bilder på mitt ekipage!

PrittePuff

Trådstartare
Äntligen har jag kommit igång!
Har väntat sen globuss kärran pajjade för 1,5 år sen, på att komma igång med körningen och förra helgen fick jag en rockard av min karl i födelsedags present. och nu idag var vi ute på en sväng.
Har en skitsele som ska byggas om. Behöver mer tips på hur jag ska få det att funka.
Och så vill jag att ni säger hur selen sitter.
Bla bakselen, jag tror att den sitter något för långt ner. och samma sak med bröstan.
Och vad säger ni om Rockarden???!
när jag fixat till selen så ska jag använda svängel och draglinorna.

Så här har vi bilderna!

IMG_1554.jpg

IMG_1555.jpg

IMG_1556.jpg

IMG_1557.jpg

IMG_1558.jpg

IMG_1559.jpg

IMG_1560.jpg

IMG_1562.jpg

Sv: bilder på mitt ekipage!

Hej!

Jag skriver i all välmening! Skippa selen och skaffa en "riktig" ny/bra begagnad som passar hästen. Dom är inte så himla kostsamma. Välj en giggsele om du mest ska köra rockarden.

När du gjort det, så återkom med bilder så ska du få svar på inställningar mm. Nu känns det meningslöst att kommentera. Ta då gärna bilder där hästen är i drag resp broms och inte betar samt är utan täcken och annat ovidkommande.

LIA

tack för dit svar, men just nu, tänker jag inte köpa en ny sele, utan jag ska bygga om den jag har. Senare tänker jag beställa en loksele från tärnsjö.
Men just nu vill jag få tips om selen och rockarden. HUr vi kan få den att funka bättre.

ser ut som att bröstan hänger aldeles för långt ner,. kan du inte ta och spänna "upp" den lite genom att dra upp 1-2hål på remmen över manken? (tappat bort namnet)

Uppehållsremmen :D Höj bröstan två hål.

Rockarden är jättefin :)

Senast ändrad av en moderator:

okej! Tack till både Sellan och Álin!

Uppehållsremmen ska jag höja imorn då :)
ska jag höja ett hål på var sida eller två på var sida eller ett på ena sidan? :o

NU blir min karl ännu gladare när nån säger att rockarden är jättefin!
(har har gjort den helt själv, från scratch, han köpte bara raka stålstänger och så cykeldäck, nätet hittade han på gården och sätet har han byggt själv också, han sydde på fuskskinn på dynor och sånt med! han är så händig, min karl!! :D)

Men hur ser bakselen ut att sitta ni som brukar köra med baksele? Känns som om den remmen över rumpan sitter något för långt bak. Ska det va så? går det göra nåt åt? När jag börjar köra så sitter den högre upp, men efter några backar så har den glidit ner till det läge den ligger på nu.

Jag skulle vilja ha upp skaklarna. Har själv en ombyggd "skitsele" tycker den funkar hyffsat. Ska försöka fixa lite bilder så kan du få lite tips. Det är svårt att bygga om så att allt blir perfekt men det går att göra den bättre.
Fast har investerat i en "riktig" bröstsele och är supernöjd.

Ja, precis.
Skacklarna ska upp, när jag bygger om de så hamnar dom längre upp, men med mina planer så känns det som om dom hänger väldigt löst om jag fäster dom som jag tänkt.
Det vore jätte snällt om du kunde fixa bilder på din ombyggda! :D

Meh, den ser ju fabriksgjord ut :) Superfin verkligen!!

Min vagn har min morbror byggt om, han tyckte det var roligt och sa att vi kan ju starta ett företag, jag designar och han bygger :rofl:
SÅ fin är väl inte vagnen kanske, men ok :D

Min baksele sitter så här det tycker jag är lagom höjd, inte så bra bild men man ser lite:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Sele/15okt046.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Sele/15okt053.jpg

En handsbredd lite mer under sittbenen, ska vara en handsbredd mellan rumpa och baksele också när bakselen är i "slackt" läge.
Min baksele är fäst i ryggstycket till svanskappan som din är fast min är fäst längre upp på ryggen, har ingen bild på det men det är liksom ett par "ögglor" på svanskappan, man lägger ryggstycket på bakselen mellan öglorna och låser med en rem så kan den inte åka ner mot svansen. Plättlätt och jättebra.

Hade jag varit du hade jag nog höjt ett hål på var sida i uppehållsremmen, och typ två hål i den remmen som ligger över halsen på hästen (som håller upp själva bröstremmen).
Jag har min brösta rätt högt upp då den åker ner en bit när hästen är i drag.

Tack för tipsen och bilderna!
Okej, då ska jag höja upp bröstan ett hål på vardera sida.
och fixa och pula lite, får sen om jag får möjlighet att ta fler bilder framåt helgen.

Hmmm... din annordning för att hålla bakselen uppe på ryggen ska jag nog försöka fixa på nåt sätt, får fundera lite.
Men en handsbredd, kan det verkligen funka som mått på shettis också? Han är ju inte många händer hög ;)
Det kanske rättar till sig när jag kan fästa remmen bättre i svanskappan.

Hehe, nä det har du rätt i ;) En halv handsbredd kanske räcker, eller så blir det bättre redan om du fäster bakselen högre upp på baken.
Kan ta ett par bilder i morrn på min "anordning", OM jag minns att ta med kameran till stallet :crazy: :p

Lycka till :) Glöm inte visa bilder på det färdiga ekipaget sen, han är ju så söööt din lilla häst :love: Jag vill med ha en shettis, men får väl nöja mig med min shettis jag redan har, fast hon är en i jätte-size ;)

Superfin ponny och verkligen superfin vagn! Det var riktigt duktigt gjort av din man. :)

Jag är rädd för att om du köper en giggsele-modell kommer vagnen inte att passa då skaklarna är gjorda för att sitta för lågt...
Men annars bra gjort om den är väl avvägd (inte fram eller baktung).
Vid loksele blir ju låga skaklar bra men då vet jag inte hur draglinjen blir med tanke på att svängeln sitter ganska högt.

Bäst ur rörelsefrihet är högt sittande skaklar men om du bara höjer upp skaklarna som dom är kommer rockarden troligtvis att bli baktung och skaklarna åka upp i fram och det ger för stort tryck på bukgjorden.

Ang selen måste du nog ta bättre bilder; skippa filtarna o se till att h*n inte betar :smirk:
Fast skippa selen istället:eek: ;)

Varför just en loksele från Tärnsjö?
Till en liten ponny blir de selar som säljs ändå hållbara och det finns ju svensktillverkade som har bra läder.
Men lokorna kanske inte passar då dessa brukar vara klumpiga...?
En ide kan ju vara att bara köpa lokor från Tärnsjö (gjorda efter egna mått?) och sedan använda en annan däckel (bra baksele har du ju) och draglinor.

Läsvärda sidor :)
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm

OKej, när jag har ju inte planer på att köpa en giggsele, det är ju andra folk som tycker om giggsele här :p
Jag har fastnat för tärnsjös koncept, att mäta hästen och sedan göra en sele som passar exakt utan att pussla ihop en massa olika delar från olika ställen (i olika läderkvaliteter).
Men om du har tips på vart jag skulle kunna köpa däckel och draglinor ifrån så kan man ju göra så också.
Jag hade täcke på hästen då han är helrakad och det var kyligt ute och vi hade varit ute och kört, det var inte tänkt från början alltså att jag skulle ta kort.

Hur kollar man om kärran är avvägd? på bästa sättet?

OM man nu ska göra en rockard och man vill att den ska vara avvägd, hur ska man tänka i planeringsstadiet då?
Man måste ju kunna kolla om det blir en bra vagn innan man har gjort den, tänkte jag.

tack för dina tips!

Ja ang däckel är det lite klurigt.
Skaklarna är ju nu gjorda för att sitta lågt så man får se till att skakelhållaren går att sänka om man tänkt ha en giggdäckel (vilken har fler fördelar än andra däcklar).
Tycker inte du ska ha en läderdäckel ("skitsele-varning") men inte heller en bågdäckel fast dom är relativt bra (lämnar rygg och manke fri men har för liten anläggningsyta).
Eftersom du kör med en rockard kommer viss vikt av rockarden ligga på ryggen därav noga med anläggninsyta från däckeln; liten kan ge punktryck och skapa obehag/skav än en med stor anläggninsyta mot ryggen.

En väl avvägd/balanserad rockard har inte mkt vikt i skaklarna när man sitter i. Till en mindre ponny tror jag 3-4 kg blir bra (om man väger skaklarna längst ut när någon sitter i). Runt 6 kg sägs vara lagom till stor häst.
Svårt att se men om rockarden är framtung (hjulen långt bak) som den sitter i selen nu skulle vikten fördelas bättre om man höjde upp skaklarna i fram lite.

Bygg om den selen du har genom att bla lossa brösta+dragring (genom den rem som går från ringen o med ett spänne sätts på uppehållremmen på däckeln). Sätt skakelremmarna på uppehållsremmarna på däckeln.
Bild
Leta på ett par lämpliga draglinor och sätt dom i dragringen på bröstan, som du bör höja upp några hål.

Prova så och fota, fårse hur det blir! :)

Nu har jag filat och pillat lite på selen...
Var ute och körde idag så nu tog jag lite kort, eller sambon va fotograf.
Nu ska nog korten va som ni vile ha dom i drag och utan täcken(han frös:p, så det blev snabba kort)

De linorna jag skulle ha haft till drag linor funkade inte så jag fick ta linorna till bakselen och sätta dom som draglinor då funkade det riktigt bra! Men då hade jag inga riktigt bra linor till bakselen, så bakselen behöver ni inte stirra så mkt på. :o
Ska försöka skaffa ett par likadana linor att ha till både baksele och som draglinor, de va riktigt bra!

Bilder kommer när alla är uppladdade!
Hoppas det är nån som har tid att kolla på de då:D

okej! Tack till både Sellan och Álin!

Uppehållsremmen ska jag höja imorn då :)
ska jag höja ett hål på var sida eller två på var sida eller ett på ena sidan? :o

NU blir min karl ännu gladare när nån säger att rockarden är jättefin!
(har har gjort den helt själv, från scratch, han köpte bara raka stålstänger och så cykeldäck, nätet hittade han på gården och sätet har han byggt själv också, han sydde på fuskskinn på dynor och sånt med! han är så händig, min karl!! :D)

Men hur ser bakselen ut att sitta ni som brukar köra med baksele? Känns som om den remmen över rumpan sitter något för långt bak. Ska det va så? går det göra nåt åt? När jag börjar köra så sitter den högre upp, men efter några backar så har den glidit ner till det läge den ligger på nu.

Vet du händelsevis var det finns fler karlar av den sorten..?! Verkligen enormt fint byggd rockard! :bow: Jag blir ju avundsjuk...:D

Vet inte, men det borde det ju finnas! Det gäller att hitta guldkornen bland alla karlar som finns! :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 636
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix