Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Kan inte se bilderna tyvärr...

Mina ston går barfota och nästa verkning är 2 dagar för beräknad dag för ena stoet. Hur ska man resonera med dräktigt sto? Är det bättre att ta det ytterligare tidigare? Hon är ju så himla tung då och det kanske är jobbigt att stå på tre ben om bäckenbanden släppt och hon är redo för fölning :confused:
Någon som har något råd att ge?

jag skulle verka henne tidigare, det är nog som sagt jobbigt för henne när hon är så tung.

Quickstep: dina bilder syns inte, det verkar som att du har länkat till din sida där du är inloggad och det går inte tyvärr... det borde finnas en publik sida för albumet dit du kan länka istället?

Innan inseminering:
179858_492002231506_533906506_6582698_667714_n.jpg

Från i sommras:
395744_10150428926991507_533906506_8894473_301381284_n.jpg

Mars
395691_10150531114321507_455168209_n.jpg

Syns inget framifrån ännu:
422083_10150574422861507_533906506_9353335_2077986807_a.jpg

Senast ändrad:

Vilken fin mage!:love: Det är nog för att hon är i sista månaderna nu då fostret växer som mest, som hon äntligen fått en riktig bebisbula.

..men min Solette ligger fortfarande steget före med sin jättemage:eek::D
Hon verkar inte tagit någon skada av vurpan iaf, gäller även den lille som sprattlar som aldrig förr!

Inte tröttnar vi på bilder från er, är ju vad denna tråd är till för! Vill man inte se våra hästars fina magar..pjaa.. då behöver man inte kika in här;)

Personligen tycker jag det är roligt med lite aktivitet i tråden:)

Ja visst börjar det synas lite nu. :love:

Skönt att bebisen är okej! :)

Då fortsätter jag med mitt bildbombande i framtiden. ;)

Svarta hästar är ju så jobbiga att borsta, de blir aldrig rena. Minsta dammkorn syns ju. ;)

Jag hoppas, att om Stellas unge blir fux, att den blir samma färg som sin mor, lite smutsbrunfuxig, för då syns inte skiten lika mycket. :p
Blir den en palomino så får jag bunkra skimmelschampo. :love: Får den en sådan vacker färg, då kan jag liksom stå ut med att den ser skitig ut.

Stella är ju en vecka efter Solette, så då betyder det att det inte är såå lång tid kvar för oss heller.
Jag har börjat snegla åt fölgrimmorna och ska börja fylla en väska med alla diverse saker inför fölningen också.

Går i valet och kvalet ang. att beställa hem mjölkersättning också. Nojjig som man är.

Vet att jag skrev i början av tråden om fölningsväskan, wrangler gav mig ett bra svar, men vore intressant att höra vad
ni andra har i era "väskor"?

ja du har nog rätt angående den svart färgen.. fast det är otroligt effektfullt när dom är rena och bläääänker:d

Jag kommer nog få en brun utan tecken, men om den är söt och rör sig bra så kvittar det. Solette har ju faktiskt fått en svettfux redan och man kan ju inte ligga på topp jämt!:D

Stella kommer att få en underbar liten bebis, hon verkar ha en stor fanclub härinne som väntar med spänning!;)

I min fölväska..
*Handukar
*Kniv/sax
*Viktiga tele nr
*bandage
*termometer
*Paraffinolja
*Nappflaska/spruta
*Tvättmugg
*Bomull
*Snäll tvål
*Handskar
*Våtservetter
*Jodopax/klorhexidin
*Klyx eller microlax (GLÖM INTE DET!) Vi hade inte det sist och hingstfölet som hade mkt tarmbeck fick förstoppning och höll på att stryka med. när han väl fick Klyx var det försent och blev Ultuna. Han klarade sig dock!

..kanske har jag glömt något?

Jag har visat en frieserhingst och det var nog det jobbigaste jag varit med om. Så fort den kom i närheten av något som
var dammigt eller kunde damma... så vips! så var dammet på hästen. Det gick åt många babyvipes och handukar med glansspray.

Ja det är väl lite så, så länge den är söt och rör sig bra så spelar det ingen roll. ;)

Ska man trycka i en dos klyx i (hingst)ungen oavsett? Eller väntar man för att se om tarmbecket kommer ut i tid?

Jag ska nog skriva en lista med frågor till stallägaren, hon har ju fått 20 föl så hon borde ha koll. :angel:

Tack för din lista!

Kommer det ett hingstföl chansar jag inte utan kommer trycka in klyx i baken på den lille efter den har diat i princip. Man kan ju ge dom en chans att bajsa själv först men sedan hjälpa till så att allt tarmbeck verkligen kommer ut, tills fölis får ljus avföring och jag kan vara säker på att allt är ute. Hingstföl har tydligen mer trångt för tarmbecket att passera.

.. tror jag även gör det om det kommer ett stoföl med förresten.. skadar ju inte:angel:;)

Jo du har ju kunnig hjälp att rådfråga hos er, vilket är toppen!:bow:

Tack för svaret, Jag vet ett par uppfödare som alltid trycker i sina ungar klyx, men det är intressant att veta hur andra gör. :bow:

Jag har hitills aldrig behövt klyxa någon fölunge (*peppar peppar*) men jag har det alltid tillgängligt.

Stig bajsade iaf för kung o fosterland när han kom ut! :D

Nybörjare som man är.. Hur får man tag i klyx? Heter det klyx eller är det en förkortning på något?

Man köper klyx (det finns ett praparat som heter Klyx) eller Microlax på apoteket:)

Senast ändrad:

Jag gör som du. Alla ungar har kommit igång i magen av sig själva utan problem men jag har haft det tillgängligt.

Jag fick också höra som du, att flera uppfödare väljer att ge hingstfölen klyx oavsett. Även vår duktiga veterinär gör det. Men det fick jag nys om efter fölningen. Hade ingen aning om det innan men nu är jag glad för att jag vet.

Även om man väljer att inte ge dom det i förebyggande syfte, bör man ha det nära till hands vid behov som Wrangler och Görel säger.:)
Det höll på att bli en dyr läxa för mig..

Har oxå laddat hemma med mikrolax. Hoppas att den lille kan kika ut nu i helgen men troligen kniper mamma och väntar på våren. Hon har slutat äta nu om det nu kan vara ett tecken, har gått från att äta 3 kg kraftfoder till ingenting på 2 dagar?? Och sen så ligger hon ner på nätterna och stånkar, mjölken är fortfarande genomskinlig men gulare i färgen. Hoppas det snart är över och att det går bra såklart!

Spännande! Hoppas att det går bra nu!

Måste bara fråga - är det vanligt att de slutar äta innan fölning? Jag skulle bli livrädd om nån av mina matvrak slutade äta!

Är det ML som är veterinären? :) Jag använde alltid henne förrut, hon var så förtjust i Stella och tog
bilder på henne på grund av hennes färg för att ha med på föreläsningar. Nu kör vi med AS när vi står på
den här sidan, blir så långt för ML att åka.

Till alla; Tack för era svar ang. klyx. :)

Och Charlotte... bara för att vi pratade om att mörka hästar är jobbiga att borsta så har Stella bestämt sig för att byta färg. Hon är ju en kameleont...

Det här är vad som syns under vinterpälsen. :D

st2-7.jpg

Jag har också hört att det är normalt att ston slutar äta när det börjar bli dags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka