte med de bilderna.

H. bak har jag faktiskt inte tänkt på, kan det vara för att hon har mer belastning medialt kanske? You tel me!=)

Man kanske kulle ta och titta till den där hasen med när man endå är igång!=)

Kom gärna med mer komentarer!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Ja orsaken kan vara flera tyvär, hade varit fint om man visste!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

På en klinik undersöker man inte bara de ställen som hästägaren själv TROR att felet/n sitter, utan i hela kroppen.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Eftersom du som vanligt är ganska kass på att läsa allt som står i mina inlägg så ska jag upprepa mig och förklara tydligt.

Jag ska samråda med vet och ta med mig bilderna för att sen avgöra vad som ska tittas på, jag anser inte mig själv att sitta inne med mer kunskap än en veterinär så det hade varit dumt att inte ta tillvara på dennes kunskaper, då hade vi säkert missat något!

Vad som hade varit intressant är att höra vad du tycker om bilderna istället!
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Den som tog bilderna borde ha kunnat hjälpt dig med tolkningen av dem.
Jag tänker inte försöka att spekulera i vad det skull kunna vara för fel.
För mig ger de inget större värde, när hästen av olika skäl kan vara temporärt varmare på vissa ställen.

Jag vet en jätteduktig Homiatriker som kan hjälpa dig med din snedhet.
Skillnaden på en sådan o en Kiropraktor är att H. sätter Akupunktur efter justeringen. Det gör att musklerna inte drar tillbaka felläget igen.
Denne har bland annat fixat till en 40-åring som hade fått utlåtandet -Förslitningar i höftlederna, och skulle ha fått leva med sin snedhet o smärta.
denna gick på all möjlig sjukgymnastik o simning.

Efter H´s behandlingar har hon kunnat rida m lika långa stigläder och börjat Bugga.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Låter jätteintressant! :idea: Var håller den här människan till? Jag har nämligen problem med ett ben och det kommer troligen från ländryggen efter en ofrivillig avsittning. :angel: Väntar på röntgenremiss.
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Det gjorde hon också men jag har inte taget med dessa för jag hoppades på lite tolkningar här.

Värmekameran används på veterinärkliniker och sjukhus så helt missvisande är de ju inte.

Och även om det alltid finns regler med undantag så måste man ju börja någonstans.

Synd att inte fler kan ge kommentarer...
 
Sv: Bilderna med värmekameran!

Väldigt intressanta bilder och en intressant diskussion. Tack för att du delade med dig!:) Tyvärr är jag alldeles för okunnig för att kunna uttala mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 830
Senast: fio
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 009
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
11
· Visningar
1 385
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp