Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ha! Samma sak sa storamatte om Storasyster när hon skulle födas. Hon bokade en resa till Västindien, "- det var ju lugnt, det var ju 7 veckor efter att fölungen skulle komma". Och vad hände, stoskrället fölade medans matte befann sig på stranden :D :rofl:

Inatt föddes äntligen en liten kallblodsprins här på gården. :)
En riktig liten goding som redan tycker om att pussas.

Jossa verkar lycklig över att det äntligen är över och hon är en riktigt riktigt bra mamma!

Nu slutar vi vaka (för ett tag åtminstone till nästa är igång...). :)

*kl
Grattis till alla fina fölisar!! :love:

Det börjar närma sig för oss. Vi är på dygn 321.
Magen har trillat ner lite och bäckenbanden är ganska så slappa.
Hon har stort juver på kvällen men det går ner under dagen i hagen.
Damen tar det med ro.
Spännande!:)

Mitt i natten sitter jag och försöker planera sommarens foderstater. Jag har en hel del bete, men vet inte riktigt vad det är för kvalitet på det så att säga... jag har ca 2 ha skogshagar med kanske sammanlagt 1 ha bete själv + att jag kan hägna in ytterligare sammanlagt ca 6-7 ha på olika ställen nära intill. Alltihopa ska delas upp mellan dels mina två damer + föl och så hingsten och en 5-årig valack av svårfödd mindre halvblodsmodell. Planen är att grabbarna ska ridas och tränas större delen av sommaren och kommer att få lite kraftfoder. Men hur tusan ska man tänka när det gäller stona? Jag vill förstås ha så ekonomiskt som möjligt, och potatisprotein får jag inte tag på så lätt (har mailat karnbyfoder för att höra mig för om hemleverans hit upp till ingenmansland men tror det blir svindyrt - även om det är billigast per giva). Torrhö går inte att få tag på här heller, allt verkar ha möglat bort eftersom alla envisas med plastade storbalar.

jag har bara granngården att tillgå och känner mig lite begränsad... hur gör ni med era digivande ston? ger ni något extra utöver mineraler när de går på bete med sina föl?

00.35 kom ett fint litet stoföl. Brun med bläs och fyra vita fötter. Allt gick bra men det tog tid att börja dia. Mammahäst tyckte att fölet ska vara framför hela tiden. Typiskt förstagångare?
Återkommer med bilder lite senare under dagen :)

Ja, jag stannar hemma om fölis inte kommit, men jag hoppas att jag kan komma iväg. Men det händer inget som tyder på nära en fölning än, 3 veckor knappt till beräknat, så jag får nog vänta på nästa.

Har du ingen grisbonde i närheten? De köper ju potatisprotein på bulk, så du skulle ju kunna fråga om du kunde få köpa lite. :)

kl

Grattis till fölen! :)

nepp, inga grisbönder.

Grattis till fölen som har kommit nu det senaste! Det är verkligen en effektiv dans det där :)

Så här på våren/försommaren är betet så kraftigt att det nästan alltid räcker med det. Jag har knappt aldrig stödfodrat de ston med föl som går på bete vid den här tiden. Däremot kan det bli sämre i juli, då växtligheten har en lugnare period, för att sedan komma igång i augusti igen.
Det enklaste att stödfodra med är väl luzern om man inte har tillgång till hö. Luzern och Avel brukar jag ge.

Och så, förstås: GRATTIS TILL ALLA BABYSAR!!!!!:love::love:

Neva är på dygn 331, har juver som har svällt framåt också men ingen mjölk alls ännu.

Grattis! Se fram emot bilder :)

Här tycker Brazil att det tungt och jobbigt. Vaxproppar som kommer och går.
Och jag är så nyfiken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 712
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18